ارتش ایران توانمندی پهپادی و راداری خود را به رخ کشید
کد خبر: 28649

ارتش ایران توانمندی پهپادی و راداری خود را به رخ کشید

در رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲ ارتش، انواع مختلف پهپاد‌ها با برنامه‌های عملیاتی از پیش تعیین شده از نقاط مختلف و دوردست کشور به پرواز درآمده و با نظارت و هدایت مرکز راهکنشی رزمایش به اجرای عملیات می‌پردازند

به گزارش خودکارنیوز ، امیر حبیب الله سیاری فرمانده رزمایش گفت: رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲ارتش، با شرکت 200 فروند انواع پهپاد از یگان‌های منتخب نیروهای چهارگانه ارتش در گستره جغرافیای جمهوری اسلامی از آب‌های خلیج فارس و دریای عمان در جنوب تا مناطق شرق، غرب، شمال و مرکز کشور اجرا شد.

وی افزود: در ساعات ابتدایی این رزمایش مشترک، پهپادهای مراقبتی و شناسایی از نیروهای چهارگانه ارتش، عملیات پایش مرزهای کشور و شناسایی اهداف مدنظر و تصویر برداری از منطقه عمومی رزمایش را با موفقیت انجام دادند.

سیاری ادامه داد: در این رزمایش پهپادهای چمروش، یسیر، صادق، پلیکان، ابابیل ۳، ابابیل ۴، ابابیل ۵، کمان ۱۲، یزدان، مهاجر ۲و مهاجر ۶با پرواز از پایگاه‌های پهپادی ارتش از نقاط مختلف کشور نسبت به رصد و شناسایی اهداف و مراقبت و پایش مناطق مورد نظر در مرزهای زمینی، هوایی و دریایی وآب‌های بین‌المللی اقدام کردند.

فرمانده رزمایش تاکید کرد: با توجه به توسعه توان پهپادی ارتش و انجام ماموریت‌های متنوع و متعدد پهپادی و لزوم هماهنگی این پروازها، شبکه فرماندهی و کنترل عملیات پهپادی ارتش در قالب قرارگاه ذوالفقار ارتش ایجاد و مدیریت و هدایت این پهپادها در قالب یک شبکه منسجم و هماهنگ انجام شد و تصاویر و اطلاعات کسب شده توسط انواع پهپاد های شناسایی و مراقبت به مرکز فرماندهی ارسال شد.

وی افزود: حفظ و ارتقای آمادگی رزمی، از اصول اجتناب‌ناپذیر ارتش ایران است و  اجرای این تمرینات در طول سال برای تمرین عملی آموخته‌های علمی در محیط و میدان رزمایش و انجام ماموریت‌های محوله است.

سیاری اشراف اطلاعاتی بر مرزهای تحت کنترل با استفاده از فناوری‌های نوین از جمله پهپادها را یک اصل اساسی در نیروهای چهارگانه ارتش برای انجام ماموریت‌ها مختلف دانست و افزود : در این رزمایش فقط بخش کوچکی از دستاوردهای پهپادی ارتش به کار گرفته شده است و توان و آمادگی یگان‌های شرکت کننده در رزمایش توسط کارشناسان و ارزیابانی از ستاد کل نیروهای مسلح، قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء و ستاد ارتش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

به گفته وی در این رزمایش تعداد زیادی از انواع پهپادهای ارتش در شرایط خاص و دشوار به کار گرفته می شوند و در حوزه‌های مراقبت و شناسایی، جنگ الکترونیک و رزمی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

فرمانده رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲ارتش، دقت و قدرت تسلیحات، میزان مداومت پروازی، قابلیت‌های سامانه‌های هدایت و کنترل و توانمندی‌های رزمی پهپادها را از جمله مواردی برشمرد که در این رزمایش مورد آزمایش و ارزیابی قرار می گیرند.

عملیات اخلال راداری هوا پایه

همچنین سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲ارتش گفت: دیروز  و در مراحل اصلی رزمایش ، پهپاد کمان ۱۹برای نخستین بار با انجام پرواز به چرخه عملیاتی ارتش وارد و عملیات اخلال هواپایه و اقدامات جنگ الکترونیک  در حوزه پهپادی با موفقیت اجرا شد.

