تقویم تاریخ؛ از شهادت امام حسن مجتبی(ع) تا روز بزرگداشت سلمان فارسی
کد خبر: 27254

تقویم تاریخ؛ از شهادت امام حسن مجتبی(ع) تا روز بزرگداشت سلمان فارسی

امروز، پنجشنبه دوم شهریور سال 1402 هجری شمسی، برابر با هفتم ماه صفر سال 1445 هجری قمری و مطابق با بیست و چهارم اوت سال 2023 میلادی است.

شهادت امام حسن مجتبی، امام دوم شیعیان

1395 سال پیش در چنین روزی، هفتم صفر سال 50 هجری قمری و به روایتی ضعیف تر در 28 صفر: امام حسن مجتبی (ع)، نوه پاک رسول گرامی اسلام (ص)، به شهادت رسید. امام حسن (ع) فرزند حضرت فاطمه (س)، دختر گرامی حضرت محمد(ص)، در سومین سال هجرت پیامبر اسلام به مدینه، در این شهر متولد شد. امام حسن (ع) این افتخار را داشت که هفت سال اول عمر خود را در پرتو تربیت الهی جدش پیامبر اسلام (ص) با تعالیم و معارف اسلامی آشنا شود . 37 سال از عمر مبارک امام حسن (ع) گذشته بود که پدر بزرگوارش حضرت علی (ع) به شهادت رسید و وظیفه خطیر هدایت جامعه اسلامی و نشر و گسترش قوانین قرآن و سنت پیامبر(ص ) بر عهده امام حسن (ع) قرار گرفت. مسلمانان پس از شهادت حضرت علی (ع) با امام حسن (ع) بیعت کردند. امام حسن (ع) پس از رسیدن به خلافت، با کارشکنی معاویه بن ابوسفیان مواجه شد و در نتیجه، سپاهی را که پدرش برای جنگ با معاویه تدارک دیده بود، آماده کرد. اما امویان با حیله و نیرنگ، یاران امام حسن (ع) را از اطرافش پراکنده کردند. به تدریج آن بزرگوار متوجه شکاف عمیق بین سپاهیان خود شد که احتمال پیروزی در جنگ را بشدت کاهش می داد. در این زمان امام حسن (ع) که اساس دین اسلام را در خطر می دید، به خاطر حفظ مصالح مسلمانان، صلح با معاویه حاکم اموی را پذیرفت. اما نفوذ معنوی و محبوبیت امام حسن (ع) در بین مردم چنان بود که حاکم اموی از آن حضرت سخت در هراس بود. وی می دانست که روشنگری های امام حسن (ع) در مورد ماهیت امویان، پایه های حکومت آنان را تهدید می کند. به همین دلیل معاویه در توطئه ای، امام حسن (ع) را مسموم کرد و به شهادت رساند.

 

 

روز بزرگداشت سلمان فارسی

IMG_20230824_103459

در تقویم ایرانیان هفتم ماه صفر که همزمان با سالروز حفر خندق در اطراف مدینه برای حفاظت شهر در برابر حملات کفار قریش، به نام روز بزرگداشت سلمان فارسی نامگذاری شده است.

سلمان فارسی، صحابی مشهور پیامبر(ص) و از یاران امام علی(ع) بود. بنابر برخی از روایات، او دهقان‌زاده‌ای ایرانی بود که روزبه نام داشت و در کودکی بر آیین زرتشت بود. سلمان در دوران نوجوانی به دین مسیحیت درآمد و به شام سفر کرد و به شاگردی روحانیون مسیحی درآمد. در شام و موصل و نصیبین اقامت کرد و چون پیشگویی مسیحیان را درباره ظهور پیامبری در سرزمین عرب‌ها شنید، به حجاز آمد؛ اما به بردگی گرفته به مدینه آورده شد. در مدینه پیامبر اکرم(ص) را دید و به او ایمان آورد. پیامبر(ص) او را از خواجه‌اش خرید، آزاد کرد و سلمان نام نهاد. سلمان در دوران حیات پیامبر(ص) از یاران بزرگ و مورد علاقه ایشان بود تا جایی که پیامبر(ص) درباره‌اش فرمود: سلمان از ما اهل‌بیت است. او در غزوه‌های پیامبر حضور داشت و ماجرای پیشنهاد وی برای کندن خندق در نبرد احزاب که به شکست مشرکان انجامید، مشهور است. او پس از رحلت پیامبر(ص)، در شمار یاران علی بن ابی‌طالب(ع) قرار گرفت. با جریان سقیفه مخالف بود ولی پس از انتخاب ابوبکر و پس از آن عمر به خلافت، با آن‌ها همکاری کرد. در زمان حکومت خلیفه دوم، حاکم مدائن شد. با این حال زنبیل می‌بافت و از دسترنج خودش روزی می‌خورد. سلمان فارسی، پس از عمری طولانی در سال ۳۴ هجری رحلت کرد. وفات او در شهر مدائن رخ داد. مدفن وی در مدائن به بقعه سلمان پاک مشهور است.

 

 

تولد میرزا محمد علی حبیب ابادی، متخلص به معلم

IMG_20230824_103457

137 سال پیش در چنین روزی، هفتم صفر سال 1308 هجری قمری: میرزا «محمدعلی حبیب آبادی» متخلص به معلم، شاعر و مولف بزرگ ایرانی در حومه شهر اصفهان ـ در مرکز ایران ـ متولد شد. وی علاوه بر تحصیل در زمینه ادبیات، علوم ریاضی، جبر، هیئت و نجوم را نیز آموخت. حبیب آبادی بیش از هر چیز به شعر علاقه داشت و از اینرو از دوران جوانی به سرودن شعر پرداخت و تخلص او ابتدا آزاد و سپس معلم بود. وی همچنین در زمینه احوال علما و فضلا تالیفات بسیاری دارد که از آن جمله می توان به «مکارم الآثار» و «مقامات معنوی» اشاره کرد.

