تقویم تاریخ؛ از تصویب پرچم جمهوری اسلامی ایران تا حادثه جمعه خونین مکه
کد خبر: 26378

تقویم تاریخ؛ از تصویب پرچم جمهوری اسلامی ایران تا حادثه جمعه خونین مکه

امروز، دوشنبه نهم مرداد سال 1402 هجری شمسی، برابر با سیزدهم محرم سال 1445 هجری قمری و مطابق با سی ویکم ژوئیه سال 2023 میلادی است.

شهادت عبدالله بن عفیف، معترض واقعه کربلا به دست عبیدالله بن زیاد

1384 سال پیش در چنین روزی، سیزدهم محرم سال 61 هجری قمری:

"عبداللَّه بن عفیف" به دست "عبیداللَّه بن‏ زیاد" به شهادت رسید. نخستین اعتراض آشکار نسبت به جنایت عبیدالله بن زیاد در شهادت امام حسین(ع)، از سوی یکی از شیعیان کوفه، به نام عبدالله بن عفیف اَزدی برخاست. عبیدالله بن زیاد، پس از آن که اسیران واقعه‏ کربلا را در مجلس خود با کلمات درشت و خشن، مورد اذیت و آزار قرار داد و آنان را سرزنش کرد، عبدالله بن عفیف که از شیعیان دلیر امیر مؤمنان و از زاهدان و عبادت پیشه‏ گان کوفه بود، همین‏ که نعره ‏های نفرت ‏انگیز عبیدالله را شنید، به خشم آمد و پاسخ عبیدالله را داد. عبیدالله بن زیاد که انتظار چنین پیش ‏آمدی را نداشت و خیال می ‏کرد که دیگر نفس در سینه‏ های دوستان اهل بیت(ع) حبس شده است، با تکبر و خودخواهی تمام دستور داد او را دستگیر کرده و به نزدش ببرند. تلاش مأموران حکومتی برای دستگیری وی به خاطر حمایت افراد قبیله عبدالله ناکام ماند اما ماموران عبیدالله شبانگاه به سوی خانه عبدالله بن عفیف هجوم آورده و او را از خانه ‏اش به بیرون کشیده و با ضربات شمشیر به شهادت رسانیدند.

 

 

اشغال سرزمین کاپ در جنوب قاره آمریقا توسط انگلیس

IMG_20230731_094144

217 سال پیش در چنین روزی، سی و یکم ژوئیه سال 1806 میلادی:

سرزمین کاپ در جنوب قاره آفریقا به تصرف سپاهیان انگلیس درآمد. به این ترتیب دوران استعمار نواحی جنوبی آفریقا توسط بریتانیا آغاز شد. سرزمین کاپ بخش جنوبی آفریقای جنوبی را تشکیل می دهد که در کناره دماغه امید نیک، میان اقیانوس های اطلس و هند قرار دارد این منطقه، دارای معادن غنی طلا و الماس است و به همین دلیل، همواره مورد توجه استعمارگران بوده است.

 

 

درگذشت فرانتس لیست، آهنگساز مجارستانی

IMG_20230731_094141

 137 سال پیش در چنین روزی، سی و یکم ژوئیه سال 1886 میلادی:

«فرانتس لیست»( Franz Liszt) آهنگساز مجارستانی درگذشت. وی در سال 1811 میلادی متولد شد. لیست در آهنگسازی از استعداد و خلاقیت خاصی برخوردار بود. از معروفترین آهنگ های لیست می توان به سمفونی «فاوست» و «راپسودی های مجارستان» اشاره کرد. علاوه براین، وی سازنده منظومه های سمفونیک بود.

