سرگردانی «طرح شفافیت»  بین مجلس و مجمع تشخیص
کد خبر: 28802

سرگردانی «طرح شفافیت» بین مجلس و مجمع تشخیص

۲ نماینده زن مجلس براین اعتقادند که طرح شفافیت به سبب کارشکنی های بیرون پارلمان به سرانجام نرسیده است.

به گزارش خودکارنیوز ، «طرح شفافیت» سرگردان بین مجلس و مجمع تشخیص است. برخی می گویند هیات نظارت عامل تعلل در به سرانجام رسیدن طرح شفافیت است و برخی دیگر هم توپ را در زمین پارلمان می اندازند و از برخی تلاش ها در درون مجلس برای جلوگیری از به سرانجام رسیدن این طرح روایت می کنند.
شفافیتِ نصفه و نیمه در مجلس /مقصران شکست طرح شفافیت چه کسانی هستند؟

علیرضابیگی: برخی نمایندگان با شعار شفافیت بازی کردند /شفافیت می توانست اسباب آبرو برای مجلس شود

هاجر چنارانی، عضو کمیسیون حقوق و قضائی مجلس شورای اسلامی در این مورد به خبرگزاری خبرآنلاین می گوید: بنده از ابتدا طرفدار شفافیت بودم و همه آراء خود را به مردم اعلام می‌کنم.
طرح شفافیت هنوز به مجلس بازنگشته است
او در واکنش به این سوال که چرا شفافیتی که مجلس یازدهم شعار آن را می‌داد قانونی نشد، افزود: طرح شفافیت قانونی شد، به شورای نگهبان ارسال کردیم و در آنجا گیر کرده وگرنه مجلس به شفافیت رأی داد. واقعیت امر این است که ما گفتیم غیر از مجلس نهادهای دیگر هم باید شفاف‌سازی کنند اما آنها می‌گویند خیر، فقط مجلس باید شفاف‌سازی کند اما با این وجود هنوز طرح مذکور به مجلس برنگشته است.
با شفافیت مخالف نیستیم
چنارانی در مورد اینکه بسیاری بر این باور هستند که الزام سایر نهادها نظیر مجمع تشخیص و شورای نگهبان به شفافیت به معنای سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی در شفافیت است، تصریح کرد: خیر، به این ترتیب نیست چراکه با شفاف‌سازی موافق هستیم و شورای نگهبان طرح را به مجمع ارسال کرده که باید آن را پیگیری کنیم.
علاوه چنارانی یکی دیگر از نمایندگان نیز توپ شفافیت را در زمین مجمع تشخیص مصلحت نظام انداخت و از قالیباف خواست که این موضوع را پیگیری کند.
توپ «طرح شفافیت» در زمین قالیباف /مجمع عقب نشینی می کند یا مجلس؟
هیات نظارت کمک کند طرح شفافیت عملیاتی شود
فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در واکنش به اینکه شما یکی از امضاکنندگان طرح شفافیت هستید اما در ماه‌های پایانی عمر مجلس یازدهم هنوز این طرح به نتیجه نرسیده، گفت: بنده در حال حاضر آرای خودم را شفاف می‌کنم و از ابتدا هم شفافیت برای بنده اهمیت داشته است.
او در واکنش به اینکه طرح شفافیت هنوز تبدیل به قانون نشده است، افزود: بنده از مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌خواهم که هر چه سریع‌تر عیب‌های طرح شفافیت را برطرف کند و هیات عالی نظارت بر مصوبات به ما نمایندگان که قول قطعی در مورد طرح شفافیت به مردم دادیم، کمک کند بتوانیم این شعار را عملیاتی کنیم البته خود ما این اقدام را عملیاتی می‌کنیم اما این اقدام ما با قانون تفاوت دارد.
این نماینده مجلس گفت: واقعیت امر این است که شفافیت هر ۳ قوه به نفع ایجاد سرمایه اجتماعی برای نظام است، قطعاً با رعایت اصول محرمانگی و حفظ برخی اطلاعات که برای جلوگیری از نفوذ دشمن لازم است، رعایت شفافیت برای هر ۳ قوه متضمن سلامت ساختاری دستگاه‌های اداری خدمات‌دهنده به مردم، متضمن مبارزه با فساد است و باعث کاهش هزینه‌کرد، کاهش جرائم و اختلالاتی می‌شود که در نظام اداری کشور وجود دارد. بنده مطمئن هستم که شفافیت منجر به افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود چراکه نظام جمهوری اسلامی ایران بر پای حق، عدالت، اسلام و کرامت انسانی استوار شده و طبیعتاً شفاف بودن برای مردم هم زیرمجموعه این موارد محسوب می‌شود به این ترتیب که از طریق شفافیت می‌توان دسترسی به عدالت را افزایش داد.
طرح شفافیت اشکالی ندارد
محمدبیگی در پاسخ به اینکه طرح شفافیت یک بار به مجمع تشخیص مصلحت رفت، اشکالاتی لحاظ شد و مجلس آنها را برطرف کرد، در حال حاضر مجمع چه نکته‌ای پیرامون طرح شفافیت دارد؟ خاطرنشان کرد: سوال بنده هم همین است، از نظر بنده اشکالی وجود ندارد ما به طرحی که مصوب کردیم اصرار داریم، اگر واقعاً اشکالی وجود دارد، بیایند اعلام کنند و با هم گفتگو کرده و موارد را برطرف کنیم.
او در واکنش به اینکه شما به عنوان نماینده طرفدار شفافیت پیگیری کردید که چه کسی یا کسانی به دنبال سنگ‌اندازی برای تصویب مصوبه شفافیت هستند؟ یادآور شد: بله، پیگیری کردیم و در حال حاضر هم از قالیباف خواسته ایم که از طرف ما حضور پیدا کند و مطالبات ما را پیگیری کند.
مجمع تشخیص عقب نشینی می کند؟
اما با وجود اینکه این دو نماینده مجلس و البته برخی دیگر از نمایندگان توپ شفافیت را به زمین مجمع تشخیص می اندازند به نظر می رسد قرار نیست این توپ با عقب نشینی مجمعی ها از زمین این نهاد مهم سیاسی خارج شود.
نشانه ها نیز حکایت از آن دارد که عقب نشینی مجلس از خواسته خود برای شفاف شدن مجمع تشخیص احتمال قوی تری است تا شاید از این مسیر این طرح در ماه های پایانی مجلس یازدهم به سرانجام برسد و شاید به کمک حامیان این طرح در ایام تبلیغات انتخاباتی بیاید.

دیدگاه تان را بنویسید