تقویم تاریخ؛ از آغاز نخست وزیری هویدا تا حمله به شهر هزارسنگر
کد خبر: 20573

تقویم تاریخ؛ از آغاز نخست وزیری هویدا تا حمله به شهر هزارسنگر

امروز پنجشنبه، ششم بهمن سال 1401 هجری شمسی، برابر با چهارم رجب سال 1444 هجری قمری و مطابق با بیست وششم ژانویه سال 2023 میلادی است.

درگذشت ابن معلم، شاعر مشهور مسلمان 

IMG_20230126_094506

852 سال پیش در چنین روزی، چهارم رجب سال 592 هجری قمری:

«محمد بن علی واسطی» معروف به «ابن معلم»، شاعر مسلمان درگذشت. وی در سال 501 هجری قمری متولد شد. او در اشعارش، مضامین اخلاقی و اجتماعی را با عباراتی ساده و روان ، مطرح کرده است. بخشی از اشعار ابن معلم درباره موضوعات عرفانی است و بخشی دیگر از اشعار این شاعر مسلمان را مدایح او تشکیل می دهد . تنها اثر به جای مانده از ابن معلم ، دیوان اشعار او است.

 

 

درگذشت ادوارد جنر، کاشف واکسن آبله 

IMG_20230126_094503

200 سال پیش در چنین روزی، بیست و ششم ژانویه سال 1823 میلادی: 

«ادوارد جنر» ( Edward Jenner )، پزشک انگلیسی و کاشف واکسن آبله، درگذشت. او در سال 1749 میلادی، متولد شد و در 45 سالگی به هنگام اقامتش در هندوستان، موفق به کشف واکسن آبله شد. جنر در سال 1796 میلادی، برای نخستین بار مایه آبله را به بازوی انسان تزریق کرد. او معتقد بود که تزریق مایه آبله، سبب ایجاد آبله ای خفیف در انسان می شود و همین موضوع ، موجب مصونیت بدن در مقابل این بیماری خواهد شد. با استفاده از روش جنر، میلیونها نفر از بیماری مهلک آبله رهایی یافتند.

 

 

درگیری روس و عثمانی در جنگ جهانی اول

IMG_20230126_094454

108 سال پیش در چنین روزی ششم بهمن سال 1293 هجری شمسی:

جنگ بین قوای روس و عثمانی در آذربایجان ایران در جریان جنگ جهانی اول آغاز شد. با آغاز جنگ جهانی اول و علی‏رغم اعلام بی طرفی ایران در این جنگ، سپاه عثمانی در اوایل دی ماه 1293 ش به آذربایجان ایران یورش برد و آن را به تصرف خود درآورد. پس از تجاوز عثمانی، دولت روسیه نیز قوای خود را وارد ایران نمود و بر سر تصرف شهرهای ایران، نبرد سختی بین دو طرف در خاک ایران صورت گرفت. این جنگ با شکست عثمانی در هشتم دی 1293 به پایان رسید و تا چند سال، سپاه روسیه در شمال و غرب ایران به انواع جنایت و غارتگری ادامه می‏ داد. در این زمان، دولت ایران در نهایت ضعف و فروپاشی سلسه شاهان قاجاریه با مداخلات مستقیم انگلیس قرار داشت. به همین دلیل کمترین مقاومتی در برابر متجاوزان که شمال و جنوب کشور را به اشغال خود در آورده بودند، از خود نشان نمی ‏داد.

 

 

درگذشت آیت الله امین عاملی، عالم و ادیب برجسته 

IMG_20230126_094443

73 سال پیش، در روز چهارم رجب سال 1371 هجری قمری:

 آیت الله «سید محسن امین عاملی»، عالم و ادیب برجسته درگذشت. وی در سال 1284 ق در جبل عامل لبنان متولد شد و مقدمات علوم اسلامی را در این کشور فراگرفت. آیت الله امین عاملی در 24 سالگی برای تکمیل معلوماتش به نجف در عراق سفر کرد و از محضر عالمان حوزه علمیه نجف بهره برد . وی پس از مدتی به سوریه رفت و خدمات فراوانی در زمینه روشن کردن چهره اسلام کرد . از این عالم پرهیزکار آثار فراوانی برجای مانده که مهمترین آنها «اعیان الشیعه» در ده جلد است که در آن به معرفی بزرگان تشیع، به ویژه امامان معصوم (ع) و نقش آنها در پیشبرد تمدن اسلامی پرداخته است. «کشف‌ الارتیاب‌ فی اتباع محمد بن عبدالوهاب» نیز کتاب دیگر آیت الله امین عاملی در رد عقاید فرقه وهابیت است.

