تقویم تاریخ؛ از تولد پاتریس لومومبا تا شهادت آیت الله صدوقی
کد خبر: 25412

تقویم تاریخ؛ از تولد پاتریس لومومبا تا شهادت آیت الله صدوقی

امروزیکشنبه، یازدهم تیر سال 1402 هجری شمسی، برابر با سیزدهم ذی الحجه سال 1444 هجری قمری و مطابق با دوم ژوئیه سال 2023 میلادی است.

درگذشت نوستراداموس، پیشگوی مشهور فرانسوی

IMG_20230702_110003

457 سال پیش، در روز دوم ژوئیه سال 1566 میلادی: 

«میشل دو نستردام» (Michel de Nostredame) معروف به «نوستراداموس» (Nostradamus)، پیشگوی معروف فرانسوی درگذشت. وی در سال 1503 متولد شد و از ابتدا به ریاضیات و نجوم علاقه داشت و معتقد بود بر اساس حرکت ستارگان می توان حوادث آینده را پیش بینی کرد. او ابتدا به تحصیل طب پرداخت ، اما به تدریج به نجوم گرایش پیدا کرد . نخستین تقویم نجومی نوستراداموس در سال 1550 منتشر شد و پنج سال بعد مجموعه اشعار رباعی را برای پیشگویی برخی رخدادها سرود . به طور کلی نوستراداموس مدعی است که در اشعارش ، به ویژه در کتاب «پیشگویی ها» ، وقایع مهم جهان را پیش بینی کرده است . البته هیچکدام از پیشگویی های وی قبل از وقوع حوادث مطرح نشده و همواره پس از وقایع ، به آنها استناد شده است. از جمله پیشگویی های مهم نوستراداموس می توان به وقوع انقلاب فرانسه ، ظهور ناپلئون و هیتلر اشاره کرد.

 

 

برقراری نظام جمهوری در برزیل

IMG_20230702_110000

134 سال پیش، در روز دوم ژوئیه سال 1889 میلادی:

در برزیل، نظام حکومتی سلطنتی در یک انقلاب بدون خونریزی و نسبتا آرام ، لغو و نظام جمهوری برقرار شد. آخرین امپراتور این کشور « پدروی دوم » ( Pedro II ) بود که سعی در ایجاد اصلاحات در برزیل داشت . اقدامات وی به ویژه لغو برده داری درسال 1888 میلادی ، باعث خشم زمیندارانی شد که حامی سلطنت پدرو بودند . از طرف دیگر با اوج گیری جنبش جمهوریخواهان ، وی بدون مقاومت سرنگون شد و حکومت جمهوری در برزیل برسر کار آمد .

 

 

درگذشت ملا محمد کاشانی، عارف و فیلسوف ایرانی

108 سال پیش در چنین روزی، 11 تیر 1294 شمسی:

 حکیم، عارف و فیلسوف ایرانی"آخوند ملامحمد کاشانی" درگذشت. ملا محمد کاشانی (معروف به کاشی) در سال 1213ش (1250ق) در کاشان به دنیا آمد و مقدمات علوم را در زادگاهش خواند و پس از آن راهی اصفهان شد و حکمت و فلسفه را نزد میرزا حسن نوری و محمدرضا صهبای قمشه ‌ای آموخت تا بدانجا که در علوم عقلی به کمال رسید. آخوند ملامحمد کاشانی از آن پس در مدارس اصفهان به تدریس علوم عقلی پرداخت و جاذبه درس ایشان که فلسفه را با عرفان می ‌آمیخت، علاقمندان به فلسفه، به ویژه فلسفه ملاصدرا را از شهرهای دور و نزدیک و حتی از کشورهای دیگر به اصفهان‌ کشاند. آخوند کاشانی در طول ده‌ها سال تدریس، شاگردان فراوان و فاضلی پرورش داد که حضرات آیات: سیدحسین بروجردی، شیخ محمد حکیم خراسانی، حاج آقا رحیم ارباب، سید محمدرضا خراسانی، آقا ضیاءالدین عراقی، طَرَب اصفهانی، آقا نجفی قوچانی، شیخ هاشم قزوینی و میرزا ابوالقاسم محمد نصیر شیرازی از آن جمله‌ اند. این فیلسوف و مدرس بزرگ فلسفه صدرالمتألّهین، سرانجام پس از عمری سرشار از تدریس و نشر فلسفه و عرفان در یازدهم تیرماه 1294ش برابر با بیستم شعبان 1333ق در هشتاد و یک سالگی در اصفهان وفات یافت و در قبرستان تخت فولاد اصفهان که مدفن بزرگان بی‌شماری است، به خاک سپرده شد.

