تقویم تاریخ؛ از تولد شیخ بهایی تا درگذشت ارشا اقدسی
کد خبر: 26514

تقویم تاریخ؛ از تولد شیخ بهایی تا درگذشت ارشا اقدسی

امروز، جمعه سیزدهم مرداد سال 1402 هجری شمسی، برابر با 17 محرم سال 1445 هجری قمری و مطابق با چهارم اوت سال 2023 میلادی است.

درگذشت عبدالرحمن جامی، عارف و شاعر مشهور ایرانی

 

547 سال پیش در چنین روزی، هفدهم محرم سال 898 هجری قمری:

«نورالدین عبدالرحمان جامی»، عارف، شاعر و ادیب معروف ایرانی در شهر هرات ـ که در آن زمان جزو ایران بود و هم اکنون در افغانستان واقع شده است ـ درگذشت. او از دوران کودکی در هرات و سمرقند به فراگیری علوم رسمی زمان خود مشغول شد و در نظم و نثر مهارت بسیار یافت. جامی به هنگام جوانی با جمعی از عارفان نامی آن روزگار آشنا شد و بدین وسیله طریق عرفان را پیش گرفت و سیر و سلوک در این راه را آغاز کرد و از عارفان برجسته زمان خود شد. جامی جز چند سفر کوتاه به حجاز، بغداد، دمشق و چند نقطه دیگر، بقیه عمر خویش را در هرات گذرانید. او به خاندان پیامبر اکرم (ص) علاقه ای بسیار داشت و به دلیل طبع عارفانه اش، هرگز مدح شاهان و سلاطین را نگفت. از این شاعر ایرانی، آثار منظوم و منثور بسیاری به جای مانده است که از میان آنها می توان به کتاب های «بهارستان»، «نفحات الانس»، «شواهد النبوه» و «هفت اورنگ» اشاره کرد.

 

 

تولد شیخ بهائی، فقیه و عالم بزرگ مسلمان

 

492 سال پیش در چنین روزی، هفدهم محرم سال 953 هجری قمری:

«بهاء الدین عاملی» معروف به «شیخ بهایی»، فقیه و عالم بزرگ مسلمان در شهر بعلبک لبنان متولد شد. پدر وی از علمای بزرگ لبنان بود که وی را در سنین کودکی با خود به ایران آورد. شیخ بهایی با استفاده از استعداد سرشار خویش توانست در مدت زمانی کوتاه در برخی از علوم متداول زمان خود به مرحله استادی برسد و به شیخ الاسلام مشهور شود. از شیخ بهایی بیش از 88 جلد کتاب به زبان عربی و فارسی به یادگار مانده که از بین آنها می توان به کتب ارزنده ای همچون «جامع عباسی»، «کشکول» در روایات و اخبار، «تشریح الافلاک» و چندین اثر برجسته دیگر درعلوم ریاضیات و شیمی اشاره کرد. شیخ بهایی در سال 1030 هجری قمری در اصفهان ـ از شهرهای ایران ـ وفات یافت.

 

 

تولد بیش شلی، شاعر انگلیسی

 

231 سال پیش، در روز چهارم اوت سال 1792 میلادی:

«پرسی بیش شلی»(Percy Bysshe shelley) شاعر انگلیسی متولد شد. وی از کودکی به ادبیات علاقمند بود و استعداد خود را در این زمینه نشان داد. وی طرفدار و مروج ارزش هایی چون عشق، دوستی و آزادی بود و به همین علت مجذوب انقلاب فرانسه شد که به تازگی به وقوع پیوسته بود. شلی پس از مدتی آوارگی، در سال 1822 در سن سی سالگی، در اثر غرق شدن قایقش در دریای مدیترانه، درگذشت. مهمترین اثر او «چکامه ای تقدیم به باد مغرب» به شمار می رود و «روح تنهایی» و «از بند رسته» از دیگر آثار این شاعر انگلیسی هستند.

 

 

تولد ویلیام همیلتون، ریاضیدان و فیزیکدان ایرلندی

 

218 سال پیش، در روز چهارم اوت سال 1805 میلادی:

«ویلیام همیلتون» (William Rowan Hamilton) ریاضی دان و فیزیکدان ایرلندی متولد شد. وی دارای استعداد و نبوغ فراوانی بود به طوری که تا سیزده سالگی، 12 زبان دنیا، ازجمله فارسی و عربی را آموخته بود. همیلتون به تدریج به فیزیک و ریاضی علاقه مند شد و برخی قواعد و فرمول های مهم را در این دو رشته ابداع کرد. وی همچنین به مبحث نور تمایل زیادی نشان داد و در 22 سالگی استاد نجوم شد. این دانشمند ایرلندی سرانجام در سال 1865 درگذشت.

