ورود طوفان‌های گرمسیری به سواحل ایران محتمل است
کد خبر: 24830

ورود طوفان‌های گرمسیری به سواحل ایران محتمل است

سرپرست معاونت توسعه پیش بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور گفت: روند تغییرات اقلیمی سبب شده تا فراوانی وقوع طوفان‌های گرمسیری در دریای عرب در سال‌های اخیر به ۸۰ درصد افزایش یابد و احتمال دارد این طوفان‌ها در سال‌های آینده به سواحل ایران نیز وارد شود.

به گزارش خودکارنیوز، به نقل از از سازمان هواشناسی کشور، «بهزاد لایقی» در این باره اظهار داشت: تا پیش از این به‌طور میانگین سالی ۲ تا سه طوفان در محدوده دریای عرب تشکیل می‌شد که روند گرمایش جهانی سبب شده است تا این تعداد به سالی چهار تا پنج طوفان برسد.

وی افزود: به‌طور کلی برآورد شده که ۱۰ درصد از کل طوفان‌های گرمسیری زمین در منطقه شمال اقیانوس هند شکل می‌گیرد که بخشی از آن در محدوده خلیج بنگال و بخش اندکی نیز در محدوده دریای عرب است.

سرپرست معاونت توسعه پیش بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ادامه‌داد: امسال سه طوفان در محدوده شمال اقیانوس هند تشکیل شده که یکی از آنها همین طوفان «بی‌پارجوی» است که به شمال دریای عرب و محدوده مرزی هند و پاکستان کشیده شده است.

لایقی گفت: طوفان‌های این منطقه مستعد حرکت به سمت سواحل ایران نیز است، به طوری که در سال ۲۰۰۷ طوفان گرمسیری «گونو» به سواحل جنوب کشور در استان هرمزگان برخورد و خسارت فراوانی بر مناطق جنوبی وارد کرد.

سرپرست معاونت توسعه پیش بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اضافه‌کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ۲ دهه اخیر سه طوفان وارد دریای عمان شده و سواحل جنوب کشور را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

لایقی بیان‌داشت: حتی طوفان‌های شدید هم در دریای عرب بوده که با وجود فاصله چند ۱۰۰ کیلومتری با سواحل جنوب کشور، خساراتی در این مناطق برجای گذاشته است. برای نمونه در جریان فعالیت طوفان «کیار» در سال ۲۰۱۹ گزارش شد که به سبب افزایش شدید امواج در دریا به برخی شناورها و تأسیسات ساحلی خسارت وارد شده است.

وی تصریح‌کرد: علاوه بر این، بر اساس گزارش‌ها در جریان فعالیت طوفان گونو به حدود ۳۲ هزار واحد مسکونی در جنوب کشور خسارت وارد شد.

این مسؤول سازمان هواشناسی گفت: سواحل دریای عمان به دلیل اتصال به آب‌های اقیانوسی همواره تحت تأثیر پدیده‌های مخرب جوی- اقیانوسی مانند طوفان‌های گرمسیری است که ضرورت توجه به این موضوع در توسعه زیرساخت‌های ساحلی الزامی است.

دیدگاه تان را بنویسید