 

 

وفات آیت الله فاضل مراغی، عالم امامی و فقیه اصولی

131 سال پیش در چنین روزی برابر با نهم مرداد 1271 شمسی:

عالم امامی و فقیه اصولی، آیت‎ اللَّه «ملااحمد بن علی اکبر فاضل مراغی» وفات یافت. آیت ‏اللَّه ملااحمد فاضل مراغی در اواسط قرن سیزدهم هجری قمری به دنیا آمد. وی در اصل از اهالی مراغه و ساکن تبریز بود. ایشان پس از طی تحصیلات مقدماتی علوم اسلامی ، راهی حوزه علمیه نجف اشرف شد و از محضر استاد اعظم ، شیخ مرتضی انصاری و سید حسین کوه کمره ‏ای و دیگر بزرگان استفاده کرد. فاضل مراغی پس از سالیانی که در حوزه نجف حضور داشت ، به مدارج بالای علمی دست یافت و به تبریز بازگشت و به تدریس فقه و اصول و کلام پرداخت. از ایشان آثاری بر جای مانده که حاشیه بر نهج ‏البلاغه، حاشیه بر صمدیه، تفسیر قرآن و نکات القرآن و بیان دقائقه از آن جمله است. این عالم ، فقیه و ادیب بزرگوار، در نهم مرداد ۱۲۷۱ ش برابر با پنجم محرم الحرام ۱۳۱۰ق در تبریز درگذشت و پیکرش به نجف منتقل و در وادی ‏السلام به خاک سپرده شد.

 

 

درگذشت آنتوان دوسنت اگزوپری، نویسنده کتاب شازده کوچولو

IMG_20230731_094136

79 سال پیش در چنین روزی، سی و یکم ژوئیه سال 1944 میلادی:

«آنتوان دوسنت اگزوپری» ( Antoine de Saint-Exupery )، نویسنده فرانسوی در جریان جنگ جهانی دوم، در اثر سقوط هواپیمایش ، جان خود را از دست داد. وی در سال 1900 میلادی در لیون فرانسه متولد شد. او به دلیل علاقه اش به هوانوردی ، دراین رشته مشغول به کار شد. اگزوپری درجریان جنگ جهانی دوم به خدمت ارتش درآمد و حمل و نقل مرسولات پستی را بر عهده گرفت. وی در چنین روزی برای انجام ماموریت روزانه اش پرواز کرد ، ولی دیگر اثری از او و هواپیمایش یافت نشد . اگزوپری، به دلیل نویسندگی و آثاری که از او برجای مانده ، شهرت یافته است. اگزوپری در اوقات بیکاری به نوشتن می پرداخت و شاهکار او کتاب «شاهزاده کوچولو» نام دارد . «پیک جنوب» و «پرواز شبانه»، از دیگر کتاب های این نویسنده فرانسوی است .

 

 

درخواست تشکیل دولت فدرال سیاهپوستان در آمریکا 

IMG_20230731_094133

63 سال پیش، در روز سی و یکم ژوئیه سال 1960 میلادی:

 «الیجاه محمد» (Elijah Muhammad) رهبر سیاهپوستان مسلمان آمریکا خواستار تشکیل دولتی سیاه پوست تحت نظارت دولت فدرال این کشور شد. هدف وی از ارائه این طرح ، رهایی سیاه پوستان از تبعیض نژادی در آمریکا بود. الیجاه محمد که خود تحت تاثیر «فرِد محمد» ، دیگر رهبر جنبش سیاه پوستان مسلمان آمریکا ، مسلمان شده بود ، یکی از تأثیرگذارترین افراد این جنبش محسوب می شود. وی حزب «امت اسلام» و مساجد و مراکزی برای مسلمانان آمریکا تاسیس کرد. با این حال تعدادی از فعالان جنبش مسلمانان سیاه پوست آمریکا چون «مالکوم ایکس» ، به برخی عقاید و سیاست های الیجاه محمد اعتراض داشتند . طبیعی بود که طرح تشکیل دولت سیاه پوستان آمریکا نیز از سوی واشنگتن چندان جدی تلقی نشود.

 

 

انحلال وزارت مستعمرات انگلیس

IMG_20230731_094130

 57 سال پیش، در روز سی و یکم ژوئیه سال 1966 میلادی: 

