​تقویم تاریخ؛ از تولد چارلی چاپلین تا آتش سوزی در منا
کد خبر: 22872

​تقویم تاریخ؛ از تولد چارلی چاپلین تا آتش سوزی در منا

امروز یکشنبه ، بیست و هفتم فروردین سال 1402 هجری شمسی، برابر با 25 رمضان سال 1444 هجری قمری و مطابق با شانزدهم آوریل سال 2023 میلادی است.

اعلام تخت جمشید به عنوان پایتخت ایران 

IMG_20230416_085243

2488 سال پیش (با احتساب و تطبیق تقویم ها و بر اساس برخی از اطلاعات)، مصادف با 16 اوریل 465 پیش از میلاد:

تخت جمشید پایتخت ایران اعلام شد. اردشیر یکم که بر جای پدر نشسته و شاه ایران شده بود نیمه آوریل سال 465 پیش از میلاد تصمیم گرفت که تخت جمشید، پایتخت اول ایران (شاه نشین) باشد. در همان روز همچنین اعلام شده بود که «شوش» همچنان پایتخت اداری ایران و محل ادارات دولتی خواهد بود که در فصل گرما، کارمندان ادارات می توانند به شهر همدان بروند و در آنجا انجام وظیفه کنند. در اعلامیه مربوط آمده بود که ممکن است شاه نیز زمستان را در آنجا (شهر شوش) باشد. به همین سبب مورخان یونانی، ایران دوران هخامنشیان را، کشوری دارای سه پایتخت، نوشته اند. طرح ساختن تخت جمشید در دوره داریوش بزرگ پایه ریزی و احداث آن در دوران خشایارشا و اردشیر اول پیگیری شد. کار ساختن شهر، کاخ شاه و تالارهای پذیرایی تخت جمشید 51 سال طول کشیده بود. ساختمان تخت جمشید که توسط اسکندر مقدونی به آتش کشیده شد از نظر وسعت و هنر معماری و فن مهندسی، مهمترین عمارت پیش از میلاد و نماد تمدن بشر عهد باستان محسوب می شده است.

 

 

تولد آناتول فرانس، نویسنده و شاعر فرانسوی

IMG_20230416_085248

179 سال پیش در چنین روزی، شانزدهم آوریل سال 1844 میلادی:

«آناتول فرانس» (Anatole France)، نویسنده و شاعر فرانسوی در پاریس متولد شد. او از جوانی به ادبیات و نویسندگی علاقمند بود و به کمک استعداد سرشارش در زمینه شعر و ادب، خیلی زود شهرت یافت. از این هنرمند فرانسوی آثار متعددی برجای مانده است که از بین آنها «جلد صدف» و «ملکه سبا» را می توان نام برد. آناتول فرانس در سال 1914 به خاطر نوشتن کتاب «عصیان فرشتگان» جایزه نوبل را دریافت کرد و در سال 1924 میلادی درگذشت.

 

 

درگذشت الکسی دو توکویل، نویسنده و جامعه شناس فرانسوی

IMG_20230416_085253

164 سال پیش، در روز شانزدهم آوریل سال 1859 میلادی:

«الکسی دو توکویل» (Alexis de Tocqueville) نویسنده و جامعه شناس فرانسوی درگذشت. وی در سال 1805 متولد شد و در زمینه فلسفه و حقوق تحصیل کرد. توکویل همچون پدرش به مناصب دولتی گمارده شد و تا تصدی سمت وزیر خارجه فرانسه پیش رفت. وی همچنین از سال 1959 به مدت دوازده سال نماینده پارلمان بود. این سیاستمدار و متفکر فرانسوی برای بررسی های جامعه شناسانه خود به کشورهای مختلفی چون ایتالیا، آلمان، انگلیس و آمریکا سفر کرد. از الکسی دو توکویل آثاری برجای مانده که از مهمترین آنها می توان به: «رژیم سابق و انقلاب (فرانسه)» و «دموکراسی در آمریکا» اشاره کرد.

 

 

تولد چارلی چاپلین، بازیگر و فیلمساز مشهور انگلیسی

IMG_20230416_085303

134 سال پیش درچنین روزی، شانزدهم آوریل سال 1889 میلادی:

«چارلز اسپنسر چاپلین» (Charles Spencer Chaplin)، معروف به چارلی چاپلین، بازیگر، فیلمساز و از نامدارترین هنرمندان سینما در حومه لندن متولد شد. وی زمانی که کودک بود، بر صحنه تئاتر ظاهر شد و به تدریج به شهرت رسید. چاپلین در اوایل جوانی به آمریکا رفت و از سال 1915 به کارگردانی و فیلمنامه نویسی روی آورد. وی در آمریکا به دلیل ساختن فیلم های انتقادی و همدردی با فقرا و محرومین جامعه، از سوی دولت آن کشور با محدودیت هایی مواجه و در سال 1952 حکم تبعید وی از آمریکا صادر شد. چاپلین که ادامه کار در آمریکا را دشوار می دید، همراه همسرش به سوئیس رفت. چارلی چاپلین هیچگاه به بی بند و باری های عالم سینما آلوده نشد و باوجود آنکه در حرفه خود از نوابغ بشمار می رفت، همواره از پلیدی ها و فساد حاکم بر جامعه سینمای غرب انتقاد می کرد. بطور کلی فیلم های چارلی چاپلین حاوی طنزی گزنده، آمیخته با اندوه است و انتقادات جسورانه او از مناسبات نابرابر اجتماعی و عشق به انسانیت در تمام آثارش به چشم می خورد. از جمله مشهورترین آثار این نابغه سینما، می توان «جویندگان طلا»، «روشنایی های شهر» و «دیکتاتور بزرگ» را نام برد. فیلم دیکتاتور بزرگ اولین فیلم ناطق او است و چاپلین در آن، هیتلر را به سخره می گیرد. چارلی چاپلین در سال 1977 میلادی، در اوج محبوبیت درگذشت.

