تقویم تاریخ؛ از اختراع هواپیما تا روز حمل و نقل
کد خبر: 19438

تقویم تاریخ؛ از اختراع هواپیما تا روز حمل و نقل

امروز شنبه، بیست و ششم آذر سال 1401 هجری شمسی، برابر با 22 جمادی الاول سال 1444 هجری قمری و مطابق با هفدهم دسامبر سال 2022 میلادی است.

تولد بتهوون، موسیقیدان مشهور اتریشی 

IMG_20221217_094214

252 سال پیش در چنین روزی هفدهم دسامبر سال 1770 میلادی:

لوود ویک وان بتهوون(Ludwig van Beethoven)، موسیقیدان آلمانی در شهر بن متولد شد. یوهان، پدر بتهوون خواننده بود. بتهوون از چهار سالگی با پیانو آشنا شد و تا نه سالگی همه قواعد موسیقی را آموخت. وی در دوازده سالگی به عضویت ارکستر درابر کلن در آمد. او در هفده سالگی جزو شاگردان موتسارت شد و پس از مرگ موتسارت به شاگردی هایدن در آمد. لوود ویک در دوران جوانی چندین بار دچار ماجراهای عاشقانه شد اما هیچگاه ازدواج نکرد . او در سن 32 سالگی به عارضه کم شنوایی دچار شد و در سن 33 سالگی شنوایی خود را تقریباً از دست داد. نخستین اثر بزرگ بتهوون سمفونی شماره سه در سال 1804 ساخته شد. همچنین نخستین اپرای بتهوون به نام فید لیو با موفقیت روبرو شد. سمفونی های چهارم و پنچم و ششم را در همین سال ها به وجود آورد تا این که در سال 1819 به کلی کر شد. در سال 1823، بتهوون سمفونی شماره نه (کرال) و میساسولمیسیس دو اثر بزرگ خود را در موسیقی سمفونیک و آوازی ایجاد کرد و این آهنگ ها یک افتخار ابدی برای او باقی گداشتند. بتهوون از شدت تنگدستی قصد داشت سمفونی شماره نه خود را تنها در ازای پنجاه لیره به انجمن فیلارمونیک لندن بفروشد. وی دراثر بیماری در بیست وششم مارس 1826 چشم از جهان فرو بست.

 

 

تولد همفری دیوی، پایه گذار الکتروشیمی 

IMG_20221217_094229

244 سال پیش در چنین روزی، هفدهم دسامبر سال 1778 میلادی:

«همفری دیوی» (Humphry Davy)، شیمیدان و فیزیکدان انگلیسی، متولد شد. وی عناصر سدیم، پتاسیم، کلسیم، باریم، منیزیم و استرانسیوم را درضمن تحقیقاتش از دیگر عناصر جدا ساخت و این امر در آن زمان، در پیشرفت علم شیمی، موفقیتی بزرگ محسوب می شد. دیوی علاوه بر اینکه پایه گذار الکتروشیمی محسوب می شود، نظریه ای ارائه داد که به موجب آن هیدروژن مشخص کننده اسیدها معرفی شده است. این شیمیدان درسال 1829 میلادی درگذشت.

 

 

تولد الساندرو مانتسونی، شاعر مشهور ایتالیایی

IMG_20221217_094236

237 سال پیش در چنین روزی هفدهم دسامبر سال 1785 میلادی:

"الساندرو مانتسونی" شاعر و نویسنده شهیر ایتالیایی در میلان متولد شد. وی تحصیلات خود را نزد پدران روحانی انجام داد اما به‌زودی آن را‌‌ رها کرد و به سرودن شعر پرداخت. مانتسونی در بیست و هفت سالگی، «سروده ‌های مقدس» را سرود که شهرت بسیار یافت. وی در سال ۱۸۱۹م کتاب «ملاحظاتی درباره اخلاق کاتولیکی» را منتشر نمود و در سال‌های دهه ۱۸۲۰م، رمان «نامزد‌ها» را انتشار داد که این اثر، موفقیت فراوانی به‌دست آورد. این رمان به همه زبان ‌های اروپایى ترجمه شد و مدت هشتاد سال هم‌چنان به‌صورت شاهکار باقی ماند. یکی دیگر از آثار مهم مانتسونی، «نامه‌‌ها» است که شامل آثار وسیعی می‌باشد که هفتاد سال زندگی مانتسونی را دربرمی‌ گیرد و حاوی مطالبی بسیار سودمند درباره زندگی خصوصی و زندگی معنوی و اندیشه‌ های اوست. آلساندرو مانتسونی سرانجام در تاریخ بیست و ششم مارس سال ۱۸۷۳ میلادی در سن هشتاد و هشت سالگی درگذشت.

