تقویم تاریخ؛ از حمله صهیونیست ها به حسینیه تا تاسیس بنیاد شهید
کد خبر: 21909

تقویم تاریخ؛ از حمله صهیونیست ها به حسینیه تا تاسیس بنیاد شهید

امروز دوشنبه، بیست و دوم اسفند سال 1401 هجری شمسی، برابر با بیستم شعبان سال 1444 هجری قمری و مطابق با سیزدهم مارس سال 2023 میلادی است.

درگذشت ابن ندیم، مورخ و کتاب شناس مشهور

 

1059 سال پیش در چنین روزی، بیستم شعبان سال 385 هجری قمری:

«ابن ندیم» ( Ebn-e Nadim )،‌ (ابن الندیم)، مورخ و کتاب شناس معروف مسلمان، درگذشت. شهرت او بیشتر به خاطر کتاب معروف  «الفهرست» است . وی دراین کتاب تمامی علوم رایج در تمدن اسلامی عصر خود را معرفی کرده و سپس به شرح زندگانی دانشمندان مشهور در زمینه آن علوم ، پرداخته است. ابن ندیم در کتاب الفهرست، همچنین اخبار کتب و رسالات مربوط به علوم مختلف را برشمرده و شرح حال کاملی از مولفین آنها آورده است. این مجموعه شامل شرح حال کلیه علما و دانشمندان اسلامی از گذشته تا روزگار مولف است . در این کتاب تاریخی ،  درباره پیدایش علوم مختلف تا زمان تالیف کتاب و شرحی از آثار باستانی ملل جهان نیز ، اطلاعات گرانقدری وجود دارد. ابن ندیم از تحقیق در ادیان و مذاهب معروف زمان خود غافل نبود و در این زمینه نیز، مطالبی را گردآوری کرده است. اثر دیگر وی، کتاب «الاوصاف و التشبیهات» نام دارد.

 

 

تولد جوزف پریستلی، شیمیدان و فیزیکدان

 

290 سال پیش در چنین روزی، سیزدهم مارس سال 1733 میلادی:

«جوزف پریستلی» (Joseph Priestley)، شیمیدان و فیزیکدان انگلیسی در شهری به نام فیلد هلد متولد شد. او در دوره ای زندگی می کرد که به عصر طلایی شیمی معروف است و این رشته پیشرفت های قابل توجهی کرده بود. پریستلی طی تحقیقات و مطالعاتش، تنفس در گیاهان و گازهای اکسیژن و نیتروژن را کشف کرد. پریستلی در سال 1804 میلادی درگذشت.

 

 

درگذشت ملامحمد کاشی، عارف بزرگ 

 

111 سال پیش در چنین روزی بیستم شعبان سال 1333 هجری قمری:

عارف بزرگ، «ملامحمد کاشی» در 84 سالگی درگذشت. این عالم بزرگوار در طول حیات با برکتش چنان به رابطه با خدایش مشغول بود که در ذات مقدس معبود ، فانی شد و از تمامی لذائد دنیوی چشم پوشید . عالمان بزرگی در مکتب علم و عرفان او پرورش یافتند از جمله مهمترین آنها می توان به آیت الله العظمی حاج آقا حسین بروجردی، حاج آقا رحیم ارباب اصفهانی ، آقا ضیاءالدین عراقی ، سید حسن مدرس و میرزا حسین نایینی اشاره کرد. ملامحمد کاشی تا پایان عمر، تمام توانش را صرف اُنس با پروردگارش کرد و از حالات معنوی و عرفانی این شخصیت برجسته ، حکایات فراوانی نقل شده است.

 

 

پیر گاسکار، نویسنده فرانسوی در پاریس

 

107 سال پیش درچنین روزی، سیزدهم مارس سال 1916 میلادی:

«پیر گاسکار» (Pierre Gascar)، نویسنده فرانسوی در پاریس متولد شد. گاسکار در جریان جنگ جهانی دوم، اسیر آلمانی ها شد. وی روحیه ای مسالمت جو داشت و این موضوع در آثار او به نحو بارزی به چشم می خورد. از مهمترین آثار او می توان به «هیجان ممنوع» اشاره کرد. گاسکار در سال 1997 درگذشت.

