تقویم تاریخ؛ از روز جهانی آب تا تاسیس فیفا
کد خبر: 22144

تقویم تاریخ؛ از روز جهانی آب تا تاسیس فیفا

امروز چهارشنبه دوم فروردین سال 1402 هجری شمسی، برابر با بیست و نهم شعبان سال 1443 هجری قمری و مطابق با بیست ودوم مارس سال 2023 میلادی است.

 

روز جهانی آب

 

IMG_20230322_085913

 

22 مارس، روز جهانی آب می باشد.

 

رشد فزاینده جمعیت و افزایش مصرف آب، قطع بی رویّه درختان جنگل‏ها و تغییر اکوسیستم طبیعت، رشد شهرسازی و افزایش صنایع آلوده کننده آب، شیوه ‏های نامناسب و غیر اصولی کشاورزی، احداث سدهای مخزنی و ایجاد دریاچه ‏های مصنوعی، همگی از عوامل نابودی چرخه منظم آب در سطح جهان است که تهدید جدی برای جامعه بشری محسوب می‏شود . از این‏رو و برای آگاه ساختن جهانیان از اهمیت روزافزون آب و ایجاد سیستم‏های جهانی و توسعه منابع آب ، در کنفرانس جهانی توسعه و محیط زیست که در سال 1992م در شهر ریودو ژانیروی برزیل تشکیل شد ، روز بیست و دوم مارس برابر با دوم فروردین به عنوان روز جهانی آب معین شد و در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

 

درگذشت ابن نعیم، محدث و مورخ مشهور مسلمان

 

IMG_20230322_085917

 

1225 سال پیش درچنین روزی، بیست و نهم شعبان سال 219 هجری قمری:

 

فضل بن دوکین معروف به «ابن نعیم»، محدث، فقیه و راوی اخبار تاریخی چشم از جهان فروبست . وی در سال 130 هجری قمری در عراق متولد شد و از راویان بسیار معتبر حدیث به شمار می رود و مورد احترام و اعتماد علمای اسلام است . کتاب «الصلاة» نوشته ابونعیم است و ابن ندیم ، مورخ و فهرست نگار معروف عرب ، دو کتـاب «المناسک» و «المسائل الفقه» در باب مسائل فقهی و آداب دینی را به او نسبت داده است.

 

درگذشت ابن منذر، فقیه و مفسر مسلمان

 

IMG_20230322_085921

 

1126 سال پیش در چنین روزی؛ بیست و نهم شعبان سال 318 هجری قمری:

 

«ابن منذر» ( Ebn-e Monzer )، فقیه ، مفسر و محدث مسلمان درگذشت . وی فقه و حدیث را از دانشمندان برجسته عصر خویش آموخت و پس از آن عازم شهر مکه شد و ضمن استماع حدیث و دانش اندوزی ، تا پایان عمر در این شهر مقدس اقامت گزید . وی در مکه به تالیف کتب متعدد همت گماشت . ابن منذر در کتاب «الاجماع» خویش ، ضمن نقل آرای مختلف فقهی ، به بحث درباره آنها پرداخته است . همچنین کتاب «الاشراف» اثر دیگر این فقیه گرانمایه است که در آن تبحر و دانش خود را در علم حدیث نشان داده است.

 

اشغال جامائیکا توسط اسپانیایی ها

 

IMG_20230322_085926

 

514 سال پیش در چنین روزی، بیست و دوم مارس سال 1509 میلادی:

 

 سرزمین جامائیکا به اشغال اسپانیائی ها درآمد. این جزیره در دریای کارائیب و در جنوب کوبا واقع شده است . جامائیگا در سال 1494 میلادی ، درجریان دومین سفر اکتشافی کریستف کلمب کشف شد و 15 سال بعد به خاطر اهمیت سوق الجیشی آن در بازرگانی در دریای کارائیب ، مورد توجه اسپانیا قرار گرفت و توسط نیروهای این کشور اشغال شد . چندین سال بعد جامائیکا به اشغال انگلستان درآمد و تا قرن هیجدهم میلادی تحت سلطه کامل انگلیس باقی ماند. در این مدت گروه های بی شماری از کارگران سیاهپوست در مزارع نیشکر به کار گرفته شدند و اکثر بومیان جزیره از موطن خود رانده شدند . جامائیکا در ماه اوت سال 1962 میلادی به استقلال دست یافت.

