سخنگوی شورای نگهبان: در مرحله پیش‌ثبت‌نام انتخابات، وارد بحث بررسی صلاحیت‌ها نخواهیم شد؛ تنها مدارک شکلی و عینی افراد بررسی خواهد شد
کد خبر: 26535

سخنگوی شورای نگهبان: در مرحله پیش‌ثبت‌نام انتخابات، وارد بحث بررسی صلاحیت‌ها نخواهیم شد؛ تنها مدارک شکلی و عینی افراد بررسی خواهد شد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: این شورا در مرحله پیش‌ثبت‌نام وارد بحث بررسی صلاحیت‌ها نخواهد شد و تنها مدارک شکلی و عینی افراد توسط نهادهای مورد استعلام بررسی خواهد شد.

به گزارش خودکارنیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، هادی طحان‌نظیف در جمع دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز که در دوره تشکیلاتی "الصافات" شرکت کرده بودند، اظهار کرد: آینده کشور به دست جوانان و دانشجویان‌ بابصیرت‌ و مطالبه‌گر ساخته خواهد شد. لذا این قشر باید میزان اشراف خود بر موضوعات داخلی و بین‌المللی و سطح اطلاعات خود را افزایش دهد.

وی که در جمع دانشجویان بسیجی سخن می‌گفت با اشاره به تصویب اصلاحیه قانون انتخابات مجلس در روزهای اخیر عنوان کرد: اصلاح قانون انتخابات را در راستای حقوق مردم و داوطلبان ارزیابی می‌کنیم. به نظر می‌رسد برخی از کسانی که آن را نقد می‌کنند، محتوایش را نخوانده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: قانون جدید انتخابات صرفا یک به‌روزرسانی براساس شرایط و اقتضائات روز است و چیزی بیش از این نیست. البته باید نسبت به آن اطلاع‌رسانی بیشتری صورت گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه در انتخابات سال ۹۸ حدود ۱۶ هزار نفر برای داوطلبی نمایندگی مجلس ثبت‌نام کردند، گفت: فارغ از قضاوت در مورد خوب و بد این میزان ثبت‌نام، زمان‌بندی و مهلت رسیدگی به این ثبت‌نام‌ها باید متناسب با تعداد باشد. متاسفانه در قانون قبلی موعد رسیدگی خیلی کم بود.

وی اضافه کرد: در قانون جدید فرآیند پیش‌ثبت‌نام در نظر گرفته شده تا کسانی که شرایط اولیه حضور در انتخابات‌ مانند مدرک تحصیلی، سن لازم، عدم سوء پیشینه موثر قضایی و امثال این‌ها را ندارد، وارد فرآیند نشوند تا وضعیت گذشته ساماندهی شود و افرادی که شرایط عینی و شکلی دارند با خیال آسوده‌تری ثبت‌نام کنند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان طی کردن این فرآیند برای افراد را بسیار کم‌هزینه‌تر از نشستن مهر ردصلاحیت بر پیشانی آن‌ها دانست و خاطرنشان کرد: آنچه اصلاح شده به‌روزرسانی قانون انتخابات نسبت به تحولات و شرایط روز است و تا فراهم آمدن یک‌ قانون کامل فاصله داریم.

 طحان‌نظیف بیان کرد: شورای نگهبان در مرحله پیش ثبت‌نام وارد بحث بررسی صلاحیت‌ها نخواهد شد و تنها مدارک شکلی و عینی افراد توسط نهادهای مورد استعلام بررسی خواهد شد.

وی همچنین گفت: افرادی می‌توانند در مرحله بعد اقدام به ثبت‌نام کنند که مدارک‌شان در این مرحله تایید شده باشد.

سخنگوی شورای نگهبان روشن‌تر شدن وضعیت تبلیغات در فضای مجازی‌ را از جمله مزایای اصلاحیه جدید قانون انتخابات دانست و تصریح کرد: جریانات دانشجویی و مطالبه‌گر باید این مسائل را بدانند و با آگاهی آن را برای دیگران تبیین‌ کرده یا خودشان تحت‌تاثیر نقدهای غیرمنصفانه قرار نگیرند و البته وضعیت کاملتر و بهتر را مطالبه‌ کنند.

 طحان‌نظیف درباره ردصلاحیت برخی افراد در دوره‌های مختلف انتخاباتی هم اظهار داشت: شورای نگهبان بر اساس استعلامات‌ مراجع‌ قانونی اظهارنظر می‌کند و خودش دارای نظام تحقیقاتی مستقل نیست.

وی افزود: طبیعی است که یک نفر در انتخابات‌ مجلس تایید شود ولی در ریاست‌جمهوری‌ این اتفاق‌ رخ ندهد، چون هر انتخابات و هر قانون شرایط خاص خود را دارد اما در کل دانستن این نکته مهم است که دلایل ردصلاحیت افراد به اطلاع خودشان رسانده می‌شود ولی درباره انتشار عمومی این دلایل نیازمند مجوز قانونی هستیم.

طحان‌نظیف در پاسخ به انتقاد یکی از دانشجویان درباره تایید صلاحیت برخی افراد در دوره‌های مختلف‌ انتخاباتی هم تاکید کرد: مبنای ما در شورای نگهبان همان چیزی است که قانون مشخص کرده لذا ما خارج از وظایف‌ خودمان ورود نمی‌کنیم. مثلا قانون هیچ‌گاه از ما نخواسته که برنامه یک‌ کاندیدا یا میزان توانمندی وی برای اجرای شعارهایش را بررسی کنیم. این کار بر عهده مردم است.

وی در خصوص نظارت استصوابی هم گفت: شورای نگهبان‌ در انتخابات‌ به عنوان یک ناظر آگاه و فعال عمل می‌کند. نظارت استصوابی یعنی نظارت دارای ضمانت اجرا و در جاهای مختلف هم وجود دارد. نظارت در انتخابات اگر عام یعنی در همه مراحل و استصوابی یعنی موثر و دارای ضمانت اجرا نباشد، کارکرد خودش را از دست خواهد داد.

دیدگاه تان را بنویسید