تقویم تاریخ؛ از عزل بنی صدر تا روز جهانی صنایع دستی
کد خبر: 24661

تقویم تاریخ؛ از عزل بنی صدر تا روز جهانی صنایع دستی

امروز شنبه بیست خرداد سال 1402 هجری شمسی، برابر با 21 ذیقعده سال 1444 هجری قمری و مطابق با دهم ژوئن سال2023 میلادی است.

حمله سربازان انگلیسی به مالزی کنونی

IMG_20230610_083347

233 سال پیش، در روز دهم ژوئن سال 1790 میلادی:

نظامیان انگلیسی به سرزمین مالایا، مالزی کنونی حمله کردند. در آن زمان، هلند با استعمار مالایا، منابع این کشور، بویژه معادن غنی قلع آن را غارت می کرد. با نفوذ تدریجی انگلستان در مالایا و ورود نظامیان انگلیسی به این کشور، هلند مجبور به عقب نشینی شد و در سال 1824 میلادی پذیرفت که از امتیازات خود در مالایا یا مالزی صرف نظر کند، مشروط بر آنکه انگلستان نیز نیروهای خود را از اندونزی که برای هلند اهمیت زیادی داشت، خارج کند. با انجام این معامله استعماری، انگلیس و هلند بدون نگرانی از تهدید طرف یکدیگر، به غارت و چپاول منابع مالزی و اندونزی ادامه دادند. این دو کشور اسلامی در جنوب شرقی آسیا قرار دارند. مالزی در سال 1957 و اندونزی یک سال قبل از آن مستقل شد.

 

 

آغاز جنگ آمریکا و انگلیس

IMG_20230610_083351

211 سال پیش در چنین روزی دهم ژوئن سال 1812 میلادی:

جنگ امریکا و انگلیس آغاز شد. از وقایع مهم تاریخ امریکا در نیمه اول قرن نوزدهم، جنگ امریکا و انگلیس است که بیش از دو سال به طول انجامید. علت بروز جنگ، محاصره دریایی فرانسه از طرف انگلستان و جلوگیری از رفت و آمد کشتی‏های امریکایی در آب‏های مجاور اروپا بود. اما امریکا برای شروع جنگ دلایل دیگری داشت که عمده‏ترین آن، کمک‏های پنهانی انگلیس به سرخ‏پوستان امریکایی برای شورش برضد حکومت مرکزی امریکا بود. در ادامه این جنگ، نیروهای امریکا در 18 ژوئن سال 1812م به متصرفات انگلیس در کانادا حمله‏ور شدند و شهر تورنتو را به آتش کشیدند. پیشروی نیروهای امریکا در کانادا در اواخر سال 1812م متوقف شد و جنگ فرسایشی بین نیروهای طرفین ادامه یافت، تا اینکه نیروهای انگلیسی در ماه اوت سال 1814م در سواحل شرقی امریکا پیاده شدند و تا واشینگتن، پایتخت این کشور پیش رفتند. نیروهای انگلیس سپس به تلافی آتش زدن تورنتو از طرف امریکا، واشینگتن را آتش زدند. ولی پیشروی آنها در داخل خاک امریکا در شهر بالتیمور متوقف شد و قوای انگلیس تا پایان سال 1814م از سواحل شرقی امریکا بیرون رانده شدند. در نهایت، مذاکرات صلح بین امریکا و انگلیس از اواخر سال 1814م در بلژیک آغاز شد و در ماه دسامبر به امضای قرارداد صلح بین دو کشور انجامید.

 

 

آغاز صدرات امیرکبیر

IMG_20230610_083355

180 سال پیش در چنین روزی 21 ذی القعده سال 1264 هجری قمری:

صدارت "امیرکبیر" صدراعظم با کفایت ناصرالدین شاه قاجار آغاز شد. پس از مرگ محمدشاه قاجار، پسرش ناصرالدین میرزا که شانزده سال داشت به شاهی رسید. وی پس از آن که در تبریز بر تخت نشست، میزا تقی خان امیرنظام را با لشکری آراسته به تهران فرستاد و خود در 21 ذی القعده به تهران رسید. ناصرالدین میرزا، پیش از ورود به تهران، امیر نظام را به لقب اتابک اعظم ملقب کرد و او رابه صدر اعظمی خویش برگزید. بعدها صدر اعظم ناصرالدین شاه توسط سلطان قاجار ملقب به امیر کبیر گردید و سه سال بعد نیز با دسیسه بدخواهانش و وابستگان به انگلیس حکم قتل امیر کبیر توسط ناصرالدین شاه امضاء شد.

