مهلت اتباع قانونی و غیر قانونی برای ثبت‌نام در مدارس تا ۱۰ شهریورماه
کد خبر: 27094

مهلت اتباع قانونی و غیر قانونی برای ثبت‌نام در مدارس تا ۱۰ شهریورماه

به گفته رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، دانش‌آموزان اتباع که به صورت قانونی یا غیرقانونی در ایران هستند تا دهم شهریورماه برای ثبت‌نام در مدارس مهلت دارند.

به گزارش خودکارنیوز، مهدی فیاضی در برنامه‌ای تلویزیونی درباره چالش‌های نظام آموزشی و اتباع خارجی، اظهار کرد: دانش‌آموزان اتباعی که غیر قانونی داخل کشور هستند ابتدا باید در سامانه‌ سهما وزارت کشور آمار و اطلاعات خود را ثبت کنند تا از تحصیل برخوردار شوند.

وی تاکید کرد: ما به اقامت این دانش آموزان کاری نداریم؛ دانش آموزان اتباعی که غیرقانونی در کشور هستند تا دهم شهریورماه به منظور ساماندهی فضا و نیروی انسانی وقت ثبت نام در مدارس را دارند. این دانش آموزان ابتدا باید از طریق سامانه سهما وزارت کشور اقدام و سپس ثبت نام خود در مدارس را انجام دهند.

مدارس خودگردان اتباع اگر مجوز نگیرند تعطیل می‌شوند

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، در عین حال تاکید کرد: مدارس خودگردان اتباع به ویژه آنهایی که تحت پوشش دارالقرآن کار آموزش تعلیم و تربیت مدرسه‌ای انجام می‌دهند نیز حتما باید مجوز بگیرند در غیر این صورت تعطیل می‌شوند. آمار این مدارس مجهول و شناور است و در صورت نداشتن مجوز ما، مدرک تحصیلی صادر شده از سوی این مدارس را تایید نمی‌کنیم.

فیاضی در بخش دیگر سخنان خود ادامه داد: اخیرا برنامه راهبردی توسط همه نهادها برای اتباع حاضر در ایران تالیف شد که چند اولویت مهم در حوزه دانش آموزی در آن سند راهبردی وجود دارد.

وی با بیان اینکه اولین اولویت آن سند راهبردی تکریم اتباع است، ادامه داد: از ۴۰ ملیت،  دانش آموز اتباع در ایران حضور دارد که اکثریت آنها افغانستانی‌ها، عراقی‌ها و پاکستانی‌ها هستند اما از ملیت‌های دیگر هم حاضراند. اولویت دوم این سند نخبه پروری در بین دانش آموزان اتباع است. اگر در بلند مدت به این امر بپردازیم شاید موج مهاجرت در دراز مدت کاهش یابد چراکه این افراد باید با میل و اختیار خود به کشورشان بازگردند.

پنج درصد آموزش و پرورش و ۲۲ هزار کلاس درس در اختیار دانش‌آموزان اتباع است

سالانه برای هر دانش‌آموزان خارجی در مدارس دولتی ۱۵ میلیون تومان هزینه می‌شود

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، "قانون مند شدن" اتباع در ایران را اولویت سوم سند یاد شده عنوان کرد و افزود: پنج درصد آموزش و پرورش و ۲۲ هزار کلاس ما در اختیار دانش آموزان اتباع است. سالانه ۳۳۵ میلیون دلار معادل حدودا ۱۰ همت (هزار میلیارد تومان) برای دانش آموزان اتباع در مدارس دولتی هزینه می‌کنیم. در واقع سرانه هر دانش آموز اتباع ۵۲۷ دلار معادل ۱۵ میلیون تومان است. این آمار درحالی است که کشور همسایه ما یعنی ترکیه به اروپا گفته است اگر سالانه دو میلیارد یورو به من ندهید، مرزها را باز می‌گذارم تا پناهجویان سوریه‌ای به اروپا هجوم آورند و ترکیه به همین منظور سالانه دو میلیارد یورو از اتحادیه اروپا دریافت می‌کند.

آموزش و پرورش سالانه ۱۷ میلیون یورو بابت آموزش اتباع کمک بین‌المللی دریافت می‌کند

فیاضی با بیان اینکه آموزش و پرورش ما در سال حدود ۱۷ میلیون یورو برای آموزش اتباع، کمک‌های بین المللی دریافت می‌کند، تصریح کرد: در حالی که آن ۱۰ همت (هزار میلیارد تومان) و ۳۳۵ میلیون دلار همه‌اش بر دوش خود ما در مدارس دولتی است. این نهادهای بین المللی مثل کمیساریای پناهندگان، یونیسف و آن آر سی به دلایلی می‌خواهند به نوعی در این شرایط تحریم، فشار اقتصادی مضاعف بر روی دوش ما باشد.

به گفته وی، بعضا در برخی شهرستان‌های تهران و استان‌های مجازی که می‌توان در آنها میزبان اتباع بود، بالای ۵۰ درصد دانش‌آموزان یک کلاس را اتباع تشکیل می‌دهند.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، یادآور شد: از اول انقلاب تا الان نهادهای بین المللی ۸۸ مدرسه ساخته‌اند و ۲۳ مدرسه دیگر در حال ساخت است. ما در ایران ۲۲ هزار کلاس در اختیار اتباع داریم و نهادهای بین المللی از اول انقلاب تا الان به طور تجمیعی ۸۸ مدرسه با ابعاد متوسط ساخته‌اند. در سال ۱۴۰۰ و قبل از دولت سیزدهم، ۱۵۰ میلیارد تومان از نهادهای بین المللی کمک گرفته شده بود اما از نیمه ۱۴۰۱ و تا الان یعنی ۱۴۰۲ ما جمعا توانستیم هزار میلیارد تومان کمک دریافت کنیم که از این هزار میلیارد تومان اعتباری که قول آن را از نهادهای بین المللی گرفتیم، ۶۰۰ میلیارد تومانش وصول شده است.

