تقویم تاریخ؛ از روز ملی فناوری هسته ای تا شهادت مرتضی آوینی
کد خبر: 22661

تقویم تاریخ؛ از روز ملی فناوری هسته ای تا شهادت مرتضی آوینی

امروز یکشنبه، بیستم فروردین سال 1402 هجری شمسی، برابر با 18 رمضان سال 1444 هجری قمری و مطابق با نهم آوریل سال 2023 میلادی است.

روز ملی فناوری هسته ای 

IMG_20230409_082210

17 سال پیش در چنین روزی مصادف با 20 فروردین 1385 شمسی:

 با اعلام دستاورهای هسته‌ای قابل توجه جمهوری اسلامی ایران و تکمیل چرخه سوخت هسته ای در این کشور، این روز در تقویم ایرانی به عنوان «روز ملی فناوری هسته ای » نامگذاری شد. این نامگذاری به خاطر موفقیت های دانشمندان هسته ای ایران در دستیابی به چرخه کامل تکنولوژی بسیار پیشرفته غنی سازی اورانیوم است. در این روز اعلام گردید که دانشمندان جوان ایرانی با وجود تمام تحریم ها و تبلیغات دروغین دولت های غربی درباره نظامی بودن برنامه هسته ای صلح آمیز ایران، توانسته اند به تکنولوژی چرخه کامل تولید سوخت هسته ای برای نیروگاه هسته ای و تولید ایزوتوپها برای درمان بیماریهای ناعلاج دست پیدا کنند. این روز همه ساله در جمهوری اسلامی ایران جشن گرفته می شود و از برخی از دستاوردهای جدید هسته ای رونمایی می شود.

 

 

درگذشت فرانسیس بیکن، فیلسوف معروف انگلیسی 

IMG_20230409_082214

 397 سال پیش در چنین روزی در نهم آوریل سال 1626 میلادی:

فرانْسیس بیکن(Francis Bacon) فیلسوف معروف انگلیسی در سن 65 سالگی درگذشت. فرانْسیس بیکُن در 22 ژانویه 1561م در لندن به دنیا آمد و از جوانی به تحصیل علم و دانش پرداخت. پدر فرانسیس از نزدیکان پادشاه انگلیس بود. از این رو وی برای نزدیک شدن به پادشاه کوشش فراوانی کرد و بالاخره به عضویت مجلس ملی انتخاب شد و با اخذ عنوان لُردْ، به ریاست قضات کشور و ریاست دادگستری انگلستان دست یافت. طولی نکشید که پارلمان انگلیس، او را به جرم اختلاس از تمام مزایایى که به دست آورده بود محروم کرد و بیکُن پس از محاکمه به حبس ابد محکوم شد. اما پادشاه انگلستان وی را عفو کرد و بیکن از آن پس تا پایان عمر در املاک خود در خارج از لندن، روزگار گذراند. وی کتاب‌ های ارزشمندی با عناوین آتلانتیس نو و همچنین "ارغنون جدید" را منتشر نمود که فوق‌ العاده مورد توجه قرار گرفت. دانش انسانی از دید بیکن سه شاخه‌ اصلی دارد، و هر یک از این سه شاخه با یکی از توان‌ها و فعالیت‌های اساسی درون انسان در پیوند است. این سه شاخه عبارت است از: تاریخ، شعر و فلسفه. بیکن شناخت آن‌چه از دایره‌ی طبیعت بیرون است را یکسره از فلسفه بیرون می‌نهد. بیکن اولین کسی بود که با انتقاد از علم و حکمت قدیم، مبنای آن را درهم ریخته و با بیان نقائص و اشتباهات آن، مردم را به تجربه و اساس علوم تازه تشویق کرد.

 

 

پایان جنگ های داخلی آمریکا

IMG_20230409_082216

 158 سال پیش در چنین روزی، نهم آوریل 1865 میلادی:

 جنگ های داخلی آمریکا معروف به جنگ های انفصال پایان یافت. این جنگ ها که از دوازدهم اوریل 1861 میلادی و پس از به قدرت رسیدن آبراهام لینْکُلْنْ میان دو دسته ایالات جنوبی (طرفدار برده ‌داری) و شمالی (مخالف برده‌ داری) این کشور به وقوع پیوسته بود چهار سال به طول انجامید و سرانجام در 9 آوریل 1865م با کشته شدن بیش از نیم میلیون نفر، به نفع شمالی‌‌ها که مخالف برده‌‌داری بودند پایان یافت. در نتیجه جنگ‌‌های انفصال، برده ‌داری رسماً لغو گردید. با این حال، و با وجود گذشت بیش از یک ونیم قرن از لغو برده داری در آمریکا همچنان تبعیض نژادی زیادی در این کشور به چشم می خورد.