 

 

تولد جوزف هنری، مخترع معروف آمریکایی 

IMG_20221217_094245

225 سال پیش در چنین روزی هفدهم دسامبر سال 1797 میلادی:

"جوزف هنری" (Joseph Henry) مخترع و دانشمند معروف امریکایی در نیویورک متولد شد. وی پس از اتمام تحصیل به استادی ریاضی و فلسفه منصوب شد و در کنار آن، کار علمی خود را پیرامون و مغناطیس جریان برق متمرکز کرد. در این هنگام بود که یک آهن‌ربای الکتریکی ساخت که قادر بود یک تُن بار را بلند کند در حالی که آهن رباهای آن زمان، تنها قادر به نگهداشتن سه کیلوگرم بودند. او پس از چندی دستگاه تقویت رِلِه را ابداع کرد و از آن به منظور اختراع اولین دستگاه تِلگراف استفاده نمود. هنری هم‌چنین پس از چندی اساس ترانس فورماتور مبدل را تشریح کرد. آخرین خدمت علمی هنری، در سال 1842م انجام گرفت. او در این سال انتقال امواج رادیویى را عملاً به ثبوت رساند و تحولی در این زمینه ایجاد کرد. جوزف هنری سرانجام در سال 1878م در هشتاد سالگی در گذشت.

 

 

صدور فرمان تاریخی میلان، توسط ناپلئون بناپارت 

IMG_20221217_094255

215 سال پیش در چنین روزی، هفدهم دسامبر سال 1807 میلادی:

فرمان تاریخی میلان، توسط ناپلئون بناپارت، امپراتور فرانسه، صادر شد. این فرمان در مقابل محاصره دریایی بنادر فرانسه توسط نیروی دریایی انگلیس از 16 مه همین سال صادر شد. ناپلئون ابتدا از دولت های اروپایی دست نشانده خود خواست تا روابط تجاری خود را با انگلیس قطع کنند. سپس به موجب فرمان میلان، جزیره انگلیس را در خشکی و دریا محصور کرد و کشتی های فرانسوی و متحدان فرانسه اجازه یافتند کشتی های انگلیسی را مورد تهاجم قرار دهند. با این فرمان، نفوذ سیاسی و تجاری انگلیس در مناطق خشکی اروپا کاهش یافت. اما کماکان برتری در دریاها و اقیانوس ها با نیروی دریایی انگلیس بود.

 

 

درگذشت سیمون بولیوار، قهرمان معروف آمریکای جنوبی 

IMG_20221217_094416

192 سال پیش در چنین روزی هفدهم دسامبر سال 1830 میلادی:

"سیمون بولیوار"(Simón Bolívar) قهرمان معروف امریکای جنوبی درگذشت. سیمون بولیوار، سردار و سیاست‌مدار معروف امریکای جنوبی در بیستم آوریل 1783م در شهر کاراکاس در ونزوئلا به دنیا آمد. وی پس از طی دروس متوسطه، برای ادامه تحصیل راهی مادرید در اسپانیا گردید و در رشته حقوق فارغ التحصیل شد. بولیوار که در اواخر انقلاب کبیر فرانسه در آن کشور به سر برده بود، پس از بازگشت به کشورش درصدد برآمد تا کشور خود و مناطق امریکای جنوبی را که در زیر یوغ استعمار اسپانیا بودند، آزاد سازد. از این رو، مبارزات خود را از سال 1813م آغاز کرد و طی سال‌ های متمادی و جنگ ‌های پیاپی، قدرت اسپانیا را در منطقه درهم شکست. در این جنگ‌ها، وی ممالکی را که امروزه اکوادور، پرو و کلمبیا نامیده می ‌شود از چنگ اسپانیا خارج ساخت و به استعمار سی‌صد ساله آنان پایان داد. بولیوار از آن پس خود به ریاست جمهوری این مناطق انتخاب گردید. در سال 1825، آزادی پروی علیا از طرف بولیوار اعلام شد و به همین جهت، این کشور را بولیوی نام نهادند. این مبارزات، از بولیوار شخصیتی محبوب و الگو ساخت و علاوه بر سرمشق‌گیری جوانان از او، وی به مظهر مبارزه ضد استبداد در جهان غرب نیز شهرت یافت. وی تمام ثروت سرشار و ارثیه هنگفت پدر را در راه پیشرفت انقلاب و آزادی گذاشت تا این‌که در هفدهم دسامبر 1830م در 47 سالگی بر اثر بیماری سل درگذشت.