*چرایی درج نشدن موضوع اتباع و مدارس بین المللی در برنامه هفتم توسعه*

فیاضی در پاسخ به چرایی درج نشدن موضوع اتباع و مدارس بین الملل در برنامه هفتم توسعه، توضیح داد: اولین نامه‌ها و جلسات و پیگیری‌های ما برای فروردین ۱۴۰۰ است که زمزمه تدوین برنامه هفتم شروع شد. آن زمان ما در صدد بودیم ۱۴ الی ۱۵ موضوع برای مدارس بین الملل و اتباع مشخصا در برنامه هفتم درج کنیم اما همیشه این نظریه وجود داشت که جداسازی نکنید. جداسازی یک ایراد راهبردی و تربیتی است. دستگاه‌ها به حق مخالف جداسازی دانش آموز اتباع از سایر دانش آموزان در مدارس بودند. معتقد بودند همان مسائلی که برای دانش آموزان خود در این برنامه دیده‌ایم برای دانش آموزان اتباع نیز کفایت می‌کند. الان نیز برنامه در مجلس است و هنوز دیر نشده و می‌توان این موضوع را به آن اضافه کرد.

وجود ۱۱ مدرسه بین‌المللی در ایران 

وی در بخش دیگر سخنان خود تعداد مدارس بین الملل داخل ایران را ۱۱ مدرسه عنوان کرد و گفت: اکثر این ۱۱ مدرسه بین الملل داخل ایران غیر دولتی هستند. در خارج از کشور جمعا ۷۵ مدرسه داریم که دولتی، غیر دولتی و از راه دور هستند. از بین این ۷۵ مدرسه خارج از کشور، ۵۸ مدرسه دولتی هستند. این مدارس خارج از کشور در ۳۵ کشور دایراند.

رشد ۱۵ درصدی تعداد دانش‌آموزان مدارس ایرانی خارج از کشور 

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش معتقد است: در هشت سال قبل از دولت سیزدهم ۴۹ درصد دانش آموزان مدارس خارج از کشور کاهش داشته است. دانش آموزان این مدارس فرزندان کارگزاران مامور ایرانی، فرزندان شبکه جهانی ایرانیان مقیم خارج از کشور و فرزندان ایران دوستان غیر ایرانی هستند که در این مدارس درس می‌خوانند. طی هشت سال قبل از ما، ۴۹ درصد تعداد دانش آموزان کاهش و ۳۳ مدرسه هم تعطیل شده است اما در یک سال و نیم اخیر که یک سال تحصیلی را پشت سر گذاشتیم، با تلاش معلمین و مدیران خارج از کشور، تعداد دانش آموزان این مدارس ۱۵ درصد بیشتر شده است.

مطالبه ۲ همتی معلمان خارج از کشور 

فیاضی در بخش دیگر این برنامه درباره مطالبات معلمین مدارس خارج از کشور، تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش دنبال منافع کادر خود است. کادر آموزش و پرورش برای طلب معلمین خارج از کشور در سنوات قبل واقعا دوندگی می‌کند اما اعداد نجومی است. از سال ۸۵ تا ۹۷ مطالبات این معلمان ۲ همت است. در واقع اعداد مطالبات کم بوده اما وقتی نرخ ارز رفت بالا، عدد قابل توجه شده است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در خارج از کشور یک مقتدر مظلوم است، افزود: دانش آموزان خارج از کشور نیز از ما مطالبه‌ای دارند. این دانش آموزان دو چیز را از مدرسه ما مطالبه دارند: اول هویت اسلامی و ایرانی است و الا اصلا پایشان را زیر پرچم جمهوری اسلامی نمی‌گذاشتند و در آن ساختمان مدرسه ایرانی نمی‌رفتند. دوم مدرسه بین الملل است؛ این دانش آموزان مدرسه بین الملل و حداقل دو زبانه می‌خواهند. یعنی برنامه درسی مدرسه با حفظ هویت اسلامی و ایرانی باید بین المللی باشد. در این خصوص این سالها غفلت شد.

تحول برنامه درسی مدارس خارج از کشور در دستور کار

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در حال حاضر مدارس خارج از کشور ما تک زبانه هستند. با بدسلیقه‌گی به این امر توجه نکردند که این مدارس می‌توانند دو زبانه باشند. برنامه درسی بین الملل مدارس خارج از کشور در دولت سیزدهم به عنوان یک برنامه تحولی و بنیادین در دستور کار قرار گرفت و به زودی خبر خوشی را در این زمینه خواهیم داد.

فیاضی در پایان سخنان خود اظهار کرد: رسالت مدارس بین المللی و خارج از کشور تقویت شبکه جهانی ایرانیان و نه مهاجر فرستی است. با آفتی مواجه‌ایم و آن هم این است که برخی مافیاهای مهاجرت به خاطر منافع مالی سن مهاجرت و موج و اغواگری مهاجرت را از سن دانشجویی به سن دانش آموزی کشانده‌اند که خیلی موضوع خطرناکی است.

دیدگاه تان را بنویسید