تقویم تاریخ؛ از خودکشی نرون، امپراتور روم تا پایان کنگره وین
کد خبر: 24628

تقویم تاریخ؛ از خودکشی نرون، امپراتور روم تا پایان کنگره وین

امروز جمعه نوزدهم خرداد سال 1402 هجری شمسی ، برابر با بیستم ذی القعده سال 1444 هجری قمری و مطابق با نهم ژوئن سال 2023 میلادی است.

خودکشی نرون، پادشاه بی رحم و خونریز روم

 

IMG_20230609_091509

 

1955 سال پیش، در روز نهم ژوئن سال 68 میلادی:

«نرون» امپراتور بی رحم و خونریز روم، پس از 31 سال زندگی و 14 سال امپراتوری، خودکشی کرد. شایان ذکر است که کلودیوس اول امپراتور روم، نرون را به فرزندی پذیرفت، اما نرون امپراتور را مسموم کرد و کشت و خود به جای او نشست. نرون در طول حکومت جابرانه خود بسیاری از نزدیکانش، از جمله مادر، همسر و برادر خود و جمعی دیگر از درباریان را کشت. این امپراتور سنگدل، همچنین کشتارهای وسیعی از مردم انجام داد که قتل عام مسیحیان و به آتش کشیدن رم از آن جمله بود. به همین دلیل شورشهایی علیه نرون به وقوع پیوستگ که در هنگام پیروزی آخرین شورش ، وی به زندگی کوتاه و ستمگرانه خود خاتمه داد.

درگذشت ابوعلی قیروانی، ادیب و منتقد مراکشی 

 

IMG_20230609_091514

 

988 سال پیش در چنین روزی، بیستم ذیقعده سال 456 هجری قمری:

«ابوعلی قیروانی»، شاعر، ادیب و منتقد مراکشی درگذشت. او در سال 390 هجری قمری در مراکش متولد شد واز کودکی به فراگیری شعر و ادب و دیگر علوم رایج زمان خود پرداخت و پس از آن به منظور شرکت در مجالس درس دانشمندان برجسته، به قیروان ـ واقع در تونس امروزی ـ سفر کرد. در آن زمان این شهر مهد تمدن اسلامی در شمال آفریقا و آندلس بود و دانشمندان اسلامی و مشاهیر علم و ادب دراین شهر گرد آمده بودند. قیروانی پس از سال ها بهره گیری از علوم ادبا و دانشمندان قیروان، مهارت خاصی در عرصه شعر و ادب به دست آورد. اشعار ابوعلی قیروانی که بیشتر در معانی، مدح، وصف و غزل است، تصویری از مراحل مختلف زندگی اجتماعی و ادبی او را ترسیم می کند. او شیوه تازه ای در نقد آثار ادبی نیز به وجود آورد بطوریکه نقد را که تا پیش از آن درحد مقدمه و توضیح بود تا حد مکتبی معتبر و قابل توجه اعتبار بخشید. از قیروانی، آثاری به صورت خطی و چاپی برجای مانده است که از آن میان می توان به کتبی درباره شناخت صنایع شعری و شاعران قیروان، اشاره کرد.

تولد جوزف ون هامر، شرق شناس اتریشی

 

IMG_20230609_091519

 

249 سال پیش، در روز نهم ژوئن سال 1774 میلادی:

«جوزف ون هامر» (Joseph von Hammer ) شرق شناس اتریشی متولد شد. وی پس از فراگرفتن زبانهای عربی، فارسی و ترکی، از طرف دولت اتریش به عنوان مترجم به سفارت این دولت در عثمانی اعزام شد. هامر از فرصت به دست آمده برای شناخت فرهنگ کشورهای ایران، سوریه، لبنان و مصر استفاده کرد و با معارف اسلام نیز آشنا شد. وی به دلیل تلاش برای معرفی فرهنگ مشرق زمین به اروپا، چندین جایزه دریافت کرد. برخی جملات و نوشته های وی حاکی از آن است که به اسلام گرایش پیدا کرده بود و حتی بر روی سنگ قبری که قبل از وفاتش در سال 1856 برای خود تهیه نموده بود، آیاتی از قرآن نوشته بود. ازجمله کتاب های این خاورشناس اتریشی می توان به «تاریخ امپراتوری عثمانی»، «مجموعه تصاویر حاکمان مسلمان» و «تاریخ شعر عثمانی» اشاره کرد.

پایان کنگره وین

 

IMG_20230609_091524

 

208 سال پیش، در روز نهم ژوئن سال 1815 میلادی:

کنگره وین که پس از شکست ناپلئون بناپارت از دولت های اروپایی، با شرکت پادشاهان و وزیران این کشورها تشکیل شده بود، پایان یافت. در این کنگره، که از سپتامبر 1814 آغاز شده بود، شرکت کنندگان علاوه بر به قدرت رساندن مجدد سلسله های پادشاهی پیشین دربرخی از متصرفات امپراتوری ناپلئون ، نقشه جدید اروپا را ترسیم کردند. از جمله ، بلژیک به هلند / و نروژ به سوئد / ضمیمه شد و لهستان نیز میان روسیه، پروس و اتریش تقسیم شد. پروس همچنین چند ایالت آلمان را به خاک خود ضمیمه کرد و ایتالیا به چند ایالت کوچک تقسیم شد. براساس تصمیمات کنگره وین، بسیاری از مستعمرات فرانسه به انگلیس واگذار شد. پس از این کنگره، جمهوریخواهان در اروپا بشدت سرکوب شدند.