 

 

درگذشت هانس کریستین آندرسن، نویسنده جوجه اردک زشت

 

148 سال پیش، در روز چهارم اوت سال 1875 میلادی:

«هانس کریستین آندرسن» (Hans Christian Andersen) نویسنده دانمارکی کتاب های کودکان درگذشت. وی که در سال 1805 متولد شد، از کودکی علاقه خود را به خیال پردازی و داستان سرایی نشان داد. پس از آنکه پدرش را در 11 سالگی از دست داد، تحصیل را رها کرد و به کار مشغول شد. با ورود آندرسن به تئاتر سلطنتی، وضع معیشتی وی بهتر شد و توانست به تحصیل ادامه دهد. این نویسنده دانمارکی ابتدا به سرودن شعر و نوشتن رمان پرداخت، اما به تدریج به داستان های کودکان علاقه مند شد و استعداد خود را در این زمینه نشان داد. از آثار وی می توان به «جوجه اردک زشت»، «دخترک کبزیت فروش» و «ملکه برفی» اشاره کرد.

 

 

حمله نیروهای آتاتورک به سربازان یونانی

 

101 سال پیش، در روز چهارم اوت سال 1922 میلادی:

حمله نیروهای ملی گرای ترکیه به رهبری کمال آتاتورک به سربازان یونانی که کشورشان را اشغال کرده بودند، آغاز شد. درپی فروپاشی امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی اول، سرزمین اصلی این امپراتوری یعنی ترکیه امروزی نیز تحت سلطه متحدین درآمد. در این میان یونانی ها که دهها سال بود با عثمانی ها جنگ و درگیری داشتند، فرصت را غنیمت شمرده و بخش هایی از ترکیه را تصرف کردند. اما ملی گرایان ترکیه توانستند آنها را عقب برانند و دولت های متحد را متقاعد کنند تا دولت ترکیه را به رسمیت بشناسند. آتاتورک نیز با استفاده از این موقعیت و با حمایت غربی ها به قدرت رسید و اقدامات غربگرایانه و اسلام ستیزانه خود را آغاز کرد.

 

 

تولد آیت الله سید علی سیستانی، فقیه و مرجع تقلید شیعه

 

 93 سال پیش، در روز سیزدهم مرداد سال 1309 هجری شمسی: 

آیت الله «سید علی سیستانی» فقیه و عالم برجسته و مرجع تقلید شیعیان، در شهر مقدس مشهد در شمال شرقی ایران به دنیا آمد. پنج ساله بود که آموزش قرآن را آغاز کرد و از 11 سالگی به توصیه پدر، به فراگرفتن مقدمات دروس اسلامی پرداخت. وی پس از هشت سال برای تکمیل آموخته هایش به حوزه علمیه قم عزیمت کرد و از محضر آیت الله العظمی بروجردی استفاده فراوان برد. آیت الله سیستانی در سال 1331 ه.ش به نجف اشرف در عراق رفت تا باز هم بر دانش دینی خود بیفزاید. ایشان در این شهر از محضر علمای بزرگ، بویژه آیت الله خویی بهره برد و خود نیز به تدریس در سطوح بالای حوزوی پرداخت. این عالم فاضل، هم اکنون نه تنها بزرگترین مرجع تقلید شیعیان عراق به شمار می روند، بلکه نقش مهمی در ایجاد وحدت و آرامش در این کشور دارد. از زمان حمله آمریکا به عراق در سال 1382 ه.ش آیت الله سیستانی برای پایان دادن به اشغال این کشور توسط آمریکا و سپس داعش و گروههای تکفیری و ایجاد عراقی باثبات و متحد، تلاش های شایان توجهی کرده است.

 

 

شکست آمریکا در جنگ دریایی از ویتنام

 

59 سال پیش، در روز چهارم اوت سال 1964 میلادی:

در یک جنگ محدود دریایی میان کشتی های جنگی آمریکا و ویتنام شمالی در خلیج تونکن - در دریای چین جنوبی - آمریکا شکست خورد. آمریکا این برخورد نظامی را بهانه کرد و مستقیماً وارد جنگ با ویتنام شمالی شد. واشنگتن تا این زمان بطور همه جانبه از رژیم ویتنام جنوبی علیه ویتنام شمالی حمایت می کرد، اما سربازان آمریکایی بطور مستقیم وارد نبرد نشده بودند. در پی حادثه خلیج تونکن، آمریکا به شدت بر تعداد نیروهای خود در ویتنام جنوبی افزود و از زمین و هوا، مردم و چریک های ویتنام شمالی را مورد حمله قرار داد. اما به دلیل مقاومت مردم و ارتش ویتنام شمالی و حملات متقابل آنها به نظامیان آمریکایی سرانجام واشنگتن درسال 1975 شکست را پذیرفت و از ویتنام خارج شد. به این ترتیب کشور ویتنام، باردیگر اتحاد خود را بازیافت.