 

 

پرواز اولین هواپیمای موتوردار جهان 

IMG_20221217_094420

119 سال پیش در چنین روزی، هفدهم دسامبر سال 1903 میلادی:

اولین هواپیمای موتوردار جهان، پس از بارها آزمایش و تجربه، سرانجام با موفقیت از زمین برخاست و نزدیک به یک دقیقه در فضا پرواز کرد. این هواپیما توسط دو برادر به نامهای ویلبر رایت ( Wilbur Wright) و اورویل رایت ( Orville Wright ) ساخته شد و در ایالت کارولینای شمالی آمریکا، آزمایش شد. برادران رایت، دوچرخه ساز بودند و با مشاهده پرواز هواپیماهای بدون موتور، به پرواز علاقمند شدند و سرانجام با پشتکار فراوان موفق شدند اولین هواپیمای موتوردار را به پرواز درآورند

 

 

بازگشت پیکر شهید تندگویان، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران از عراق

IMG_20221217_094425

31 سال پیش در چنین روزی بیست و ششم آذر سال ۱۳۷۰ هجری شمسی پیکر شهید تندگویان، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پس از ۱۱ سال از عراق به ایران بازگردانده شد.

محمدجواد تندگویان در سال ۱۳۲۹ در تهران به دنیا آمد. پس از پایان تحصیلات وارد مبارزات سیاسی شد و با پیروزی انقلاب نیز در خط نظام قرار گرفت تا اینکه در دولت شهید رجایی به وزارت نفت انتخاب شد. کمتر از دو ماه بعد، وی در یکی از بازدید‌هایی که از صنعت نفت در جنوب داشت به اتفاق چند نفر از مسئولان وزارت نفت به اسارت نیرو‌های متجاوز بعثی عراق درآمد. شهید تندگویان در طول مدت اسارت تحت سخت‌‌ترین شکنجه ‌های بعثیان قرار گرفت تا اینکه به فیض شهادت نائل آمد. سرانجام بعد از گذشت ۱۱ سال، پیکر مطهر این آزاده مجاهد به ایران انتقال یافت.

 

 

تبعید جهاد اسلامی و حماس به جنوب لبنان

IMG_20221217_094429

30 سال پیش درچنین روزی، هفدهم دسامبر سال ۱۹۹۲ میلادی رژیم صهیونیستی به بهانه کشته شدن یک پلیس مرزی خود، ۴۱۵ تن از رهبران و اعضای سازمان‌های جنبش جهاد اسلامی و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را از فلسطین اشغالی، به جنوب لبنان تبعید کرد.

پس از آنکه دولت لبنان در مخالفت با این اقدام غیرانسانی، حاضر به پذیرش تبعیدیان فلسطینی نشد، آنان در سرمای زمستان و بدون داشتن وسایل و آذوقه، در شرایط ناگواری قرار گرفتند. اخراج فلسطینی‌ها از سرزمینشان و وضعیت دشوار آن‌ها، نه تنها خشم جهان اسلام، بلکه اعتراض سایر کشور‌ها را نیز برانگیخت و شورای امنیت با صدور قطعنامه ۹۷۷، این عمل تل آویو را محکوم کرد و خواستار بازگشت تبعیدیان فلسطینی به وطنشان شد. در اثر فشار‌های بین المللی، رژیم صهیونیستی با بازگشت تبعیدیان فلسطینی به مناطق اشغالی موافقت کرد. هرچند برخی از رهبران فلسطینی به هنگام بازگشت توسط ماموران این رژیم دستگیر شدند، اما اخراج ۴۱۵ فلسطینی از کشورشان و مقاومت آنها، روحیه و انگیزه مردم فلسطین را برای مقاومت در برابر صهیونیست‌های اشغالگر تقویت کرد.

 

 

حمله آمریکا به عراق در جنگ اول خلیج فارس

IMG_20221217_094433

24 سال پیش در چنین روزی هفدهم دسامبر سال ۱۹۹۸ میلادی تهاجم نظامی آمریکا و انگلیس به عراق آغاز شد.