درگذشت چارلز دیکنز، نویسنده مشهور انگلیسی

 

IMG_20230609_091528

 

153 سال پیش در چنین روزی، نهم ژوئن سال 1870 میلادی:

«چارلز دیکنز» (Charles Dickens)، نویسنده و رمان نویس انگلیسی درگذشت. او در سال 1812 متولد شد و بنیانگذار سبک رئالیسم یا واقع گرایی در ادبیات قرن نوزدهم انگلیس است. دیکنز ابتدا جذب حرفه روزنامه نگاری شد، اما بعدها به داستان نویسی گرایش یافت و رمان هایی همچون «الیور تویست» و «دیوید کاپِرفیلد» را نوشت که برای او شهرت جهانی به ارمغان آورد. از دیگر آثار این نویسنده انگلیسی می توان به کتاب های «آرزوهای بزرگ»، «قصه ای از دو شهر» و «دوست مشترک ما» اشاره کرد.

اشغال توگو توسط نیروهای آلمانی

 

IMG_20230609_091532

 

138 سال پیش، در روز نهم ژوئن سال 1885 میلادی:

نیروهای آلمان، سرزمین توگو را در غرب قاره آفریقا، اشغال کردند. در این زمان، سواحل این کشور به مکان مناسبی برای اروپائیان تبدیل شده بود تا از آنجا به تجارت برده بپردازند. به همین دلیل به توگو سواحل برده می گفتند. استعمارگران آلمانی تا جنگ جهانی اول توگو را در اختیار داشتند و در این زمان، فرانسه و انگلیس این کشور آفریقایی را اشغال کردند. توگو سرانجام در سال 1960 به استقلال دست یافت. کشور توگو در ساحل اقیانوس اطلس، 56 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و با کشورهای بنین، غنا و بورکینافاسو همسایه است.

آتش سوزی بزرگ در الجزایر

 

IMG_20230609_091535

 

61 سال پیش در چنین روزی، نهم ژوئن سال 1962 میلادی:

آتش سوزی بزرگی در پایتخت کشور الجزایر رخ داد. در اثر این آتش سوزی بیش از پانصد هزار نسخه از کتابهای نفیس کتابخانه دانشگاه اصلی شهر الجزیره از بین رفت . اکثر کتاب های سوخته شده از منابع و مآخذ مهم و کم نظیر بود. دانشگاه الجزیره و کتابخانه آن، توسط افراد ارتش سری فرانسه در الجزیره، به آتش کشیده شد. ارتش سری، از نظامیان فرانسوی مخالف اعطای استقلال به الجزایر تشکیل شده بود. این حریق، یکی از دهها آتش سوزی بود که دراین روز در الجزایر روی داد و در غالب آنها، افراد ارتش سری فرانسه دست داشتند.

درگذشت آیت الله طباطبایی، از علما و عرفای بزرگ

 

IMG_20230609_091540

 

55 سال پیش ، در روز نوزدهم خرداد سال 1347 هجری شمسی:

آیت الله «سید محمدحسن الهی طباطبایی» از علما و عرفای بزرگ در گذشت. سیّد محمّدحسن در سال 1325 هجری قمری (1285 هجری شمسی) در تبریز - در شمال غرب ایران - متولد شد. ایشان در سن نوزده سالگی همراه برادر بزرگتر خود، علامه محمد حسین طباطبایی راهی نجف اشرف شد و در حوزه علمیه آن شهر به تحصیل و فراگیری علوم دینی پرداخت. آیت الله الهی طباطبایی پس از فراگیری علوم و معارف اسلامی به زادگاه خویش، تبریز بازگشت و مشغول تدریس شد. ایشان از جمله دانشورانی بود که چراغ هدایت و فضیلت را برافراشت و با تلاش علمی و فرهنگی خود نور ایمان را بر زوایای تاریک جامعه عصر خویش تابانید. کتاب "رساله ای در علم موسیقی و روابط معنوی روح با صداها" از تالیفات این عالم بزرگوار است .

درگذشت مقبول فداحسین، نقاش مسلمان هندی

 

IMG_20230609_091544

 

 12 سال پیش، در روز نهم ژوئن سال 2011 میلادی:

«مقبول فدا حسین» نقاش مسلمان هندی درگذشت. وی در سال 1915 متولد شد و پس از مدرسه، به هنرستان رفت و استعداد سرشار خود را در نقاشی نشان داد. این نقاش هندی، از اوایل جوانی کشیدن نقاشی به صورت حرفه ای را آغاز کرد و پیوسته بر شهرت وی در هند و سپس در سطح بین المللی افزوده می شد، به طوری که چندین جایزه ملی و جهانی را به دست آورد. با این حال، ترسیم خدایان هندوها توسط فدا حسین، خشم آنان را به دنبال داشت و پس از تهدیدات مکرر، سرانجام وی در سال 2006 مجبور به ترک هند و اقامت در قطر شد. فدا حسین نقاش بسیار پرکاری بود و هزاران اثر از وی برجای مانده است. او همچنین تاثیر مهمی بر نقاشی معاصر هند و معرفی آن به جهان داشت.

 

دیدگاه تان را بنویسید