تقویم تاریخ؛ از قتل میرزاده عشقی تا حمله موشکی به هواپیمای مسافربری ایرانی
کد خبر: 25447

تقویم تاریخ؛ از قتل میرزاده عشقی تا حمله موشکی به هواپیمای مسافربری ایرانی

امروز دوشنبه 12 تیر سال 1402 هجری شمسی، برابر با چهاردهم ذی الحجه سال 1444 هجری قمری و مطابق با سوم ژوئیه سال 2023 میلادی است.

تولد فرانتس کافکا، نویسنده مشهور چک

IMG_20230703_074710

140 سال پیش در چنین روزی، سوم ژوئیه سال 1883 میلادی:

«فرانتس کافکا» (Franz Kafka) نویسنده مشهور چک، متولد شد. پدرش، تاجر خشن و سخت‏گیری بود و کافکا از کودکی از او وحشت داشت. کافکا پس از اتمام تحصیلات مقدماتی از دانشگاه پراگ دکترای حقوق گرفت و پس از آنکه مدتی به کارهای حقوقی مشغول بود ، راهی پاریس شد. زندگی گذشته کافکا به شدت او را رنج می‏ داد و نفرت عجیبی او را در خود فرو می‏ برد ، به طوری که با کمتر کسی دوستی داشت و بدبینی خاصی به مردم پیدا کرده بود. در زمان دانشجویی ، مطالعه آثار ادبی نویسندگان بزرگ را آغاز کرد و با برخی از نویسندگان عصر آشنایی یافت و خود نیز به نوشتن روی آورد. از آنجا که کافکا دوران کودکی خود را با مشکلات بسیاری سپری کرده بود ، با بدبینی و نومیدی به جهان پیرامون خود می نگریست. وی همه چیز را یاس آور و پوچ می دانست و این بدبینی در نوشته های او مشهود است. از میان آثار او می توان به کتب «مسخ»، «گروه محکومان» و «قصر دادخواست» اشاره کرد. کافکا درسال 1924 میلادی دراثر بیماری سل درگذشت

 

 

مرگ تئودور هرتزل، بنیانگذار جنبش صهیونیسم

IMG_20230703_074729

119 سال پیش ، در روز سوم ژوئیه سال 1904 میلادی :

«تئودور هرتزل» (Theodor Herzl) بنیان گذار جنبش جهانی صهیونیسم مرد . وی درسال 1860 میلادی در شهر بوداپست، پایتخت مجارستان متولد شد و پس از مدتی به اتریش رفت . در این کشور به تدریج اندیشه گردآوری یهودیان در یک سرزمین با حکومتی مستقل، در ذهن وی قوت گرفت . برهمین اساس وی کتاب « دولت یهود » را در سال 1895 میلادی نوشت و در آن ، اندیشه صهیونیسم را که بر توسعه طلبی و برتری نژادی استوار است ، مطرح کرد . هرتزل و همفکرانش برای تحقق اهداف جنبش صهیونیسم ، در سال 1897 میلادی کنگره ای را در شهر " بال " سوئیس برگزار کردند و در آن « سازمان جهانی صهیونیسم » را پایه گذاری کردند . هرتزل برای تحقق هدف نامشروع صهیونیست ها مبنی بر غصب فلسطین تلاش کرد نظر موافق دولت عثمانی را به دست آورد ، اما در آن زمان ، در تحقق اهداف خود ناکام ماند . هرتزل در سال 1904 میلادی مُرد ، اما نقش مهمی در پایه گذاری رژیم نامشروع و نژادپرست صهیونیستی داشت.

