تقویم تاریخ؛ از اولین تزریق خون به انسان تا اختراع بیسیم
کد خبر: 24435

تقویم تاریخ؛ از اولین تزریق خون به انسان تا اختراع بیسیم

امروز شنبه سیزدهم خرداد سال 1402 هجری شمسی ، برابر با چهاردهم ذیالقعده سال 1444 هجری قمری و مطابق با سوم ژوئن سال 2023 میلادی است.

 

درگذشت ابن سمعون، واعظ و خطیب مسلمان

 1057 سال پیش درچنین روزی، چهاردهم ذیقعده سال 387 هجری قمری:

«ابن سمعون»، واعظ و خطیب مسلمان در بغداد درگذشت. وی شهرت خود را در وعظ و خطابه به دست آورد، اما در راه جمع آوری حدیث نیز زحمات بسیاری متحمل شد و برای استماع آن، به سفرهای متعددی رفت . از جمله آثار ابن سمعون می توان به کتاب «الامالی» اشاره کرد. آثار به جای مانده از این خطیب توانا در کتابخانه ظاهریه دمشق نگهداری می شود.

 

 قتل عام فجیع کالی کوت در هند 

521 سال پیش در چنین روزی، سوم ژوئن سال 1502 میلادی:

قتل عام فجیع «کالی کوت» توسط واسکودوگاما دریانورد پرتغالی رخ داد. کالی کوت که امروزه کوزیکود نامیده می شود ، بندری در مَدرَس در جنوب هند است. این بندر ، اولین محلی بود که واسکودوگاما در سال 1498 میلادی به آنجا رسید و آن را اشغال کرد. او نیز مانند سایر استعمارگران، خود را صاحب اصلی هند می دانست. وقتی که هشتصد دریانورد عرب به قصد تجارت برنج وارد بندر کالی کوت شدند، واسکودوگاما دستور داد ابتدا دست ها، گوش ها و بینی دریانوردان را بریدند و پس از آتش زدن کشتی های آنان، همه را قتل عام کردند.

 

 

اولین تزریق خون به انسان 

IMG_20230603_075859

356 سال پیش در چنین روزی، سوم ژوئن سال 1667 میلادی:

برای نخستین بار در تاریخ طب و جراحی، عمل تزریق خون به انسان انجام شد. این عمل توسط یک پزشک فرانسوی به نام «ژان باپْتیست دنیس»(jean baptiste denis) انجام شد . تزریق خون به بیماران، تحولی عظیم در علم پزشکی ایجاد کرد، زیرا تا آن هنگام ، بسیاری از بیماران بر اثر خونریزی های شدید و کمبود خون، جان خود را از دست می دادند. این پزشک فرانسوی در نخستین آزمایش خود ، خون یک بره را به بدن انسان تزریق کرد، اما بعدها به بیماران ، خون انسان تزریق شد.

 

 

تولد ژاک دو مورگان، باستان شناس مشهور فرانسوی

IMG_20230603_075906

166 سال پیش، در روز سوم ژوئن سال 1857 میلادی:

«ژاک دو مورگان» (Jacques de Morgan )، باستان شناس و زمین شناس فرانسوی متولد شد. وی ابتدا در کشورهای مختلف به کشف معادن گوناگون پرداخت و مدتی مشغول اکتشافات باستان شناسی در مصر شد . مورگان از سال 1889 به مدت سه سال از نقاط کشور باستانی ایران نیز دیدن کرد و چند کتاب در این زمینه نگاشت. ژاک دو مورگان از سال 1889 تا 15 سال بعد ، سرپرستی یک هیأت باستان شناس فرانسوی را برعهده داشت که در مناطق مختلف ایران ، به ویژه شوش در جنوب غربی ایران ، تحقیقات باستان شناسی انجام می داد. این باستان شناس فرانسوی در سال 1924 درگذشت. از وی کتاب هایی چون «انسان پیش از تاریخ»، «مأموریت علمی در پارس» و «پیش از تاریخ شرق» باقی مانده است.