 

تاسیس فیفا

 

IMG_20230322_085928

 

142 سال پیش، در روز بیست و دوم مارس سال 1881 میلادی:

 

 اتحادیه بین المللی فوتبال برای نظارت بر مسابقه های فوتبال در کشورهای جهان ، تاسیس شد . قبل از تشکیل این اتحادیه ، مسابقات فوتبال در داخل کشورها به صورت غیررسمی انجام می شد . اتحادیه بین المللی فوتبال که به اختصار «فیفا» (فدراسیون بین المللی فوتبال) خوانده می شود ، با هدف برگزاری مسابقات فوتبال میان تیم های ملی کشورها با سازماندهی و قوانین یکسان تاسیس شد . اولین مسابقه بین المللی رسمی فوتبال در سال 1901 میان انگلیس و آلمان برگزار شد.

تصویب و تایید متمم قانون ساسی مشروطه ایران

 

IMG_20230322_085933

 

119 سال پیش در چنین روزی برابر با 29 شعبان 1325 هجری قمری:

 

متمم قانون اساسی مشروطه ایران تصویب و به تاییدِ محمدعلی شاه قاجار رسید. ۵۱ فصلی که به‌ نام قانون اساسی مشروطه به عنوان نخستین قانون اساسی ایران در دوران مظفرالدین‌شاه تنظیم شده بود ، با عجله تهیه شده و وافی به مقصود نبود و در آن ذکری از حقوق ملت و سایر ترتیبات مربوط به رابطه اختیارات حکومت و حقوق ملت نبود . به همین دلیل «متمم قانون اساسی» در 107 اصل تهیه شد و به تصویب مجلس رسید و محمدعلی‌شاه نیز آن را در ۱۴ مهر ۱۲۸۶ خورشیدی (۲۹ شعبان ۱۳۲۵ قمری) امضا کرد و به رسمیت رسید.

 

درگذشت شیخ باقر بهاری همدانی، دانشمند مسلمان

 

IMG_20230322_085935

 

111 سال پیش در چنین روزی برابر با 29 شعبان 1333 هجری قمری:

 

عارف وارسته، " شیخ باقر بهاری همدانی " درگذشت. شیخ محمدباقر بن محمد جعفر بهاری همدانی از علمای قرن چهاردهم هجری در سال 1277 ق در شهرستان بهار از توابع همدان به دنیا آمد . وی پس از پایان تحصیلات مقدماتی، راهی نجف اشرف شد و نزد ملا حسینقلی همدانی به سطوح بالای علمی دست یافت . شیخ محمدباقر همدانی پس از بیست سال اقامت در نجف ، به همدان بازگشت و تا پایان عمر در آن شهر زیست . از این عالم برجسته بیش از چهل اثر به جای مانده است که البَیان فی حقیقةِ الایمان، نثارُاللُّباب و حاشیه بر قوانین الاصول و ایضاحُ الخطا از آن جمله ‏اند.

 

تشکیل اتحادیه عرب

 

IMG_20230322_085938

 

78 سال پیش در چنین روزی، بیست و دوم مارس سال 1945 میلادی:

 

«اتحادیه عرب» به پیشنهاد ملک فاروق، پادشاه وقت مصر و با امضای پیمانی توسط دولت های سوریه، عراق، عربستان سعودی، مصر و یمن در قاهره پایتخت مصر تشکیل شد. طرح تاسیس این اتحادیه در اجلاسی در بندر اسکندریه مصر به تصویب رسیده بود. هدف از ایجاد این اتحادیه ، حفظ تمامیت ارضی و استقلال کشورهای عضو و برقراری همکاری نزدیک سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان اعضا بود . در سال 1950 تعدادی ازاعضای اتحادیه عرب یک قرارداد امنیت جمعی امضا کردند و در سال 1962 کنفرانس سران این اتحادیه تصمیم به ایجاد یک فرماندهی نظامی مشترک گرفت. همکاری های نظامی در اتحادیه عرب ، عملا تحقق نیافت و کشورهای خط مقدم نبرد با رژیم صهیونیستی، در جنگ های خود با این رژیم تنها ماندند . علاوه براین ، وجود اختلاف های متعدد در داخل اتحادیه عرب، مانع از مطرح شدن این اتحادیه به عنوان نهادی قدرتمند و تأثیرگذار در منطقه و جهان شد.