 

 

تولد آیت الله شیخ مرتضی حائری، عالم و فقیه جلیل

IMG_20230703_074737

110 سال پیش در چنین روزی 14 ذی االحجه 1334 هجری قمری:

آیت‌اللَّه "شیخ مرتضی حائری یزدی" عالم و فقیه جلیل متولد شد. آیت‌اللَّه شیخ مرتضی حائری یزدی فرزند آیت‌اللَّه شیخ عبدالکریم، مؤسس حوزهٔ علمیهٔ قم، در شهر اراک به دنیا آمد. او مدتی در حوزهٔ علمیهٔ قم سطوح عالیه راتدریس می‌فرمود و از سال 1326 شمسی به تدریس خارج فقه و اصول اشتغال داشت و شاگردان بسیاری را پرورش داد. این عالم ربانی علاوه بر مقام علمی، از نظر تقوی، زهد و وَرَع نیز زبانزد همگان بوده است. آیت‌اللَّه مرتضی حائری یزدی بر رفع حوائج نیازمندان و رسیدگی به مستمندان نیز سعی وافر داشت. این فقیه عالی مقام سرانجام در 25 اسفند 1364 به ملکوت اعلی پیوست و در شهر مقدس قم، در جوار حضرت معصومه (س) جای گرفت.

 

 

قتل میرزاده عشقی، شاعر و روزنامه نگار آزادیخواه ایرانی

IMG_20230703_074743

99 سال پیش در چنین روزی دوازده تیر سال 1303 هجری شمسی:

"میرزاده عشقی" شاعر و روزنامه‏ نگار آزادی‏خواه ایرانی به قتل رسید. ذوق و احساسات ادبی او آمیخته با احساسات وطن ‏پرستی، آزادی خواهی و اصلاح ‏طلبی بود و در این راه جسارت، از خود گذشتگی و بی ‏باکی فراوانی نشان داد. عشقی در دوران جنگ جهانی اول، به کشور عثمانی رفت و در مدرسه دارالفنون آنجا تحصیل کرد. او با قرارداد 1919 مخالفت کرد و مدتی زندانی شد. وی سپس درتهران، روزنامه قرن بیستم را که حاوی مقالات و اشعار تندِی ضد هیات حاکمه ایران بود منتشر کردد . عشقی در شماره اول این روزنامه ، کاریکاتورها ، اشعار و مقالات تندی علیه جمهوری خواهی دروغین پهلوی اول چاپ کرد که بلافاصله از طرف شهربانی ، شماره ‏های آن جمع آوریو سانسور شد. میرزاده هم ظاهراً به سبب همین مقالات، در 12 تیر 1303 ش به دست دو ناشناس در 31 سالگی کشته شد و جسدش را در ابن‏ بابویه در شهر ری_جنوب تهران_ به خاک سپردند. تابلوهای «ایده آل» و «کفن سیاه» از جمله آثار اوست که شامل انتقاد از اوضاع اجتماعی ایران است .

 

 

درگذشت آیت الله شیخ فیاض زنجانی؛ عالم مسلمان

IMG_20230703_074747

84 سال پیش در چنین روزی 14 ذی الحجه سال 1360 هجری قمری:

"آیت اللَّه شیخ فیاض زنجانی" عالم مسلمان درگذشت. آیت اللَّه شیخ فیاض زنجانی در سال 1285 ق در یکی از روستاهای اطراف زنجان به دنیا آمد. وی ابتدا نزد پدرش به فراگیری علوم دینی پرداخت و سپس در تهران از محضر دانشمندان گرانقدر عصر خود بهره برد تا به اجتهاد دست یافت و پس از دست‌یابی به مراتب والای علمی و مهارت کافی به تدریس پرداخت. ایشان کتبی دربارهٔ احکام اسلامی تالیف نموده است که کتاب الاجاره و ذخایرُالامَّه از آن جمله‌اند. سرانجام این عالم ربانی در حالی که مرجعیت مردم زنجان را برعهده داشت در 75 سالگی درگذشت و در همان دیار به خاک سپرده شد.

