کنعانی: شورای امنیت به بن بست رسیده و از وظیفه خود بازمانده است
کد خبر: 29162

کنعانی: شورای امنیت به بن بست رسیده و از وظیفه خود بازمانده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: شورای امنیت، از انجام وظیفه و کارآمدی برای حفظ صلح و جلوگیری از جنایت جنگی بازمانده و به بن بست رسیده است.

به گزارش خودکارنیوز ، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی این وزارتخانه گفت: در ۶۷ مین روز تهاجم وحشیانه به غزه تا کنون ۱۷ هزار و ۹۹۷ نفر شهید شدند شامل ۷ هزار و ۷۷۵ کودک و ۷ هزار ۷۶۷ نفر مفقود و زیرآوار مانده اند ۹ هزار و اندی مجروح شدند که نتیجه جنایات تکان دهنده رژیم صهیونیستی است.

آمریکا شریک جنایات علیه ملت فلسطین است
وی افزود: تشکر می‌کنیم از اقدام شجاعانه دبیرکل که با اعمال ۹۹ منشور توجه شورای امنیت را به فجایع غزه جلب کرد برای حفظ صلح. متاسفانه شاهد اقدام تاسف بار ژیمناستیک آمریکا در وتو قطعنامه شورای امنیت و رد درخواست جامعه جهانی برای توقف این حمله وحشیانه به غزه بودیم. دولت آمریکا بار دیگر ایستادگی و شراکت تمام عیار در جنایت علیه ملت فلسطین نشان داد.
ما موضع مان را برای این موضوع اعلام و این اقدام آمریکا را محکوم کردیم.
کنعانی اضافه کرد: آمریکا نشان داد که یک طرف برای حل موضوع نیست بلکه طرفی برای جنایت است و یک تنه در مقابل جامعه جهانی ایستاده است و نشان داد در ایستادگی در کنار رژیم صهیونیستی ابایی از تنهایی ندارد.
با این رای خود نه فقط رای منفی به قطعنامه آتش بس بلکه رای به استمرار بربریت رژیم صهیونیستی داد و به تنهایی نه برابر دبیرکل سازمان ملل متحد بلکه در برابر نماینده دبیر کل در مقابل کل جامعه جهانی و افکار عمومی ایستاده است که این جای تاسف است.

 

شورای امنیت به بن بست رسیده و از وظیفه خود بازمانده است

کنعانی در ادامه افزود: اما این که در بحث شورای امنیت، این نشان می‌دهد این شورا از انجام وظیفه و کارآمدی برای حفظ صلح و جلوگیری از جنایت جنگی بازمانده است. وتوی دولت امریکا نشان دهنده بن بست در سازمان ملل و بازماندن از مسئولیت آن است. دبیر کل سازمان ملل هم گفت که شورای امنیت در پایان دادن به جنایت ناتوان است.
وی تاکید کرد: بحث تغییر ساختار شورای امنیت سال‌ها مطرح است و نشست‌هایی در بازی‌های مختلف برگزار شده و ایران هم یک طرف رایزنی هاست ایده‌هایی هم مطرح است.
کنعانی گفت: بن بست اخیر یکبار دیگر نشان داد وضع شورای نگهبان نگران کننده است و در مواقع حساس نمی‌تواند وظیفه اش را انجام دهد و برخی قدرت‌ها با سوء استفاده از جایگاه شان مانع از انجام وظیفه می‌شود. ایران خواستار ایفای مسئولیت این شوراست.



موضوع مرتبط با مسائل هسته‌ای و فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران روشن است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: فعالیت‌های ایران در چارچوب همکاری‌های صلح آمیز است و این را اثبات کرده و این موضوع در ۱۵ گزارش رسمی آژانس اثبات شده و فعالیت‌های موشکی ایران هم در چارچوب بازدارندگی به طور شفاف انجام می‌شود.
از حقوق قانونی خود استفاده می‌کنیم و این فعالیت‌ها تهدیدی علیه هیچ کشوری نیست و برای بازدارندگی در برابر تهدید‌های فرضی است.