 

استقلال اردن از انگلیس

 

IMG_20230322_085941

 

77 سال پیش، در روز بیست و دوم مارس سال 1946 میلادی:

 

کشور «اردن» به استقلال دست یافت. این کشور از اوایل فتوحات اسلامی ، به عنوان بخشی از قلمرو اسلامی محسوب می شد و سپس در نیمه اول قرن شانزدهم میلادی ، به امپراتوری عثمانی ضمیمه شد. درپی جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری عثمانی، دولت انگلیس سرزمین های اردن ، عراق و فلسطین را تحت الحمایه خود قرار داد. درسال 1946، پس از جنگ جهانی دوم ، انگلیس به اردن استقلال داد و امیر عبدالله پسر شریف حسین (متحد انگلیس برضد عثمانی ) را به پادشاهی این کشور منصوب کرد. از سال 1952حسین بن طلال ، شاه اردن شد و ضمن حفظ روابط مستحکم با انگلیس ، به آمریکا نیز نزدیک شد. وی علاوه بر اینکه خود با رژیم صهیونیستی صلح کرد ، به روند سازش میان اعراب و این رژیم نیز کمک کرد . شاه حسین در سال 1999 درگذشت و پسرش عبدالله به پادشاهی رسید و سیاستهای پدر را در پیش گرفت. اردن با بیش از 90 هزار کیلومتر مربع مساحت ، با سوریه ، عراق ، عربستان و فلسطین اشغالی همسایه است.

 

درگذشت جورج سارتن، دانشمند بلژیکی

 

IMG_20230322_085944

 

67 سال پیش، در روز بیست و دوم مارس سال 1956 میلادی:

 

«جورج سارتن» (George Sarton) دانشمند بلژیکی درگذشت. وی در سال 1884 متولد شد و در زمینه های مختلف به مطالعه و تحصیل پرداخت . سارتن در سال 1906 در رشته فلسفه از دانشگاه فارغ التحصیل شد. وی دو سال بعد به خاطر انتشار مقاله ای در علم شیمی برنده جایزه شد و در سال 1911 در رشته ریاضی دکترای خود را گرفت . سارتن با شروع جنگ جهانی اول به انگلیس و سپس به آمریکا رفت و در آنجا مشغول تدریس در دانشگاه شد . سارتن به تاریخ علم علاقمند بود و مطالعات فراوانی در این زمینه داشت و ازجمله با سفر به خاورمیانه و فراگیری زبان عربی ، با تمدن درخشان اسلامی آشنا شد. مجموعه «مقدمه ای بر تاریخ علم» در سه جلد، «تاریخ علم» و دیگر کتاب های سارتن در این زمینه ، حاصل علاقه وی به این رشته بود. این تاریخ نویس بلژیکی همچنین دو مجله معتبر «ایسیس» (Isis) و اوسیریس (Osiris) را پایه گذاری کرد.

 

حمله مزدوران رژیم شاه به مدرسه فیضیه قم

 

IMG_20230322_085946

 

60 سال پیش درچنین روزی، دوم فروردین سال 1342 هجری شمسی:

 

 مزدوران رژیم شاه در ادامه ستیزه جویی و مخالفت با مردم مسلمان ایران و روحانیت، به مدرسه فیضیه قم که یکی از پایگاههای مهم نهضت اسلامی مردم ایران بود ، حمله کردند . آنان در این یورش وحشیانه ، جمع کثیری از طلاب و روحانیون را مورد ضرب و جرح قرار دادند و تعدادی از آنها را به شهادت رساندند. این واقعه، مقدمه ای برای قیام خونین 15 خرداد سال 1342 و سرانجام پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن سال 1357 هجری شمسی شد.

 

 

آغاز عملیات بزرگ فتح المبین

 

IMG_20230322_085948

 

41 سال پیش، در روز دوم فروردین سال 1361 هجری شمسی:

 