 

 

وفات آیت الله عبدالحسین امینی، عالم و فقیه مسلمان

IMG_20230703_074751

53 سال پیش در چنین روزی ، دوازدهم تیر سال 1349 هجری شمسی :

علامه «عبدالحسین امینی» عالم و فقیه والامقام مسلمان و مولف کتاب ارزشمند «الغدیر» وفات یافت. وی در سال 1281 هجری شمسی در شهر تبریز متولد شد و دوران کودکی را در خانواده ای مذهبی و تحت سرپرستی پدر بزرگوارش که از علمای مشهور آن زمان بود سپری کرد . علامه امینی پس از تحصیلات مقدماتی و برای تکمیل تحصیلات دینی خود رهسپار حوزه علمیه نجف در عراق شد . او در سنین جوانی بخاطر استعداد فوق العاده و بهره گیری از جلسات درس و بحث علمای بزرگی همچون شیخ عبدالکریم حائری و میرزا محمد حسین نائینی به مقام اجتهاد نایل آمد . علامه امینی اولین اثر خود را تحت عنوان « شهداء الفضیله » ( شهیدان راه فضیلت ) به رشته تحریر درآورد . اما ارزشمندترین اثر این عالم گرانقدر ، کتاب « الغدیر فی الکتاب و السنه » است که وی برای تألیف آن رنج سفر به بسیاری از کشورها از جمله هند - ترکیه ، سوریه ، مصر و عراق را تحمل کرد تا منابع گوناگون را مطالعه کند . مجموعه ارزشمند الغدیر در یازده جلد و در کمال شیوایی تنظیم شده است . در این مجموعه عظیم ، علامه امینی بیش از صد و پنجاه کتاب معتبر اسلامی را نقد و بررسی کرده و مسئله ولایت حضرت علی (ع) را در حدیث جاوید غدیر ، از زوایای گوناگون مورد مطالعه قرار داده است. از دیگر آثار علامه امینی می توان به کتب «کامل الزیارات ابن قولویه»، «حاشیه بر رسائل و مکاسب» شیخ مرتضی انصاری و تفاسیر متعدد بر آیات قرآن کریم اشاره کرد .این عالمِ محقق هم‏چنین کتابخانه ‏ای با 42 هزار کتاب در نجف اشرف با نام کتابخانه امیرالمؤمنین(ع) تاسیس کرد و به همراه جمعی از یاران و با نسخه‏ برداری از کتب نایاب و منحصر به فردِ اسلامی، گنجینه نفیسی از آثار مذهبی را جمع ‏آوری نمود.

 

 

حمله موشکی به هواپیمای مسافربری ایرباس ایران

IMG_20230703_074754

35 سال پیش در چنین روزی ، دوازدهم تیر سال 1367 هجری شمسی :

یک فروند هواپیمای مسافربری ایرباس ایران درداخل دالان هوایی بین المللی در مسیر بندرعباس در جنوب ایران به دوبی، بر فراز آب های خلیج فارس، هدف دو فروند موشک قرار گرفت. این موشک ها از رزمناوآمریکایی وینسنس شلیک شد. در این حادثه تمامی 298 سرنشین هواپیما که 66 نفر از آنها کودک بودند جان سپردند. این جنایت هولناک نشان داد، آمریکا آنچنان گستاخ و لجام گسیخته است که بدون توجه به قوانین بین المللی و موازین انسانی، حتی هواپیماهای مسافربری را مورد حمله قرار می دهد . پس از سقوط هواپیمای مسافربری ایران، مقامات آمریکایی برای توجیه این جنایت نابخشودنی، دلایل ضدونقیضی عنوان کردند وکوشیدند این اقدام خصمانه را یک اشتباه قلمداد کنند. اما با توجه به مجهز بودن کشتی جنگی وینسنس به پیشرفته ترین سیستم های راداری و رایانه ای ، مسلم شد که احتمال اشتباه وجود نداشت و این اقدام، کاملا خصمانه و عمدی بود . ازسوی دیگر مقامات آمریکایی پس از ارتکاب این جنایت ، سعی کردند با توسل به تبلیغات دروغین و طرح ادعاهای بی اساس ، این فاجعه را کوچک و عادی جلوه دهند . به همین دلیل چندی پس از حمله ناو وینسنس به هواپیمای مسافربری ایران ، مقام های آمریکایی در توهینی آشکار به ملت ایران ، مدال شجاعت بر گردن ناخدای این ناو آویختند و بدین سان حمایت رسمی خود را از این جنایت اعلام کردند.