 

 

تولد آیت الله ذوالنوری، از دانشمندان مشهور ایرانی

 150 سال پیش درچنین روزی، چهاردهم ذیقعده سال 1294 هجری قمری:

آیت ا... «ذوالنوری»(Zo n-nury)، از دانشمندان و اساتید توانای مسلمان در تبریز - در شمال غربی ایران - متولد شد . او کودکی و جوانی خود را به تحصیل علوم دینی و ادبیات عرب در زادگاهش گذراند و پس از اتمام علوم مقدماتی ، رهسپار حوزه علمیه نجف ـ در عراق ـ شد. ذوالنوری پس از کسب درجه عالی اجتهاد به ایران مراجعت کرد و از آن پس به کار تالیف و تدریس پرداخت و شاگردان بسیاری را تربیت کرد که شماری از آنان به درجه اجتهاد رسیدند. از این دانشمند والامقام مسلمان، آثاری چون «قضا و شهادت» و «شرحی بر عروه الوثقی» برجای مانده است.

 

 

اختراع بیسیم توسط مارکونی 

IMG_20230603_075918

125 سال پیش در چنین روزی برابر با سوم ژوئن 1898 میلادی:

"گولیلْمو مارکونی"(Guglielmo Marconi) دانشمند و مخترع معروف ایتالیایی ، بیسیم را اختراع کرد . مارکونی در 20 سالگی رساله ‌ای در باب امواج برقاطیسی مبتنی بر مغناطیس به وجود آمده از جریان الکتریکی، مطالعه کرد و درصدد برآمد از این امواج ، برای انتقال پیام استفاده کند. وی با استفاده از یک مدار و فرستنده ، کار را آغاز کرد. در آن دستگاه، مدار به وسیله کلید ، باز و بسته می‌ شد و بر روی براده آهن که در سوی دیگر قرار داشت و جریان از آن می‌ گذشت، اثر می‌ گذاشت و زنگی را به صدا درمی ‌آورد. مارکونی به جای براده آهن ، از مخلوط نیکل و نقره استفاده کرد و مدار فرستنده را به یک صفحه فلزی متصل کرد. این دستگاه اولیه، طی سال‌ های بعد تکمیل شد تا اینکه در سال 1895م ، مارکونی دستگاه تلگراف بی‌سیم را ساخت که فرستنده و گیرنده خاصی داشت. در سال بعد، دستگاه تلگراف وی ، توانایى انتشار امواج بی‌سیم را تا چند صد متر پیدا کرد. با تکمیل بیشتر دستگاه، عمل ارسال و گرفتن پیام با سهولت بیشتر در مسافتی دورتر انجام گرفت. در نهایت، مارکونی به وسیله دستگاه اختراعی خود، در سوم ژوئن 1898م ، پیامی را تا 29 کیلومتری ارسال کرد. مارکونی در 12 دسامبر 1901م موفق شد نخستین پیام را از فراز اقیانوس اطلس ، از انگلستان به کانادا بفرستد و می‌ توان تاریخ واقعی اختراع رادیو را این روز دانست . این اختراع ، جایزه نوبل را برای مارکونی در سال 1909م به ارمغان آورد . این مخترع ایتالیایی در 20 ژوئیه 1937م در 63 سالگی درگذشت.

 

 

درگذشت فرانتس کافکا، نویسنده مشهور نهیلیست یا پوچگرا

IMG_20230603_075922

99 سال پیش در چنین روزی برابر با سوم ژوئن 1924 میلادی:

"فرانتِس کافْکا"(Franz Kafka) نویسنده پوچ‌گرا و شهیر اهل چکسلواکی درگذشت. کافکا، در سوم ژوئیه 1883م در خانواده ‌ای یهودی در پراگ پایتخت این کشور به دنیا آمد . او پس از اتمام تحصیلات مقدماتی ، از دانشگاه پراگ دکترای حقوق گرفت و پس از آنکه مدتی به کارهای حقوقی مشغول بود راهی پاریس شد. زندگی گذشته کافکا به شدت او را رنج می‌ داد و نفرت عجیبی او را در خود فرو می‌ برد او با کمتر کسی دوستی داشت و بدبینی خاصی به مردم یافته بود. وی آثار متعددی به نگارش درآورد و به شهرت رسید. در همه آثار کافکا، زندگی و ویژگی های روحی او منعکس است ، حتی هنگامی که قهرمان داستان ، جانوران باشند . در آثار کافکا دنیایى از پوچی ، تناقض ، بی‌ هدفی و سرشار از امیدهای واهی به چشم می‌ خورد.  شیوه بیان کافکا به طور برجسته از روشنی و صراحت برخوردار است و تلاش انسان را بر ضد قدرتی بی‌ نام و نشان ، اما مداوم و حاضر در همه جا ، نشان می‌ دهد ، قدرتی که سرنوشت را تعیین و با هرگونه اقدام بشری مخالفت می ‌کند . کافکا در اواخر عمر به دلیل بیماری، گوشه ‌گیری اختیار کرد. کافکا در آخرین لحظات زندگی وصیت کرد که همه آثارش را بسوزانند تا در گمنامی بمیرد ولی هم اکنون همه ، کافکا را با آثار مهمی ‌چون قصر، دیوار چین، گروه محکومین، مسخ و طبیب دهکده، می ‌شناسند. فرانتس کافکا در چهل و یک سالگی بر اثر ابتلا به سل درگذشت.

