تقویم تاریخ؛ از میلاد حضرت مهدی(ع) تا روز جهانی زن
کد خبر: 21773

تقویم تاریخ؛ از میلاد حضرت مهدی(ع) تا روز جهانی زن

امروز چهارشنبه، هفدهم اسفند سال 1401 هجری شمسی، برابر با پانزدهم شعبان سال 1444 هجری قمری و مطابق با هشتم مارس سال 2023 میلادی است.

میلاد حضرت مهدی(ع)، منجی عالم بشریت

IMG_20230308_104030

1189 سال پیش در چنین روزی، پانزدهم شعبان سال 255 هجری قمری:

حضرت «مهدی» (عج) ، منجی عالم بشریت، فرزند گرامی امام حسن عسگری (ع) و از نوادگان پیامبر اکرم (ص ) در شهر سامرا، در شمال بغداد پایتخت عراق ، قدم به عرصه وجود نهاد. آن حضرت ، همنام پیامبر (ص) و مشهورترین القابش، مهدی (به معنای هدایت شده) و قائم (به معنای قیام کننده) است. حضرت مهدی (عج) پنج سال اول زندگیش را در کنار پدر بزرگوارش سپری کرد. بعد از شهادت امام حسن عسگری (ع)، حضرت مهدی (عج) به امامت رسید و به امر خداوند، از نظرها غایب شد. آن حضرت حدود 69 سال با مردم از طریق نمایندگان خاص خود در ارتباط بود و به هدایت و راهنمایی آنها می پرداخت . پس ازاین دوره ، حضرت مهدی (عج) به امر خداوند برای زمانی طولانی غایب شد تا در زمانی که خداوند صلاح می داند ، ظهور کند و حکومت جهانگستر عدل الهی را تحقق بخشد. از ویژگی های برجسته حکومت حضرت مهدی (عج ) ، برقراری قسط و عدل است. دامنه عدالت آن حضرت به قدری وسیع است که حقوق به یغما رفته انسان ها را به آنها باز می گرداند و زمین از ظلم و تبعیض و بی عدالتی پاک می شود. به همین دلیل، وجود و قیام حضرت مهدی (عج) ، پشتوانه و امید بزرگی برای ستم دیدگانی است که در حال مبارزه با جور و ستم هستند تا زمینه ظهور او هموارتر شود. خداوند در آیه 5 از سوره قصص، به چنین بندگانی مژده می دهد: « و ما اراده کردیم تا بر مستضعفین و ستمدیدگان روی زمین منت بگذاریم و آنها را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم.» به این جهت در ایران، روز ولادت باسعادت امام زمان (عج ) روز جهانی مستضعفین نامیده شده است.

 

درگذشت علی بن محمد سمری، چهارمین نایب امام زمان 

1115 سال پیش در چنین روزی، پانزدهم شعبان سال 329 هجری قمری:

«علی بن محمد سمری» (Samori) ، چهارمین نماینده حضرت مهدی (عج) که عالمی پرهیزکار و فاضل بود، چشم از جهان فروبست . پس از اینکه حضرت مهدی (عج ) به امر پروردگار متعال از دیدگان مردم غایب شد ، آن حضرت دهها سال از طریق نمایندگان خاص خود با مردم ارتباط داشت. سمری در آخرین دیدار با امام زمان (عج ) نامه ای از ایشان دریافت کرد مبنی بر اینکه پس از وی ، نماینده خاص دیگری از طرف ایشان منصوب نخواهد شد. همچنین حضرت مهدی (عج ) از مردم خواستند تا از آن پس درباره وقایع جدید ،  به عالمان آشنا با دین ، مراجعه کنند.

 

 

درگذشت ابن حجه حموی، شاعر و مؤلف مسلمان

607 سال پیش در چنین روزی، پانزدهم شعبان سال 837 هجری قمری:

«ابن حجه حموی» ( Ebn-e Hejjah Hamavy )، شاعر و مولف قرن نهم هجری قمری، درگذشت. او در شام (سوریه  کنونی ) به دنیا آمد و در سنین نوجوانی حافظ کل قرآن شد. وی زندگی ادبی خود را با شرکت در مجالس علمای برجسته زمان خود آغاز کرد تا اینکه سرانجام یکی از شاعران و ادیبان معروف عصر خود شد. اشعار ابن حجه حموی، معرف ادبیات آن دوره است و کتاب «الخزانة الادب» ، از جمله آثار این شاعر و نویسنده مسلمان به شمار می رود.