 

 

روز ملی هندوستان 

IMG_20230126_094431

73 سال پیش در چنین روزی، بیست و ششم ژانویه سال 1950 میلادی:

 نظام جمهوری در هندوستان اعلام و این روز به نام روز ملی هندوستان اعلام شد. در پی استقلال هند از استعمار انگلستان جواهر لعل نهرو، به نخست ‏وزیری رسید و «راجند راپراساد» به عنوان اولین رئیس جمهور هند انتخاب شد. دموکراسی هند پارلمانی است و رئیس جمهور نقشی تشریفاتی بوده و قدرت اجرایی در دست نخست وزیر است. هند پهناورترین و پرجمعیت ترین کشور شبه قاره هند است و با پاکستان، چین، نپال، بنگلادش، بوتان و میانمار همسایه است. جمعیت هند در حدود یک میلیارد و پنجاه میلیون نفر می‏ باشد که با این تعداد جمعیت، دومین کشور پرجمعیت ‏ترین جهان پس از چین است.

 

 

آغاز نخست وزیری هویدا 

IMG_20230126_094421

58 سال پیش در چنین روزی ششم بهمن سال 1343 هجری شمسی:

نخست وزیری "امیرعباس هویدا" یکی از کلیدی ترین مهره مطیع دستگاه سلطنت شاه ایران آغاز شد. پس از اعدام انقلابی حسنعلی منصور نخست‏وزیر رژیم شاه، امیرعباس هویدا که در کابینه منصور، وزیر دارایی بود، مأمور تشکیل کابینه گردید. هویدا تا سال 1356(1977 میلادی)، در حدود 13 سال در این پست باقی ماند. دوران صدارت طولانی هویدا که با طول وزارت بیست‏وپنج نخست‏وزیر برابر بود، دوران آرامش و ثبات سلطنت محمدرضا پهلوی به شمار می ‏رود. هویدا پس از اتمام دوران صدارت، به مشاغلی دیگر گمارده شد تا این که در آبان 1357 در اقدامی عوام‏ فریبانه توسط دولت نظامی ازهاری بازداشت شد. اما این بازداشت با پیروزی انقلاب اسلامی همزمان شد و سرانجام چند روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به حکم دادگاه انقلاب، اعدام شد.

 

 

حمله گروهک ضد انقلاب به شهر آمل 

IMG_20230126_094355

41 سال پیش در چنین روزی ششم بهمن سال 1360 هجری شمسی:

گروهک ضدانقلاب "اتحادیه کمونیست ‏ها" به شهر "آمل" در شمال ایران حمله کرد. ضد انقلابیون مسلح در قالب اتحادیه کمونیست‏ ها با جمع‏ آوری تمام امکانات و نیروهای خود، در شب ششم بهمن 1360، به شهر "آمل" حمله آورده تا به تصور خویش آن را مرکز حمله ‏های بعدی در شمال ایران قرار بدهند. ولی نیروهای رزمنده و مردم انقلابی این شهر، در اندک زمانی تهاجم ضد انقلاب را دفع نمودند. گرچه تعدادی از اهالی این شهر در این هجوم وحشیانه ضدانقلاب به شهادت رسیدند ولی تعداد بسیاری از مهاجمان به هلاکت رسیده، تعدادی دستگیر و مابقی در جنگل‏ های اطراف پراکنده گشتند. مقاومت کوچه به کوچه مردم شهر آمل در برابر حمله ضد انقلاب باعث شد آمل به شهر هزار سنگر معروف شود.

