تقویم تاریخ؛ از آغاز ساخت مسجد النبی تا روز جهانی نابینایان
کد خبر: 17848

تقویم تاریخ؛ از آغاز ساخت مسجد النبی تا روز جهانی نابینایان

امروز شنبه، بیست و سوم مهر سال 1401 هجری شمسی، برابر هجدهم ربیع الاول سال 1444 هجری قمری و مطابق با پانزدهم اکتبر سال 2022 میلادی است.

 

 آغاز ساخت مسجد النبی؛ دومین مسجد مهم جهان 

 

IMG_20221015_092018

 

1443 سال پیش، در روز هجدهم ربیع الاول سال اول هجری قمری:

 

کار ساختن مسجدالنبی دومین مسجد مهم جهان پس از مسجدالحرام، در مدینه آغاز شد. حضرت محمد (ص) بلافاصله پس از هجرت به مدینه، دستور بنای این مسجد را صادر و خود نیز در این کار شرکت کرد. دیوار مسجد از سنگ و آجر و سقف آن از چوب درخت بود و در کنار مسجد اتاق های پیامبر(ص ) و برخی اصحاب وی قرار داشت. رسول گرامی اسلام (ص) از مسجد نه تنها برای انجام عبادت، بلکه جهت برگزاری امور قضائی، مجالس مشورتی، آموزش های رزمی و حل و فصل دیگر امور مسلمانان استفاده می کرد. به همین دلیل، این مسجد اهمیت فوق العاده ای برای مسلمانان داشت. مسجد النبی (ص) هم اکنون گسترش بسیاری یافته است و همه ساله میلیون ها مسلمان برای زیارت این مسجد و حرم حضرت محمد (ص) که در داخل مسجد قرار دارد، به مدینه می روند.

 تولد ابوالفتح جلال الدین محمد اکبر، پادشاه قدرتمند سلسله تیموریان

 

IMG_20221015_092021

 

480 سال پیش، در روز پانزدهم اکتبر سال 1542 میلادی:

 

«ابوالفتح جلال الدین محمد اکبر»، پادشاه قدرتمند سلسله تیموریان هند متولد شد. وی به «اکبر شاه» معروف بود و پس از مرگ پدرش همایون در سیزده سالگی به سلطنت رسید و تا پنج سال تحت نظر بیرام خان، نایب السلطنه بود. اکبر شاه پس از به دست گرفتن قدرت، به گسترش قلمرو پادشاهی خود پرداخت و بنگال، کشمیر، سند، پنجاب، احمدنگر و قندهار را به تصرف درآورد. وی همچنین شبه جزیره دکن (Dakan) در جنوب هند را از سلطه پرتغالی ها آزاد ساخت. اکبر شاه سازمان اداری منظمی در هند بوجود آورد و درواقع دوران حکومت وی، دوران شکوفایی حکومت تیموریان هند بود. وی در سال 1605 میلادی درگذشت.

 

 درگذشت آیت الله سید محمد طباطبایی عاملی، فقیه و محدث مشهور 

 

IMG_20221015_092025

 

435 سال پیش، در روز هجدهم ربیع الاول سال 1009 هجری قمری: 

 

آیت الله «سید محمد طباطبایی عاملی» ملقب به «شمس الدین» فقیه، محدث و پژوهشگر گرانقدر درگذشت. وی در در سال 946 ق در خانواده ای فاضل و اهل علم در جبل عامل لبنان متولد شد. سید محمد بسیاری از علوم اسلامی را در زادگاه خود از پدر و شاگردان پدربزرگش، عالم بزرگوار «شیخ زین الدین عاملی» (شهید ثانی) فراگرفت. آنگاه به نجف رفت و علوم خود را تکمیل کرد و به درجه اجتهاد رسید. این اندیشمند اسلامی در بسیاری از علوم اسلامی متبحر و در نگارش، دقیق و نکته بین بود. مهمترین کتاب او «مدارک الاحکام فی شرح شرائع الاسلام» است و از دیگر کتاب هایش می توان به «حاشیه بر استبصار» و «حاشیه بر تهذیب» اشاره کرد.

تولد ویلهلم نیچه، فیلسوف آلمانی 

 

IMG_20221015_092030

 

178 سال پیش، در روز پانزدهم اکتبر سال 1844 میلادی:

 

«فردریک ویلهلم نیچه» (Friedrich Wilhelm Nietzsche)، فیلسوف آلمانی متولد شد. وی پس از پایان تحصیلات، در دانشگاه بال به تدریس پرداخت. او با ادیان و اصول اخلاقی مخالفت می ورزید و در فلسفه خود به «ابر مرد» معتقد بود. به نظر نیچه ابرمرد، حاصل اراده انسان و از همه خوبی ها و بدی ها برتر است. از آثار او می توان «چنین گفت زرتشت»، «پیدایش تراژدی» و «ورای خوب و بد» را نام برد. نیچه در اواخر عمر تعادل فکری خود را از دست داد و در سال 1900 درگذشت.

