تقویم تاریخ؛ از ورود مسلم بن عقیل به کوفه تا آغاز به کار تلگراف در ایران
کد خبر: 23181

تقویم تاریخ؛ از ورود مسلم بن عقیل به کوفه تا آغاز به کار تلگراف در ایران

امروز چهارشنبه، ششم اردیبهشت سال 1402 هجری شمسی، برابر با پنجم شوال سال 1444 هجری قمری و مطابق با بیست و ششم آوریل سال 2023 میلادی است.

 ورود مسلم بن عقیل به کوفه 

IMG_20230426_083442

1384 سال پیش در چنین روزی، پنجم شوال سال 60 هجری قمری:

«مسلم بن عقیل» پسرعموی امام حسین (ع)، به منظور دعوت از مردم کوفه ـ از شهرهای عراق - برای بیعت با امام حسین (ع)، نوه گرامی رسول اکرم (ص)، وارد این شهر شد. مردم کوفه قبلاً با ارسال نامه های فراوان خواستار عزیمت امام حسین (ع) به این شهر و رهبری آنان برای مبارزه با حکومت ستمکار اموی شده بودند. در بدو ورود مسلم بن عقیل به کوفه، وی نامه امام حسین (ع) را که حاکی از دعوت مردم کوفه به قیام بود، برای آنها قرائت کرد و در اندک زمانی، حدود 18 هزار نفر با وی بیعت کردند. پس از آن، مسلم بیعت گسترده اهالی کوفه را به اطلاع امام حسین (ع) رساند. اما اندکی بعد، مردم کوفه تحت تاثیر تبلیغات و تهدید و تطمیع ابن زیاد حاکم جدید کوفه، بیعت خود را با امام حسین (ع) نادیده گرفتند. گروهی از آنها حتی پا را فراتر گذاردند و عازم جنگ با نواده رسول خدا (ص) در کربلا شدند. همچنین مسلم بن عقیل که در کوفه تنها مانده بود، به دست ماموران حکومت اموی اسیر شد و به شهادت رسید.

 

 

انتشار اولین روزنامه جهان 

IMG_20230426_083450

418 سال پیش در چنین روزی در 26 آوریل سال 1605 میلادی:

 اولین روزنامه جهان به نام "ریلیشن"(Relation) به سردبیری "یوهان کارولوس" (Johann Carolus ) در استراسبورگ (فرانسه)منتشر شد. این روزنامه‌ 70 سال عمر کرد. امروز در سراسر جهان هر روز بیش از هزاران روزنامه منتشر می‌شود. که در این میان و در حال حاضر ژاپنی‌ها روزنامه خوان‌ترین مردم در جهان هستند.

 

 

تولد دیوید هیوم، فیلسوف معروف اسکاتلندی

IMG_20230426_083455

312 سال پیش در چنین روزی 26 آوریل سال 1711 میلادی:

 "دیوید هیوم" (David Hume) فیلسوف معروف اسکاتلندی در ادینبورو متولد شد. هیوم یک نظریه پرداز نهلیست بود. هیوم در جوانی مدتی به تدریس روی آورد و به تفکراتی درباره عقل پرداخت. وی از این زمان تلاش کرد تا این اصل را که آدمی حیوان ناطق است و جهان توالی منظمی از علت و معلول است، باطل سازد. از این رو اعلام کرد که من تنها به یک حقیقت پی برده‏ ام و آن این است که حقیقتی وجود ندارد. به این ترتیب هیوم فلسفه خود را این گونه آغاز کرد که چون هر آنچه ما در می ‏یابیم تنها تصور ذهن ماست، خود ذهن نیز یک چنین تصوری بیش نیست. ذهن وجود واقعی ندارد. از این گذشته خدا نیز تصوری است در ذهن انسان، پس خدا نیز وجود واقعی ندارد. وی با دین و به ویژه کتاب مقدس، دشمن بود و اعتقاد داشت که دین، فلسفه، ادبیات، علم، تاریخ و هنر به عنوان جنبه‌‏های گوناگون ادراک انسانی، چیزی را نشان نمی‌‏دهند جز طبیعت کور، که بدون تشخیص مهر مادرانه، فرزندان نارس و ناتوان خود را از دامن بیرون می‌‏ریزند. افکار نهیلیستی و پوچ گرای هیوم تأثیر عمیقی بر تفکرات برخی از اندیشمندانِ پس از او نهاد. هیوم افکار خود را در مجموعه سه جلدی رساله‏‌ا‌ی درباره طبیعت بشر و نیز تاریخ انگلستان و پژوهش درباره فهم انسانی به نگارش درآورده است. دیوید هیوم سرانجام در بیست و پنجم اوت 1766 میلادی در شصت و شش سالگی درگذشت.