 

 

درگذشت پیر لوتی، نویسنده نامدار فرانسوی

IMG_20230610_083400

100 سال پیش در چنین روزی دهم ژوئن سال 1923 میلادی:

"پیر لوتی"(Pierre Loti) نویسنده نامدار فرانسوی در سن 73 سالگی درگذشت. وی پس از اتمام تحصیلات مقدماتی و عالی خویش به خدمت نیروی دریایى درآمد و از افسران برجسته ارتش گردید. لوتی در همین زمان کار ادبی خویش را آغاز کرد و نوشته‏ های خویش را در سبک امپرسیونیسم انتشار داد. هدف پیروان این مکتب، رهایى از قواعد دست و پاگیر قدیم و بیان تاثیرگذاری کلی یک صحنه یا موضوع بدون پرداختن به جزئیات است. پیِر لوتی پس از چندی شهرت قابل ملاحظه‏ ای به دست آورد چنان‏که در سال 1891م به عضویت فرهنگستان فرانسه انتخاب گردید. وی پس از آن، سفری به خاوردور، اقیانوسیه و خاورمیانه انجام داد که این سفرها، مایه‏ های رمان‏ های بعدی او را فراهم آورد. چنان که در سفری که به ایران نمود، کتاب به سوی اصفهان را نگاشت. پیِر لویى دارای قدرت فراوان ذاتی در بازآفرینی احساسات و پرداخت صحنه ‏هاست. او درعین حالْ نویسنده ‏ای است که تقریباً همواره ذهنیت‏گرا و بی ‏اعتنا به مذهب، اخلاق و فلسفه است، ضمن اینکه وی در رمان‏ هایش، هم طرح و هم شخصیت‏ پردازی را نادیده می‏ گیرد. قسمت عمده آثار لوتی، نوعی زندگی‏نامه شخصی به شمار می‏ آید، چنانکه از خلال داستان ‏هایش می‏ توان به زندگی روحی و فکری و اضطراب‏ ها، ملال‏ ها، نگرانی‏ ها و هیجان ‏هایش پی برد. لوتی با آنکه مغز فیلسوفانه نداشت، پیوسته از ناچیز بودن بشر در برابر عالم خلقت و ازتاثیر نیرومند زمان در وحشت بود. از جمله آثار او می ‏توان به گل ‏های اندوه، تبعید شده، عروسی لوتی و در حال احتضار اشاره کرد.

 

 

درگذشت آیت الله سید یونس اردبیلی،از علمای برجسته شیعه

IMG_20230610_083404

67 سال پیش در چنین روزی 21 ذی القعده سال 1377 هجری قمری: 

عالم بزرگوار آیت اللَّه «سید یونس اردبیلی» درگذشت. سید یونس فرزند سیدمحمدتقی موسوی اردبیلی در سال 1293 یا 1296 ق در اردبیل به دنیا آمد. وی پس از تحصیل مقدمات و سطوح در اردبیل، به زنجان رفت و فقه و اصول را از آخوند ملاقربانعلی زنجانی، عالم بزرگ آن سامان و علوم معقول را از آخوند ملاسبزعلی حکیم آموخت. سیدیونس سپس برای ادامه‌ تحصیل راهی نجف اشرف شد و در حلقه‌ درس اساتید نامداری جای گرفت. وی پس از آن به کربلا رفت و از محضر آیت‌اللَّه میرزا محمد تقی شیرازی بهره جُست. آیت‌اللَّه اردبیلی در سال 1346 ق به اردبیل بازگشت و عهده‌دار امور مذهبی گردید. از آن پس به مشهد رفت و به دنبال کشتار خونین مسجد گوهرشاد، به همراه عده‌ای دیگر از روحانیون، دستگیر، زندانی و سپس تبعید شد. در اواخر عمر چندی درعتبات بود ولی به علت بیماری به تهران رفت و در آن شهر در 84 یا 81 سالگی درگذشت. از آیت‌اللَّه سید یونس اردبیلی آثاری برجای مانده که دوره‌ کامل فقه، رساله در فروع علم اجمالی و معتقدات القاصر از آن جمله‌اند.

