تقویم تاریخ؛ از فتح مکه تا اختراع یخچال
کد خبر: 22717

تقویم تاریخ؛ از فتح مکه تا اختراع یخچال

امروز سه شنبه، بیست و دوم فروردین سال 1402 هجری شمسی، برابر با بیستم رمضان سال 1444 هجری قمری و مطابق با یازدهم آوریل سال 2023 میلادی است.

فتح مکه توسط سپاه اسلام 

IMG_20230411_081841

1436 سال پیش در بیستم رمضان در سال هشتم قمری:

بنا بر برخی روایات متقن تاریخی مکه توسط سپاه اسلام و به فرماندهی پیامبر عظیم الشأن اسلام فتح شد. به دنبال نقض پیمان صلح حدیبیه توسط کفار قریش ـ که در سال ششم هجرى میان پیامبر و قبیله ى قریش امضاء شده بود ـ سپاه ده هزار نفرى اسلام به فرماندهى حضرت محمدص شهر مکه را فتح کرد. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله پس از فتح مکه، اهالى آن را امان دادند، در حالى که آن ها در مقابل گسترش اسلام مقاومت کرده و پیامبر اکرم و بسیارى از مسلمانان را آزار و شکنجه داده بودند. این رفتار محبت آمیز پیامبر، باعث شد تا قبیله ى قریش به اسلام ایمان آورد. بدین ترتیب، مکه بدون هیچ گونه درگیرى و خونریزى فتح شد. سپس حضرت محمد صلی الله علیه و آله گروهى را به اطراف مکه فرستاد تا بتخانه ها را ویران کنندو خود نیز به همراه امام على(ع) بت هاى داخلِ خانه ى کعبه را درهم شکستند. فتح مکه را در دوم ماه رمضان سال هشتم هجرى نیز گفته اند.

 

 

وفات ابن شجری بغدادی، ادیب و نحوی مسلمان

902 سال پیش در بیستم رمضان سال 542 قمری:

"ابن شجری بغدادی" ادیب و نحوی مسلمان وفات یافت. ابوالسّعادت هِبَةُ اللَّه بن علی عَلَوی حَسَنی، نحوی، لغوی، ادیب و شاعر شیعی در سال 450 ق به دنیا آمد. نَسَبِ ابن شجری به امام حسن مجتبی(ع) می ‏رسد و به همین سبب علوی حسنی نامیده شده است. وی از نوجوانی به فراگیری ادب، نحو، حدیث و علوم زمانه پرداخت و هرگز از دانش‏ اندوزی نیاسود، چنان‏که در سن پیری نیز در درس بزرگان حاضر می‏شد، هرچند که او خود در فنون ادب، تجارب بسیار اندوخته و در بغداد، سروَرِ نحودانان گشته بود. ابن شَجَری مدت هفتاد سال به تدریس علم نحو اشتغال داشت و در این مدت طولانی، بسیاری از مشاهیر نحو و لغت از او دانش آموختند. از این عالم بزرگ، آثار فراوانی برجای مانده که از میان آن‏ها می‏توان به الاَمالی، الحماسه و منظومه‏ ابن الشجری اشاره کرد. ابن شجری سرانجام در 92 سالگی در بغداد چشم از جهان فرو بَست و در کَرْخ که محله‏ی شیعه ‏نشین بغداد بود به خاک سپرده شد.

 

 

درگذشت یاقوت حموی، جغرافیدان مشهور مسلمان

818 سال پیش در چنین روزی بیستم رمضان 626 قمری:

"یاقوت حِمَوی" جغرافیدان شهیر اسلام در گذشت. عبداللَّه یاقوت بن عبداللَّه رومی معروف به یاقوت حِمَوی از ادبای شهیر قرن هفتم هجری در سال 539 ق در بغداد به دنیا آمد. او سفرهای بسیار کرد و ضمن این سفرها به مطالعه نیز می ‏پرداخت، تا این که در جریان حمله‏ چنگیز خان مغول به ماوراءالنهر، او به موصل و سپس به حلب در سوریه گریخت و سرانجام در همان شهر نیز درگذشت. از آثار برجسته و ماندنی این ادیب می‏توان به مُعْجَمُ البُلدان و مُعْجَمُ الاُدَبا اشاره کرد.