 

 

درگذشت آیت الله حائری شیرازی، عالم مجاهد و مجتهد مبارز

IMG_20230702_105954

106 سال پیش در چنین روزی برابر با سیزدهم ذی الحجه سال 1338 قمری:

عالم مجاهد و مجتهد مبارز آیت اللَّه "میرزا محمدتقی حائری شیرازی" درگذشت. میرزا محمدتقی گلشن حائری شیرازی از بزرگان علمای امامیه و از شاگردان مُبَرِّز و تربیت یافته‌ میرزای شیرازی اول است. ایشان یکی از مشهورترین چهره ‌های شناخته شده در علم و تقوی و غیرت و شهامت دینی و پرچمدار و رهبر انقلاب مسلمانان علیه اشغالگران انگلیس بود. میرزا، به خوبی احساس می‌ کرد که هدف دولت انگلیس از درخواست پذیرش نماینده‌ دولت بریتانیا به عنوان رئیس حکومت عراق تسلط بر کشورهای اسلامی است. از این رو، فتوایى مشهور به نام فتوای دفاعیه که مجوّزی رسمی برای نهضت مسلحانه‌ مردم عراق بود صادر کرد. در این فتوا، مطالبه‌ حقوق، بر عراقیان واجب اعلام شده و در صورت عدم پذیرش انگلستان، جواز استفاده از قوه‌ دفاعی عنوان شده بود. صدور فتوای میرزا لرزه بر ارکان حکومت استعمار پیر افکند و دولت انگلیس را به عقب ‌نشینی از مواضع خود وادار نمود. او رهبر اصلی انقلاب 1920 م. مردم مسلمان عراق علیه استعمار بود که سرانجام توسط دست‌ نشاندگان آنها مسموم گردید و در هشتاد سالگی به لقاءاللَّه پیوست.

 

 

تولد پاتریس لومومبا، بانی استقلال کنگو

IMG_20230702_105950

98 سال پیش در چنین روزی، دوم ژوئیه سال 1925 میلادی:

«پاتریس لومومبا» (Patrice Lumumba) ، بانی استقلال کنگو متولد شد . لومومبا در جریان نهضت آزادی آفریقا ، عامل اصلی استقلال کشورش کنگو از بلژیک بود . پس از تاسیس جمهوری دموکراتیک کنگو در سال 1960 میلادی ، لومومبا به مقام نخست وزیری و وزارت دفاع منصوب شد اما اندکی بعد از استقلال ، با توطئه غرب به ویژه آمریکا ، عده ای از نظامیان کنگو سر به شورش برداشتند و ایالت کاتانگا را مستقل اعلام کردند . به دنبال این شورش ، لومومبا نیز از سوی رئیس جمهوری وقت از مقامش کنار گذاشته شد و پس از یک سلسله تحولات سیاسی ، نظامیان کنگو او را در محل اقامتش تحت نظر و مراقبت قرار دادند . سرانجام در سال 1961 میلادی این آزادیخواه کنگویی، پس از تحمل شکنجه های وحشیانه مزدوران آمریکا و بلژیک ، توسط آنان به قتل رسید. پس از انتشار این خبر ، موج اعتراضهای مردم کنگو و دیگر کشورهای قاره آفریقا ، سراسر این قاره پهناور را فراگرفت . شایان ذکراست که لومومبا ، چندین کتاب از خود برجای گذاشته است که مشهورترین آنها « میهن من کنگو » نام دارد .

 

 

درگذشت ارتست همینگوی، نویسنده مشهور آمریکایی

IMG_20230702_105947

62 سال پیش، در روز دوم ژوئیه سال 1961 میلادی :

«ارنست همینگوی» (Ernest Hemingway) ، نویسنده مشهور آمریکایی درگذشت . وی در سال 1899 متولد شد و مدتی در انگلیس و فرانسه خبرنگار بود . همینگوی مبتکر داستان های کوتاه با زبان ساده و غیراحساسی بود . وی درسال 1954 میلادی موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد. از آثار معروف همینگوی میتوان از «پیرمرد و دریا» ، «وداع با اسلحه» و «زنگ ها برای که به صدا درمی آیند؟» یاد کرد .

 

 

 درگذشت آیت الله آقابزرگ تهرانی، اندیشمند نامدار شیعه

IMG_20230702_105944

55 سال پیش در چنین روزی برابر با سیزدهم ذی الحجه سال 1389 قمری:

اندیشمند نامدار و محدّث شهیر شیعه آیت اللَّه "آقا بزرگ تهرانی" درگذشت. شخ محمدحسن رازی مشهور به شیخ آقابزرگ در 11 ربیع ‌الاول 1293 ق در تهران متولد شد. او فقیه، محقق، مُدقّق اصولی، رجالی، جامع علوم متنوعه و از شاگردان آخوند ملاکاظم خراسانی، شریعت اصفهانی، سیدکاظم یزدی و میرزا محمدتقی شیرازی بود. آقابزرگ با پشتکار خارق ‌العاده و ایثار و عزم راسخ، هر چه کتاب و کتابخانه داشت ملاحظه کرد و در حدامکان، نوشته ‌های شیعه را جمع ‌آوری نمود و به تهیه‌ دایرةالمعارف کتاب‌شناسی شیعه یعنی "الذَّریعَةُ اِلی تَصانیفِ الشّیعه" در 26 جلد پرداخت. علاوه بر این کتب طَبَقاتُ اَعلامُ الشّیعه، مَعنیُ المَقال، هدیةُالرّازی و الرَّشاد و... نیز از آثار ماندگار این عالم بزرگ می‌ باشند. او از ملاکاظم خراسانی، شریعت اصفهانی، میرزا حسین نوری، شیخ طه نجف، سیدحسن صدر و دیگر بزرگان روایت کرده و زیاده بر سی تن از علما از وی اجازه روایت داشتند. آقابزرگ تهرانی در نجف اشرف درگذشت و طبق وصیت او، در کتابخانه‌ اش به خاک سپرده شد.

