تقویم تاریخ؛ از اشغال اتریش توسط متفقین تا آغاز جنگ داخلی در لبنان
کد خبر: 22776

تقویم تاریخ؛ از اشغال اتریش توسط متفقین تا آغاز جنگ داخلی در لبنان

امروز پنجشنبه، بیست و چهارم فروردین سال 1402 هجری شمسی، برابر با 22 رمضان سال 1444 هجری قمری و مطابق با سیزدهم آوریل سال 2023 میلادی است.

 درگذشت ابن ماجه، محدث و مفسر مسلمان 

IMG_20230413_093913

1171 سال پیش در چنین روزی، بیست و دوم رمضان سال 273 هجری قمری:

«ابن ماجه»، محدث و مفسر معروف مسلمان، درگذشت. وی در سال 209 هجری قمری در قزوین - از شهرهای ایران ـ متولد شد. او به منظور آشنایی با علم حدیث، به سرزمین های مختلف اسلامی سفر کرد. ابن ماجه پس از مهارت یافتن در علم حدیث، کتاب معروفش به نام «سنن ابن ماجه» را تالیف کرد که یکی از شش کتاب معتبر حدیث، نزد اهل سنت به شمار می رود. کتاب های «تفسیر قرآن» و «تاریخ قزوین» از دیگر آثار ارزشمند ابن ماجه است.

 

 

درگذشت دولافونتن، نویسنده و شاعر فرانسوی

IMG_20230413_093924

328 سال پیش در چنین روزی، در سیزدهم آوریل سال 1695 میلادی:

«ژان دو لافونتن» (Jean de La Fontaine)، نویسنده و شاعر فرانسوی درگذشت. لافونتن در سال 1621 میلادی متولد شد و علاقه فراوانی به مطالعه افسانه های کهن داشت. او پس از راهیابی به انجمن ادبی نویسندگان فرانسه ، نگارش مجموعه ای تحت عنوان «فابلها» (حکایتهای تمثیلی) را آغاز کرد که دفتر دوازدهم آن یک سال قبل از مرگش تالیف شد. وی در این مجموعه با الهام از داستان های کهن شرقی، به ویژه کلیله و دمنه، نصایح خود را از زبان حیوانات بیان کرده است. از لافونتن اشعار و نوشته های متعدد دیگری نیز برجای مانده است.

 

 

درگذشت حاج عبدالحسین تهرانی، معروف به شیخ العراقین

IMG_20230413_093931

158 سال پیش در چنین روزی، بیست و دوم رمضان سال 1286 هجری قمری:

«حاج عبدالحسین تهرانی» معروف به «شیخ العراقین»، از علمای بزرگ ایران - چشم از جهان فروبست. وی دانشمند، فقیه و زاهدی پارسا بود و از درک و حافظه بسیار نیرومندی بهره داشت. او در فقه، حدیث و تفسیر قرآن کریم، استادی کم نظیر بود. شیخ العراقین به جمع آوری کتب و آثار مذهبی علاقه بسیار داشت و پس از مرگش کتابخانه بزرگ و غنی خود را وقف دانش پژوهان و اهل مطالعه کرد.

 

 

قتل عام باغ جالیان والا در هندوستان

IMG_20230413_093935

104 سال پیش در چنین روزی، سیزدهم آوریل سال 1919 میلادی:

حادثه خونین قتل عام باغ «جالیان والا» در هندوستان رخ داد. در سال 1919 میلادی، حکومت استعمارگر انگلیس به منظور جلوگیری از شورش و مبارزه مردم هند، قانون دولت را تصویب کرد. به موجب این قانون، به پلیس اختیار داده شد که هر فردی را که مظنون می دانست، بدون دلیل و حکم قانونی، دستگیر و حتی تا مدتی نامعلوم، شخص مظنون را زندانی کند. این قانون، خشم مردم هند را برانگیخت و در چنین روزی درحالی که بیش از پنج هزار نفر هندی بدون سلاح در باغ جالیان والا در شهر آمریتسار، در اجتماعی آرام، برای کسب استقلال گرد آمده بودند، به دستور یکی از فرماندهان انگلیسی به گلوله بسته شدند. به شرکت کنندگان در این گردهمایی آرام، حتی هشدار و فرصت ترک محل داده نشد. پس از این قتل عام که 1200 کشته و 4000 زخمی برجای گذاشت، فرمانده انگلیسی اجازه مداوای مجروحین و رساندن آب و آذوقه به آنان را نیز نداد. پس از تصویب قانون رولت در هند و کشتار بیرحمانه مردم این کشور در جالیان والا، نهضت مقاومت مردم هند به رهبری گاندی اوج گرفت و سرانجام به شکست استعمار انگلیس منجر شد .

