تقویم تاریخ؛ از تولد ایفل تا درگذشت والت دیزنی
کد خبر: 19377

تقویم تاریخ؛ از تولد ایفل تا درگذشت والت دیزنی

امروز پنجشنبه بیست و چهارم آذر سال 1401 هجری شمسی، برابر با بیستم جمادی الاول سال 1444 هجری قمری و مطابق با پانزدهم دسامبر سال 2022 میلادی است.

تولد فخر المحققین، فقیه و محقق بزرگ عراقی 

IMG_20221215_093657

 762 سال پیش در چنین روزی، بیستم جمادی الاول سال 682 هجری قمری:

«محمد بن حسن حلی» ملقب به «فخر المحققین»، فقیه و محقق بزرگ اسلام در شهر حله ـ در عراق ـ متولد شد. او تحت توجهات علامه حلی پدر دانشمند خود پرورش یافت و در نوجوانی به مقام والای اجتهاد دست یافت. فخرالمحققین به همان میزان که از لحاظ مراتب فضل و کمال شهرت داشت از حیث ادب، اخلاق و پرهیزکاری نیز زبانزد خاص و عام بود. فخرالمحققین در تالیف کتب علمی از جمله تفسیر، فقه، اصول فقه و کلام، اهتمام بسیار ورزید. از آثار او می توان به «شرح مبادی الاصول»، «تحصیل النجاة» و «الکافیه» اشاره کرد. وی در سال 771 هجری قمری وفات یافت .

 

 

درگذشت ابن حاج، فقیه مسلمان

IMG_20221215_093702

 707سال پیش در چنین روزی، بیستم جمادی الاول سال 737 هجری قمری:

«ابوعبدا... محمدبن محمد عبدری فاسی» مشهور به «ابن حاج»، فقیه مسلمان درگذشت. او ابتدا نزد علمای شهر فاس ـ در مراکش امروزی ـ دانش آموخت. آنگاه به قاهره رفت و تا پایان عمر دراین شهر اقامت گزید. ابن حاج سپس به تعلیم و تربیت دانش پژوهان پرداخت و افراد زیادی از محضر او بهره مند شدند. از ابن حاج آثار بسیاری بجای مانده است که مهمترین آنها «المَدخل» نام دارد. او در این کتاب، مسایل اخلاقی، فقهی، اجتماعی و اقتصادی را مورد بررسی قرار داده است.

 

 

تولد ایفل، مهندس و معمار برج ایفل 

IMG_20221215_093708

190 سال پیش در چنین روزی پانزدهم دسامبر سال 1832 میلادی:

الکساندر گوستاو ایفل (Alexandre Gustave Eiffel) مهندس و معمار برج ایفل متولد شد. این مهندس، استاد ساخت سازه‌های بزرگ فلزی است که بیشترین شهرتش را بخاطر ساخت برج ایفل و همچنین ساخت بدنه داخلی و فلزی مجسمه آزادی در آمریکا کسب کرده است. خانواده‌ی گوستاو ایفل در قرن 18 میلادی از آلمان به فرانسه مهاجرت کرده و نام خانوادگی ایفل را از روی کوهی که در سرزمین اصلیشان در غرب آلمان قرار داشت انتخاب کرده بودند. از یادگارهای مهم و فراموش نشدنی گوستاو ایفل می‌توان به برج ایفل نماد شهر پاریس اشاره کرد. این برج برای نمایشگاه جهانی پاریس در سال 1889 برای بزرگداشت یکصدمین سالگرد انقلاب فرانسه، ساخته شد. ساختن برج زیر نظر گوستاو ایفل در اول ژوئیه سال 1887 شروع شد. برج ایفل یک هنر مهندسی در سازه‌های فلزی به حساب می‌آید و گوستاو ایفل تمام علم و نبوغ خود را در مهندسی و ریاضیات آمیخته با هنر به رخ جهانیان کشید. ساخت برج ایفل دو سال و دو ماه طول کشید. ۸۵۰ نفر در ساخت آن کار کردهند. این برج از ۱۸ هزار و ۳۸ قطعه ساخته شده است و برای اتصال آن‌ها از دو و نیم میلیون پیچ مهره و میخ پرچ استفاده شده است. ارتفاع برج ۳۲۴ متر است که در زمان خود مرتفع‌ترین برج جهان بوده است. وزن برج ایفل بیش از ۱۰ هزار تن است که ۷ هزار و ۳۰۰ تن آن فولاد است.گوستاو ایفل سرانجام در تاریخ 27 دسامبر سال 1923 و در 91 سالگی دیده از جهان فروبست.

