معاون رییس جمهور: هوش مصنوعی در دسترس عموم قرار می‌گیرد
کد خبر: 29222

معاون رییس جمهور: هوش مصنوعی در دسترس عموم قرار می‌گیرد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور گفت: برنامه ویژه‌ای در کشور برای تحقق زیرساخت خدمات اپراتوری هوش مصنوعی در مسیر ساده‌سازی و گسترده شدن دسترسی عموم جامعه به این فناوری و امکان توسعه آن در حال برنامه ریزی و اجراست.

به گزارش خودکارنیوز ، روح الله دهقانی فیروزآبادی روز چهارشنبه و در نشستی با حضور اعضای شرکت‌های دانش بنیان استان خراسان رضوی در مشهد افزود:

تلاش می‌شود تا بستری برای تمام بخش‌های جامعه فراهم شود تا ضمن استفاده از سرویس‌های هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی، از امکان کاربری و توسعه این فناوری نیز برخوردار شوند.

وی ادامه داد:در نگاه عمومی این فناوری محدود به استفاده متخصصان فناوری اطلاعات است و شناخت سایر بخش‌های جامعه، معطوف به چند ابزار حوزه فناوری اطلاعات، ارتباطات و دیجیتال محدود مانده است.

معاون علمی رییس جمهور گفت:ابزارها و فناوری هوش مصنوعی بسیار بیشتر و گسترده‌تر از چیزی است که به نظر می آید به طوری که می تواند موجب تغییر کاربردهای صنایع و فناوریها شود.

دهقانی افزود: برنامه ریزی‌های لازم برای تجمیع ظرفیت ها، ابزارها، زیرساخت ها و خدمات جامع و یکپارچه هوش مصنوعی صورت گرفته است تا به توسعه این حوزه در کشور کمک کند و توسعه بازار محصولات و خدمات دانش‌بنیان در سطح استان‌ها از اصلی‌ترین محورهای فعالیت معاونت علمی در ابعاد ملی است.

وی ادامه داد: استان خراسان رضوی و شهر مشهد ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل بسیاری در حوزه تولیدات فناورانه محصولات دانش بنیان دارد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با بیان این‌که حمایت‌های معاونت علمی، متناسب با نوع فعالیت، ابعاد و اندازه شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف شده است گفت: با توجه به این‌که در نظام ارزیابی جدید شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌ها در سه دسته دانش‌بنیان نوپا، دانش‌بنیان فناور و دانش‌بنیان نوآور قرار می‌گیرند طیف حمایت‌هایی که هر یک از این شرکت‌ها دریافت می‌کنند متناسب با نوع و نیازشان خواهد بود.

دهقانی افزود: بیشتر حمایتی که شرکت های دانش بنیان نوپا دریافت می‌کنند متناسب با نیازهای تحقیقاتی و در قالب کمک های قرض الحسنه و بلاعوض است و شرکت‌های دانش بنیان بزرگ و بلوغ یافته حمایت‌های متناسب با تامین مالی، توسعه محصول، سرمایه در گردش استقرار و مهم تر از همه توسعه بازار دریافت می کنند.

وی ادامه داد: هدف از تحول در آیین نامه ارزیابی و تایید صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان، ترغیب نخبگان دانشگاهی و زایش شرکت‌های دانش‌بنیان تحول آفرین است.

معاون رییس جمهور: برنامه‌ای برای دسترسی عموم جامعه به هوش مصنوعی در حال اجراست

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور گفت: یکی از تغییرات اساسی مربوط به آیین نامه ارزیابی شرکت های دانش بنیان این بود که شرکت‌های دانش بنیان نوپا، نیازی به داشتن محصول دانش بنیان ندارند زیرا شرکت‌ها برای رسیدن به مرحله محصول نیاز به دانش‌بنیان شدن دارند.

دهقانی افزود: بسته‌های حمایتی هر کدام از انواع شرکت‌ها اختصاصی شده است و به هر نوع از شرکت‌های نوپا، دانش بنیان و نوآور متناسب با اندازه عملکرد و جنس فعالیتشان حمایت تخصیص می‌یابد.

او اظهار کرد: توسعه بازار محصولات و خدمات دانش‌بنیان با ایجاد زمینه‌های پیوند این شرکت‌ها به دستگاه‌ها و صنایع مختلف، مهم‌ترین و کارآمدترین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ به شمار می‌رود.

رییس بنیاد ملی نخبگان افزود: این شرکت ها اگر بتوانند به زنجیره ارزش صنایع و اقتصاد پیوند بخورند می‌توانند شبکه‌سازی کرده و زنجیره‌وار، طیف گسترده‌ای از دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان را به زنجیره‌های ارزش صنعت و بازار متصل کنند.

دهقانی درباره تسهیل فرایند تایید صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان نوپا و تخصیص بخشی از اختیارات معاونت علمی در این حوزه به پارک‌های علم و فناوری حائز صلاحیت و معتمد کشور افزود: بخشی از اختیارات معاونت علمی در تایید دانش بنیان شدن به پارک علم و فناوری خراسان رضوی واگذار می‌شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور در دومین روز سفر به استان خراسان رضوی با حضور در پارک علم و فناوری استان، پای صحبت‌ها و دغدغه‌های شرکت‌های دانش بنیان نشست و دستورات لازم را برای حل مسایل و تسهیل فعالیت این کسب‌وکارها صادر کرد.

معاون رییس جمهور: برنامه‌ای برای دسترسی عموم جامعه به هوش مصنوعی در حال اجراست

حضور در گلزار شهدای پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی و کلنگ‌زنی محل دایمی نمایشگاه دستاوردهای دانش‌بنیان پارک از دیگر برنامه‌های دهقانی بود.

محل دایمی نمایشگاه دستاوردهای دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی در فضایی به مساحت ۲ هزار مترمربع احداث خواهد شد و مکانی برای نمایش دستاوردها، برگزاری رویدادهای فناورانه و معرفی ظرفیت‌های دانش‌بنیان و فناورانه و استقرار دائمی محصولات حداقل ۶۰ شرکت دانش بنیان است.

دیدگاه تان را بنویسید