توجه بنیاد فعالیت‌های قرآنی بانوان به جهاد تبیین
کد خبر: 19745

توجه بنیاد فعالیت‌های قرآنی بانوان به جهاد تبیین

مشاور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مجمع عمومی بنیاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی بانوان ضمن ارائه پیشنهادهایی برای عبور از شرایط فعلی کشور، گفت:‌ یکی از کارهایی که با استفاده از ظرفیت این بنیاد می‌توانیم انجام دهیم، پرداختن به مسئله جهاد تبیین است.

به گزارش خودکارنیوز به نقل از ایکنا،  اولین مجمع عمومی بنیاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی بانوان، صبح امروز، پنجم دی‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از بانوان فعال در حوزه قرآن و دانشگاه در معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه معاونت برگزار شد.

در بخشی از این نشست شهناز عزیزی، مشاور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی با اشاره به اینکه از سه ماه قبل کشور دچار یک فتنه پیچیده شده که از آن با عنوان «فتنه زنانه» نام برده می‌شود، گفت: در گزارش‌های مطرح شده شنیده‌ایم که پیش‌قراولان بسیاری از حرکت‌های خیابانی زنان بوده‌اند و شعار پرتکرار «زن، زندگی، آزادی» را سر داده‌اند.

وی افزود: در کارهای گفتمانی اصطلاحی با عنوان «لبه‌های گفتمانی» وجود دارد. وقتی طرف مقابل شما در حوزه زن، زندگی، شادی، هیجان و ... صحبت می‌کند، شما نمی‌توانید خودتان را به راه دیگر بزنید و در یک مسیر و زمین دیگری صحبت کنید. مخاطب منتظر است که دیدگاه شما را بشنود. وقتی جامعه روایت طرف مقابل را از زن، بانوان، زندگی، زیبایی، ‌شادی، هیجان، خانواده و ... می‌شنود، شما هم باید فوراً در لبه‌های گفتمانی، روایت درست و منطقی خود از زن، آرامش، خانواده، شادی، ‌نشاط اجتماعی، پوشش، مد، لباس، جمعیت و مفاهیمی از این دست را ارائه کنید.

عزیزی با تأکید بر اینکه بنیاد بین‌المللی کوثر الان باید این کار را انجام دهد، تصریح کرد: ما می‌توانیم این کار را بکنیم، این جلسه ظرفیت این کار را دارد. گاهی می‌شنویم در جلسات شورای فرهنگ عمومی، آقایان به مسائل بانوان پاسخ می‌دهند. این در حالی است که بسیاری از فقها برای مسائل مبتلابه زنان از کارشناسان بانو و از مجتهدین خانم استفاده می‌کنند یعنی نظر آن‌ها را به نظر خود ترجیح می‌دهند.

مشاور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این سؤال که چرا باید در مناظره‌های با موضوع حجاب دو مرد به جدل بپردازند، بیان کرد:‌ باعث خوشحالی است که در وزارت ارشاد حل مسائل بانوان به خود بانوان ارجاع داده شده است. شما باید در لبه گفتمانی هویت گفتمانی برخاسته از انقلاب اسلامی در بحث زنان را وارد کنید تا حرف طرف عقب برود. اگر ما نظر ندهیم حتماً باخته‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بنیاد بین‌المللی کوثر جلسات خوبی داشته و به راه‌حل‌هایی رسیده‌ایم، به بیان این راه‌حل‌ها پرداخت و گفت: راه اول تشکیل اتاق فکر متنوع، چندتخصصی، بین‌رشته‌ای و قوی از بانوان مورد اعتماد دولت به منظور کشف سامانه مسائل و پیشنهاد راه‌حل‌های متناظر است. راه‌حل دوم، مأموریت دادن به گروه‌هایی برای گفت‌وگو با دختران جوان و نوجوانی که بازداشت شده‌اند، ‌است. صحبت‌های این گروه باید شنیده، بررسی و تحلیل شود.

عزیزی با اشاره به اینکه تعریف روشنی از مسئله حجاب در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: یک سردرگمی در زمینه گفتمان حجاب بین علما، کارشناسان و مدیران وجود دارد، این باید برطرف شود، مثلاً در مورد حدود حجاب و علل حجاب و راهکارهای حجاب باید چاره‌اندیشی شود. برای بانوان سرپرست خانوار، زنان بی‌سرپرست و ... طرح‌هایی در حوزه بیمه و بازنشستگی تعریف شده ولی ما باید طرح‌های مشخص اقتصادی برای زندگی و زیست آن‌ها داشته باشیم.