 

 

پایان جنگ شش روزه اعراب و رژیم صهیونیستی

IMG_20230610_083408

56 سال پیش در چنین روزی دهم ژوئن سال 1967 میلادی:

سومین جنگ اعراب و رژیم جعلی اسرائیل معروف به جنگ شش روزه پایان یافت. در ساعت 8/5 بامداد روز پنجم ژوئن 1967م، نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در یک عملیات غافل‏گیرانه، با عبور از مرزهای سه کشور مصر، سوریه و اردن، به مدت دو ساعت، نیروهای هوایی این کشورها را به شدت مورد حمله قرار داده و به این ترتیب سومین جنگ بزرگ رژیم اشغال‏گر قدس و کشورهای عربی آغاز شد. پس از این تجاوز، نیروی زمینی اسرائیل با بهره ‏گیری از سلاح‏ های پیشرفته و حمایت‏ های انگلیس و امریکا، در مدت شش روز، ارتش‏ های مصر، سوریه و اردن را شکست داد. جنگ ژوئن 1967 اعراب و اسرائیل را می‏ توان یکی از سریع‏ترین جنگ ‏های تاریخ به شمار آورد زیرا رژیم صهیونیستی در این تجاوز، چهار برابر تمام سرزمین‏ های اشغالیِ تحتِ کنترل خود، شامل سراسر صحرای سینا و هم‏چنین کناره ‏های شرقی کانال سوئز در مصر و بلندی‏ های جولان در سوریه را اشغال کرد و پس از جدا کردن غرب رود اردن از کشور اردن و اشغال کامل بیت المقدس، آتش‏ بس را پذیرفت.

 

 

شهادت آیت الله سعیدی از روحانیون مبارز ایران

IMG_20230610_083412

53 سال پیش در چنین روزی، بیستم خرداد سال 1349 هجری شمسی:

آیت ا... «محمدرضا سعیدی»، از روحانیون مبارز ایران، پس از مدت ها شکنجه در یکی از زندان های رژیم شاه، به شهادت رسید. آیت ا... سعیدی برای تحصیل علوم اسلامی روانه حوزه علمیه قم شد و در این مرکز دینی، از محضر درس آیت ا... العظمی بروجردی و حضرت امام خمینی (ره) کسب فیض نمود. وی پس از قیام گسترده مردم مسلمان ایران در 15 خرداد 1342 هجری شمسی، فعالیت های خود را علیه رژیم استبدادی شاه تشدید کرد. آیت ا... سعیدی مسجد را به عنوان سنگری برای روشنگری مردم و مخصوصا جوانان قرار داد و طی سخنرانی های متعدد، توطئه های استعمار و جنایات صهیونیستها را در فلسطین افشا کرد. وی به همین دلیل بارها دستگیر و زندانی شد و تحت شکنجه های بیرحمانه عوامل رژیم شاه قرار گرفت. اما این آزار و اذیت ها در عقیده و اراده راسخ او تاثیری نگذاشت. از تالیفات این روحانی مبارز می توان به کتب «اتحاد الاسلام»، «آزادی زن» و «کار و اسلام» اشاره کرد.

 

 

عزل بنی صدر، اولین رئیس جمهور ایران بعد از پیروزی انقلاب

IMG_20230610_083416

42 سال پپیش در چنین روزی بیستم خرداد سال 1360 هجری شمسی:

"بنی صدر" اولین رئیس جمهوری ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل خیانت از فرماندهی کل قوا از سوی امام خمینی(ره) عزل شد. بنی صدر از همان ابتدای انتخابش به مقام ریاست جمهوری دچار غرور و تکبر زیادی شد و به دنبال به حاشبه راندن نیروهای انقلابی وفادار به امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی و همکاری با گروههای مخالف انقلاب اسلامی بود. در راستای همین سیاست از پذیرش نخست وزیری محمد علی رجایی از مبارزان سرشناس و زجر کشیده انقلاب اسلام خودداری می ورزید. پس از آنکه شهید رجایی با رأی قاطع مجلس شورای اسلامی به نخست وزیری انتخاب شد بنی صدر در کار دولت اختلال می کرد. این اختلال در جریان جنگ تحمیلی رژیم صدام حسین علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران به نقطه اوج خود رسید. بنی صدر حاضر به ارسال کمک به مناطق در معرض حملات ارتش رژیم بعثی عراق نبود. این سیاست او موجب اشغال شهرها و سرزمین های زیادی از به دست ارتش بعث عراق شد. در نتیجه حضرت امام خمینی، در بیستم خرداد 1360، پس از مشورت با مسؤولان متعهد کشور، طی حکم کوتاهی، ابوالحسن بنی صدر را از فرماندهی کل قوا که به نیابت از ولی فقیه در اختیار داشت، عزل کرد و در پی آن، مجلس شورای اسلامی، طرح عدم کفایت سیاسی بنی صدر را با اکثریت آرا در 31 خرداد آن سال، به تصویب رساند.