 

 

آغاز به کار تلگراف بی سیم در ایران

IMG_20230426_083505

98 سال پیش در چنین روزی در ششم اردیبهشت سال 1305 شمسی:

اولین ایستگاه فرستنده رادیویی و تلگراف بی‌‏سیم ایران آغاز به کار کرد. نخستین ایستگاه فرستنده رادیویی و تلگراف بی‌‏سیم ایران در ابتدا تحت کنترل وزارت جنگ بود. نصب دستگاه‏‌های بی‏سیم شهرهای تبریز، مشهد، شیراز، کرمان، خرمشهر و کرمانشاه نیز که از سال 1304 شروع شده بود، در نیمه سال 1305 خاتمه یافت. در نهایت در دی ماه 1305، کلیه دستگاه‏‌های بی‏‌سیم تهران و شهرستان‌‏ها با کارمندانی که برای اداره آنها تربیت شده بودند در اختیار وزارت پست و تلگراف گذاشته شدند.

 

 

تاسیس سازمان گشتاپو در آلمان 

IMG_20230426_083518

90 سال پیش درچنین روزی، بیست و ششم آوریل سال 1933 میلادی:

 سازمان مخوف «گشتاپو» ( Gestapo ) در آلمان تأسیس شد. مؤسس این سازمان مخوف و سرکوبگر، هرمان گورینگ ( Hermann Goering )، مارشال آلمان نازی و از افسران ارشد هیتلر بود. واژه گشتاپو به مفهوم پلیس مخفی دولتی است و هدف از ایجاد آن، شناسایی، دستگیری و اعدام افرادی بود که به هر عنوان با نازیسم و هیتلر مخالف بودند. معروفترین رهبر گشتاپو، هاینریش هیملر بود که از سال 1934 میلادی، در این سمت بود. با پایان جنگ دوم جهانی و فروپاشی نازیسم، سازمان گشتاپو از هم پاشید.

 

 

تاسیس جمهوری متحده تانزانیا 

IMG_20230426_083522

59 سال پیش، در روز بیست و ششم آوریل سال 1964 میلادی:

با اتحاد دو کشور تانگانیکا و زنگبار، جمهوری متحده تانزانیا به وجود آمد. تانگانیکا و زنگبار تا قبل از اتحاد ، تحت سلطه کشورهای مختلف قرار داشتند که آخرین آنها، انگلیس بود. در پی مبارزه مردم علیه استعمار انگلیس، تانگانیکا در سال 1961 و زنگبار در سال 1963، به استقلال دست یافتند. در سال 1964، «جولیوس نایرره» رئیس جمهور تانگانیکا، خواستار وحدت با زنگبار شد و این هدف در بیست و ششم همان سال تحقق یافت. تانزانیا به صورت فدرال اداره می شود و نزدیک به 950 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد. این کشور در شرق آفریقا و ساحل اقیانوس هند، با کشورهای کنیا، کنگو، اوگاندا، رواندا، بروندی، زامبیا، مالاوی و موزامبیک همسایه است.

