خلبانان برای مهاجرت متقاضی گواهینامه پایه یک شدند/ افزایش مهاجرت رانندگان
کد خبر: 27701

خلبانان برای مهاجرت متقاضی گواهینامه پایه یک شدند/ افزایش مهاجرت رانندگان

رییس اتحادیه شرکت‌های مسافربری اظهار داشت: امروز با افرادی تحصیل کرده و حتی خلبان مواجه هستیم که به دنبال دریافت گواهینامه رانندگی پایه یک هستند تا بتوانند مهاجرت کنند.

به گزارش خودکارنیوز، احمدرضا عامری در گفت‌وگو با ایلنا درباره استقبال رانندگان و شرکت‌های حمل و نقلی از واردات 5 هزار دستگاه اتوبوس اظهار داشت: موضوع مهم در رابطه با واردات این 5 هزار دستگاه اتوبوس این است که وام و تسهیلاتی که دولت برای افزایش قدرت خرید رانندگان و شرکت‌ها ارایه می‌دهد رقم قابل توجهی نیست و از آن مهمتر اینکه عوارضی گمرکی هم اعمال می‌شود که هزینه تمام شده را بسیار افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه دولت برای نوسازی و توسعه ناوگان باید شرایط حمایتی ایجاد کند، ادامه داد: با این گرانی‌ها کدام راننده می‌تواند اتوبوس وارداتی خریداری کند؟ در این شرایط باید اقداماتی انجام دهند که انگیزه سرمایه‌گذاری در این بخش ایجاد شود وگرنه با قیمت‌های دستوری بلیت و طولانی شدن مدت زمان بازگشت سرمایه، رغبتی برای توسعه ناوگان ایجاد نخواهد شد. البته با این تورم در کشور بازگشت سرمایه‌ای برای فعالان در حمل و نقل جاده‌ای وجود ندارد.

رییس اتحادیه شرکت‌های مسافربری با تاکید بر اینکه در حال حاضر ریسک سرمایه گذاری در حمل و نقل بسیار بالا است، گفت: بیشتر از این که فعالان به دنبال سرمایه گذاری در حمل و نقل باشند به دنبال فرار از این بخش هستند چراکه حمایتی وجود ندارد به همین دلیل، تعداد ناوگان فعال در یک سال از 15 هزار و 500 دستگاه اتوبوس به حدود 6 هزار دستگاه رسیده‌است.      

عامری با بیان اینکه هر چند تقاضا برای خرید اتوبوس در کشور وجود دارد اما قدرت خرید وجود ندارد از این رو تقاضا چشمگیر نیست و در داخل هم تولیدی نداریم که متقاضی بتواند از خرید داخل استفاده کند، افزود: در حال حاضر هیچ برآوردی از قیمت اتوبوس‌های وارداتی نداریم چراکه قیمت آنها دلاری است و نمی‌دانیم در آن زمان نرخ دلار در کشور چقدر است. هنوز هم اتوبوسی وارد نشده و اساسا نمی‌دانیم چه زمانی قرار است این 5 هزار دستگاه اتوبوس وارد شوند.    

وی ادامه داد: در ایران در ساختار حمل و نقل جاده‌ای اغلب خود راننده هستند و بافت آن از ابتدا به این شکل بوده و دولت حتی اگر در بحث قطعات به کمک رانندگان بیاید، می‌توان بخشی از ناوگان زمین‌گیر را احیا کرد.

رییس اتحادیه شرکت‌های مسافربری با اشاره به افزایش درخواست رانندگان پایه یک برای مهاجرت، تاکید کرد: در حال حاضر برخی از کشورها به رانندگان در بخش حمل و نقل باری هم اقامت و هم حقوق چند هزار دلار پرداخت می‌کند و ما امروز با افرادی تحصیل کرده و حتی خلبان مواجه هستیم که به دنبال دریافت گواهینامه رانندگی پایه یک هستند تا بتوانند از این طریق به آن کشورها مهاجرت کنند. آن کسی که گواهینامه پایه یک داشته باشد می‌تواند راننده اتوبوس و کامیون باشد و فرصت مهاجرت دارد.

دیدگاه تان را بنویسید