وزیر آموزش و پرورش:نباید در مقطع ابتدایی مدرسه غیرانتفاعی داشته باشیم
کد خبر: 27452

وزیر آموزش و پرورش:نباید در مقطع ابتدایی مدرسه غیرانتفاعی داشته باشیم

رضامراد صحرایی در گردهمایی معاونین آموزش ابتدایی سراسر کشور که با دو موضوع آموزش والدین کلاس اول ابتدایی(طرح معماران خشت اول) و «نظام دوری» برگزار شد، با تاکید بر اینکه تا می‌توانیم نباید بگذاریم که مدرسه غیرانتفاعی در مقطع ابتدایی داشته باشیم، اظهارکرد: باید سازوکاری داشه باشیم که مدرسه غیرانتفاعی ابتدایی نداشته باشیم و اگر در منطقه‌ای کمبودی بود و ضرورت داشت، آن وقت مدرسه غیرانتفاعی ابتدایی داشته باشیم.

به گزارش خودکارنیوز، وزیر آموزش و پرورش افزود: باید کاری کنیم مدارس غیرانتفاعی در مقطع هنرستان، مرکز فنی‌و ‌حرفه‌ای و متوسطه دوم باشد چراکه هرچه مدرسه ابتدایی دست دولت باشد تربیت بهتر انجام می‌شود.

صحرایی درباره اهمیت و نقش مدیران در مدارس نیز گفت:‌ به اعتقاد من مدارس ابتدایی‌ما از لحاظ امکانات، زیرساخت و ویژگی‌های کالبدی، کمتر از مدرسه غیرانتفاعی نیستند. مدرسه ابتدایی دولتی ما بهتر و شکیل‌تر بوده و ساختار منظم‌تری دارد. بعضا مدارسی را می‌بینم که دولتی محض‌اند و دانش‌آموزان برای ثبت نام در آن سر و دست می‌شکنند. به اعتقاد من علتش مدیر مدرسه است که می‌تواند خوب آن مدرسه را مدیریت کند. رویای من این است که فوق العاده ویژه معلم ابتدایی داشته باشیم تا همه برای معلم شدن به سمت مقطع ابتدایی بیایند.

وی با بیان اینکه اگر کاری کنیم معلم ابتدایی قوی‌تر دیده شود حتما خدمت کرده‌ایم، تصریح کرد: معلم ابتدایی غیر قابل مذاکره و واگذاری است. قطار تحول آموزش و پرورش از مدرسه و با مدرسه شروع می‌شود و مدیریت نوع نظام مدارس ابتدایی تفاوت محسوسی با سایر مدارس دارد. معلم ابتدایی نقش مرجعیت در زندگی بچه‌ها را دارد.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: اقدامات تحولی خوبی در مدارس ابتدایی وجود دارد، کار نظام دوری از احکام بر زمین مانده سند تحول بنیادین است که اجرای آن را شروع کردیم. معلمان ابتدایی بهترین آموزش‌ها را می‌بینند و در آموزش ابتدایی بهترین وضعیت را داریم

وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه امسال استخدام آموزگار در مقطع ابتدایی فوق العاده است، گفت: دغدغه اول ما معلم ابتدایی است، از این رو در حال گرفتن مساعدت هستیم تا از بازنشستگان به طور کامل استفاده کنیم، در همین راستا نیز به ما اعلام شد که دستگاه می‌تواند فردی که بالای ۳۰ یا ۳۵ سال کار کرده را نگه دارد.

 

*متاسفانه تعداد بی‌سوادان کشور کم نیست*

وی با بیان اینکه متاسفانه تعداد بی‌سوادان کشور نیز کم نیست، توضیح داد: این امر نگران کننده است و طرح «شهید محمودوند» طرح بسیار مهمی در این زمینه است که باید اجرا شود.

 صحرایی با اشاره به اینکه زیست جهان دانش آموزان ابتدایی با زیست جهان معلم فرق دارد، توضیح داد: معلم ابتدایی باید فن و ترفند و فنون به کار برد تا وارد زیست جهان دانش آموز شود و بر آن اثر گذارد. این کار مهمی است که احتیاج به آموزش جدید دارد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به استفاده بهینه از محتوای الکترونیکی موجود در کشور، اظهارکرد: برنامه «مدرسه ایران» در صداوسیما با استفاده از بهترین معلمان ضبط شده و تمام درس‌های پایه‌ را تبدیل به فیلم کرد. باید آموزش ترکیبی، معکوس و آمیخته با جمعیت بالا در ایران نمایش داده شود. باید کاری کنیم دانش آموز قبل از اینکه بع کلاس بیاید فیلم درس را ببیند و به مدرسه برود. معلم باید کلاس را محل یادگیری و نه آموزش کند.

 وی در خصوص اهمیت آموزش معکوس نیز گفت:‌ آموزش در خارج از کلاس و یادگیری در داخل کلاس باید رخ دهد. اساسا فرآیند آموزش کنترل‌پذیر نیست و از این رو باید کاری کنیم بچه‌ها قبل از اینکه به کلاس بروند، فیلم درس را دیده باشند.

صحرایی در پایان گفت: برای حل مشکلات نظام تعلیم و تربیت نباید به دنبال عوامل برون سازمانی برویم، چالش ما درون ما است و راه حل ما هم درون خودمان است.

دیدگاه تان را بنویسید