تقویم تاریخ از مرگ سلطان محمود غزنوی تا شهادت پاسدار مهدی زین الدین
کد خبر: 18675

تقویم تاریخ از مرگ سلطان محمود غزنوی تا شهادت پاسدار مهدی زین الدین

امروز جمعه، بیست و هفتم آبان سال 1401 هجری شمسی، برابر با ۲۳ ربیع الثانی سال 1444 هجری قمری و مطابق با هجدهم نوامبر سال 2022 میلادی است.

مرگ سلطان محمود غزنوی،ر بزرگ ترین پادشاه سلسله غزنویان 

IMG_20221118_091721

1023 سال پیش در چنین روزی، 23 ربیع الثانی سال 421 هجری قمری، سلطان محمود غزنوی، بزرگترین پادشاه سلسله غزنویان درگذشت. سلطان محمود غزنوی، سومین شاه سلسله‌ی غزنویان از سال 387 ق پس از شکست دادن برادرش اسماعیل، حکومت را به دست گرفت و با غلبه بر امیران صفاری، سامانی، آل بویه، آل زیار و خوارزمشاهیان بر شمال و شرق ایرانِ آن روز استیلا یافت. سلطان محمود غزنوی به تدریج سرزمین‌های بیشتری را ضمیمه‌ی قلمرو خود نمود. او دوازده بار به سرزمین هندوستان لشکرکشی کرد اما سرانجام قبل از رفتن به ری پس از 34 سال سلطنت، به دلیل ابتلا به بیماری سل در غزنین درگذشت. سلطان محمود غزنوی، اولین پادشاه مستقل و بزرگ‌ترین فرد خاندان غزنوی است که به دلیری و بی‌باکی و کثرت فتوحات و شکوه دربار در تاریخ اسلام، بسیار مشهور شده است. جنگ های وی در هند و غنائمی که از آن جا آورده، اجتماع علما و شعرا در دستگاه او و اشعار و کتبی که به نام او ترتیب یافته بود، نام سلطان محمود غزنوی را در اطراف عالم، معروف کرده است. افرادی همانند عُنصری بلخی، فَرُّخی سیستانی، عَسجَدی مَروَزی، کسایی مروَزی و غضایری رازی و نیز فردوسی طوسی از شاعران دربار او بودند. هم‌چنین از علمای دستگاه محمودی، هیچ کس جلیل القدرتر از ابوریحان بیرونی نیست.

 

 

روز ملی لتونی 

IMG_20221118_091724

امروز 18 نوامبر روز ملی لتونی است. لاتویا که در ایران به نام فرانسوی آن، لتونی خوانده می‌شود، یکی از سه جمهوری ساحلی دریای بالتیک است که بین دو کشور لیتوانی و استونی، در شرق اروپا قرار گرفته است. مساحت آن 64/610 کیلومتر مربع و جمعیت آن نزدیک به 2/5 میلیون نفر می‌باشد. زبان رسمی این کشور لتونیایی است. واحد پول لتونی لاتس می‌باشد. که با الحاق این کشور به اتحادیه اروپا در 30 آوریل 2004، یورو به عنوان پول واحد اروپایی جای‌گزین آن می‌شود. با توجه به رشد منفی جمعیت در لتونی پیش‌بینی می‌شود جمعیت این کشور تا سال 2025 نزدیک به2 میلیون نفر خواهد بود. نظام سیاسی حاکم بر لتونی جمهوری است

 

 