 

 

تولد راجر بیکن، فیلسوف و مدرس انگلیسی

IMG_20230411_081849

809 سال پیش در چنین روزی، در یازدهم آوریل سال 1214 میلادی:

راجر بیکن (Roger Bacon )، فیلسوف و مدرس انگلیسی متولد شد. او در دانشگاه‏های آکسفورد انگلستان و پاریس به تحصیل و سپس تدریس پرداخت. بیکن از آن پس به عنوان کشیش به خدمت مشغول گردید. بیکن به علوم طبیعی و تجربه و مشاهده مستقیم اهمیت می‏ داد و به همین جهت او را از پیشروان روش تازه علمی شمرده‌‏اند. وی معتقد بود که علم، مکمّل دین و نه مخالف آن است. بیکن بر این عقیده بود که برای به دست آوردن دانش و حکمت، دو راه وجود دارد: تجربه و عقل، و باید برای رسیدن به حقیقت، اندیشه‏‌های خود را بر پایه دانسته‏‌ها قرار داد. راجر بیکن اولین کسی بود که علیه کلیسا و خرافات دین مسیح(ع) در دوران قرون وسطی قیام کرد. بیکُن هم‏چنین یکی از بزرگ‏ترین دانشمندان قرون وسطی به شمار می‌‏رود که به شدت روش‌‏های فلسفی عهد خود را مورد انتقاد قرار داده است. بیکن سرانجام در 25 سپتامبر 1294میلادی در هشتاد سالگی درگذشت. از آثار بیکن می توان به «اثر کبیر»(Opus maius)، «اثر صغیر»(minus opus)، «خلاصه ای در مطالعه فلسفه» و «خلاصه ای در مطالعه کلام» اشاره کرد.

 

 

درگذشت ابن ساعی بغدادی، ادیب و مورخ مسلمان

770 سال پیش در بیست رمضان 674 هجری قمری:

"ابن ساعی بغدادی" ادیب و مورخ مسلمان درگذشت. شیخ تاجُ ‏الدین ابوطالب علی بن اَنجُب بن عثمان بغدادی مشهور به ابن ساعی در سال 593 ق در بغداد به دنیا آمد. او در آغاز، علوم متداول زمان را نزد اساتید فن آموخت و از بزرگان علم و دانش گردید. ابن ساعی سال‏ها کتابدار مدرسه‏ی نظامیه‏ بغداد بود و پس از سقوط بغداد توسط مغولان، از سوی خواجه نصیرالدین طوسی، برای نظارت بر کتابخانه‏ های بغداد منصوب شد. در روزگاری که باید آن را دوره‏ی رواج تاریخ نویسی به شمار آورد، ابن ساعی از نویسندگان بسیار پرکار آن زمان به شمار می ‏رفت که از این راه ظاهراً مال فراوانی به دست آورد. از ابن ساعی آثار متعددی به جای مانده که ویژگی آنها، توجه مؤلف به تاریخ حاکمان عباسی است، به طوری که برخی از آثار او از منابع مهم این دوره و منبع اصلی نویسندگان پس از وی بوده است. کتاب اخبارُ الخُلَفاء که به تاریخ ابن ساعی نیز مشهوراست از جمله آثار این مورخ مسلمان می‏باشد. هم‏چنین اَخبارُالاُدَبا در 5 جلد، اَخبار الحَلاّج و اخبارُ قضاة بغداد از اوست. ابن ساعی سرانجام در 81 سالگی در بغداد درگذشت و در همان شهر به خاک سپرده شد.

 

 

اختراع یخچال و سرماسازهای مصنوعی

IMG_20230411_081855

163 سال پیش در چنین روزی در یازدهم آوریل 1860 میلادی:

دستگاه تولید سرمای مصنوعی توسط یک صنعت‌گر و شیمی‌دان فرانسوی به نام فردیناند کاره (Ferdinand Carré) اختراع شد. سرمای این دستگاه توسط گاز آمونیاک تأمین می‌شد. اختراع کاره گام مهمی برای حفظ مواد غذایی و دارویی از فساد و تلف شدن به ویژه در مناطق گرمسیر بود. این دستگاه پس از تکمیل به صورت یخچال‌ها و سردخانه‌های ثابت و متحرک کنونی درآمد.