 

شهادت سردار شهید علیرضا موحد دانش، فرمانده لشکر 10 سید الشهدا

 

40 سال پیش در چنین روزی، 13 مرداد 1362 شمسی:

 سردار رشید و فرمانده لشکر 10 سید الشهداء سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران"شهید علیرضا موحد دانش" به شهادت رسید.علیرضا موحد دانش، در سال ۱۳۳۷ش در تهران به‌دنیا آمد. در سال ۱۳۵۵ش بعد از اخذ دیپلم به سربازی اعزام شد و پس از فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر فرار سربازان از پادگان‌ها، وی نیز به جمع انقلابیون پیوست. پس از پیروزی انقلاب، در کمیته انقلاب اسلامی شمیران به فعالیت مشغول شد. علیرضا در فروردین‌ماه ۱۳۵۸ش به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و ابتدا مأموریت حراست از بیت امام خمینی (ره) را بر عهده گرفت. با آغاز غائله کردستان، به این خطه رفت و در چند عملیات پاک‌سازی علیه ضد انقلابیون شرکت کرد. پس از آن به جبهه اعزام شد و به‌عنوان جانشین محسن وزوایی در عملیات بازی‌دراز در محدوده سرپل ذهاب حضور یافت و در همین عملیات بود که یک دستش قطع شد. علیرضا موحد دانش پس از پایان عملیات بیت‌المقدس، به‌همراه قوای محمد رسول‌الله (ص) به لبنان اعزام شد و بعد از بازگشت از لبنان، فرماندهی تیپ ۱۰ سیدالشهدا (ع) را بر عهده گرفته و در عملیات والفجر ۱ با این تیپ وارد عملیات شد و در همان عملیات نیز مجدداً مجروح شد. سردار علیرضا موحد دانش، عاقبت در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۶۲ش در عملیات والفجر ۲ در منطقه حاج‌عمران درحالی‌که فرماندهی تیپ ۱۰ سیدالشهدا (ع) را بر عهده داشت، به شهادت رسید.

 

 

درگذشت آیت الله کاشف، از علمای بزرگ مسلمان

 

36 سال پیش در چنین روزی، سیزدهم مرداد سال 1366 هجری شمسی:

آیت‏ الله «سید علی‏ اکبر بُرقِعی قمی» متخلص به "کاشف" درگذشت. وی در سال 1278 ش در قم به دنیا آمد. او پس از فراگیری مقدمات حوزوی، راهی نجف اشرف شد و از محضر اساتید بزرگواری بهره گرفت. آیت ‏الله برقعی در زمان جنگ جهانی دوم به تشکیل انجمن خیریه برای کمک به مردم همت گماشت و پس از جنگ در اجتماعات متعددی سخنرانی کرد. این عالم ربانی به عنوان یک پیشوای روحانی در کنگره جهانی صلح در پاریس و وین به ایراد سخن پرداخت که پس از آن سخنرانی و مراجعت از اروپا، رژیم پهلوی او را به شیراز و بعد به یزد تبعید کرد و این تبعید، چهارده سال به طول انجامید. از آثار او می‌توان از "راهنمای دانشوران" در سه جلد؛ "جلوۀ حق" و "مهر تابان"، در سیرت‌ امیرالمؤمنین (ع)؛ "کانون احساسات"، پیرامون جنبش امام حسین (ع)؛ "بامداد روشن"، در اسرار صلح امام حسن (ع)؛ "چرا از مرگ بترسم"، پیرامون واقعیت مرگ؛ "سیاحت‌نامه حضرت علی (ع)" نام برد.

 

 

درگذشت ارشا اقدسی، بدلکار معروف ایرانی

 

2 سال پیش در چنین روزی، 13 مرداد 1400 شمسی:

ارشا اقدسی(Arsha Aghdasi) بدلکار معروف ایرانی، در جریان همکاری با یک پروژه سینمایی در لبنان و به هنگام ضبط صحنه‌ای مربوط به چپ کردن ماشین، دچار حادثه‌ای شد و درگذشت. 

ارشا اقدسی متولد 14 اردیبهشت 1361 بود که درجوانی به حرفه بدلکاری روی آورد و به سرعت در این رشته رشد کرد. او بعدتر عرضه فعالیت خود را گسترده‌تر کرد و توانست به اولین مربی بانجی جامپینگ و اولین مربی تونل باد در ایران تبدیل شود. اقدسی در سال 1385 اولین گروه مستقل خود را با نام بدلکاران 13 تشکیل داد و با این گروه در هم در ایران و هم در عرصه بین الملل فعالیت کرد. او حضور در چندین فیلم خارجی و هالیوودی به عنوان بدلکار را نیز در کارنامه کاری خود داشت. برخی از این فیلم‌ها عبارتند از: فیلم اسکای فال به کارگردانی سام مندس، مرگ روشنایی ساخته پل اشریدر و کونگ فو یوگا به کارگردانی استنلی تونگ.

بدلکار حرفه‌ای ایران در جریان همکاری با یک فیلم سینمایی خارجی در لبنان در روز چهارشنبه ۶ مرداد دچار حادثه شد و بعد از یک هفته در بیمارستانی در بیروت درگذشت. با رضایت مادر وی اعضای بدن ارشا اقدسی جهت پیوند به بیماران نیازمند اهدا گردید.

دیدگاه تان را بنویسید