پس از شکست عراق در برابر حمله نظامی آمریکا و متحدان غربی آن و خروج مفتضحانه ارتش عراق از کویت، در اوایل دهه ۱۹۹۰ م، کمیسیونی زیر نظر شورای امنیت تحت عنوان آنْسْکامْ، مامور شناسایى و نابود ساختن سلاح‌‌های هسته‌ای و تجهیزات کشتار جمعی عراق در زمینه ‌های موشکی، شیمیایى و میکروبی گردید. از سوی دیگر مناطق کردنشین شمال عراق و مناطق جنوبی این کشور، مناطق ممنوعه پروازی اعلام شدند و قطعنامه ‌های متعددی تحت نفوذ امریکا علیه عراق توسط شورای امنیت صادر شد. اما در طول سال‌‌های ۱۹۹۳ م به بعد، امریکا چندین بار بدون اخذ مجوز از سازمان ملل و شورای امنیت، عراق را مورد تهاجمات نظامی خود قرار داد. بهانه‌‌های امریکا و متحدانش در این حملات، عدم اجرای قطعنامه ‌های شورای امنیت توسط حکومت صدام حسین، دیکتاتور سفاک این کشور بود. در همین راستا، یکی از تجاوزات مهم امریکا و انگلیس به عراق، در دسامبر ۱۹۹۸ م با عنوان عملیات روباه صحرا روی داد که طی آن هزاران تُن بمب و موشک بر شهر‌ها و مراکز اقتصادی، اجتماعی و نظامی این کشور فرو ریخته شد و هزاران نفر از مردم بی‌گناه عراق نیز کشته، زخمی و بی‌ خانمان شدند. این یورش وحشیانه که بدون مجوز سازمان ملل و شورای امنیت صورت گرفت عکس ‌العمل‌‌های متفاوتی در جهان ایجاد کرد و بار دیگر خوی وحشی گری امریکا را به جهانیان نشان داد.

 

 

خودسوزی بوعزیزی و آغاز انقلاب تونس

IMG_20221217_094437

12سال پیش در چنین روزی، هفدهم دسامبر سال ۲۰۱۰ میلادی خودسوزی یک جوان تونسی به نام "طارق طیب محمد بن بوعزیزی"، نقطه آغاز حرکت رهایی بخش مردم تونس علیه نظام دیکتاتوری نیم قرنه حبیب بورقیبَه و زین العابدین بن علی شد.

خیزش مردم مسلمان تونس در فاصله کوتاهی به مصر، لیبی، یمن، بحرین و برخی کشور‌های دیگر عربی رسید که حکومت‌های وابسته و استبدادی داشتند. بوعزیزی دستفروش ۲۶ ساله‌ای با تحصیلات عالیه بود که در اعتراض به توقیف کالاهایش و تحقیری که یک مأمور زن شهرداری به او روا داشته بود، خود را در مقابل ساختمان شهرداری به آتش کشید. با انتشار خبر این خودسوزی ده‌ها هزار تونسی در مقابل وزارت کار این کشور تجمع کردند و در اعتراض به وضعیت بد اقتصادی و بیکاری شعار دادند. این تظاهرات در روز‌های بعد گسترده‌تر و جدی‌تر شد و در فاصله کوتاهی به حکومت ۲۳ سالهٔ "زین‌العابدین بن علی" دیکتاتور تونس پایان داد.

 

 

روز ملی حمل و نقل

IMG_20221217_094441

۲۶ آذر، روز ملی حمل و نقل ایران است. تعیین این روز به این مناسبت در سال ۱۳۷۶ به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و برای آگاه‌سازی جامعه با نقش و جایگاه بخش حمل و نقل در اقتصاد ایران، از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور صورت گرفت.

در تاریخ تحولات صنعت حمل و نقل در کشور، روزهای سرنوشت سازی بوده اند که نقشی تعیین کننده در انسجام شبکه حمل و نقل داشته اند و 26 آذرماه سال 1361، از شمار چنین روزهایی است. در این روز و در بحبوحه جنگ تحمیلی، حدود یکصد کشتی حامل کالا در بنادر جنوبی کشور، در انتظار تخلیه بار بود و بروز بحران ناشی از اتمام ذخیره کالاهای اساسی در کشور، تهدید کشتی های منتظر از سوی عراق و نیز شمول بیمه های جنگی، نگرانی هایی را برای مسئولان فراهم آورده بود. در همین روزها، رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی رحمه الله در پیامی تاریخی، کامیونداران کشور را به مشارکت در تخلیه هر چه سریع تر کشتی ها فراخواندند.

 به دنبال فرمان تاریخی حضرت امام خمینی رحمه الله مبنی بر تخلیه کشتی های منتظر در بندرهای جنوبی کشور، ایران زمین شاهد بسیج عمومی کامیون داران گردید و صحنه های کم نظیری از فداکاری، ایثار و تلاش شبانه روزی به ثبت رسید و این روز را در تاریخ کشور در یادها ماندگار ساخت. پانزده سال پس از زمان صدور فرمان حضرت امام رحمه الله، به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و در جهت آگاهی اقشار مختلف مردم از نقش و جایگاه والای شبکه گسترده حمل و نقل کشوری، در سال 1376 از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور، 26 آذر به عنوان «روز حمل و نقل» شناخته شد.

دیدگاه تان را بنویسید