موضوع مرتبط با مسائل هسته‌ای و فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران روشن است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: فعالیت‌های ایران در چارچوب همکاری‌های صلح آمیز است و این را اثبات کرده است و این موضوع در ۱۵ گزارش رسمی آژانس اثبات شده و فعالیت‌های موشکی ایران هم در چارچوب بازدارندگی به طور شفاف انجام می‌شود.
کنعانی افزود: از حقوق قانونی خود استفاده می‌کنیم و این فعالیت‌ها تهدیدی علیه هیچ کشوری نیست و برای بازدارندگی در برابر تهدید‌های فرضی است.



ملت فلسطین تنها طرفی است که حق دارد درباره سرنوشت خود و حکومت کشورشان تصمیم بگیرند و آن را عملی کنند
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این که عده‌ای خارج از منطقه در پی طراحی‌های سیاسی هستند تا بر حسب منافع خود آن را تحمیل کنند از جانب ملت فلسطین پذیرفته نخواهد شد و تجربه شده که تسلیم طراحی‌های ناعادلانه نشده و این راهکار‌ها را نخواهد پذیرفت. 
وی افزود: راهکار‌های سیاسی باید از داخل سرزمین فلسطین و با اراده آنان باشد. راهکار دموکراتیک ایران هم در سازمان ملل به ثبت رسیده و اگر طرف‌هایی در پی راهکار‌های دموکراتیک هستند می‌توانند از راهکار ایران استفاده کنند. 
کنعانی گفت: آمریکا در سایه ناتوانی در جنگ، آن چه در جنگ به دست نیاوردند از طریق راهکار سیاسی دنبال کنند ملت فلسطین به این راهکارها" نه " خواهند گفت.



ایده‌هایی مانند برجام ۲ از طرف کسانی مطرح می‌شود که تعهدات شان را انجام ندادند 
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایده‌هایی مانند برجام ۲ از طرف کسانی مطرح می‌شود که تعهدات شان را انجام ندادند و با طرح ایده‌های انحرافی برای توجیه انجام ندادن تعهدات شان هستند. برجامی که امضا شده مسئولیت‌های همه طرف‌ها را مشخص کرده است. ایران تعهداتش را ادا کرده و کسانی که تعهدات شان را انجام ندادند حق ندارند ایده‌های انحرافی را مطرح کنند.

دادگاه رسیدگی به جنایات منافقین با زمینه سازی حقوقی قوه قضائیه از فردا آغاز می‌شود
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دادگاه رسیدگی به جنایات منافقین با زمینه سازی حقوقی قوه قضائیه از فردا آغاز می‌شود که گام دیگری در استمرار ایران در پیگرد جنایت کارانی است که دست شان به خون ۱۷ هزار نفر از مردم و مسئولان کشورمان آلوده است و سابقه جنایت ننگین آنتن هیچ گاه پاک نمی‌شود و حمایت شرم آور برخی طرف‌های غربی از آنان هم ننگ این همدستی‌ها را پاک نمی‌کند.
کنعانی افزود: در این روند قضایی از روند‌های قضایی مبتنی بر قوانین داخلی و روش‌های اصولی قضایی استفاده می‌شود. اعلام شده متهمانی که نام شاک معرفی شده می‌توانند وکیل داشته باشند. انتظار مردم از دولت و قوه قضائیه آن است که ابن جنایت‌کاران را به سزای اعمال شان برساند



همکاری‌های قضایی ایران و عراق از زمینه‌های خوب همکاری دو کشور است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: موضوعات قضایی دوجانبه وجود دارد که نیازمند همکاری قضایی است. پیوند‌های عمیق دو کشور و رفت و آمد مستمر مردم دو کشور برقرار است. 
وی افزود: موضوع پیگرد قضایی جنایت کارانی که شهیدان سردار سلیمانی و آلبوم‌های المهندس هم مطرح است که با مشورت و همکاری قضایی در دستور کار است

 

به اظهارات و قیل و قال طرف‌های خاص توجه نمی‌کنیم 
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: به اظهارات و قیل و قال طرف‌های خاص توجه نمی‌کنیم به همکاری‌های ایران با کشور‌های دوست و این قال و قال‌ها تاثیری در روابط ایران با شرکا نخواهد گذاشت.

