هادیانفر تاکید کرد: ضرورت کاهش آمار تصادفات رانندگی در ماموریت اربعین
کد خبر: 26742

هادیانفر تاکید کرد: ضرورت کاهش آمار تصادفات رانندگی در ماموریت اربعین

رئیس پلیس راهور فراجا بر ضرورت اجرای طرح ترافیکی اربعین در نهایت ایمنی تاکید کرد.

به گزارش خودکارنیوز، سردار سید کمال هادیانفر در جلسه هماهنگی طرح‌های ترافیکی ویژه اربعین حسینی ۱۴۰۲ که پیش از ظهر امروز برگزار شد، گفت: پیش‌بینی‌های ما حاکی از آن است که امسال بیش از چهار میلیون نفر برای زیارت اربعین از کشور خارج شوند. از طرف دیگر بیش از ۹۴ درصد از این زائران نیز از مرزهای زمینی از کشور خارج می‌شوند و همین موضوع نشان می‌دهد که باید تمهیدات ویژه‌ای برای ایمنی تردد زائران اتخاذ شود. 

وی با اشاره به همزمانی شهریورماه و ماموریت اربعین گفت: شهریور یکی از پرتصادف‌ترین و همچنین پرتلفات‌ترین ماه‌ها در تقویم تصادفات جاده‌ای است. همزمان اجرای طرح اربعین و شهریورماه دقت و تلاش مضاعفی را نیاز دارد که تمامی همکاران و دستگاه‌های دخیل در طرح ترافیکی اربعین از جمله راهداری، اورژانس و ... باید مدنظر قراردهند. ماموران پلیس راهور نیز ضمن اینکه باید طرح تابستانی را اجرا کنند و سفرهای تابستانی را مدیریت کنند باید بتوانند به صورت ویژه به زائران اربعین هم خدمات‌رسانی ارائه دهند.

رئیس پلیس راهوربا بیان اینکه ۲۶۰۰ کیلومتر مرزهای اربعینی داریم، گفت: امسال کشور عراق محدودیت‌هایش را در مرز خسروی کاهش داده است و مرز خسروی می‌تواند دو برابر سال گذشته زائر برای خروج از و ورود به کشور پذیرش کند و از این رو پیش‌بینی ما جمعیتی در حدود ۱۰۰ هزار نفر است.

هادیانفر با بیان اینکه زائران اربعین رعایت نکات امینی را داشته باشند، گفت: افرادی که قرار است با خودروی شخصی به مرزهای زمینی بروند از راننده‌ای استفاده کنند که توان رانندگی در مسیرهای طولانی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه اوج ماموریت پلیس راهور در روز ۱۵ شهریور (اربعین حسینی) است، افزود: مثل سال‌های گذشته ما میزبان زائران کشورهای افغانستان و پاکستان هستیم که همانطور که رئیس پلیس راه گفت نمی‌توانیم اجازه دهیم این زائران با اتوبوس‌هایشان در کشور تردد کنند. هرچه سریع‌تر باید تونل کربلا آسفالت شود و پیمانکارهای پارکینگ‌های شهرهای مرزی مشخص شوند تا ماموریت اربعین با کمترین حادثه و مشکل سپری شود.

رئیس پلیس راهور فراجا همچنین با بیان اینک ۳۷ هزار نفر از عوامل و همکاران برای حمایت و خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی آماده هستند؛ گفت:سفر اربعین عملیات بسیار بزرگی را می‌طلبد که با همراهی و همکاری نیروهای مختلف انجام می‌شود. اما ماه شهریور، روزهای آخر فصل تابستان و روزهای نزدیک به بازگشایی مدارس و دانشگاه ها است؛ بنابراین یکی از ماه‌های پرسفر است. در این ماه هر کسی به ذائقه خود سفر می‌کند بنابراین ما همه نیروی خود را نباید متمرکز بر جاده‌های منتهی به مرزها بگذاریم. باید به کل جاده های کشور نظارت داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: لازمه این کار این است که انظباط و تسهیل در ترددها داشته باشیم تا شاهد کاهش تصادفات باشیم. رابطه افزایش تردد با تصادف یک رابطه انکار ناپذیر است. اما باید شرایطی را به وجود آوریم تا آنجایی که می‌توانیم آمار تصادفات را کاهش دهیم.

هادیانفر در خصوص نقش مهم رسانه‌ها و خبرنگاران در کاهش آمار تصادفات گفت: اطلاع رسانی و هشدارها و بازگو کردن نکات ایمنی بسیار تأثیر گذار است که رسانه‌ها و خبرنگاران در این زمینه نقش مهمی می‌توانند داشته باشند. کمربند ایمنی در تصادفات رانندگی کاملا بازدارنده است و این اطلاع رسانی ها که وظیفه رسانه است می‌تواند سازنده باشد. 

وی در خصوص سفر اربعین افزود: یکی از نکاتی که باید به آن توجه شود این است که ما تمام نیروی خود را برای راه آمدن زائران به مرزها می‌گذاریم. اما نکته این است که آمار تصادفات راه برگشت بیشتر از راه رفت است. زیرا مسافر خسته سفر است و آن انرژی روز اول را ندارد. همچنین بسیاری از افراد کارمند هستند و برای برگشت عجله دارند. ما باید یک کمپ‌هایی را به عنوان محل‌های استراحت برای مسافران مهیا کنیم تا مسافران بتوانند استراحت کنند. خواب‍ الودگی یکی از مهم ترین عوامل تصادفات رانندگی در سفر اربعین است. که استقرار پایگاه های استراحتی می‌تواند در کاهش آمار تصادفات مؤثر باشد.

دیدگاه تان را بنویسید