«وزارت مستعمرات انگلیس» پس از اقدامات مستمر برای استعمار و غارت منابع مردم دیگر کشورها، منحل شد. بریتانیا ، اشغال کشورهای دوردست را با کمک نیروی دریایی خود از حدود قرن شانزدهم میلادی آغاز کرد. انگلیس به تدریج در رقابت با استعمارگران دیگر مانند هلند، اسپانیا، پرتغال و فرانسه به برتری دست یافت و مناطق بسیاری را تحت سلطه خود درآورد. انگلیسی ها منابع مستعمرات خود را غارت و این مناطق را تبدیل به بازار مصرف خود می کردند و حتی مردم کشورهای مستعمره به ویژه در آفریقا را به بردگی می بردند. در این میان، انگلیس اگرچه از جنگ جهانی اول آسیب چندانی ندید ، اما در جنگ دوم جهانی متحمل خسارات فراوانی شد و در مقابل ، ابرقدرت های آمریکا و شوروی از ویرانه های جنگ ، قد برافراشتند. از طرف دیگر ، آگاهی و قیام مردم در مستعمرات مختلف انگلیس ، حفظ آنها را برای این استعمارگر پیر دشوار ساخت و به ناچار تن به استقلال آنها داد. انحلال وزارت مستعمرات انگلیس ، نشانه پایان سلطه استعماری انگلیس به روش سنتی بود ، اما لندن کوشیده است با شیوه «استعمار نوین» ، به نفوذ خود در سایر کشورها ادامه دهد. این نوع استعمار، با استفاده از ابزارسیاسی ، اقتصادی به ویژه تبلیغاتی شکل می گیرد و نقش دولت استعمارگر در آن چندان آشکار نیست.

 

 

اعلام مشخصات پرچم جمهوری اسلامی ایران 

IMG_20230731_094126

43 سال پیش، در روز نهم مرداد سال 1359 هجری شمسی:

 مشخصات پرچم جمهوری اسلامی ایران که قبلاً به تصویب رسیده بود اعلام شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران خواستار طراحی پرچمی شدند که با محتوا و اهداف انقلاب و نظام اسلامی ایران هماهنگ باشد. پرچمی که به تصویب رسید، چون گذشته دارای سه رنگ سبز در بالا، سفید در وسط و قرمز در پایین است. سبز، رنگ پرچم اسلام و همچنین نماد سرسبزی و آبادانی ایران است. رنگ سفید، صلح طلبی و مسالمت جویی ایرانیان را نشان می دهد و رنگ قرمز نیز نماد خون و حاکی از جانبازی آنان در دفاع از دین و میهن خویش است. در وسط پرچم جمهوری اسلامی ایران آرم «الله» وجود دارد که با دقت بیشتر، «لا اله الا الله» خوانده می شود. در حاشیه رنگ سفید نیز 22 مرتبه عبارت «الله اکبر» نوشته شده که نماد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 22 بهمن 1357 ه.ش است. در مجموع ، پرچم جمهوری اسلامی ایران ، آموزه های اسلامی و الهی حاکم بر جمهوری اسلامی ایران را نشان می دهد.

 

 

حادثه جمعه خونین مکه 

IMG_20230731_094123

36 سال پیش در چنین روزی برابر با نهم مرداد 1366 شمسی:

حادثه جمعه خونین مکه رقم خورد. در روز نهم مردادماه 1366 شمسی برابر با ششم ذی‎حجّه سال 1407 قمری، هزاران زائر ایرانی و تعدادی از زائران دیگر کشورهای اسلامی در مکه معظّمه و خانه خدا، در حال انجام فریضه الهی برائت از مشرکین بودند که به دست ماموران دولت وهابی عربستان سعودی مورد تهاجم وحشیانه قرار گرفتند و برخی از آنان به شهادت رسیدند. زائران خانه خدا، مراسم برائت را همه ساله با الهام از تعالیم اسلام و قرآن برگزار می‏‎کنند و در آن، ضمن دعوت مسلمانان به اتحاد ، بیزاری خود را از دشمنان اسلام به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی اعلام می‏‎دارند. بر اثر این یورش بی‏‎رحمانه در خانه امن الهی ، چهارصد نفر از حُجّاج ایرانی به شهادت رسیدند و بیش از هزار نفر نیز زخمی شدند. حمله به زائران خانه خدا نشان داد که سردمداران وهابی عربستان ، نه تنها لیاقت خدمت به حرمین شرفین در این کشور را ندارند ، بلکه برای اثبات سرسپردگی خویش حاضرند احکام الهی را نیز زیر پا بگذارند.

دیدگاه تان را بنویسید