 

 

درگذشت آندره گرومیکو، سیاستمدار مشهور شوروی

IMG_20230703_074758

34 سال پیش در چنین روزی سوم ژوئیه سال 1989 میلادی :

"آندره گرومیکو" سیاست مدار بلند پایه اتحاد جماهیر شوروی درگذشت. آندره آندروویچ گرومیکو(Andrei Andreyevich Gromyko) معروف به معمار سیاست خارجی اتحاد جماهیر شوروی ، پس از اتمام تحصیلات خود در 25 سالگی ، در دوران زمام‏داری استالین، در وزارت خارجه شوروی استخدام شد. او طی سالیان متعدد ، مدارج ترقی را در پست‏های دولتی و حزب کمونیست پیمود و به سیاست‏مداری کهنه کار تبدیل شد. گرومیکو به مدت نیم قرنْ ، مقام بلندپایه اتحاد جماهیر شوروی بود . او بعد از انقلاب روسیه ، مشاور عالی رتبه همه رهبران شوروی به جز لنین بود و هرگز از خط سنتی کمونیسم تخطّی نکرد . گرومیکو 58 سال عضو حزب کمونیست شوروی ، 37 سال عضو کمیته مرکزی حزب ، 16 سال عضو دفتر سیاسی ، 28 سال وزیر خارجه و 3 سال رئیس جمهوری اتحاد جماهیر شوروی بود. آندره گرومیکو در سوم ژوئیه 1989م ، قبل از فروپاشی شوروی پس از هشتاد سال زندگی پرماجرا، درگذشت.

 

 

عزل محمد مرسی، رئیس جمهوری سابق مصر

IMG_20230703_074802

10 سال پیش، در روز سوم ژوئیه سال 2013 میلادی:

«محمد مُرسی» رئیس جمهوری سابق مصر از جنبش اخوان المسلمین این کشور ، پس از کودتایی به رهبری ژنرال «عبدالفتاح السیسی» عزل شد. وی در انتخابات ریاست جمهوری مصر در ژوئن سال ۲۰۱۲ به عنوان اولین رئیس‌جمهور پس از انقلاب ۲۰۱۱ مصر برگزیده شد. مرسی در داخل نتوانست از عهده حل مسائل سیاسی و اقتصادی برآید. همچنین وی با آنکه یک اسلام گرا محسوب می شود ، اما روابط نزدیک حکومت حسنی مبارک دیکتاتور برکنار شده مصر با رژیم صهیونیستی را حفظ کرد و پیمان کمپ دیوید با این رژیم را به رسمیت شناخت. مرسی همچنین سیاست نادرستی را در قبال کشورهای مترقی منطقه در پیش گرفت و سرانجام همان دولت هایی که بیشتر به آنها تکیه می کرد ، به وی خیانت و از کودتاگران حمایت کردند. سرانجام در ایام سالروز انتخاب مرسی به ریاست جمهوری ، مخالفان وی اعتراضات گسترده ای را شکل دادند که درپی استعفای نخست وزیر و تعدادی از وزیرانش ، ارتش در بحران دخالت کرد و رئیس جمهوری و جمع زیادی از رهبران و اعضای جنبش اخوان المسلمین را دستگیر و زندانی کرد. محمد مرسی که در دادگاه، به همراه تعداد زیادی از رهبران اخوان المسلمن به اعدام محکوم شده بود، چندی پیش در 17 ژوئن 2019 و در جریان ارائه توضیحاتی در دادگاه، بی هوش شد و درگذشت.

 

 

روز ملی بلاروس

IMG_20230703_074804

سوم ژوئیه روز ملی کشور بلاروس است. بلاروس با بیش از 207 هزار کیلومتر مربع مساحت، در همسایگی کشورهای روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی و لتونی واقع است. جمعیت آن بیش از 10 میلیون نفر است که ملّیت روسی دارند. بلاروس از جمهوری های استقلال یافته شوروی است که پس از فروپاشی شوروی نیز روابط نزدیک خود را به عنوان یک متحد استراتژیک با مسکو حفظ کرد.

دیدگاه تان را بنویسید