 

 

درگذشت حافظ اسد، رئیس جمهوری سابق سوریه

IMG_20230610_083420

23 سال پیش، در روز دهم ژوئن سال 2000 میلادی:

«حافظ اسد» رئیس جمهوری سوریه درپی یک بیماری طولانی، درگذشت. وی در سال 1930 متولد شد. حافظ اسد در سال 1964 به سمت فرمانده نیروی هوایی برگزیده و سه سال بعد وزیر دفاع سوریه شد. وی در سال 1970 با یک کودتا، رهبری این کشور را در دست گرفت و سپس به رهبری حزب بعث انتخاب شد. حافظ اسد یک سال بعد در یک همه پرسی به مقام ریاست جمهوری سوریه دست یافت و از آن پس نیز با برگزاری چند همه پرسی، این مقام را تا پایان عمر حفظ کرد. به هنگام جنگ اعراب با رژیم صهیونیستی در سال 1967، حافظ اسد وزیر دفاع سوریه بود. در این نبرد، رژیم صهیونیستی ارتفاعات جولان را اشغال کرد. تقویت ارتش سوریه توسط اسد باعث شد تا این کشور بتواند در جنگ 1973 با رژیم صهیونیستی، بخشی از این ارتفاعات را بازپس گیرد. از ویژگی های سیاست خارجی سوریه در زمان حافظ اسد، سازش ناپذیری این کشور در قبال رژیم صهیونیستی بود.

 

 

روز جهانی صنایع دستی

IMG_20230610_083425

برای دوستداران صنایع دستی روز دهم ژوئن روز مهمی است.

این روز به نام روز جهانی صنایع دستی نامگذاری شده است. با تأسیس سازمان ملل متحد، حفاظت از میراث‏های فرهنگی بشری به عهده یونسکو یا سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد واگذار شد. از سال 1964م با تأسیس شورای جهانی صنایع دستی به عنوان یکی از ارگان‏ های وابسته به یونسکو، صنایع دستی و سنتی در قالب هنر و صنعت به عنوان بخشی از زندگی فرهنگی و حیات اقتصادی ملل، مورد توجه قرار گرفت. تشویق، کمک و راهنمایی صنعت گران دستی و بالا بردن سطح اطلاعات تخصصی و حرفه‏ ای آن‏ها، حفظ و تقویت صنایع دستی و تجلی آن به عنوان رکن عمده ‏ای از حیات فرهنگی ملت‏ها و نیز ایجاد همبستگی میان صنعت‏گران سراسر جهان از جمله اهداف اصلی شورای جهانی صنایع دستی است. در حال حاضر در این شورا بیش از 90 کشور عضویت دارند و دبیرخانه آن نیز در آمستردام هلند قرار دارد. مهم‏ترین نتیجه ‏ای که از تلاش ‏های جهانی صنایع دستی حاصل شده است، جلب توجه ملت‏ ها به اهمیت فوق ‏العاده صنایع ‏دستی در زندگی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ملت ‏ها می ‏باشد. هم‏چنین از طرف این شورا، روز دهم ژوئن به عنوان روز جهانی صنایع دستی تعیین شده است.

 

 

روز ملی پرتغال

IMG_20230610_083432

روز دهم ژوئن برای پرتغالی ها روز مهمی است.

این روز به نام روز ملی پرتغال نامگذاری شده است. کشور جمهوری پرتغال با 92/135 کیلومتر مربع مساحت در جنوب غربی اروپا، در کنار اقیانوس اطلس و در همسایگی اسپانیا واقع شده است. جمعیت آن در حدود 10 میلیون نفر که ازنژاد سفید بوده و کاتولیک مذهب می‏ باشند. حکومت پرتغال تا قبل از 1910 به صورت پادشاهی اداره می‏شد ولی در این سال بر اثر فشار انقلابیون و مبارزه آنان، امانوئل دوم، پادشاه پرتغال استعفا داده و حکومت جمهوری بر روی کار آمد. نظام حکومتی پرتغال، جمهوری چند حزبی با یک مجلس قانونگذاری است.دهم ژوئن، سال‏روز مرگ دکاموئش شاعر پرتغالی که در سال 1580م درگذشت، به عنوان روز ملی این کشور برگزیده شده است.

دیدگاه تان را بنویسید