 

 

اشغال اتریش توسط متفقین 

IMG_20230413_093939

78سال پیش در چنین روزی، سیزدهم آوریل سال 1945 میلادی:

در آخرین ماه های جنگ جهانی دوم، اتریش توسط نیروهای متفقین اشغال شد. اتریش پیش از جنگ جهانی دوم، کشوری مستقل بود، اما چندی قبل از آغاز جنگ، هیتلر اتریش را ضمیمه خاک آلمان کرد و سربازان اتریشی نیز به نفع آلمان وارد جنگ شدند. پس از عقب نشینی آلمان از اتریش و اشغال آن توسط دولتهای متفق، اتریش به پنج منطقه تجزیه شد که هر منطقه توسط یکی از این دولت ها اداره می شد و وین پایتخت اتریش تحت اداره مشترک چهار دولت قرار داشت. در سال 1946 میلادی، متفقین استقلال اتریش را به رسمیت شناختند و پس از انعقاد پیمان صلح این کشور با متفقین، در سال 1955 میلادی، قوای متفقین از اتریش خارج شدند.

 

 

آغاز جنگ داخلی در لبنان 

IMG_20230413_093944

48 سال پیش، در روز سیزدهم آوریل سال 1975 میلادی:

جنگ داخلی در لبنان، با حمله شبه نظامیان مسیحی افراطی فالانژیست، به یک اتوبوس حامل فلسطینی ها و کشتار 30 تن از آنها آغاز شد. در پی این کشتار، مسلمانان و ملی گرایان لبنان به مقابله با فالانژها برخاستند. چندی بعد، با حمله چریک های فالانژ به اردوگاه های آوارگان فلسطینی، چریک های فلسطینی نیز به صحنه جنگ داخلی لبنان کشیده شدند. این جنگ داخلی که با تحریک رژیم صهیونیستی آغاز شده بود، تلفات و خسارات فراوانی به لبنان وارد آورد. هدف رژیم صهیونیستی آن بود که چریک های فلسطینی و نیروهای مسلمان و ملی گرای ضد رژیم صهیونیستی در لبنان را در جنگ داخلی درگیر کند و آنان را از حمله به نظامیان صهیونیست بازدارد. جنگ داخلی لبنان، در سال 1990 با انعقاد قرارداد طائف به پایان رسید . این قرارداد، همچنین قسمتی از حقوق پایمال شده مسلمانان در نظام سیاسی - طائفه ای لبنان را به آنها بازگرداند.

 

 

درگذشت آیت الله حاتمی لنکرانی، از علمی بزرگ شیعه 

IMG_20230413_093959

37 سال پیش در چنین روزی در 24 فروردین سال 1365 شمسی:

«آیت ‌اللَّه مجتبی حاتمی لنکرانی» در گذشت. آیت‌‌اللَّه مجتبی حاتمی لنکرانی در سال 1290 ش (1331 ق) در اصفهان به دنیا آمد و در اوایل جوانی برای ادامه تحصیلات حوزوی راهی حوزه علمیه نجف اشرف گردید. وی در نجف از محضر حضرات آیات: میرزای نایینی، آقاضیاءالدین عراقی، محمدحسین غروی، سید ابوالحسن اصفهانی و علامه محمدجواد بلاغی و... استفاده برد و به مدارج والای علمی دست یافت. ایشان سپس به تدریس در حوزه نجف پرداخت و شاگردانی را تربیت کرد. آیت‌‌اللَّه حاتمی لنکرانی مدتی در سامرا اقامت داشت تا این که در حدود سال 1350 ش به اجبار دولت عراق، مجبور به ترک آن کشور گردید و به زادگاهش مراجعت نمود. ایشان تا پایان عمر در اصفهان به تدریس علوم مذهبی و ارشاد مردم مشغول بود تا اینکه در بیست و چهارم فروردین 1365 ش برابر با دوم شعبان 1406 ق در 75 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و به سوی دوست شتافت.