 

 

آغاز قیام دیوار ندبه در بیت المقدس

IMG_20230824_103455

94 سال پیش، در روز بیست و چهارم اوت سال 1929 میلادی:

قیام دیوار ندبه در بیت المقدس آغاز شد. دیوار ندبه در غرب مسجد الاقصی، محل عروج حضرت محمد (ص) در شب معراج، قرار دارد و به همین دلیل برای مسلمانان از اهمیت دینی و تاریخی برخوردار است. از یک هفته قبل از آغاز قیام دیوار ندبه، صهیونیست ها که با حمایت انگلیس در حال اشغال تدریجی فلسطین بودند، تحرکاتی را علیه مسلمانان آغاز کردند تا آنکه در این روز فلسطینی های خشمگین علیه صهیونیست ها قیام کردند. این قیام به سرعت به شهرهای دیگر فلسطین گسترش یافت و انگلیسی ها که از خشم مردم وحشت کرده بودند، در فلسطین حکومت نظامی اعلام کردند. صهیونیست های مسلح و پلیس و ارتش انگلیس به مدت یک هفته به مقابله شدید با فلسطینی ها پرداختند و سرانجام، قیام مذکور پس از کشته و مجروح شدن صدها تن موقتا آرام شد. پس از قیام دیوار ندبه، حاکمان انگلیسی فلسطین، بیش از هشتصد فلسطینی را در دادگاه، محاکمه و محکوم کردند.

 

 

شهادت حجت الاسلام اندرزگو به دست عوامل رژیم شاه

IMG_20230824_103453

45 سال پیش در چنین روزی، دوم شهریور سال 1357 هجری شمسی: حجت الاسلام «سید علی اندرزگو»، به دست عوامل رژیم شاه به شهادت رسید. شهید اندرزگو مبارزه را از نوزده سالگی آغاز کرد و از نزدیک با شهید نواب صفوی، رهبر یک گروه مسلمان انقلابی، آشنا شد. وی سپس رسماً به عضویت هیئت موتلفه اسلامی درآمد و از طراحان و عاملان اعدام انقلابی حسنعلی منصور، نخست وزیر وقت و عامل قرارداد ننگین کاپیتولاسیون، بود. به همین دلیل رژیم شاه بطور غیابی، شهید اندرزگو را به اعدام محکوم کرد. در پی صدور این حکم، مبارزه مخفی شهید اندرزگو با رژیم شاه آغاز شد و به مدت 13 سال ادامه یافت، تا اینکه وی در چنین روزی در تهران، توسط عوامل رژیم دیکتاتور شاه شناسایی شد و در یک درگیری مسلحانه، به شهادت رسید.

 

 

درگذشت سید شهاب الدین مرعشی نجفی، فقیه بزرگوار

IMG_20230824_103451

34 سال پیش در چنین روزی هفتم صفر سال 1411 هجری قمری: فقیه بزرگوار «سیدشهاب الدین مرعشی نجفی» درگذشت. «سیدشهاب الدین مرعشی نجفی» در نجف اشرف به دنیا آمد. این عالم بزرگوار دروس عالی فقه اسلامی را در نزد اساتید بزرگ حوزه علمیه نجف گذارندند. ایشان در سال 1342 ق از نجف قصد زیارت مرقد امام هشتم امام رضا علیه السلام در ایران می کنند و از آن پس در ایران و در شهر قم ماندگار مى شود.این عالم بزرگ علاقه ى وافرى به جمع آورى کتب قدیمى و نگهدارى و حراست از آن ها داشت و در این راه، سختى هاى فراوانى تحمل کرد. ّ آیت الله مرعشى بیش از دویست اجازه ى روایتى از علماى بزرگ شیعه و اهل سنت و زیدیه دریافت کرده است. این روحانى مجاهد، همچنین از آغاز نهضت انقلابى مردم ایران، همواره حمایت خود را از حضرت امام خمینى(ره) عنوان داشته و پشتیبان این حرکت اسلامى بوده است. سرانجام این عالم ربانى در 7 صفر 1411 ق برابر با 7 شهریور 1369 ش در سن 96 سالگى جان به جان آفرین تسلیم کرد. بنا به وصیت این عالم بزرگوار پیکر مطهرش در ورودی کتابخانه بزرگ ایشان در قم به خاک سپرده می شود.

 

 

استقلال اوکراین از اتحاد جماهیر شوروی

IMG_20230824_103449

32 سال پیش، در روز بیست و چهارم اوت سال 1991 میلادی:

کشور اوکراین در شرق اروپا استقلال خود را از اتحاد جماهیر شوروی اعلام کرد. روسیه از اواسط قرن هفدهم میلادی اشغال اوکراین راکه تحت تصرف لهستان بود، آغاز کرد و تا پایان قرن هجدهم، بخش اعظم خاک اوکراین تحت تسلط روس ها درآمد. پس از انقلاب کمونیستی شوروی، اوکراین مستقل شد. اما در سال 1922 میلادی به عنوان یکی از جمهوری های شوروی، به این کشور ملحق شد. تا سال های پایانی دهه 1980 میلادی تحرکات استقلال طلبانه در اوکراین چندان قوی نبود اما با آغاز روند استقلال طلبی در جمهوری های شوروی، اوکراین نیز خواستار استقلال شد و در چنین روزی در سال 1991 به آن دست یافت. اوکراین در ساحل دریای سیاه، قرار دارد و با کشورهای روسیه، روسیه سفید، لهستان، اسلوواکی، مجارستان، رومانی و مولداوی همسایه است .

دیدگاه تان را بنویسید