 

 

درگذشت فردیناند زیپلین، مخترع کشتی هوایی موسوم به زیپلین

IMG_20230308_104042

106 سال پیش در چنین روزی هشتم مارس سال 1917 میلادی:

فردیناند آدولف آوگوست هاینریش گراف فن زپلین (به آلمانی: Ferdinand Adolf August Heinrich Graf von Zeppelin) چشم از جهان فرو بست. فردیناند زپلین در سال ۱۸۵۴ به خدمت ارتش ورتمبرگ درآمد و خیلی زود به مقام آجودانی شاه ورتمبرگ دست یافت  او در جنگ‌ های سال ۱۸۶۶ و نبرد بین «فرانکو - پروس» شرکت کرد و به افتخارات زیادی دست یافت . در سال ۱۸۸۵ به عنوان نماینده ایالت در مجلس برلین عضویت یافت و در آنجا بود که توانست امتیاز نظارت بر ماشین‌های پروازی را بگیرد . وی در سال ۱۸۹۵ در شهر فردریش هافن ، کمپانی گراف زیپلین را تاسیس کرد و به کمک یک مهندس مکانیک به نام «تئودور کوبر»، اولین زیپلین تاریخ را ساخت. اولین پرواز این وسیله غول پیکر روز ۲ ژوئیه سال ۱۹۰۰ بر فراز دریاچه بودنزه انجام شد. از آن روز کارخانه زیپلین ، چهره شهر فردریش هافن را کمی صنعتی کرد و کارگران زیادی را جذب کرد. تندیسی از فردیناند زیپلین در مقابل کارخانه او به رسم یادبود قرار گرفته‌است.

 

 

آغاز حاکمیت حزب بعث در سوریه

IMG_20230308_104048

60 سال پیش در چنین روزی هشتم مارس سال 1963 میلادی:

حاکمیت حزب بعث در سوریه آغاز شد . هرچند سوریه بعد از جنگ جهانی دوم مستقل شد ، اما حوادث متعددی مانع از برقراری آرامش سیاسی پایدار دراین کشور شد . وقوع جنگ با رژیم اسرائیل در سال‌های 1948 و 1956 ، شکل‌ گیری و فروپاشی جمهوری متحد عربی و وقوع کودتاهای پی‌ درپی در سوریه ، نمونه ‌ای از مشکلات این کشور تازه استقلال یافته بود. در این میان ، کودتای 28 سپتامبر 1961 و خروج تدریجی سوریه از جمهوری متحده عربی ، مرحله ‌ای دیگر از حیات سیاسی این کشور را رقم زد . حزب بعث سوریه آرام آرام جایگاه خود را تثبیت  کرد و از طریق افکار عمومی و روزنامه ها  ، دولت را برای پذیرش خواست ‌های خود تحت فشار قرار ‌داد. با مشخص شدن ضعف درونی و ناتوانی دولت‌مردان و بروز اختلافات در هیأت حاکمه سوریه ، یگان‌ هایى از ارتش این کشور به فرماندهی افسران بعثی در 8 مارس 1963 کودتا کردند و ضمن سرنگونی دولت ، حاکمیت را به طور یک پارچه در اختیار گرفتند . کودتاگران که نیروهای برگزیده ‌ای از تفکرات اجتماعی حزب بعث بودند در 24 مارس همان سال ، قدرت قانون گذاری و اجرایی را به "شورای میهنی رهبری انقلاب" سپردند.

 

 

آغاز مبارزه جبهه ازادیبخش مورو علیه مارکوس

IMG_20230308_104051

55 سال پیش در چنین روزی هشتم مارس سال 1968 میلادی:

مبارزه "جبهه آزادی بخش مورو" علیه حکومت "مارکوس" در فیلیپین آغاز شد . پس از انتخاب مارکوس به ریاست جمهوری فیلیپین در سال 1965م ، حکومت دیکتاتوری وی تحت حمایت آمریکا و کشورهای غربی ، مخالفان خود را سرکوب کرد و تعداد زیادی را کشت و بسیاری دیگر را به زندان افکند . این اقدامات ، اعتراضات متعددی را در فیلیپین برانگیخت و گروه‌های متعددی علیه دیکتاتوری مارکوس تشکیل شدند. از سال 1968م مبارزات مردم مسلمان جنوب فیلیپین برای ایجاد یک کشور مستقل اسلامی شدت گرفت . در این میان ، جبهه آزادی بخش مورو ، که مهم‌ترین نیروی چریکی مخالف مارکوس بود ، تشکیل شد و از هشتم مارس همین سال برای حدود 20 سال به مبارزه مسلحانه با رژیم مارکوس ادامه داد . پس از برکناری مارکوس ، در پی مذاکرات جبهه مورو با دولت ، طرفین در مورد آتش ‌بس و امضای قرارداد صلح به توافق رسیدند . بر اساس این توافق ، در 30 سپتامبر 1996م آتش ‌بس برقرار شد و مسلمانان فیلیپین از کرسی‌ های مخصوص در پارلمان برخوردار شدند و در دیوانعالی کشور، دولت و رده ‌های بالای نیروی نظامی و انتظامی ، مقامهایی به آنها اختصاص داده شد . هم‌چنین براساس این قرارداد ، مسلمانان در ایالت مسلمان نشین میندانائو به خودمختاری دست یافتند.

