ایران و پنج کشور دیگر عضو «بریکس» می‌شوند
کد خبر: 27290

ایران و پنج کشور دیگر عضو «بریکس» می‌شوند

رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرد که گروه بریکس در نشست ژوهانسبورگ تصمیم گرفت که از ایران و پنج کشور دیگر به عنوان اعضای جدید این گروه دعوت کند.

به گزارش خودکارنیوز، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی به عنوان میزبان نشست سران بریکس خبر داد که این گروه از ۶ کشور ایران، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، مصر و آرژانتین برای عضویت به عنوان اعضای جدید به گروه بریکس دعوت کرد. 

خبرگزاری اسپوتنیک، روز پنجشنبه گزارشی درباره نشست بریکس در ژوهانسبورگ منتشر کرد و نوشت: «آرژانتین، ایران، عربستان سعودی، مصر، امارات عربی متحده و اتیوپی اعضای جدید بریکس خواهند بود. آنها از اول ژانویه ۲۰۲۴ (۱۱ دی ۱۴۰۲) به عضویت کامل در خواهند آمد».

«سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرد که گروه بریکس تصمیم گرفت از ایران، عربستان سعودی، مصر، امارات عربی متحده، اتیوپی و آرژانتین به عنوان اعضای جدید دعوت کند.

به گفته او، رهبران بریکس معتقدند زمان استفاده از ارزهای محلی و نظام‌های پرداخت جایگزین (دلار) فرا رسیده است. رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی افزود که رهبران بریکس به وزرای دارایی دستور می‌دهند تا ارزهای داخلی و ابزارهای پرداخت را در نظر بگیرند.

 

عضویت 6 کشور در بریکس

در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی درباره کشورهای متقاضی عضویت در گروه بریکس انجام شده بود و در نشست امروز (پنجشنبه) نام ۶ کشور از منطقه غرب آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین به عنوان اعضای جدید اعلام شد و عضویت کامل این کشورها از ۱۱ دی ماه ۱۴۰۲ آغاز می‌شود.

برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی اعضای کنونی گروه بریکس هستند و نام این گروه از حروف ابتدایی نام این پنج کشور گرفته شده است.

چندی قبل، «پل ماشاتیله» معاون رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی گفته بود کشورهای عضو «بریکس» (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) ایده کنار گذاشتن تدریجی دلار در پرداخت‌های بین‌المللی را به نفع پول‌های ملی مطرح می‌کنند که موضوع بحث در اجلاس ژوهانسبورگ خواهد بود. 

ماشاتیله افزود: «امروز جهان به این بلوک توجه دارد زیرا [کاهش وابستگی به دلار] در خط مقدم گفتمان جهانی قرار دارد». وی اضافه کرد که رهبران بریکس بر روی راه‌های کاهش اتکا بر دلار در جریان نشست تمرکز خواهند کرد.

دیدگاه تان را بنویسید