 

 

حمله صهیونیست های تروریست به اردوگاه فلسطینی ها 

IMG_20230416_085308

75 سال پیش، در روز شانزدهم آوریل سال 1948 میلادی:

صهیونیست های مسلح در حمله به اردوگاه سابق ارتش انگلیس در تل لیتفنسکی در فلسطین، 90 فلسطینی را کشتند و تعدادی از آنها را مجروح کردند. این فاجعه زمانی روی داد که از یک طرف نیروهای انگلیسی در حال ترک پادگان ها و اردوگاه های خود و بازگشت به میهنشان بودند و از طرف دیگر، صهیونیست ها عملیات کشتار فلسطینی های بی گناه را با هدف تشکیل دولت نامشروع صهیونیستی، تشدید کرده بودند. نتیجه این اقدامات هماهنگ انگلیسی ها و صهیونیست ها علیه مسلمانان فلسطینی، قتل عام و آوارگی تعداد زیادی از آنها و اعلام موجودیت رژیم اشغالگر قدس در یک ماه بعد، یعنی چهاردهم ماه مه 1948 بود.

 

 

درگذشت حجت الاسلام، عباسعلی سبزواری، خطیب مشهور 

IMG_20230416_085317

28 سال پیش در چنین روزی،27 فروردین 1364 هجری شمسی:

خطیب شهیر و خدمتگزار، حجت الاسلام "عباسعلی اسلامی سبزواری" درگذشت. شیخ عباسعلی اسلامی در سال 1281 ش (1320 ق) در سبزوار به دنیا آمد. وی پس از تحصیل در سبزوار راهی مشهد و عتبات عالیات شد و از محضر حضرات آیات: آقا بزرگ تهرانی، حاج آقا حسین طباطبایی قمی و سیدابوالحسن اصفهانی استفاده‏ های فراوانی بُرد. سپس به تهران بازگشت و به ترویج دین پرداخت. او برای نجات جوانان از انحرافات حاکم بر محیط مدارسِ آن روزگار، به فکر تشکیل مدارس اسلامی افتاد و با تلاشی وصف‏ ناپذیر برای رسیدن به مقاصد دینی خود تلاش و مبارزه کرد تا سرانجام موفق به تأسیس جامعه تعلیمات اسلامی شد. حجت الاسلام اسلامی در زمینه خدمات اجتماعی در تهران و شهرستان‏ها آثار و ابنیه ‏های ارزنده و فراوانی پدید آورد که تاسیس حدود یکصد و هشتاد مدرسه و کتابخانه و 84 مسجد از آن جمله‏ اند. این روحانی مبارز، در جریان کشف حجاب و پس از آن به دلیل اعتراض به این اعمال رژیم، بارها توسط مزدوران پهلوی دستگیر و به زندان افتاد و ممنوع المنبر شد. وی پس از انقلاب اسلامی نیز با این که بیش از هشتاد سال داشت. بارها به جبهه رفت و به رزمندگان روحیه می ‏داد. رساله حجاب، عدم تشابه و تساوی حقوق زن و مرد و نیز خاطرات در 8 جلد از جمله آثار اوست. این شخصیت برجسته سرانجام در 27 فروردین سال 1364 ش برابر با 25 رجب 1406 ق در 83 سالگی درگذشت و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

 

 

آتش سوزی شدید در منا 

IMG_20230416_085321

26 سال پیش، در روز شانزدهم آوریل سال 1997 میلادی:

انفجار یک کپسول گاز، باعث ایجاد آتش سوزی مهیبی در محل وقوف حجاج خانه خدا در سرزمین «منا» (Mena) در10 کیلومتری مکه شد. در اثر این آتش سوزی 343 تن از حجاج کشته و 1290 تن دیگر مجروح شدند و 70 هزار چادر در آتش سوخت. این حادثه، دومین آتش سوزی بزرگ در منا پس از آتش سوزی دسامبر سال 1975 میلادی بود. در آن زمان نیز آتش سوزی باعث مرگ هزاران زائر خانه خدا و جراحت چندین هزار تن دیگر شد. وقوع چنین حوادت مرگباری باعث شد تا دولت عربستان در سرزمین منا، چادرهای نسوز نصب کند.

 

 

روز ملی دانمارک

IMG_20230416_085325

16 آوریل برابر با روز ملی دانمارک نیز می باشد:

کشور دانمارک در شمال اروپا بین دریای بالتیک و دریای شمال قرار گرفته است. مساحت دانمارک 43/094 کیلومتر مربع و جمعیت آن حدود 5/500/000 نفر می‏‌باشد. پایتخت دانمارک کپنهاک و واحد پول آن کرون است. حدود 90 درصد مردم دانمارک پیرو مذهب پروتستان بوده و اکثریت آنها ملیت دانمارکی دارند و از نژاد سفید اروپایى هستند. زبان رسمی مردم، دانمارکی است. اورهوس، اودنسه و اولبورگ از شهرهای مهم این کشور هستند. حکومت دانمارک مشروطه سلطنتی با یک مجلس قانون‏‌گذاری می‏‌باشد. این کشور دارای دو روز ملی می‏‌باشد که یکی پنجم ژوئن و دیگری شانزدهم آوریل است.

دیدگاه تان را بنویسید