 

 

درگذشت آیت الله ربانی شیرازی، فقیه برجسته و مبارز

IMG_20230308_104054

41 سال پیش در چنین روزی، هفدهم اسفند سال 1360 هجری شمسی:

آیت الله «عبدالرحیم ربانی شیرازی»، فقیه برجسته و مبارز خستگی ناپذیر درگذشت. او در سال 1301 هجری شمسی در شیراز ـ از شهرهای جنوبی ایران ـ متولد شد و از سال 1342 هجری شمسی به طور فعال و مستمر در مبارزات ضد رژیم شاه شرکت کرد و بارها دستگیر و زندانی و به مناطق مختلفی تبعید شد . پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، آیت الله ربانی از شیراز به نمایندگی مجلس شورای اسلامی برگزیده شد . او سراسر عمر پربار خود را در راه خدمت به اسلام و مسلمنان سپری کرد. این عالم بزرگوار همواره مخالف دلبستگی به شهرت و جاه و مقام مخالف بود و آن را منشاء سقوط انسان می دانست . آیت الله ربانی شیرازی در چنین روزی در یک حادثه مشکوک رانندگی به دیدار حق شتافت.

 

شهادت محمد ابراهیم همت از فرماندهان برجسته دفاع مقدس

IMG_20230308_104057

39 سال پیش، در روز هفدهم اسفند سال 1362 هجری شمسی:

«محمد ابراهیم همت»، از فرماندهان برجسته دوران دفاع مقدس ایران ، به شهادت رسید. وی در سال 1334 ش در خانواده ای متدین در شهرضا در جنوب غربی ایران متولد شد . محمد ابراهیم پس از تحصیلات مدرسه و دانشسرای تربیت معلم ، به تدریس در روستاها پرداخت و دانش آموزان را از ماهیت استبدادی رژیم پهلوی آگاه کرد . وی درپی آشنایی با امام خمینی (ره) از طریق روحانیون انقلابی ، مبارزات خود را علیه این رژیم گسترش داد و مأموران امنیتی درپی دستگیری وی برآمدند . همت ، شهر به شهر از دست آنان می گریخت و به افشاگری های خود ادامه می داد تا  در سال 1357 ش انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید . همت به زودی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پیوست و به مبارزه با عوامل مسلح ضد انقلاب پرداخت. این سردار خستگی ناپذیر، با آغاز حمله ارتش رژیم صدام به خاک ایران ، به دفاع از کشورش پرداخت و به عنوان فرمانده ای آگاه ، مدبر و دلسوز در جبهه های مختلف از جمله عملیات بازپس گیری خرمشهر از دشمن، نقش بسزایی ایفا کرد. وی در عملیات عاشورا در سال 1362 ش هنگامی که به خط مقدم نبرد رفته بود، بر اثر اصابت ترکش گلوله توپ، به آرزوی بزرگ خود یعنی شهادت در راه خدا رسید.

 

 

درگذشت حسین قوامی از استادان پرآوازه موسیقی ایرانی

IMG_20230308_104100

33 سال پیش در چنین روزی ، هفدهم اسفند سال 1368 هجری شمسی:

«حسین قوامی» از استادان پرآوازه موسیقی اصیل ایرانی، درگذشت. او آواز را نزد اساتید مشهور آموخت و طی چند سال ، ردیف ها و دستگاه های موسیقی را به خوبی فراگرفت . پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، استاد قوامی هنر و دانش خود را در اختیار علاقمندان موسیقی سنتی ایران قرار داد . وی در سال 1367 هجری شمسی موفق به دریافت نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران شد.