وی افزود: روابط ایران و روسیه در سال‌های خیر رو به رشد بوده است. روابط ما به ویژه در حوزه اقتصادی رشد چشمگیری تجربه کرده و حجم روابط تجاری دو کشور در ۲۰۲۲ به بیش از ۵ میلیارد رسیده است و در ۹ ماه جاری هم حجم روابط تجاری دو کشور بیش از ۲۰ درصد رشد کرده است.
کنعانی تاکید کرد: طرح‌های مختلفی در دو کشور در دستور کار و اجراست که پیگیری این طرح‌ها در سفر رئیس جمهور به مسکو پیگیری شد.
وی افزود: طرح دالان شمال جنوب به طور خاص پیگیری شد. همکاری‌های بانکی و پولی، صنایع و کشاورزی هم پیگیری شد. با برگزاری هفدهمین نشست کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه، پیش بینی می‌شود. همکاری‌های دوجانبه بیش از پیش توسعه می‌یابد. 


کنعانی درباره ادعای الشرق الاوسط درباره لغو سفر رئیس جمهور به ترکیه گفت: این سفر با توافق دو کشور و در چارچوب توافق تلفنی دو رئیس جمهور با توجه به شرایط فلسطین به پس از گفتگوی‌های وزرای خارجه دو کشور در حاشیه نشست سازمان ملل و هماهنگی‌های لازم موکول شد.
وی افزود: به علت آن که روادید برای سفر وزیر خارجه به سازمان ملل به هنگام صادر نشد و هماهنگی‌ها برای سفر به آینده موکول شد
کنعانی تاکید کرد: برخی کشور‌ها باید در مواضع شان درباره جنایات رژیم صهیونیستی بازبینی کنند. ما از باکو و آنکارا انتظار داریم از ابزار‌های خود علیه رژیم اشغالگر استفاده کنند. این انتظار اخلاقی است و آن را پنهان نمی‌کنیم. این انتظار ملت فلسطین هم هست
آنان توقع دارند کشور‌ها از ابزار‌های شان علیه رژیم اشغالگر استفاده کنند.




آقای کنعانی در پاسخ این سئوال که آیا مذاکرات برجامی ادامه دارد؟ و آینده مذاکرات چیست گفت: در طول یک هفته گذشته تاکنون تغییری در وضعیت برجام و اتفاق خاصی درباره آن رخ نداده.
برجام به قوت خود باقی است، خود آمریکایی‌ها هم تاکنون اعلام نکرده اند که برجام مرده است. ایران تاکنون متعهدترین عضو برجام بوده است.


به زیاده خواهی اهمیتی نمی‌دهیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: درباره منافع ملی، از خطوط قرمز عدول نمی‌کنیم. به مواضع رسانه‌ای کشور‌های که مصرف داخلی نیز دارند، توجهی نمی‌کنیم. مسئولیت‌ها و تکالیف مشخص است. ایران تاکنون متعهد بوده، اما طرف‌های دیگر این رویه را نداشته اند




کنعانی در پاسخ این سئوال که به کنش‌های دیپلماتیک از سوی کشور‌های عربی کاهش یافته است. چه نظری دارید؟ گفت: ایران سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: همچنان تحرکات سیاسی خود با کشور‌های اسلامی و سایر نقاط در خصوص موضوع فلسطین ادامه می‌دهد. تلاش‌های عالی در سطح ریاست جمهوری مانند رایزنی دکتر رئیسی و بخشی از اقدامات ایران برای توقف جنایات رزیم صهیونیستی است. همه کشور‌های دنیا در این خصوص مسئولیت دارند. ایران تاکنون در این خصوص کوتاهی نداشته است



