تقویم تاریخ از تولد کاشف اسید آسکوریک تا مرگ بالفور
کد خبر: 22077

تقویم تاریخ از تولد کاشف اسید آسکوریک تا مرگ بالفور

امروز یکشنبه، بیست و هشتم اسفند سال 1401 هجری شمسی، برابر با 26 شعبان سال 1444 هجری قمری و مطابق با نوزدهم مارس سال 2023 میلادی است.

مرگ یزید بن عبدالملک بن مروان، خلیفه ستمکار اموی

1339 سال پیش در بیست و ششم شعبان سال 105هجری قمری:

«یزید بن عبدالملک بن مروان» خلیفه ستمکار اموی مرد. یزید بن عبدالملک بن مروان ، پس از عمربن عبدالعزیز در سال 101 هجرى به خلافت رسید. وی شخصى عیاش و باده گسار بود و به امور کشور اسلامى توجهى نداشت . چون از بستگان حجاج ثقفى بود، افراد زیادی از این خاندان را بر سر کار گمارد . وى در اواخر عمر مى خواست ثابت کند که عیش و نوش بدون نیش و تلخى وجود دارد، ولى با گذشت چند روز، معشوقه اش مُرد و آن زندگى مستانه ، تبدیل به سوگ شد و خلیفه هم چند روزى بعد از او مرد .

 

 

درگذشت ابن فصیح، فقیه و شاعر مسلمان

689 سال پیش در چنین روزی، بیست و ششم شعبان سال 755 هجری قمری:

«ابن فصیح»، فقیه، شاعر و ادیب عرب در دمشق درگذشت. او پس از فراگیری فقه و ادبیات به آموختن حدیث پرداخت و دراین علم  ، مهارتی بسیـار یافت. ابن فصیح شعر نیز می سرود و بسیاری از موضوعات و کتب فقهی را به نظم درآورد. از این دانشمند مسلمان، تالیفاتی به زبان عربی برجای مانده است.

 

 

تولد هاورس، کاشف اسید آسکوریک

IMG_20230319_093940

140 سال پیش درچنین روزی ، نوزدهم مارس سال 1883 میلادی:

سر «والتر نورمن هاورس» (Sir Norman Haworth)، شیمیدان انگلیسی متولد شد. وی تحقیقات علمی زیادی درباره هیدروکربورها انجام داد و موفق شد طرحی نو برای ساختمان مولکول شکر ارائه کند که به نام خود او نامگذاری شد . هاورس همچنین درباره ویتامین C که ساختمان مولکولی آن مشابه شکر است ، تحقیقات و آزمایشهای گسترده ای انجام داد و نوع صنعتی آن را تهیه و به نام اسید آسکوربیک ثبت کرد . به پاس این تحقیقات و کشفیات ، هاورس در سال 1937 میلادی موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی شد . وی در سال 1950 میلادی درگذشت.

 

 

تولد فردریک ژولیو، کاشف عناصر رادیواکتیو

IMG_20230319_093943

123 سال پیش درچنین روزی، نوزدهم مارس سال 1900 میلادی:

«فردریک ژولیو» ( Frederic Joliot )، فیزیکدان و شیمیدان در شهر پاریس متولد شد . او پس از طی تحصیلات دانشگاهی، دستیار ماری کوری فیزیکدان و کاشف رادیوم شد. او در کنار این همکاری، با دختر ماری کوری ازدواج کرد و با کمک همسرش، موفق به کشف ترکیب عناصر جدید رادیواکتیو شد. فردریک ژولیو در سال 1958 درگذشت.

 

 

مرگ آرتور بالفور از مؤسسان رژیم صهیونیستی

IMG_20230319_093950

93 سال پیش در چنین روزی، 19 مارس 1930 میلادی:

 "آرتور بالفور" یکی از بانیان انگلیسی تأسیس رژیم غاصب صهیونیستی مُرد. آرتورجِیمز بالْفور(Arthur James Balfour)  در 25 ژوئیه 1848م در لندن به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلات، وارد فعالیت‌های سیاسی شد و توانست به مدت 50 سال، قدرت وموقعیت ممتازی را در حزب محافظه کار انگلیس کسب کند. بالفور به خاطر نقش موثری که در پیشبرد اهداف سیاسی استعمار بریتانیا در افریقای جنوبی به ویژه درجنگ‌های استعماری با بومیان آن کشور داشت، در پایان این جنگ‌ها در سال 1902م به نخست وزیری انگلستان رسید و سه سال در این مقام بود. وی پس از آن از سال 1916 تا 1919م، وزیر امور خارجه انگلیس نیز بود و به عنوان مؤثرترین عامل برای پیشبرد سیاست خارجی انگلیس در سال‌های قبل و بعد از جنگ جهانی اول عمل می‌ کرد. بالفور در سال‌های بعد نیز در هرم قدرت انگلستان حضور داشت و طراح اصلی سیاست‌های دولت استعمارگر انگلیس در جهان به شمار می ‌رفت. مشخص‌ترین نقطه در زندگی بالفور، تلاشی بود که وی با صدور اعلامیه معروف خود برای تشکیل دولت صهیونیستی در سرزمین اسلامی فلسطین به عمل آورد. در این اعلامیه که در دوم نوامبر 1917م انتشار یافت، بالفور به ضرورت تشکیل دولت یهود در فلسطین و حمایت دولت انگلستان از این دولت غصبی تأکید کرده بود. هفت ماه پس از صدور این اعلامیه، سرزمین فلسطین طی نبرد نیروهای انگلیسی و عثمانی به تصرف بریتانیا درآمد. این عملیات نظامی در فلسطین، در چهارچوب اجرای اعلامیه بالفور به وقوع پیوست و عملاً حکومت نظامی انگلیس بر سرزمین فلسطین حاکم شد. این رویدادْ زمینه ‌ساز انتقال تدریجی یهودیان جهان، با کمک و مساعدت انگلیسی‌ها و سرمایه ‌داران یهودی، به فلسطینِ تحت اشغال بریتانیا شد. اعلامیه بالفور در سال 1924م با حذف ماده ایجاد دولت یهود، در جامعه ملل به تصویب رسید. از این پس تمام کوشش صهیونیست‌ها، مصروف جذب و جلب مهاجران یهود از اقصی نقاط جهان به فلسطین گردید. با این حال، آرتور جِیمز بالفور تشکیل دولت غاصب صهیونیستی را به چشم خود ندید و سرانجام در 19 مارس 1930م و در بحبوحه انتقال یهودیان جهان به فلسطین اشغالی، در 82 سالگی مرد.