مشاور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه جامعه ایران به شدت دو قطبی شده است، بیان کرد:‌ این فضا باید متوقف شود، در شرایط کنونی تشدید تفاوت‌ها و اختلافات کوچک بین گروه‌‌های قومی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی، زمینه ایجاد فرایندهای دوقطبی را فراهم می‌کند. ما بین گروه‌های مختلف یک خشم می‌بینیم که این امر به سرمایه اجتماعی نظام آسیب می‌زند. در ماجرای اخیر یک خشم از متدینین و بانوان محجبه در گروه‌های اغتشاشگر ایجاد شده است. برخی از اینها نتیجه یک فرایند طولانی تنفرافکنی و دو قطبی سازی ماهواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی بوده و بخشی هم اشتباهات جریان متدین در نوع تبلیغ و گفتمان‌سازی از مسئله حجاب بوده است.

عزیزی افزود: مدیریت اجتماعی و فرهنگی باید جامعه را به شرایط عادی بازگرداند. این حالت تعلیقی که هست همه را کلافه کرده است. وزیر ارشاد به عنوان مدیر ارشد فرهنگی و هنری کشور باید عادی‌سازی شرایط کشور را پیگیری کند. الان طرف مقابل می‌خواهد وانمود کند که شرایط کشور عادی نیست و تمام انرژی خود را گذاشته است که کشور نرمال نیست. آن‌ها در پروژه خود که براندازی بود، شکست خورده‌اند و اکنون می‌خواهند این حرکت‌های اعتراضی را زنده نگه دارند. در مقابل ما باید یک طراحی داشته باشیم که این عادی‌سازی را به خوبی انجام دهیم.

وی تصریح کرد: پیشنهاد دیگر ما این است که در حوزه‌ای که دشمن فشار می‌آورد به طور مشخص نباید امتیاز بدهیم. آن نکته‌ای که ابتدا به آن اشاره کردم، یعنی گفتمانی که از طرف ما ارائه می‌شود، باید غلبه کند. باید به این توجه داشته باشیم که تصویر واضحی از زندگی، ‌آینده، ‌شادی،‌ خانواده و ... ارائه دهیم.

مشاور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه شبکه نمایش خانگی به شدت بر فرهنگ مردم اثرگذار است، گفت: صدا و سیما نیز نظارتی بر این شبکه ندارد، باید یک فکر اساسی برای این حوزه انجام شود. باید بین مخاطبان تفکیک کنیم، عده‌ای طرفدار انقلاب هستند، اینها باید سیگنال‌های امیدوارکننده دریافت کنند و بدانند که نظام با قوت و اقتدار آرمان‌های خود را پیگیری می‌کند. بخشی از دانشجویان و دانشگاهیان دچار تردید و شبهه شده‌اند، می‌بینم شبهاتی دارند و حرف‌هایی می‌زنند که بسیار عجیب است. لازم است که ما گفتمان عقلانی با اینها داشته باشیم. نظام باید مواجهه خود با مسائل را جدی بگیرد و چون جنگ شناختی است، باید ذهنیات مردم را بشناسیم و به او توضیح دهیم.

عزیزی بیان کرد:‌ پیشنهاد دهم ما این است که برای بنیاد و بانوان در جهاد تبیین نقش تعریف شود. ما الان باید گروه‌های خانوادگی و مجامع زنانه متناسب با مسئله جهاد تبیین داشته باشیم و یک نهضت روشنگری راه بیندازیم. پیشنهاد دیگر، راه‌اندازی نهضت اخبار خوب در حوزه بانوان است تا با استفاده از آن نشان دهیم در این ۴۰ و چند سال در حوزه زنان و بانوان اخبار خوب چه بوده و چه پیشرفت‌هایی حاصل شده است. چون دشمن به دنبال یک سلسله رشته کوه ناامیدی در کشور است ما باید با اخبار خوب امید ایجاد کنیم و سرمایه اجتماعی نظام را بالا ببریم.

دیدگاه تان را بنویسید