 شهادت آیت الله عطاء الله اشرفی اصفهانی به دست گروهک منافقین 

 

IMG_20221015_092037

 

40 سال پیش درچنین روزی، بیست و سوم مهر سال 1361 هجری شمسی:

 

آیت الله «عطاء الله اشرفی اصفهانی» نماینده امام خمینی (ره) و امام جمعه کرمانشاه ـ از شهرهای غربی ایران ـ در محراب عبادت به دست عوامل گروهک تروریستی منافقین به شهادت رسید. آیت الله اشرفی اصفهانی در روند شکل گیری و رشد انقلاب اسلامی، رهبری و هدایت مردم کرمانشاه را در جریان مبارزه علیه رژیم شاه، به عهده داشت و به همین دلیل بارها بازداشت و زندانی شد. این عالم والامقام پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) به عنوان امام جمعه کرمانشاه منصوب شد و در چنین روزی، هنگام اقامه نماز جمعه، در محراب عبادت به دست دشمنان اسلام به شهادت رسید. پس از شهادت آیت الله اشرفی اصفهانی، حضرت امام خمینی (ره) در مورد او فرمود:«مرحوم شهید بزرگوار حاج آقا عطاء الله اشرفی را در این مدت طولانی به صفای نفس و آرامش روح و اطمینان قلب و خالی از هواهای نفسانی و جامع علم مفید و عمل صالح می شناسم.

 اعلام استقلال بوسنی و هرزگوین از یوگسلاوی 

 

IMG_20221015_092041

 

31 سال پیش در چنین روزی برابر با پانزدهم اکتبر 1991 میلادی:

 

بوسنی و هرزگوین از یوگسلاوی اعلام استقلال کرد. جمهوری بوسنی و هرزگوین در جنوب اروپا و در همسایگی کشورهای کرواسی و یوگسلاوی و بر کرانه دریای آدریاتیک واقع است. پس از پایان جنگ جهانی دوم، بوسنی و هرزگوین ضمیمه کشور یوگسلاوی گردید. تا این‏که این جمهوری به دنبال منازعات دنباله دار استقلال ‏طلبانه، به همراه کشورهای صربستان، کرواسی و اسلوونی و... از یوگسلاوی تجزیه و مستقل شد. در 15 اکتبر 1991م مجلس ملی بوسنی و هرزگوین اعلامیه ‏ای صادر نمود و طی آن استقلال این کشور را اعلام داشت و در پی آن در ژانویه سال 1992م به طور رسمی از جمهوری فدرال یوگسلاوی خارج گردید. در پی آن و در طی رفراندوم اول مارس 1992م، مسلمانان با 99/4 درصد آراء، رأی به استقلال میهن خود دادند و در هفتم آوریل همان سال جامعه اروپا استقلال بوسنی را به رسمیت شناخت. این در حالی بود که صرب ‏های بوسنی علاقه‏ مند بودند تا همچنان در جمهوری فدرال یوگسلاوی باقی بمانند. از این‏رو، پس از استقلال بوسنی، جنگ ‏های داخلی بین نیروهای مسلمان و صرب آغاز گشت و باعث کشتار وسیع و ویرانی‏ های فراوانی گردید. این جنگ ‏ها سرانجام با امضای قرارداد صلح دِیتون در سال‏های 1995م به پایان رسید و کشور به آرامش دست یافت.

 درگذشت آیت الله سید مصطفی صفایی خوانساری، از علمای مشهور مسلمان 

 

IMG_20221015_092045

 

30 سال پیش در بیست و سوم مهر1371 هجری شمسی:

 

آیت ‏اللَّه "سید مصطفی صفایی خوانساری" استاد برجسته حوزه علمیه قم درگذشت. ایشان در سال 1281 ش (1321 ق) در خوانسار به دنیا آمد و مقدمات و سطوح و مقداری از فلسفه و حکمت را نزد دایی و پدرش فرا گرفت. سپس برای ادامه تحصیل، در درس آیت‏ اللَّه حائری یزدی در قم حضور یافت و از ایشان اجازه اجتهاد گرفت. آیت‏ اللَّه صفایی خوانساری همچنین از نوزده تن از مراجع عظام زمان از جمله سید ابوالحسن اصفهانی، سید حسین بروجردی، آقاضیاء عراقی، سید محمد حجت، سیدمحمدتقی خوانساری، محمد فیض و مرعشی نجفی، اجازه اجتهاد و روایت دریافت کرده است. حاشیه بر وسیلةالنجاة، حاشیه بر دُرَرُالاصول و رسائل کفایه و... از جمله تألیفات ایشان می‏ باشند.

 روز جهانی نابینایان (عضای سفید)

 

IMG_20221015_092050

 

15 اکتبر، روز جهانی نابینایان(عصای سفید) است.

 

توجه به ایمنی نابینایان و رعایت حقوق اجتماعی آنان، همواره مورد توجه مردم خیراندیش و مجامع بین‏المللی بوده و هست و هر از چندگاه، ضرورت توجه به نابینایان در طیف گسترده‏ای مطرح می‏شود. در سال 1950م، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، و شورای جهانی نابینایان در جلسه‏ ای مشترک، قانون عصای سفید را بررسی و تصویب نمودند و روز 15 اکتبر را روز جهانی عصای سفید یا روز جهانی ایمنی نابینایان اعلام کردند. قانون عصای سفید، تصویری جدید از نابینایان را در جامعه ترسیم کرده و از افراد نابینا می‏خواهد که به منظور حمایت از منافع خود، از تمام مفاد این قانون مطلع باشند. حق استفاده از کلیه امکانات رفاهی معمول در جامعه توسط نابینایان، تشویق نابینایان به مشارکت در امور دولتی و اشتغال توسط دولت و رعایت کامل حقوق نابینایان به هنگام عبور و مرور توسط رانندگان وسایل نقلیه از جمله مفاد این قانون می ‏باشند.

دیدگاه تان را بنویسید