 

 

درگذشت استاد احمد عبادی، هنرمند برجسته موسیقی

IMG_20230308_104103

30 سال پیش در چنین روزی، هفدهم اسفند سال 1371 هجری شمسی:

استاد «احمد عبادی» هنرمند و استاد برجسته سه تار و موسیقی اصیل ایرانی درگذشت. او از نوجوانی به فراگیری موسیقی ایران پرداخت و پس از سال ها نواختن سه تار، شیوه جدیدی را در نواختن این ساز ارائه و این شیوه را متداول کرد. استاد عبادی در تعلیم موسیقی به دیگران بسیار کوشا بود و از طریق آموزش پیگیر و تشویق شاگردانش به تمرین و ممارست، موسیقی اصیل ایرانی را رشد و توسعه داد. او ردیفهای موسیقی ایران را گردآوری کرد و آنها را به شاگردانش آموخت. از استاد عبادی آثار بسیاری در موسیقی به جای مانده که برای دوستداران موسیقی سنتی ایران ، گنجینه ای گرانبها است. از جمله این آثار ، «اجرای کوک های مختلف سه تار» است که حاصل هشتاد سال تجربه استاد عبادی است.

 

 

درگذشت دکتر محمود روح الامینی، محقق و مردم شناس

IMG_20230308_104105

12 سال پیش، در روز هفدهم اسفند سال 1389 هجری شمسی:

دکتر «محمود روح‌الامینی» محقق و مردم شناس ایرانی درگذشت. وی در سال 1307 ه.ش در نزدیکی شهر کرمان در جنوب ایران متولد شد. روح الامینی پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشته جامعه شناسی در ایران ، به فرانسه رفت و در سال ۱۳۴۷ ه.ش مدرک دکترای خود را در رشته مردم شناسی دریافت کرد و به ایران بازگشت . وی علاوه بر تدریس در دانشگاه تهران، فعالیت‌های بسیاری در گسترش دانش انسان‌شناسی در ایران انجام داد که ازجمله این فعالیت‌ها می‌توان به راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی در کاخ گلستان در تهران و راه‌اندازی موزه حمام گنجعلیخان کرمان اشاره کرد . از دکتر روح الامینی آثار متعددی بر جای مانده است که ازجمله می توان به کتابهای «زمینه فرهنگ شناسی» ، «زبان فارسی در هند به روایت ابن بطوطه» و «در گستره فرهنگ» اشاره کرد. وی در دومین همایش چهره‌های ماندگار در ایران به‌ عنوان چهره‌ی ماندگار در رشته‌ی مردم‌شناسی معرفی شد.

 

 

درگذشت فاطمه رهبر، سیاستمدار ایرانی

IMG_20230308_104108

3 پیش در روز هفدهم اسفند سال 1398 هجری شمسی : 

«فاطمه رهبر» سیاستمدار ایرانی در گذشت . فاطمه رهبر در سال ۱۳۴۳ در شهر تهران به دنیا آمد. او دارای فوق لیسانس ارتباط تصویری و دکترا معادل در مدیریت استراتژیک بود. خانم رهبر، فعالیت‌های فرهنگی اش را از تدریس در آموزش و پرورش آغاز کرد. پس از آن در صدا و سیما به عنوان مدیر تولید شبکه اینترنت و دبیر شورای عالی سیاست گذاری اینترنت سازمان فعالیت کرد. وی چندین دوره  نمایندهٔ منتخب مجلس شورای اسلامی  بود. رهبر در مجلس هفتم و هشتم نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و در مجلس نهم نائب رئیس کمیسیون اصل نود قانون اساسی بود و ریاست فراکسیون زنان و خانواده را بر عهده داشت. وی هم چنین عضو فراکسیون زنان و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی بوده‌است. او همچنین مدتی معاونت حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی را نیز بر عهده داشت. رهبر که  در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ایران در سال ۱۳۹۸ از حوزه انتخابیه تهران انتخاب شده بود پیش از شروع به کار این مجلس در اثر بیماری کرونا ویروس درگذشت.

 

 

روز جهانی زن

IMG_20230308_104112

هشتم مارس به نام روز جهانی زن نامگذاری شده است.

این روز در ابتدا به عنوان یک رویداد سیاسی سوسیالیستی آغاز شد ، اما بعدها در فرهنگ بسیاری از کشورها آمیخته شد . روز جهانی زن در بسیاری از مناطق ، رنگ و بوی سیاسی خود را از دست داده و تبدیل به مناسبتی برای مردان شده تا عشق خود را به زنان بیان کنند ، (چیزی شبیه به روز مادر) . سازمان ملل سال 1977 این روز را به عنوان «روز حقوق زنان و صلح بین‌المللی» به رسمیت شناخت .

دیدگاه تان را بنویسید