۶۵ تبعه ایرانی از سودان به ایران بازگشتند+ ویدئو
کد خبر: 23328

۶۵ تبعه ایرانی از سودان به ایران بازگشتند+ ویدئو

۶۵ تبعه ایرانی مقیم سودان که در پی ناآرامی‌ها در این کشور با همکاری عربستان به جده منتقل شده بودند، بامداد امروز وارد ایران شدند.

 به گزارش خودکارنیوز، پس از ناآرامی‌ها و درگیری‌های اخیر در سودان تعدادی از کشورها اقدام به بازگرداندن اتباع خود از این کشور کردند. جمهوری اسلامی ایران نیز از همان ابتدای شروع ناآرامی‌ها برای خارج کردن اتباع خود از سودان اقدامات و هماهنگی‌هایی را انجام داد.‌

دیروز(شنبه) نهم اردیبهشت ماه ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه درباره خروج و انتقال اتباع ایرانی از سودان گفت: از ابتدای بروز ناآرامی‌ها در سودان، وزارت امور خارجه موضوع خارج کردن ۶۵ تبعه ایرانی ساکن در این کشور را با جدیت در دستورکار قرار داد و  پس از انجام هماهنگی‌های لازم، انتقال امن اتباع ایرانی از خارطوم به پورت سودان و سپس خروج و اعزام آن‌ها به بندر جده صورت گرفت. 

وی همچنین گفت که ترتیبات لازم برای انتقال این گروه از هموطنان از عربستان به ایران نیز فراهم شده و در این باره از همکاری موثر عربستان و مساعدت دولت سودان در این خصوص تقدیر و تشکر کرد.

شهرهاس مختلف سودان از جمله خارطوم پایتخت این کشور از شنبه ۲۶ فروردین شاهد درگیری‌ها بین نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی ژنرال «محمد حمدان دقلو» معروف به حمیدتی و ارتش سودان به فرماندهی البرهان است. 

در همین خصوص روابط عمومی وزارت امور خارجه امروز در اطلاعیه‌ای از بازگشت ۶۵ تبعه ایرانی به کشور خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: آخرین مرحله انتقال ۶۵ هموطن مقیم سودان، که در پی بروز بحران در آن کشور طی هماهنگی‌های ویژه و اقدامات وزارت امور خارجه ابتدا از خارطوم به پورت سودان و سپس به جده و نهایتا با انجام پرواز اختصاصی به ایران بازگشتند، بامداد امروز (یکشنبه) دهم اردیبهشت  با موفقیت به سرانجام رسید و این افراد در سلامت کامل وارد کشور شدند.

براساس اعلام وزارت امور خارجه، هیأتی متشکل از مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه به‌ همراه رئیس اداره سیاسی و رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در فرودگاه امام خمینی از هموطنان ایرانی استقبال کردند.

لازم به ذکر است، وزارت امور خارجه همواره اعلام کرد که رسیدگی به وضعیت و سلامت ایرانیان خارج از کشور از وظایف مهم این وزارتخانه است.

شبکه العربیه دیروز (شنبه) اعلام کرد که عربستان با یک کشتی تجاری ۱۹۸۲ نفر از ۷۸ ملیت مختلف را از سودان خارج و به بندر جده منتقل کرده است.

 همزمان با آغاز ناآرامی‌های اخیر در سودان و درگیری‌ها بین شبه نظامیان «پشتیبانی سریع» و ارتش این کشور، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۶ فروردین ماه نگرانی جمهوری اسلامی ایران را از آنچه در سودان در حال وقوع است، را اعلام کرد و گفت: امیدواریم برادران سودانی ضمن خویشتنداری و توسل به گفت‌وگو، به اختلافات داخلی پایان داده و از شرایط نگران کننده کنونی با گفت‌وگو و آرامش عبور کنند. وی تنها راه‌حل گذار از بحران به وجود آمده کنونی را، گفت‌وگوهای سودانی- سودانی و اجماع داخلی درباره یک ابتکار ملی خواند.

همکاری دولت سودان با ایران درباره بازگشت اتباع ایرانی در حالی صورت گرفته است که روابط دیپلماتیک بین دو کشور برقرار نیست.لازم به ذکر است در پی قطع روابط ایران و عربستان در دی ماه ۱۳۹۴، سودان نیز در همراهی با عربستان اقدام به قطع رابطه با ایران کرد و از آن زمان فعالیت سفارتخانه ایران در این کشور متوقف شده است. ایران و عربستان اخیرا در پکن برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک توافق کردند و قرار است بزودی اماکن دیپلماتیک دو کشور بازگشایی شود. 

حسین امیرعبداللهیان در سفر اخیرش به عمان و همچنین لبنان درباره اوضاع سودان نیز با مقامات این کشورها گفت‌وگو کرده بود. در دیدار امیرعبداللهیان با عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان نیز امیرعبداللهیان در خصوص بروز درگیری داخلی در سودان ابراز نگرانی کرده بود.

درگیری‌های خونین در سودان از شنبه ۲۶ فروردین بین نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی ژنرال «محمد حمدان دقلو» معروف به حمیدتی و ارتش سودان به فرماندهی البرهان در شهرهای مختلف سودان از جمله خارطوم پایتخت این کشور آغاز شد و چندین بار آتش‌بس‌های موقت چند ساعته برقرار، ولی دوباره درگیری‌ها از سر گرفته شد که بر اثر آن تعداد زیادی کشته و زخمی شدند. هفتم اردیبهشت ماه ارتش سودان اعلام کرد که با تمدید ۷۲ ساعته آتش‌بس موافقت کرده است و از نیروهای پشتیبانی سریع خواست که به آن پایبند باشند.

در پی حملات هوایی و توپخانه‌ای در این کشور تعداد زیادی کشته و زخمی شده‌اند.وزارت بهداشت سودان روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان این درگیری‌ها  تا به امروز، ۵۲۸ نفر کشته و چهار هزار و ۵۹۹ نفر هم زخمی شده‌اند.

دیدگاه تان را بنویسید