 

 

برگزاری نخستین تظاهرات مردم عراق علیه اشغالگران 

IMG_20230413_094003

20 سال پیش در چنین روزی در سیزدهم آوریل سال 2003:

نخستین تظاهرات مردم عراق علیه اشغال‌گران پس از سه دهه اختناق حکومت صدام برگزار شد. بعد از سقوط صدام و حزب بعث عراق در 9 آوریل 2003م و اشغال این کشور توسط نیروهای مهاجم، به ویژه سربازان امریکا، نخستین تظاهرات مردمی در عراق علیه اشغال‌گران برگزار گردید. در این تظاهراتِ خودجوش، که در 13 آوریل 2003 با حضور صدها تن از مردم ستم‌دیده عراق، در بغداد انجام گرفت، شرکت کنندگان با سردادن شعارهای "اللَّه اکبر، لا اله الا اللَّه" و نه امریکا نه اسرائیل، به جهانیان اعلام داشتند: ما اشغال‌گران را نمی‌ خواهیم. بوش و صدام یکی هستند. امریکا به نام آزادی هرج و مرج را برای ما به ارمغان آورده است و ما امنیت می‌ خواهیم نه اشغال‌گری. مردم عراق در این تظاهرات خواستار تشکیل دولت اسلامی در عراق شدند و فقط دولت اسلامی را ضامن حفظ حقوق همه نژادها و مذاهب دانستند.

 

 

بمبگذاری در حسینیه شهدای شیراز

IMG_20230413_094012

15 سال پیش در چنین روزی برابر با 24 فروردین 1387ه.ش:

بر اثر یک عملیات تروریستی و بمب‌گذاری در ایران تعدادی از مردم به شهادت رسیدند. بمب‌گذاری در حسینیه شهدای شیراز، وابسته به کانون رهپویان وصال به وقوع پیوست و تعدادی شهید و مجروح برجای گذاشت. این جنایت با هدایت سرویس‌های امنیتی بیگانه انجام گرفت. تعدادی از عوامل این بمب‌گذاری در پی وقوع انفجاری در یکی از هتل‌های تهران دستگیر شدند و پس از محاکمه به سزای عمل ننگین خود رسیدند.

 

 

درگذشت گونتر گراس، نویسنده آلمانی منتقد اسرائیل 

IMG_20230413_094025

8 سال پیش در چنین روزی، سیزدهم آوریل 2015 میلادی:

 گونتر گراس (Günter Grass)، نویسنده آلمانی برنده نوبل و منتقد اسرائیل درگذشت. گراس متولد شهر دانزیگ (گدانسک کنونی) در سال 1927 میلادی بود. در 1944 به عنوان سرباز وظیفه به ارتش رفت. پس از شش ماه بدون شلیک حتی یک گلوله، در جنگ زخمی و به وسیله نیروهای آمریکایی دستگیر شد. پس از آن در رشته هنر در دانشگاه دوسلدورف و برلین ادامه تحصیل داد و به گروه موسوم به «47» متعلق به هانس ورنر ریشتر پیوست که علاوه بر او نویسندگانی همچون اینگبورگ باخمن و هاینریش بول نیز حضور داشتند. روز 16 فروردین 1391(4 آوریل 2012) در اوج مدعیات غرب بر سر برنامه هسته ی ایران شعر منثوری از گونتر گراس با عنوان «آنچه باید گفته شود» در روزنامه آلمانی زود دویچه تسایتونگ، نیویورک تایمز و روزنامه ایتالیایی لارپوبلیکا منتشر شد که جنجال‌های فراوانی را در میان اصحاب رسانه و سیاست بر انگیخت. وی در این شعر با اشاره به بمب‌های هسته‌ای اعلام‌نشده تل‌آویو، آنها را تهدیدی برای صلح جهانی خوانده است. او همچنین با کنایه ای طنزگونه به اینکه آلمان قرار است یک زیردریایی جدید به اسرائیل بدهد، نوشته است که این زیردریایی «باید همه کلاهک‌های نابودکننده را به جایی هدایت کند که وجود یک بمب اتمی در آن ثابت نشده است.» او در این شعر به صراحت از اسرائیل نام می‌برد و با انتقاد از «حمله پیشگیرانه» می‌گوید که اسرائیل به‌عنوان یک قدرت اتمی، صلح جهانی را که خود متزلزل است، به خطر انداخته است. گونترگراس در سال 2013 از سوی مجله سیسرو به عنوان روشنفکر شماره یک آلمانی‌زبان شناخته شد. وی در سن ۸۷ سالگی در بیمارستانی در شهر لوبک آلمان درگذشت.

دیدگاه تان را بنویسید