 

 

شهادت آیت الله محمد صدوقی، توسط عوامل گروهک تروریستی منافقین

IMG_20230702_105941

 41 سال پیش درچنین روزی، یازدهم تیر سال 1361 هجری شمسی :

آیت ا... « محمد صدوقی »، عالم بزرگ و مبارز و امام جمعه شهر یزد - در مرکز ایران - توسط عوامل گروهک تروریستی منافقین به شهادت رسید و به عنوان سومین شهید محراب در تاریخ انقلاب اسلامی ایران، جاودانه شد. وی تحصیلات علوم دینی را در حوزه علمیه قم به پایان رساند و از محضر اساتید برجسته آن مرکز دینی همچون آیت ا... بروجردی و آیت ا... خوانساری بهره بسیار برد . آیت ا... صدوقی از آغاز مبارزات مردم مسلمان ایران علیه رژیم شاه ، همواره در متن انقلاب حضور داشت و از یاران نزدیک حضرت امام خمینی (ره ) محسوب می شد . آیت ا... صدوقی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، به عضویت مجلس خبرگان درآمد و در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، نقش ارزنده ای ایفا کرد . آیت ا... صدوقی نماینده حضرت امام خمینی (ره ) و امام جمعه شهر یزد بود و خدمات زیادی به محرومان و مستضعفان این منطقه کرد و به همین دلیل از محبوبیت و احترام زیادی در میان مردم برخوردار بود. وی در چنین روزی ، در جریان برگزاری مراسم نماز جمعه ، توسط دشمنان اسلام به شهادت رسید.

 

 

درگذشت استاد محمد علی زاویه از اساتید هنر مینیاتور و تذهیب

IMG_20230702_105938

33  سال پیش ، در روز یازدهم تیر سال 1369 هجری شمسی:

استاد «محمد علی زاویه» از اساتید هنر مینیاتور و تذهیب ایران، در 78 سالگی درگذشت . او در نوجوانی به هنرستان کمال الملک رفت و در رشته مینیاتور و تذهیب تحصیل کرد و پس از چندی با درجه ممتاز در رشته مینیاتور فارغ التحصیل شد . استاد زاویه در مدت 60 سال کار ، بیش از دو هزار اثر از خود به جای گذاشت . اولین اثر استاد زاویه ، جایزه بزرگ نمایشگاه نقاشی بروکسل را به خود اختصاص داد . ازجمله آثار استاد زاویه می توان به « چوگان بازی » و « خسرو و شیرین » اشاره کرد که همه آنها در موزه هنرهای ملی سازمان میراث فرهنگی ایران نگهداری می شوند.

 

 

درگذشت عطاء الله بهمنش، مفسر مشهور ورزشی

IMG_20230702_105934

6 سال پیش در چنین روزی، 11 تیر 1396 شمسی:

 عطاءالله بهمنش، گزارشگر، نویسنده، روزنامه‌نگار و مفسر با سابقه ورزشی ایران درگذشت. ایشان فروردین سال ۱۳۰۲ در کرمانشاه دیده به جهان گشود. بهمنش نویسندگی را از دی ماه ۱۳۳۰ در مجله ورزشی «نیرو و راستی» که توسط منیر مهران و منوچهر مهران منتشر می‌شد، شروع کرد و همکاری خود با آن نشریه را تا هنگام تعطیلی آن در سال ۱۳۳۷ ادامه داد. وی در سال‌های متمادی با نشریات امید ایران، هفته‌نامه کیهان ورزشی ، روزنامه اطلاعات، گلبانگ‌، روزنامه ری و ایران ورزشی نیز همکاری داشت.  بهمنش نخستین گزارشگری زنده ورزشی در ایران از رادیو را در سال ۱۳۳۷ (1958) برای رقابت دو و میدانی میان تیم ملی ایران و عراق انجام داد. از استاد بهمنش علاوه بر مقالات، گزارش‌ها و یادداشت‌های مختلف ورزشی، چندین کتاب ورزشی نیز همچون «جام جهانی فوتبال از آغاز تا ۲۰۰۲»، «بازیهای المپیک از آغاز تا امروز» و «گام به گام، با جام: تفسیر و آلبوم فوتبال جام جهانی اسپانیا ۱۹۸۲» به یادگار باقی مانده است.

دیدگاه تان را بنویسید