تقویم تاریخ؛ از شکست حصر آبادان تا روز جهانی جهانگردی
کد خبر: 28500

تقویم تاریخ؛ از شکست حصر آبادان تا روز جهانی جهانگردی

امروز چهارشنبه پنجم مهر سال 1402 هجری شمسی، برابر با یاز دهم ربیع الاول سال 1445 هجری قمری و مطابق با بیست و هفتم سپتامبر سال 2023 میلادی است

آغاز سلطنت رسمی پتر کبیر

IMG_20230927_094310

334 سال پیش در 27 سپتامبر 1689 میلادی:

 سلطنت رسمی "پتر کبیر" امپراتور معروف روسیه، آغاز شد. پتر کبیر، تزار بزرگ و معروف روسیه، در 6 جون سال 1672م در مسکو به دنیا آمد. در آوریل 1712 به سلطنت رسید ولی نیابت سلطنت بر عهده خواهرش سوفی قرار گرفت. پس از آن که خواهرش به نیابت سلطنت رسید، او را به قریه‌ ای در نزدیک مسکو فرستاد که این امر باعث تربیت روحی و اخلاقی پتر شد. خواهر پتر درصدد تقویت حکمرانی خود بر روسیه تا پایان عمر بود ولی از پتر شکست خورد و پتر پس از این واقعه در 27 سپتامبر سال 1689م رسماً به سلطنت نشست. وی تصمیم گرفت تا مردم عقب مانده کشور خود را به سوی تمدن و پیشرفت، رهبری کند. بنابراین با یورش به امپراتوری عثمانی و دیگر کشورهای غرب، در اخذ و فراگیری فنون و مهارت‌های آنان تلاش نمود. او هم‌چنین تعداد زیادی از هنرمندان و صنعت گران کشورهای دیگر را به روسیه آورد و آنان را به کار گمارد. هرچند در اواخر سلطنت پترکبیر، روسیه یکی از ممالک بزرگ و قدرت‌مند به شمار می‌رفت اما در اخلاق واقعی و صفات و روحیات ملی و طبیعی افراد، تغییر فوق ‌العاده‌ ای حاصل نشده بود. پتر کبیر سرانجام در 8 فوریه سال 1725م در 53 سالگی به مرض ذات‌ الریه درگذشت و کاترین اول، همسر وی، به پادشاهی دست یافت.

 

 

تولد حاج شیخ «آقا بزرگ تهرانی»، فقیه، دانشمند و کتابشناس بزرگ مسلمان

IMG_20230927_094308

152 سال پیش در چنین روزی، یازدهم ربیع الاول سال 1293 هجری قمری:

حاج شیخ «آقا بزرگ تهرانی»، فقیه، دانشمند و کتابشناس بزرگ مسلمان در تهران دیده به جهان گشود. او تحصیلات مقدماتی را در تهران آموخت و به منظور کسب تحصیلات عالیه عازم شهر نجف، در عراق شد. وی در حوزه علمیه این شهر از محضر علمای برجسته ای همچون آخوند خراسانی و حاج میرزا حسین نوری کسب علم کرد و به درجه اجتهاد نایل شد. شیخ آقا بزرگ تهرانی سپس به منظور تدوین یکی از بزرگترین دایره المعارف های کتابشناسی اسلام به مطالعه و تحقیق پرداخت و با سفرهای طولانی، در کتابخانه های عراق، ایران، مصر، سوریه، حجاز، فلسطین و چندین کشور دیگر به تحقیق و تتبع مشغول و موفق شد کتاب بزرگ «الذَریعه الی تصانیف الشیعه» را در 26 جلد، تالیف کند. از دیگر آثار مهم این دانشمند مسلمان می توان به کتاب «طبقات اعلام الشیعه» در هشت جلد اشاره کرد. سرانجام این فقیه عالی مقام، به دلیل سفرهای متعدد و در پی یک دوره بیماری طولانی در نجف در سال 1389 هجری قمری درگذشت و بنابر وصیتش در کتابخانه خود در این شهر به خاک سپرده شد.

 

 

تولد گراسیا دله دا، داستان نویس مشهور ایتالیایی

IMG_20230927_094306

152 سال پیش در چنین روزی برابر با بیست و هفتم سپتامبر 1871 میلادی:

«گراسیا دله دا»(Grazia Deledda) داستان نگار چیره دست ایتالیایی و برنده جایزه ادبی نوبل متولد شد. داستان های او که نوعی زندگینامه تخیلی هستند تفاوت شخصیت انسان ها را منعکس می کنند. وی به موازات کتاب (ناول طولانی)، برای مجله ها هم داستان کوتاه می نوشت. معروفترین داستان های او که به دیگر زبان های اروپایی ترجمه شده اند عبارتند از: بادهای نفرت، بعد از طلاق، کبوتر و شاهین، رقص گردنبند، به سوی چپ، ارباب ما، خاکستر ها، و ....