امیر علیرضا شیخ با بیان این که در این رزمایش، یگان‌های جنگ الکترونیک از نیروهای چهارگانه ارتش روش‌ها و راهکارهای جنگ الکترونیک را تمرین و اجرا کردند، ادامه داد: عملیات اخلال ارتباطی زمین پایه در ارتباط پهپاد با ایستگاه کنترل زمینی و اخلال الکترونیک بر روی پهپادهای مهاجم نیروی حمله‌ور و کنترل این پهپادها برای  جلوگیری از نفوذ به منطقه رزمایش از جمله اقدامات در این بخش از رزمایش بود که  توسط نیروهای جنگالی حاضر در منطقه رزمایش تمرین شد. همچنین عملیات اختلال در ارتباط پهپادی به طور هواپایه و توسط پهپادهای ابابیل ۴و کمان ۱۹با موفقیت اجرا شد.

شیخ با اشاره به عملیات موفقیت آمیز پهپاد کمان ۱۹ارتش در این رزمایش تخصصی تاکید  کرد:  پهپاد کمان ۱۹برای نخستین بار با انجام پرواز رزمی به چرخه عملیاتی این نیرو وارد شد و با پرواز از یکی از پایگاه‌های پهپادی ارتش در کشور جنگ الکترونیک و اخلال راداری به طور هوا پایه را با موفقیت انجام داد.

وی ادامه داد: بخش زیادی از تجهیزات و تسلیحات بومی استفاده شده در این رزمایش که به دست جوانان و متخصصان کشورمان طراحی و تولید شده است به دلیل طبقه‌بندی و ملاحظات محرمانگی فناوری‌های بکار گرفته شده در این تسلیحات قابلیت رسانه‌ای شدن ندارد و در وقت مقتضی ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن ها اعلام خواهد شد.

شیخ با بیان این که رزمایش مشترک پهپادی ارتش بر اساس تهدیدات موجود طراحی و در میدانی مشابه واقعیت اجرا می‌شود، افزود: طرح‌های تعریف شده در این رزمایش بر اساس برآوردهای اطلاعاتی از تهدیدهای بالقوه و مطابق با واقعیت‌های عرصه نبرد است و مراحل مختلف رزمایش با نظارت ستادهای بالا دستی از جمله قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء (ص) و قرارگاه راهکنشی ذوالفقار ارتش ارزیابی می‌شود.

سخنگوی رزمایش همچنین گفت: انواع پرواز پهپادهای رزمی، انهدامی و مراقبتی شرکت کننده در رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲ارتش دیروز در ادامه مراحل اصلی این رزمایش عملیات پرواز جمع را اجرا کردند.

وی همچنین پیام رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲ارتش به کشورهای منطقه را برقراری صلح و دوستی دانست  و تاکید کرد: کشورهای منطقه باید بدانند که با تکیه بر توان و اتحاد و بدون نیاز به حضور کشورهای فرامنطقه‌ای و بازیگران نا امن کننده، جنگ طلب و اشغالگران می‌توانیم صلح و آرامش و امنیت را در منطقه حفظ کنیم .

مانور و عبور پهپادها از سپرهای دفاعی و جنگالی

سخنگوی رزمایش  همچنین گفت: دیروز در ادامه مرحله عملیاتی رزمایش ،انواع پهپادهای رزمی از نیروهای چهارگانه ارتش اهداف مورد نظر در منطقه عمومی رزمایش را با استفاده از تسلیحات دقیق و نقطه‌زن مورد اصابت قرار دادند.

وی ادامه داد:   پهپادهای مهاجر ۶، کرار، کمان ۱۲، باور ۵، ابابیل ۴و ابابیل 5 با استفاده از تسلیحات دقیق و نقطه‌زن بومی از جمله بمب‌های قائم، موشک‌های الماس ۱و بمب‌های MK- 82 اهداف در نظر گرفته شده در منطقه عمومی رزمایش که شامل اهدافی شبیه‌سازی شده از مراکز فرماندهی و کنترل دشمن، مخازن سوخت، زاغه‌های مهمات، سامانه‌های راداری و موشکی، زیر ساخت های بندری و اماکن تجمع نفرات بود را با دقت مورد اصابت قرار دادند.

