انجمن پیمانکاران اسرائیل:اقتصاد فلج شده، باید از کُره ماه کارگر بیاوریم
کد خبر: 29170

انجمن پیمانکاران اسرائیل:اقتصاد فلج شده، باید از کُره ماه کارگر بیاوریم

رئیس انجمن پیمانکاران رژیم صهیونیستی با انتقاد از کابینه این رژیم در تصویب تداوم ممانعت از ورود ده‌ها هزار کارگر فلسطینی به سرزمین‌های اشغالی گفت، در شرایطی که هزاران کارگر خارجی هم گریخته‌اند و اقتصاد فلج شده است، از کره ماه کارگر بیاورید.

به گزارش خودکارنیوز ، جنگ غزه بازار کار را در سرزمین‌های اشغالی به شدت به هم ریخته است، در حالی که به دلیل خوابیدن بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی، بیکاری در بسیاری بخش‌ها افزایش یافته است ، برخی دیگر از بخش‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی از کمبود شدید نیروی انسانی به ویژه در بخش ساختمانی رنج می‌برند.

با شروع جنگ غزه رژیم صهیونیستی ده‌ها هزار کارگر فلسطینی را که در سرزمین‌های اشغالی کارگری می‌کردند بیرون کرده و کارگران خارجی هم پا به فرار گذاشتند که این عوامل باعث توقف کار فعالیت‌های پیمانکاری شده که برای اقتصاد این رژیم حیاتی خوانده می‌شود.

روزنامه «یدیعوت آحارونوت» روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که در بخش‌هایی مانند ساخت و ساز و کشاورزی به طور خاص، کمبود شدید کارگران و کاهش قابل توجه کسب و کار، صدها شرکت را به لبه پرتگاه کشانده است.

انجمن موسوم به «اتحادیه سازندگان کشور» که نمایندگی شرکت‌های پیمانکاری در سرزمین‌های اشغالی را بر عهده دارد، اشاره کرد که کمبود کارگر، کاهش عملیات ساختمانی و رکود فروش، ضرر هنگفتی را به کابینه این رژیم از نظر مالیات املاک، عوارض شهرداری و ... و فروش زمین زده است که خطر بزرگی برای کل اقتصاد اسرائیل است.

 

کسری 10 میلیارد دلاری بخش ساخت و ساز اسرائیل

 

بر اساس داده‌های اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی، این انجمن اعلام کرد که سال ۲۰۲۳ با کسری تقریباً ۴۰ میلیارد شکلی (۱۰.۷۵ میلیارد دلار) در درآمد اسرائیل از املاک و صنعت ساختمان به پایان خواهد رسید.

این اداره تاکید کرد که از هفتم اکتبر و آغاز جنگ غزه ممانعت از کار ده‌ها هزار فلسطینی در پروژه‌های ساخت و ساز در سرزمین‌های اشغالی و همچنین خروج هزاران کارگر خارجی از سرزمین‌های اشغالی، بخش پیمانکاری رژیم صهیونیستی فلج شده است.

اما به گزارش روزنامه عبری زبان معاریو با وجود همه این مشکلات، اعضای شورای اقتصادی و اجتماعی وزیران کابینه اسرائیل یکشنبه گذشته با آوردن کارگران فلسطینی مخالفت کردند.

رائول سارجو، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی پیمانکاران در سرزمین‌های اشغالی، گفت: «بیش از نیمی از ساخت‌وسازها در اسرائیل متوقف شده است. بسیاری از پیمانکاران در آستانه ورشکستگی هستند، در حالی که به همین سادگی شاهد ورشکستگی شرکت‌ها هستیم».

 

سارجو افزود: من ملاحظات وزرایی را که به آوردن کارگران فلسطینی رای منفی دادند، درک می‌کنم، اما صنعت ساختمان تقریباً به طور کامل فلج شده است.

وی افزود: اقتصاد اسرائیل به طور کلی در خطر است. پس از کُره ماه برای ما کارگر بیاورید کابینه نتانیاهو باید فوراً برای آوردن کارگران ساختمانی به اسرائیل اقدام کند. اینجا یک مشکل جدی وجود دارد. از جمع ۱۱۰ هزار کارگری که قبلا در بخش ساخت و ساز داشتیم، ۹۰ هزار کارگر را از دست داده‌ایم. انتظار می‌رود صدها شرکت ساختمانی اسرائیل در ماه‌های آینده ورشکسته شوند.

در بحبوحه امتناع کابینه رژیم اشغالگر از بازگرداندن کارگران فلسطینی، متقاعد کردن بسیاری از کشورها برای جذب کارگران جایگزین از آنها با مشکل مواجه است. کارگران خارجی اغلب از کشورهایی مانند چین و مولداوی می آیند که اسرائیل با آنها قراردادهای دوجانبه استخدام نیروی کار منعقد کرده است،

به نوشته یدیعوت آحارونوت، با آغاز جنگ، چین مخالفت خود را با ورود کارگران اضافی به سرزمین‌های اشغالی اعلام کرد و اسرائیل نتوانست تعداد کافی کارگر ساختمانی را از مولداوی وارد کند.

به گفته اداره مهاجرت وزارت داخلی رژیم صهیونیستی، جنگ غزه منجر به خروج بیش از ۱۷ هزار کارگر خارجی از سرزمین‌های اشغالی شد و ایال سیسو، رئیس این اداره، در اظهارات اخیر خود به روزنامه معاریو تاکید کرد که ۹۸۵۵ کارگر تایلندی در بخش کشاورزی و ۴۳۳۱ کارگر در بخش ساختمان و ۲۹۹۷ کارگر در بخش پرستاری اسرائیل را ترک کردند.

بانک مرکزی رژیم صهیونیستی هزینه اقتصاد این رژیم را به دلیل کمبود نیروی کار که در طول جنگ به شدت تحت تاثیر قرار گرفت، تقریباً ۲.۳ میلیارد شکل (۶۱۸ میلیون دلار) در هفته تخمین زد.

اقدام ارتش رژیم صهیونیستی در فراخوان گسترده سربازان ذخیره برای پیوستن به نبردها علیه غزه که تعداد آنها به حدود ۳۶۰ هزار نفر می‌رسد ، بازار کار این رژیم را مضطرب‌تر کرده است، زیرا این فراخوان بزرگترین فراخوان در تاریخ رژیم اشغالگر است؛ علاوه بر اینکه ۱۴۴ هزار کارگر هم به دلیل تخلیه مناطق مرزی همجوار با غزه و لبنان بیکار شده اند.

دیدگاه تان را بنویسید