مشاهده خرس قهوه‌ای در همدان پس از نیم قرن
کد خبر: 22568

مشاهده خرس قهوه‌ای در همدان پس از نیم قرن

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان حضور خرس قهوه ای در منطقه شکارممنوع گرین و ارتفاعات نهاوند در هشتم فروردین امسال را تایید کرد و گفت : آخرین بار، حدود نیم قرن پیش گونه خرس قهوه ای توسط افراد بومی در منطقه نهاوند مشاهده شده بود.

به گزارش خودکارنیوز، به نقل از از روابط عمومی محیط زیست، سیده مریم محمدی با اعلام این خبر افزود: هشتم فروردین، فرشید مومیوند از جوانان ساکن روستای توانه حین طبیعت گردی در ارتفاعات گرین متوجه وجود خرس شده و مبادرت به فیلمبرداری از آن و ارسال گزارش به معاونت طبیعی اداره کل محیط زیست کرد.

وی اضافه کرد: همزمان با انتشار فیلم در فضای مجازی شهرستان، کارشناسان حفاظت محیط زیست استان و شهرستان نیز به بررسی موضوع پرداختند.

مدیرکل محیط زیست همدان ادامه داد: نیمه فروردین، وجود فضولات و اثر پنجه خرس تایید شد و در این راستا برای کسب اطلاعات بیشتر و اطمینان از تعداد و زاد و ولد خرس ها، اقداماتی از جمله نصب دوربین های تله ای انجام شد.

محمدی یادآوری کرد: آخرین بار، حدود نیم قرن پیش گونه خرس قهوه ای توسط افراد بومی در منطقه نهاوند مشاهده شده بود.

وی گفت: در صورتی که گزارشات و مستندات تکمیل شده و به مقدار کافی داشته باشیم، منطقه شکار ممنوع گرین، به دلیل شرایط زیستگاهی مستعد به حفاظت شده یا پناهگاه حیات وحش ارتقا می یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان افزود: منطقه شکار ممنوع گرین و ارتفاعات گرین، به دلیل داشتن پوشش جنگلی، پناهگاه های مناسب و داشتن شرایط اقلیمی مساعد مستعد حضور گونه های متنوع جانوری از جمله خرس است به طوری که دره ای در این منطقه به نام "خرس راه" وجود دارد که مسیر حرکت خرس ها بوده است.

محمدی از همه شهروندان، عشایر ساکن در منطقه، دامداران و اهالی روستاهای پیرامون خواست در صورت مشاهده گونه ارزشمند خرس قهوه ای، از نزدیک شدن و هرگونه اذیت و آزار و یا شکار خودداری کنند.

وی ادامه داد: در صورت مشاهده گونه خرس موضوع را از طریق تماس با شماره ۱۵۴۰ به محیط زیست اطلاع رسانی کنند و این مجموعه را در حفظ و حراست از گونه های حیات وحش یاری دهند.

دیدگاه تان را بنویسید