 

 

درگذشت آنا ماری شیمل، مستشرق و اسلام شناس آلمانی

IMG_20230126_094346

20 سال پیش در چنین روزی 26 ژانویه سال 2003 میلادی: 

آنا ماری شیمل(Annemarie Schimmel) مستشرق و اسلام شناس آلمانی در سن 81 سالگی درگذشت. خانم آنا ماری شیمل خاورشناس آلمانی و متخصص در تاریخ مذاهب و مطالعات اسلامی و ایرانشناسی، در هفتم آوریل 1922م در شهر اروفورت آلمان به دنیا آمد. وی از 15 سالگی و هم‏زمان با تحصیلات اولیه، پس از آشنایى با فرهنگ شرق، به تحقیق درباره اسلام و فراگیری زبان ‏های عربی، ترکی، فارسی و دیگر زبان‏ های شرقی پرداخت. این مسئله باعث گرایش او به تحصیل در زبان ‏های شرقی گردید و ماری شیمل در 19 سالگی موفق به اخذ درجه دکترا از دانشگاه برلین آلمان شد. او پس از جنگ جهانی دوم دانشیار بخش مطالعات اسلامی دانشگاه ماربورگ آلمان گردید. ماری شیمل سپس به عنوان اولین زن به تدریس تاریخ مذاهب در دانشگاه آنکارا پرداخت و طی سالیان متمادی در دانشگاه هاروارد امریکا نیز مشغول تدریس گردید. پروفسور شیمل هم‏چنین بیش از یک‏صد جلد کتاب در رابطه با اسلام و عرفان اسلامی و حافظ و گوته نگاشته است که غزلیات شرقی، سیره ابن خفیف شیرازی و جلال الدین رومی از آن جمله ‏اند. آنا ماری شیمل همواره در زندگی سرشار از فعالیت خود، به طور خستگی‏ ناپذیر برای تفاهم بیشتر بین مسلمانان و غیر مسلمانان تلاش کرد و سفرهای متعددی به شرق و نیز ایران نمود. وی علاوه بر اخذ چندین جایزه جهانی، در سال 1995م جایزه صلح کتابفروشان آلمان را دریافت کرد. او هم‏چنین در ماه‏ های پایانی عمر، دکترای افتخاری از دانشگاه الزهرای جمهوری اسلامی ایران اخذ نمود.

 

 

روز ملی استرالیا

IMG_20230126_094343

 بیست و ششم ژانویه روز ملی "استرالیا" است. 

بیست و ششم ژانویه برای مردم استرالیا روز تاریخی است این روز به نام روز ملی استرالیا نامگذاری شده است. استرالیا بزرگ‏ترین کشور قاره اقیانوسیه است. این سرزمین تا قرن هجدهم میلادی که کاشفان هلندی برای نخستین‏ بار به آن قدم نهادند سرزمینی ناشناخته بود. اما این منطقه در اواخر این قرن به دست انگلیسی‏ ها افتاد و تحت استعمار بریتانیا قرار گرفت. با توسعه و پیشرفت استرالیا، در سال 1900م، ملکه ویکتوریا پادشاه بریتانیا، قانونی امضا کرد که به موجب آن، استرالیا از اول ژانویه 1901م استقلال سیاسی یافت. هم‏چنین 26 ژانویه به عنوان گرامی‏داشت ورود اولین مهاجرِ اروپایى به استرالیا، روز ملی این کشور اعلام گردید. استرالیا از قدیمی ‏ترین اعضای جامعه مشترک المنافع انگلستان است و برخلاف بسیاری از کشورهای مشترک المنافع، اعلام جمهوری نکرده است. رئیس رسمی استرالیا، ملکه انگلستان می ‏باشد و نماینده‏ ای از طرف دولت بریتانیا به عنوان فرماندار کل، مقام اول اجرایی این کشور را در دست دارد. نخست ‏وزیر، بالاترین مقام اجرایی در استرالیا است. استرالیا دارای یک حکومت فدرال، دو مجلس سنا و نمایندگان است.

دیدگاه تان را بنویسید