 

 

درگذشت ناظم حکمت، شاعر معروف ترکیه 

IMG_20230603_075929

60 سال پیش، در روز سوم ژوئن سال 1963 میلادی:

«ناظم حکمت» شاعر معروف ترکیه درگذشت . وی در سال 1902 متولد شد و از دوازده سالگی سرودن شعر را آغاز کرد. این شاعر ترک زبان ، پس از تحصیلات متوسطه وارد ارتش شد اما به دلیل تفکر چپ گرایانه اش ، او را از ارتش اخراج کردند. ناظم حکمت برای تحصیل به مسکو، پایتخت اتحاد شوروی رفت و پس از پایان تحصیلات دانشگاهی در رشته اقتصاد سیاسی ، به ترکیه بازگشت . وی در ترکیه با سرودن اشعار انقلابی و ضد فاشیستی، به انتقاد از رژیم غربگرا و مستبد آتاتورک ، اولین رئیس جمهوری ترکیه پرداخت. استقبال مردم به ویژه بدنه ارتش ترکیه از اشعار حکمت ، باعث هراس مقامات وقت آنکارا و زندانی کردن او شد. این شاعر مشهور ترک ، پس از دوازده سال از زندان آزاد شد، اما به دلیل در خطر بودن جانش، به شوروی رفت و به دنبال سلب تابعیت ترکی وی توسط دولت وقت ترکیه ، تا هنگام مرگ در سال 1963 در شوروی ماند. ناظم حکمت بنیانگذار سبکی جدید در شعر معاصر ترکیه است و اشعارش ساده و روان و صمیمانه است و معروفیت جهانی دارد.

 

 

سخنرانی تاریخی امام خمینی به مناسبت عاشورای حسینی

IMG_20230603_075956

60 سال پیش در چنین روزی ، سیزدهم خرداد سال 1342 هجری شمسی:

حضرت امام چ (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، به مناسبت عاشورای حسینی، سخنانی تاریخی و کوبنده علیه رژیم استبدادی پهلوی بیان کرد. این سخنرانی با وجود ممانعت و تهدیدهای رژیم شاه ، در اجتماع عظیم مردم و روحانیون در مدرسه فیضیه قم ، ایراد شد . امام خمینی (ره ) در سخنرانی خود ، اعمال خائنانه شاه و مزدورانش را شدیداً مورد انتقاد قرار داد و خیانتهای آنان را برای مردم مسلمان ایران فاش کرد . امام در بخشی از سخنان خود فرمود :«اینها با اساس اسلام و روحانیت مخالفند و قصد نابودی آن را دارند. ای مردم، اسلام ما و مملکت ما در خطر است ما از وضع ایران، از وضع سردمداران حکومت بسیار نگران و متاسف هستیم.»

 

 

درگذشت محمد علی کلی، اسطوره بوکس

IMG_20230603_080022

7 سال پیش در چنین روزی، 3 ژوئن 2016 میلادی:

 محمد علی کلی، اسطوره بوکس سنگین وزن جهان درگذشت. محمد علی کلی با نام قبلی کَسیوس مارسلوس کلی جونیور (Cassius Marcellus Clay, Jr) (متولد ۱۷ ژانویه ۱۹۴۲)  یکی از مشهورترین بوکسرهای سنگین وزن جهان بود. او پس از گرویدن به اسلام در فعالیتهای سیاسی نیز نقش داشت و به همین دلیل بیش از سایر قهرمانان ورزشی در جهان مطرح شد.0 وی همچنین در قرن بیستم عنوان یکی از 0۰ قهرمانان ورزشی را نیز از آن خود کرد. محمد علی قهرمان و اسطوره سنگین وزن سابق بوکس جهان در روز سوم ژوئن ۲۰۱۶ پس از ۳۲ سال تحمل بیماری پارکینسون بر اثر مشکلات تنفسی در سن ۷۴ سالگی در بیمارستان از دنیا رفت.

دیدگاه تان را بنویسید