سخنگوی رزمایش  با تاکید بر اینکه انواع مختلف پهپادها با برنامه‌های عملیاتی از پیش تعیین شده از نقاط مختلف و دوردست کشور به پرواز درآمده و با نظارت و هدایت مرکز راهکنشی رزمایش به اجرای عملیات می‌پردازند، تاکید کرد: به دلیل دو طرفه‌بودن رزمایش، عبور پهپادها از سپرهای دفاعی و جنگالی تمرین و طی آن، ارزیابی موفقیت نیروهای مهاجم و یا مدافع در راستای اهداف عملیاتی و راهبردی ارتش است.

پرواز پهپاد آرش و ابابیل با حداکثر بُرد  

فرمانده نیروی زمینی ارتش هم در حاشیه رزمایش پهپادی ارتش گفت: پهپادهای آرش و ابابیل در این رزمایش حداکثر بُرد مدنظر را به دست آوردند.

امیر کیومرث حیدری با اشاره به اهداف برگزاری این رزمایش گفت: شناخت و ارزیابی قابلیت پهپادهای ساخته شده توسط متخصصان داخلی و نحوه به کارگیری انواع پهپادها با توجه به نوع ماموریت‌های محوله، از اهداف اصلی این رزمایش پهپادی به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: پهپادهای آرش، ابابیل و…از جمله پهپادهای استفاده شده در این رزمایش هستند که حداکثر بُرد مدنظر را به دست آورده‌اند. سامانه‌های هدایتی  در بُعد شناسایی مرزها و تهاجمی عملکرد بسیار مطلوبی به نمایش گذاشته‌اند.

حیدری افزود: نیروی زمینی ارتش در این رزمایش، پهپادهای خود را در 7 استان مرزی کشور ارزیابی و آزمایش می‌کند وبا استفاده از فناوری نوین نقطه‌زنی، دقیق‌زنی، هوشمند و قابلیت شبکه شدن پهپادهای تولیدی، از مرزهای کشور حراست می‌کند.

سامانه شهید جلیلوند عملیاتی شد

 همچنین معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش در حاشیه رزمایش گفت: سامانه راداری میان‌برد شهید جلیلوند جزو تجهیزاتی است که برای نخستین‌بار در رزمایش مشترک پهپادی 1402 ارتش شرکت دارد که وارد فاز عملیاتی شد.

امیر رضا خواجه با اشاره به اهداف برگزاری این رزمایش گفت: نیروی پدافند هوایی در این رزمایش پهپادی در تامین پوشش پدافندی منطقه عمومی منطقه تحت نظارت شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور به ماموریت اصلی خود ادامه می‌دهد و در کنار آن وظایف محوله در قالب رزمایش پهپادی را هم اجرا می‌کند.

وی رصد، شناسایی، کشف، درگیری و انهدام پرنده‌هایی که به منطقه رزمایش نزدیک می‌شوند را از دیگر ماموریت‌های نیروی پدافند هوایی ارتش اعلام کرد و ادامه داد: در این رزمایش مشترک پدافندی توانستیم با رادارهای ساخت کشورمان به خصوص سامانه راداری شهید جلیلوند که برای نخستین بار در این رزمایش به کار گرفته و وارد فاز عملیاتی شده است، در کنار سایر سامانه‌های راداری نیروی پدافند هوایی ارتش و شبکه یکپارچه پدافند هوایی به ماموریت خود عمل و پرنده‌هایی که به سمت منطقه در حرکت بودند را شناسایی و رصد کنیم.

معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: سامانه شهید جلیلوند به منظور افزایش توانمندی کشف پدافند هوایی در برد متوسط طراحی و تولید شده است که جزو رادارهای آرایه فازی محسوب می شود و قادر است اهداف ریز پرنده با سطح مقطع‌های پایین را کشف و شناسایی کند.وی تاکید کرد: توان کشف اهداف در برد متوسط به طور سه بعدی، قابلیت تاکتیکی واکنش سریع، مداومت کاری ۲۴ساعته، استفاده از روش‌های نوین برای افزایش دقت زاویه سنجی و استخراج ارتفاع اهداف، پایداری عملیاتی و چابکی سامانه، قابلیت اتصال به شبکه یکپارچه فرماندهی و کنترل پدافند هوایی، بهره‌گیری از فناوری نیمه هادی و استفاده از امکانات ضد جنگ الکترونیک جزو سایر ویژگی‌های این سامانه راداری میان‌برد است.

دیدگاه تان را بنویسید