 

 

درگذشت آیت الله ملامحمد هاشم خراسانی، فقیه و مورخ بزرگ شیعه

89 سال پیش در چنین روزی، 28 اسفند 1312 شمسی:

 فقیه و مورخ بزرگوار شیعه آیت‌ اللَّه "ملامحمد هاشم خراسانی" درگذشت. ملامحمد هاشم خراسانی معروف به ثقةالاسلامی در سال (1242 ش) (1280 ق) در مشهد به دنیا آمد. پس از فرا گرفتن مقدمات علوم، رهسپار نجف اشرف گردید و در مدت دوازده سال از محضر عالمانی همچون آخوند خراسانی و سید اسماعیل صدر بهره ‌مند شد. ملاهاشم خراسانی پس از بازگشت از نجف، راهی مشهد گردید و در حوزه درس آیت‌ اللَّه سیدعلی حائری یزدی شرکت جُست و از آن پس به تحقیق و تالیف همت گمارد. آثار متعددی از ملامحمدهاشم خراسانی به جای مانده که مهم‌ترین آنها عبارتند از: مُنتَخَبُ التواریخ به فارسی در تاریخ معصومان و برخی از امامزادگانِ مدفون در ایران و نیز علمایی که در مشهد، هرات، اصفهان و شیراز به خاک سپرده شده‌ اند ؛ حُسنُ العاقبةُ فی سَعادَةِ الخاتَمه و نیز غایةُ الآمال فی حُسنِ خواتیم الاعمال. این عالم و مورخ گرانقدر سرانجام در بیست و هشتم اسفند 1312ش برابر با سوم ذی‌حجه 1352ق در هفتاد سالگی در مشهد به لقاءاللَّه پیوست و در همان شهر به خاک سپرده شد.

 

 

درگذشت لوئیس دوبرگلی از بنیانگذاران فیزیک مدرن

IMG_20230319_093958

36 سال پیش در چنین روزی ، نوزدهم مارس سال 1987 میلادی:

«لوئیس دو بروگلی» ( Louis de Broglie )، آخرین بازمانده از نسل بنیانگذاران فیزیک مدرن، در 95 سالگی درگذشت . او در سال 1892 متولد شد و پس از خاتمه جنگ جهانی اول به فیزیک روی آورد. این فیزیکدان فرانسوی درسال 1924 میلادی با ارائه تئوری ذره ای - موجی بودن نور، شهرت یافت . وی با ارائه این طرح ، راهگشای بسیاری از پیشرفتهای نوین علم فیزیک شد. بروگلی درسال 1929 میلادی موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد

 

 

درگذشت آیت الله سید مهدی روحانی، فقیه و متکلم برجسته

IMG_20230319_094004

23 سال پیش در چنین روزی برابر با بیست و ششم شعبان 1421 قمری:

فقیه و متکلم بزرگوار آیت اللّه «سیدمهدی روحانی» درگذشت . آیت اللّه سید مهدى روحانى در سال 1343 ق 1303 ش در شهر مقدس قم به دنیا آمد . در دوران نوجوانى به فراگیرى علوم دینى روى آورد و پس از چند سال در 20 سالگى عازم نجف اشرف شد . با ورود آیت اللّه بروجرودى به قم ، آیت اللّه روحانى در درس خارج فقه و اصول ایشان شرکت کرد و پس از مدتى به تدریس سطوح عالیه و خارج فقه و اصول پرداخت . او همچنین با تطبیق کتاب هاى آسمانى از قبیل تورات و انجیل با قرآن ، ویژگى هاى مشترک و تفاوت آن هارا با قرآن روشن ساخت . آیت اللّه روحانى از نخستین علمایی بود که در حوزه علمیه قم ، جلسه هاى بررسى مارکسیسم و اصول دیالکتیک را تشکیل داد . وی با آغاز نهضت اسلامى مردم به رهبرى امام خمین ى، در این مسیرگام نهاد و از هر فرصتى براى تعمیق و گسترش باورهاى اسلامى ، بهره مى بُرد . پس از پیروزى انقلاب اسلامى نیز سه دوره به عنوان نماینده مردم استان هاى مرکزى و قم در مجلس خبرگان برگزیده شد .  آن فقیه پارسا و متکلم زاهد پس از یک دوره بیمارى در 26 شعبان 1421 ق برابر با 3 آذر 1379 ش در 76 سالگى چشم از جهان فرو بست و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

دیدگاه تان را بنویسید