 

 

محکومیت استفاده صدام حسین از سلاح های شیمیایی

IMG_20230426_083532

38 سال پیش در چنین روزی در 26 آوریل سال 1985:

 شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه ای و با اجتناب از صدور قطعنامه، کاربرد سلاح هاى شیمیایى از سوى رژیم صدام علیه جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد. رژیم صدام که در پی عملیات های پیروزمند رزمندگان ایرانی شکست های سنگینی را متحمل شده بود. برای جبران این شکست ها برخلاف قوانین بین المللی از سلاح های شیمیایی اهدایی دولت های غربی استفاده کرد. در حالیکه تعداد زیادی از مجروحان شیمیایی برای درمان به اروپا اعزام شده بودند و مدارک روشنی دال بر استفاده رژیم صدام از سلاح های شیمیایی وجود داشت، اما حامیان صدام در دو بلوک غرب و شرق حتی از محکوم کردن این جنایات صدام نیز خودداری می ورزیدند. در نهایت در پی فشار افکار عمومی دولت های غربی و ابرقدرت شرق حاضر به محکوم کردن این اقدامات صدام در قالب یک بیانیه نه یک قطعنامه که می توانست تعهداتی را متوجه رژیم صدام و حامیان غربی و شرقی اش کند صادر کردند.

 

 

انهدام نیروگاه هسته ای چرنوبیل در آلمان

IMG_20230426_083539

37 سال پیش در چنین روزی، بیست و ششم آوریل سال 1986 میلادی:

نیروگاه هسته ای چهار هزار مگاواتی چرنوبیل ( Chernobyl) در اوکراین منهدم شد. این حادثه یکی از بزرگترین حوادث هسته ای جهان بوده است. در اثر انفجار نیروگاه هسته ای چرنوبیل، ابری ناشی از هزاران تن مواد رادیو اکتیویته سراسر منطقه را فرا گرفت. این حادثه شش سال قبل از فروپاشی شوروی روی داد. دولت شوروی در ابتدا سعی در پنهان نگه داشتن انفجار نیروگاه چرنوبیل بود. اما ابری که از مواد رایو اکتیوته تشکیل شده بود قابل پنهان کردن نبود. در اثر حادثه چرنوبیل سطح گسترده ای از منطقه الوده به مواد رادیو اکتیو و غیر قابل استفاده شدند. دهها هزار نفر نیز در اثر حادثه چرنوبیل آسیب دیدند. افزایش انواع بیماری ها و سرطان ها و تولد کودکان ناقص الخلقه از جمله پیامدهای این حادثه بود. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال اوکرین، دولت این کشور موافقت کرد که با کمک مالی دولت های غربی، در جهت توقف کامل فعالیت نیروگاه چرنوبیل تلاش کند. گرچه این وعده ها به طور کامل تحقق نیافت، اما اوکراین در دسامبر سال 2000 نیروگاه چرنوبیل را تعطیل کرد.

 

 

پایان عملیات خوشه های خشم علیه لبنان

IMG_20230426_083549

27 سال پیش، در روز بیست و ششم آوریل سال 1996 میلادی:

عملیات شانزده روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان، موسوم به «خوشه های خشم» پایان یافت. در این عملیات، ارتش رژیم صهیونیستی از زمین، هوا و دریا، جنوب و بیروت پایتخت لبنان را مورد حمله قرار داد. در این تجاوز نظامی علاوه بر انهدام بسیاری از مناطق غیرنظامی و تاسیسات اقتصادی، 180 نفر از مردم این کشور شهید و صدها نفر را مجروح شدند. عملیات خوشه های خشم برای تضعیف روحیه مردم و رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان و تحمیل شرایط تل آویو برای خروج از جنوب لبنان، انجام شد. اما لبنان همچنان بر لزوم خروج فوری و بی قید و شرط صهیونیست ها از جنوب این کشور مطابق قطعنامه 425 شورای امنیت تاکید کرد. این موضع لبنان و مقاومت اسلامی موجب شد رژیم صهیونیستی در سال 2000 مجبور به خارج کردن نیروهای خود از جنوب لبنان شود. برای اولین بار از زمان تشکیل رژیم نامشروع اسرائیل این رژیم در پی مقاومت مردمی مجبور به عقب نشینی از سرزمین تحت اشغالش شد. این عقب نشینی یک پیروزی بزرگ برای مقاومت اسلامی لبنان بود و هر ساله مردم لبنان این روز را جشن می گیرند.

دیدگاه تان را بنویسید