آخرین رایزنی‌های ایران با ترکیه و قطر جهت برقراری آتش بس مجدد
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آتش بس، موضوع اولویت درجه اول است. این که جنایات علیه غزه باید فوری متوقف شود این از، ابتدا در دستور کار ایران است که باید ادامه یابد. موضوع باز شدن گذرگاه رفح و جلوگیری از کوچ اجباری مردم غزه این همچنان در دستور کار ماست. پس از ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه شورای امنیت مجمع عمومی سازمان ملل فردا نشستی برای بررسی قطعنامه دیگری در دستور کار دارد. 
وی افزود: ما همچنان امیدواریم که این تلاش‌ها به نتیجه لازم در آتش بس برسد. موضوع کمک‌ها هم برای رسیدگی به بحران دارو غذا و بهداشتی بسیار حیاتی است. انتظار است جامعه جهانی در این باره جدی عمل کند. ایران بار‌ها در سطح روسای جمهور، وزرای خارجه و مقامات عالی نهاد‌های امدادی گفتگو‌هایی با طرف‌های منطقه به ویژه دولت مصر برای بازگشایی گذرگاه رفح و ارسال کمک‌ها داشته است. 
 

 

ایران از بیانیه مشترک باکو و ایروان برای اعتمادسازی استقبال می‌کند
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران از بیانیه مشترک باکو و ایروان برای اقدامات متقابل برای اعتمادسازی به ویژه آزادسازی زندانیان استقبال می‌کند و آن را گامی مثبت برای توافق صلح می‌داند. توافق صلح تاکید می‌کند که گفتگوی منطقه‌ای چقدر می‌تواند برای صلح موثر باشد. امیدوارم اقدامات متقابل این دو کشور ادامه یابد و گفتگو‌های شان به نتایج ثمر بخشی برسد و آماده کمک به صلح پایدار است و تلاش‌های خود را برای برقراری صلح پایدار در قفقاز ادامه خواهد داد.
 

 

اتهامات شهروند سوئدی کاملا روشن است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: درباره شهروند سوئدی، اتهامات ارتکابی او روشن است و از جانب نهاد‌های ذیربط اعلام و مستندات کافی وجود دارد و اطلاعات به دولت مرتبط منتقل شده است. قوه قضائیه در این زمینه وظایفش را در این باره انجام خواهد داد.


ملت فلسطین تحت جنایت رزیم اشغالگر و متجاوز قرار دارد
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ملت فلسطین تحت جنایت رزیم اشغالگر و متجاوز قرار دارد و ایران بار‌ها اعلام کرده اقدام نکردن اقدام جدی برای جلوگیری از، جنایات باعث گسترش دامنه درگیری می‌شود.هستند نیرو‌های مقاومتی که در چارچوب اراده خود اقدام می‌کنند.
وی افزود: حمایت از ملت فلسطین یک اصل است و ما از اقدام گروه‌های مقاومتی برای حمایت از ملت فلسطین حمایت می‌کنیم با این حال اقدام این گروه‌ها، خودجوش است و درباره اقدامات شان باید از خودشان بپرسید.



در چارچوب وظایف محوله عمل کردیم
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: فهرست شرکت‌های وارد کننده کالا‌های رژیم صهیونیستی، بررسی و به وزارت صمت ارائه شده
وزیر اقتصاد اعلام کرد این فهرست را دریافت کرده و به گمرکات ارائه شده، وزارت خارجه به وظایفش عمل کرده البته این یک قانون و روند است.
وی افزود: در این ایام با توجه به جنایات رژیم صهیونیستی این موضوع بیشتر مدنظر است.


گفتگو‌های ما با کشور‌های مختلف به ویژه طرف‌های اروپایی جاری است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: درباره فلسطین اختلاف نظر‌هایی با برخی طرف‌ها به ویژه آلمان داریم. گرچه به موضع خوب برخی طرف‌های اروپایی اهتمام داریم. با وجود اختلاف دیدگاه‌ها به علت لزوم برقراری صلح در منطقه تصریح می‌کنیم کشور‌های اروپایی همه اقدامات لازم را برای توقف جنایات کنند
وی افزود: وزیر خارجه به آقای بورل صراحتا گفته که انتظار داریم که اتحادیه اروپا برای برقراری آتش بس تلاش و اقدام کند.

دیدگاه تان را بنویسید