روز ملی عمان 

IMG_20221118_091731

امروز 18 نوامبر روز ملی عمان است.عمان، تاریخی کهن دارد. این سرزمین پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص)، به دست مسلمانان فتح شد. یک قرن بعد، فرقه‌ای از خوارج به نام اباضیه سر به شورش برداشتند و قرن‌ها در این منطقه حکومت کردند. عمان در سال 1256م به تصرف ایران درآمد، اما در اوایل قرن شانزدهم، استعمارگران پرتغالی این سرزمین را اشغال کردند. در سال 1622م نیروهای مشترک ایران و بریتانیا، پرتغالی‌ها را شکست دادند و چندی بعد سلسله امامی "یعربی" در عمان به حکومت رسید. عمان، از اواخر قرن نوزدهم زیر نفوذ انگلیس در آمد. در 28 سپتامبر 1920 قرارداد معروف به معاهده السیب بین دو کشور به امضاء رسید و بر اساس آن عمان دارای نوعی استقلال گردید. با این حال حضور انگلستان تا نیمه دوم قرن بیستم ادامه یافت. سرانجام با امضای قراردادی بین انگلستان و عمان، این کشور اسلامی در سال 1951 مستقل شد و خاندان آل سعید زمام امور این کشور را در دست گرفتند. کشور پادشاهی عمان با 309/500 کیلومتر مربع مساحت، در جنوب غربی آسیا و در شرق شبه جزیره عربستان قرار دارد. عربستان، یمن و امارات متحده همسایگان عمان می‌باشند. از جمعیت 2/5 میلیون نفری عمان بیش از 87 درصد مسلمان بوده و به زبان عربی صحبت می‌کنند. پیش‌بینی شده است تا سال 2025م جمعیت این کشور به حدود 5/5 میلیون نفر بالغ گردد. پایتخت عمان مسقط و واحد پول آن ریال عمان می‌باشد. شهرهای مهم آن عبارت است از سیب، سلاله، صحار و عبری. نژاد اکثریت مردم این کشور عرب بوده و بقیه نژادهای هندی، بنگالی و مصری در اقلیتند.

 

 

تولد  لوئی ژاک داگر، مبتکر فن عکاسی 

IMG_20221118_091734

235 سال پیش در چنین روزی در 18 نوامبر 1787 میلادی"لوئی داگر "نقاش ،مخترع و فیزیکدان بزرگ فرانسوی به دنیا آمد. داگر به‌خاطر اختراع فرآیند داگرئوتایپ در عکاسی شناخته شده است و او را یکی از پدران عکاسی می‌دانند. اگرچه او بیشتر به‌خاطر سهمی که در عکاسی دارد معروف است، اما نقاش و طراح صحنه تئاتر هم بود و نخستین دایوراما را ساخت که در جولای ۱۸۲۲ در پاریس گشایش یافت. در ۱۸۲۹ داگر با نیسه‌فور نیپس همکاری کرد، مخترعی که نخستین هلیوگراف جهان را در سال ۱۸۲۲ و قدیمی‌ترین دوربین عکاسی باقیمانده را در ۱۸۲۶ یا ۱۸۲۷ ساخت. در سال ۱۸۳۳ نیپس به‌طور ناگهانی از دنیا رفت، اما داگر به آزمایش‌هایش ادامه داد و فرآیندی را که بعدا به‌عنوان داگرئوتایپ شناخته شد ابداع کرد.

 

 

شهادت پاسدار مهدی زین الدین 

IMG_20221118_091740

38 سال پیش در چنین روزی، 27 آبان سال 1363 هجری شمسی، سرلشکر پاسدار "مهدی زین ‌الدّین" فرمانده لشکر 17 علی ‌بن ابی‌طالب(ع) به شهادت رسید. شهید مهدی زین ‌الدین در سال 1338 ش در خرم آباد لرستان و در یک خانواده مذهبی به دنیا آمد. دوران تحصیلات متوسطه را که مصادف با تبعید شهید آیت‌اللَّه سیداسداللَّه مدنی به خرم آباد بود در جوار پرفیض ایشان پشت سر گذاشت. علاقه متقابل آیت‌ اللَّه مدنی به مهدی زین ‌الدین موجب شد که او بیشتر اوقات را در کنار آن عالم فرزانه سپری کند. مهدی در سال 1356 رتبه چهارم شرکت کنندگان کنکور سراسری از دانشگاه شیراز را اخذ نمود. خانواده شهید زین ‌الدین در اوایل انقلاب اسلامی به شهرستان قم مهاجرت کردند. شهید زین ‌الدین پس از انقلاب اسلامی فعالیت‌های خود را از جهاد سازندگی شروع کرد و سپس به عضویت رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. وی در آزادسازی کردستان از سیطره ضدانقلاب، فعالیت‌های فراوانی به عمل آورد و پس از شروع جنگ تحمیلی مسؤولیت‌های مختلفی به عهده گرفته و تا زمان شهادتش، در عملیات‌های متعددی شرکت نمود، تا اینکه به سبب لیاقت توصیف ناپذیرش مفتخر به فرماندهی لشکر 17 علی بن ابیطالب(ع) قم گردید. سرانجام سردار مهدی زین‌ الدین به همراه برادرش مجید، در یکی از مناطق کردستان از سوی ضدانقلاب شربت شهادت نوشیدند و پس از تشییعی با شکوه در گلزار شهدای قم در کنار هم به خاک سپرده شدند.

 

دیدگاه تان را بنویسید