 

 

تولد هانری بکرل، کگاشف خاصیت رادیواکتیوی اشیاء 

IMG_20221215_093717

170 سال پیش در چنین روزی ، پانزدهم دسامبر سال 1852 میلادی:

«هانری بکرل» (Henri Becquerel)، فیزیکدان و مکتشف فرانسوی، درشهر پاریس متولد شد. او پس از آنکه رونتگن فیزیکدان آلمانی، اشعه ایکس را کشف کرد، درصدد کشف اجسامی برآمد که از خود اشعه ایکس ساطع می کنند. بکرل در سال 1896 میلادی عناصری را کشف کرد که خاصیت رادیواکتیو دارند و اشعه ایکس تولید می کنند. وی به دلیل همین اکتشاف در سال 1902 میلادی، موفق به دریافت جایزه نوبل در رشته فیزیک شد. بکرل در سال 1908 درگذشت.

 

 

درگذشت حجة الاسلام واعظ خراسانی

IMG_20221215_093721

72 سال پیش در چنین روزی 24 آذر سال 1329 هجری شمسی:

حجت ‌الاسلام شیخ "مهدی واعظ خراسانی" درگذشت. این عالم ربانی از واعظان مشهور زمان خود بود و عزم جدی در ترویج و تبلیغ معارف اسلامی و اهل بیت علیه السلام داشت. او در مشهد و دیگر شهرهای مختلف و همچنین عتبات عالیات و در صحن مطهر امام حسین در کربلا و در حرم امام علی علیه السلام در نجف به منبر می رفت. وی سرانجام پس از حدود هفتاد سال تبلیغ تشیع در سن ۸۲ سالگی در شهر مشهد درگذشت و در حرم امام علی بن موسی الرضا علیه السلام به خاک سپرده شد.

 

 

درگذشت والت دیزنی، مؤسس بزرگترین کمپانی انیمیشن 

IMG_20221215_093725

66 سال پیش در چنین روزی، 15 دسامبر 1966 میلادی:

 والت دیزنی (Walt Disney)، موسس بزرگترین کمپانی انیمیشن جهان به دلیل سرطان ریه در کالیفرنیا درگذشت. والت الیاس دیزنی در سال 1901 میلادی متولد شد. او نخستین شخصیت پویا نمایی خود را با نام میکی موس در سن 27 سالگی خلق کرد. والت دیزنی با خلق شخصیت های کارتونی توانست در مدت عمر خود خاطرات زیبایی را برای کودکان و نوجوانان جهان به ارمغان بیاورد. آثار او که عمدتاً کاراکتریستیک و نوعاً بدون صدای شخصیت خلق شده اند، به نوعی گویش و زبان جهانی را برای مخاطب تداعی می کنند. کمتر کسی را در نسل های مختلف می توان یافت که بیننده آثار والت دیزنی و کمپانی فیلمسازی اش یا مصرف کننده اجناس و اسباب بازی های فروشگاه های دیزنی نبوده باشد. او موسس بزرگترین کمپانی تولید انیمیشین در جهان بود. هم اکنون کمپانی والت دیزنی از بزرگترین شرکت های تولید فیلمهای پویا نمایی در جهان به شمار می آید.

 

 

خروج نیروهای استعمارگر اسپانیا از صحرای غربی آفریقا

IMG_20221215_093735

47 سال پیش در چنین روزی پانزدهم دسامبر سال 1975 میلادی:

خروج نیروهای استعمارگر اسپانیا از صحرای غربی در افریقا آغاز شد. کشور صحرا در شمال غربی افریقا، از اوائل قرن هجدهم، شاهد حضور استعمارگران اسپانیایى، در این منطقه بود. اسپانیا در سال 1884م، صحرای غربی را به عنوان صحرای اسپانیا خواند. امّا با شکل‌ گیری مبارزات ضد استعماری و در نهایتْ تأسیس جبهه پولیسارْیو، از اتحاد گروه ‌های مبارز، این مبارزات شکلی سازمان یافته و گسترده یافت. بعد از جنگ جهانی دوم، تحت فشار افکار عمومی و سازمان ملل برای انجام همه ‌پرسی جهت واگذاری خودمختاری به این منطقه، کشورهای مراکش و موریتانی، همسایگان صحرا، ادعای مالکیت این منطقه را مطرح نمودند. بر این اساس توافقی میان این دو کشور با اسپانیا به عمل آمد که بر اساس آن، دو سوم صحرا به مراکش و یک سوم به موریتانی داده می‌ شد. اما این مسئله مورد اعتراض مردم صحرا و نیز جبهه پولیساریو قرار گرفت. در این میان از نیمه دسامبر 1975، اسپانیا خروج نیروهای خود را آغاز نمود و ظرف مدت 2 ماه، کشور صحرا را تخلیه کرد. به دنبال خروج نیروهای اشغال‌گر اسپانیا جبهه پولیساریو، استقلال این سرزمین را با عنوان جمهوری دموکراتیک عربی صحرا اعلام کرد. اما دولت مراکش از زمان خروج نیروهای اسپانیایی از صحرای غربی، مدعی حاکمیت بر این سرزمین است و این اختلاف همچنان ادامه دارد.

دیدگاه تان را بنویسید