 

 

کشف کودتای عناصر ضد انقلاب برای براندازی جمهوری اسلامی ایران

IMG_20230411_081858

41 سال پیش در چنین روزی برابر با 22 فروردین 1361 شمسی:

کودتای عناصر ضد انقلاب برای براندازی جمهوری اسلامی ایران کشف شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی، عناصر خود فروخته ضد انقلاب داخلی با هدایت و پشتیبانی دشمنان نظام اسلامی، بارها درصدد توطئه برای سرنگونی این حکومت مقدس برآمدند. از جمله آنها با طراحی کودتایی در سال 1361 ه.ش در نظر داشتند ابتدا مسؤولان طراز اول نظام را از میان برداشته و سپس ریاکارانه به عنوان خونخواهی آنان، با کمک نیروهای بیگانه، سایر ارگان‏‌ها و نهادهای انقلابی را مورد تصفیه خونین قرار داده و حکومت جمهوری اسلامی را تصاحب کنند. در این میان نیروهای جان برکف جمهوری اسلامی در چنین روزی از جریان این توطئه که قصد براندازی جمهوری اسلامی را داشت اطلاع پیدا کرده و با تهیه مدارک کافی از جمله نوار مکالمات سران توطئه و شناسایی کامل شبکه کودتا، در فرصت مناسب، اعضای اصلی و مؤثر این عملیات را دستگیر کردند.

 

 

درگذشت انورخوجه، رئیس جمهور اسبق آلبانی

IMG_20230411_081901

38 سال پیش، در چنین روزی در یازدهم آوریل سال 1985 میلادی:

«انور خوجه» ( Enver Hoxha )، رئیس جمهوری اسبق آلبانی درگذشت. وی پس از آنکه ایتالیا، در سال 1939 آلبانی را اشغال کرد، رهبری چریک های چپ گرا را برعهده گرفت. خوجه در سال 1944 پس از شکست ایتالیا در جنگ جهانی دوم، به کمک ارتش شوروی قدرت را در آلبانی به دست گرفت و دو سال بعد در این کشور، جمهوری کمونیستی اعلام کرد. وی همچنین حزب کمونیست آلبانی را تاسیس نمود و خود دبیرکل آن شد. انور خوجه تا سال 1961 روابط خوبی با شوروی داشت، اما به دنبال تیرگی روابطش با مسکو، آلبانی به کشوری طرفدار مائوئیسم و چین تبدیل شد. حکومت مستبدانه خوجه باعث شد تا آلبانی در سال های حکومت او منزوی ترین و فقیرترین کشور اروپا شود. وی پس از 41 سال حکومت در آلبانی، در سال 1985 درگذشت. نظام کمونیستی آلبانی به عنوان آخرین کشور اروپایی، در سال 1992 ساقط و حکومت جمهوری مستقر شد.

 

 

خروج سفرای اتحادیه اروپا از تهران بعد از ماجرای میکونوس

IMG_20230411_081905

26 سال پیش درچنین روزی، بیست و دوم فروردین سال 1376 هجری شمسی:

یک روز پس از اعلام حکم یک دادگاه محلی آلمان علیه مقام های بلند پایه جمهوری اسلامی ایران، دولت های عضو اتحادیه اروپا سفیران خود را از تهران فراخواندند. قاضی این دادگاه که در محافل خبری به "دادگاه میکونوس" معروف شد، تحت تاثیر صهیونیست ها بود و در یک محاکمه جنجالی و سیاسی، مدعی دخالت ایران در قتل یکی از مخالفان جمهوری اسلامی ایران در آلمان شد ادعایی که از ابتدا بی اساس بودن آن مشخص بود. در پاسخ به تصمیم اتحادیه اروپا، ایران نیز ضمن رد ادعاهای بی اساس دادگاه آلمانی، سفیران خود را از کشورهای عضو این اتحادیه فرا خواند. ادعایی که در دادگاه محلی برلین، موسوم به میکونوس علیه ایران طرح شد، در واقع بخشی از تهاجم سیاسی مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی ضد جمهوری اسلامی ایران بود. به همین علت، دولت ایران این دادگاه را مردود دانست و پیش بینی کرد که سفرای اتحادیه اروپا، منفعلانه به ایران بازخواهند گشت. در عمل نیز چنین شد و در حدود ده ماه بعد از صدور حکم دادگاه میکونوس، سفرای اتحادیه اروپا یکی پس از دیگری به تهران بازگشتند.

دیدگاه تان را بنویسید