 

 

حمله صهیونیست ها به حسینیه 

 

75 سال پیش، در روز سیزدهم مارس سال 1948 میلادی:

صهیونیست های مسلح وابسته به گروه تروریستی هاگانا، به دهکده فلسطینی «حسینیه» در جلیله شمالی حمله کردند. صهیونیست ها در این حمله خانه های فلسطینی ها را بر سر غیرنظامیان بی پناه خراب کردند و 60 تن از اهالی روستای حسینیه را قتل عام کردند. نظامیان صهیونیست همچنین در این روز، خانه های بخش قطمون در بیت المقدس را نیز منفجر کردند و تعدادی از فلسطینی ها را کشتند و یا مجروح کردند . کشتار مردم مسلمان فلسطین توسط گروههای تروریستی صهیونیستی به این دلیل اوج گرفت که صهیونیست ها قصد داشتند پس از خروج نیروهای انگلیس از فلسطین، موجودیت غیرقانونی رژیم اشغالگر قدس را اعلام کنند. همان گونه که این اقدام دو ماه پس از قتل عام فلسطینی ها در روستای حسینیه، انجام شد.

 

 

تاسیس بنیاد شهید 

 

43 سال پیش در چنین روزی، بیست و دوم اسفند سال 1358 هجری شمسی:

حضرت امام خمینی (ره)، رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران، در پیامی دستور دادند که نهادی به منظور رسیدگی به وضع خانواده شهدای انقلاب اسلامی، تاسیس شود. در بخشی از پیام امام خمینی (ره) چنین آمده بود: «همه ما می دانیم که نهضت اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مرهون فداکاری قشرهای مختلف مردم است که در درجه اول باید از شهدای انقلاب اسلامی و کسانی که در این راه معلول و آسیب دیده اند، قدردانی کرد. به همین جهت رسیدگی کامل به خانواده شهدا و آسیب دیدگان و معلولین از امور ضروری است و باید به نحو احسن احترام آنان رعایت شود.»درپی فرمان حضرت امام (ره)، «بنیاد شهید انقلاب اسلامی» در ایران تاسیس شد. این نهاد از بدو تاسیس تاکنون خدمات شایان توجهی در جهت رسیدگی به خانواده و فرزندان شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی انجام داده است.

 

 

درگذشت استاد حسین گل گلاب، نویسنده و مترجم

 

38 سال پیش در چنین روزی بیست و دوم اسفند سال 1363 هجری شمسی:

"استاد حسین گُلْ گلاب" نویسنده، مترجم و موسیقی‌دان معاصر درگذشت. حسین گل گلاب فرزند میرزا مهدی خان مصور الملک، نقاش و عکاس دوره قاجار، در سال 1274 ش در تهران به دنیا آمد. وی از سال 1298 تا 1307 ش تدریس علوم طبیعی در مدرسه دارالفنون را عهده ‌دار شد و دوازده جلد کتاب در رشته علوم طبیعی تألیف نمود. گل گلاب بعدها به معاونت دانشکده علوم و ادبیات منصوب گردید و به دریافت درجه دکترا در رشته علوم نائل شد. وی از 1314 به هنگام تشکیل فرهنگستان ادب فارسی به سبب تخصص در معادل‌ یابی در رشته‌ های علمی به عضویت پیوسته این مؤسسه برگزیده شد و در 1315 به سردبیری فرهنگستان رسید. دکتر گل گلاب همچنین به کار ترجمه و موسیقی علاقمند بود و چندین اثر از او در این زمینه به جای مانده است. وی موسیقی می ‌دانست و سرود هم می ‌ساخت. او با انجمن موسیقی ملی در زمینه تصنیف و سرود همکاری داشت. از این نویسنده و هنرمند آثار متعددی به جای مانده که تاریخ طبیعی، جغرافیا و گیاه‌شناسی از آن جمله ‌اند. استاد گل گلاب به هنگام فوت 89 سال داشت.

دیدگاه تان را بنویسید