 

 

تولد میرزا عبدالعظیم خان قریب، ادیب و محقق مشهور ایرانی

IMG_20230409_082219

148 سال پیش در چنین روزی، هجدهم رمضان سال 1296 هجری قمری:

میرزا «عبدالعظیم خان قریب»، ادیب و محقق گرانقدر ایرانی در گرگان ـ از شهرهای شمال شرقی ایران ـ متولد شد. او پس از تحصیلات مقدماتی، مطالعات خود را در زمینه های صرف و نحو، منطق، ریاضی و ادبیات تکمیل کرد تا اینکه در رشته ادبیات استاد شد. استاد قریب تالیفات متعددی در جهت ترویج و معرفی زبان و ادبیات فارسی به رشته تحریر درآورد که از آن جمله می توان به کتاب های «قواعد فارسی» درباره دستور زبان فارسی و «بدایة الادب، فوائد الادب» شامل بهترین قطعات نظم و نثر نویسندگان و شعرای بزرگ ایران و شرح حال آنان، اشاره کرد. وی همچنین برخی از آثار مهم ادبیات فارسی را تصحیح کرده است که از جمله آنها گلستان و بوستان سعدی و تاریخ برامکه را می توان نام برد.

 

 

قتل عام مردم روستای دیریاسین توسط تروریست های صهیونیستی

IMG_20230409_082240

75 سال پیش در چنین روزی مصادف با نهم آوریل 1948؛

 اهالی روستای دیر یاسین در سرزمین های اشغالی فلسطین توسط تروریست های صهیونیستی قتل عام شدند. کشتار دسته جمعی اهالی روستای دیریاسین که حدود چهارصد نفر سکنه داشت، به عنوان راه‌حلی برای آغاز تأسیس دولت یهود شناخته شد و با تهاجم 3 گروه تروریستی صهیونیستی به نام ارگون به سرکردگی مناحیم بگین، گروه شتیرن به سرکردگی اسحق شامیر و گروه هاگانا به سرکردگی دیوید بن گوریون به دیریاسین اتفاق افتاد. این قتل‌عام یکی از فجیع‌ترین عملیات های تروریستی صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی فلسطین است که در آن صهیونیستها از هیچ جنایتی دریغ نکردند و طی آن ده ها کودک و زن و مرد فلسطینی را به خاک و خون کشیدند.

 

 

نسل کشی مسلمانان در بوسنی 

IMG_20230409_082304

31 سال پیش در چنین روزی، مصادف با نهم آوریل 1992:

 صرب های بوسنی با حمایت مستقیم اسلوبودا میلوشویچ(Slobodan Milošević) دیکتاتور یوگسلاوی در بلگراد نسل کشی مسلمانان این کشور را آغاز کردند. این اقدام پس از اعلان نتایج همه پرسی اول مارس 1992م در این کشور رخ داد که بر اساس آن بیش از 99 درصد شرکت کنندگان، رأی به استقلال بوسنی هرزگوین از یوگسلاوی دادند اما اقلیت صرب بوسنی علیه این اقدام شورش کرده و در مناطق صرب نشین اعلام خودمختاری کردند. میلوشویچ نیز از این خواسته حمایت کرد و بدین ترتیب بزرگترین جنگ و پاکسازی نژادی در اروپا پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد. به طوری که تا زمان پایان جنگ و امضای توافقنامه دیتون در نوامبر سال 1995 بیش از صد هزار مسلمان بوسنیایی قتل عام شدند. این جنگ همچنین بیش از دو میلیون نفر آواره به جا گذاشت.

 

 

شهادت سید مرتضی آورینی، از مستندسازان برجسته ایرانی و روز هنر انقلاب اسلامی

IMG_20230409_082317

30 سال پیش در چنین روزی مصادف با بیستم فروردین 1372شمسی:

 سید مرتضی آوینی از مستند سازان برجسته جنگ تحمیلی رژیم بعث صدام علیه جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت مستند جدیدی از وقایع جنگ هشت ساله در منطقه جنگی فکه در جنوب ایران بر اثر انفجار مین به شهادت رسید. فیلم های مستند آوینی به نام روایت فتح یکی از شاخص ترین وبرجسته ترین روایت ها از مقاومت هشت ساله جوانان ایرانی در برابر رژیم صدام می باشد.آوینی سبک جدیدی از روایت جنگ ارائه داد و نوشته های او بر روی فیلم هایش با صدای اثر گذار آن، ویژگی خاصی به فیلم سازی مستند آوینی داده بود.او صاحب نظر و منتقد شاخصی نیز در حوره هنر و سینما بود .علاوه بر فیلم های مستند، آثار ادبی مکتوبی نیز از آوینی جمع آوری و چاپ شده است که مخاطبان جوان بسیاری دارد.حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی با توجه به همین ویژگیهای شخصیتی وفیلم سازی و روحیه عرفانی که سید مرتضی آوینی داشت از او به عنوان سید شهیدان اهل قلم یاد کرده است. در تقویم ایرانی نیز روز شهادت سید مرتضی آوینی به عنوان روز "هنر انقلاب اسلامی" نام گذاری شده است.

دیدگاه تان را بنویسید