عملیات بزرگ «فتح المبین» در جنوب غربی ایران توسط رزمندگان جمهوری اسلامی برای عقب راندن ارتش متجاوز صدام دیکتاتور سابق عراق آغاز شد. در این عملیات برق آسا، نیروهای ایرانی، بخشهایی از سرزمین ایران را از اشغال نیروهای صدام خارج کردند و به نقاط استراتژیکی دست یافتند. در نتیجه این عملیات شهرهای دزفول، اندیمشک، شوش و همچنین صدها روستا در جنوب غربی ایران از تیررس آتش توپخانه و تهدید نظامی عراق دور شد. در عملیات غافلگیرانه فتح المبین / 25 هزار تن از نیروهای تجاوزگر عراقی کشته و مجروح و 15 هزار تن اسیر شدند و مقادیر فراوانی از تجهیزات ارتش عراق منهدم شد یا به غنیمت گرفته شد. درپی پیروزیهای نیروهای مسلح ایران در عملیات فتح المبین ، امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در پیامی به آنان ضمن تاکید بر اهمیت این عملیات ، چنین فرمود: «اینجانب از دور، دست و بازوی قدرتمند شما را که دست خداوند بالای آن است ، می بوسم.»

 

درگذشت نصرت امین، اولین بانوی مجتهده در جهان اسلام

 

IMG_20230322_085951

 

41 سال پیش در چنین روزی برابر با 29 شعبان 1403 هجری قمری:

 

بانو، نصرت امین، اولین بانوى مجتهده در جهان اسلام درگذشت. بانو نصرت امین در سال 1265 هجرى شمسى(1308 هجری قمری) در شهر اصفهان دیده به جهان گشود. از چهار سالگى به مکتبخانه رفت تا به فراگیرى قرآن و زبان فارسى بپردازد و این زمانى بود که در زمینه تحصیل علوم و معارف دینى بالاتر از سطح روخوانى قرآن ، هیچ مجال و زمینه اى براى حضور زنان نبود.ایشان در جهت کسب علوم دینى از خود جدیت بسیار نشان داد و تحصیلات خود را در علوم دینى (فقه و اصول) و زبان عربى با جدیت ادامه داد. مهمترین استاد ایشان که فقه و اصول و حکمت را به وى آموخت ، آیت الله نجف آبادى بود . بانو امین از زمان کودکى که اهل ذوق و تفکر و تدبر در موجودات و آثار حق تعالى و از عشاق پروردگار کریم بود، در حین تحصیل حکمت به کشف و شهود نیز نائل مى شد . در این زمینه ، بهترین سند و گواه آثار تفسیرى ایشان ، کتاب اربعین الهاشمیه و نیز نفحات الرحمانیه است .به دنبال انتشار کتاب اربعین هاشمیه در سن 40 سالگى ، بانو نصرت امین ، از سوى آیت الله حائرى یزدى، آیت الله محمد کاظم یزدى و آیت الله آقا میرزا اصطهباناتى شیرازى درجه اجتهاد گرفت و پس از شرکت در آزمون علما و مراجع تقلید وقت (آیت الله شیخ عبدالکریم قمى و آیت الله آقا سید محمد کاظم شیرازى) از طرف آن آیات عظام ، درجه اجتهاد و قدرت استنباط احکام شرع را دریافت کرد و اولین بانوى مجتهده در جهان اسلام شد .

 

 ترور احمد شیخ یاسین، از رهبران حماس

 

IMG_20230322_085953

 

19 سال پیش، در روز بیست و دوم مارس سال 2004 میلادی:

 

شیخ «احمد یاسین» روحانی مبارز و رهبر گروه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) توسط رژیم صهیونیستی ترور شد. وی پس از اقامه نماز صبح در مسجدی در نوار غزه، هدف تهاجم بالگردهای رژیم صهیونیستی قرار گرفت و به همراه 10 فلسطینی دیگر به شهادت رسید. شیخ احمد یاسین در سال 1938 در روستایی در سرزمین های اشغالی فلسطین متولد شد. او مبارزه با رژیم صهیونیستی را از دوران دبیرستان آغاز کرد و چندین بار دستگیر و زندانی شد . شیخ یاسین در سال 1987، به همراه چند تن از مبارزان مسلمان فلسطینی، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را پایه گذاری کرد و دو سال بعد ، بار دیگر دستگیر و به حبس ابد محکوم شد. اما وی در سال 1997، درجریان تبادل اسرا، با دو جاسوس رژیم صهیونیستی آزاد شد. شیخ احمد یاسین که از نابینایی و معلولیت جسمی رنج می برد، در چنین روزی در سال 2004 به شهادت رسید. این حادثه بار دیگر تروریسم دولتی وحشیانه رژیم صهیونیستی را به نمایش گذاشت.

دیدگاه تان را بنویسید