 

 

وفات آیت الله سید حسن صدر از علمای برجسته اسلام

IMG_20230927_094305

91 سال پیش در چنین روزی، یازدهم ربیع الاول سال 1354 هجری قمری:

آیت ا... «سید حسن صدر»، از علمای برجسته اسلام وفات یافت. او از فقهایی بود که در سنین جوانی به درجه اجتهاد رسید و در ردیف اساتید معروف حوزه علمیه نجف - در عراق - قرار گرفت. آیت ا... سید حسن صدر مشهور به صدرالدین در فقه، اصول فقه، کلام، حکمت و حدیث، دانش و تبحر بسیار داشت. از جمله آثار تالیفی این عالم برجسته می توان به کتاب «تاسیس الشیعه»، «الکرام لفنون الاسلام» و «تحصیل الفروع الدینیه فی فقه الامامیه» اشاره کرد.

 

 

امضای قرارداد پولادین میان متحدین در جنگ جهانی دوم 

IMG_20230927_094303

83 سال پیش در چنین روزی، بیست و هفتم سپتامبر سال 1940 میلادی:

«قرارداد پولادین» میان دولت های متحد در جنگ جهانی دوم به امضا رسید. این قرارداد که به موجب آن سه پایتخت رم، برلن و توکیو در کنار هم و در یک محور قرار می گرفتند، میان دولت های آلمان نازی، ایتالیا و امپراتوری ژاپن امضا شد. از اینرو این سه دولت، در جنگ جهانی دوم به دول محور معروف شدند. حمله ژاپن به آمریکا و ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم از پیامدهای این قرارداد بود.

 

 

انتخاب پکن به عنوان پایتخت چین 

IMG_20230927_094302

74 سال پیش در چنین روزی ، بیست و هفتم سپتامبر سال 1949 میلادی:

شهر پرجمعیت پکن، رسماً به عنوان پایتخت کشور چین انتخاب شد. شهر تاریخی پکن که تلفظ محلی آن بیجینگ (Beijing) است، در شرق چین قرار دارد و از مراکز بزرگ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی چین محسوب می شود. پکن بعد از آن به عنوان پایتخت چین انتخاب شد که مائو به قدرت رسید و چیان کای چک، رهبر وقت چین، به جزیره فرمز (تایوان) گریخت.

 

 

شکست حصر آبادان

IMG_20230927_094300

42 سال پیش در چنین روزی، پنجم مهر سال 1360 هجری شمسی:

به فرمان امام خمینی (ره)، رهبر فقید انقلاب اسلامی، رزمندگان شجاع و دلیر ایرانی در عملیاتی سریع و هماهنگ علیه مواضع ارتش صدام، موفق به شکستن محاصره شهر آبادان شدند. شهر آبادان - در منتها الیه جنوب غربی ایران - از ابتدای جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه ایران، به مدت حدود یک سال در محاصره نیروهای نظامی عراق بود و به خاطر وجود استحکامات متعدد، شکست محاصره آن بسیار دشوار به نظر می رسید. اما رزمندگان ایرانی در عملیات مذکور که ثامن الائمه نام داشت، با رشادت، این محاصره را شکستند و اولین پیروزی بزرگ ایران را در تاریخ جنگ تحمیلی، به ثبت رساندند.

 

 

درگذشت فقیه و مرجع کبیر آیت‌ اللَّه "سید عبداللَّه شیرازی" 

IMG_20230927_094259

39 سال پیش در چنین روزی برابر با پنجم مهر سال 1363 شمسی:

فقیه و مرجع کبیر آیت‌ اللَّه "سید عبداللَّه شیرازی" زعیم حوزه علمیه مشهد درگذشت. آیت‌ اللَّه سید عبداللَّه شیرازی در سال 1270 ش (1309 ق) در شیراز به دنیا آمد. ایشان برای تکمیل تحصیلات خود، در سال 1294 ش به نجف اشرف رفت و در حلقه درس حضرات آیات: آقا ضیاءالدین عراقی، سیدابوالحسن اصفهانی و میرزای نائینی شاگردی نمود. این عالم ربانی پس از اقامت سیزده ساله در نجف اشرف و اخذ درجه اجتهاد، به زادگاه خود، شیراز، بازگشت و به احیای حوزه علمیه شیراز همّت گماشت. ایشان مبارزات سیاسی خود را پس از بازگشت از نجف ادامه داده و مخالفت رسمی و علنی خویش را با حکومت رضاشاه پهلوی اعلام کرد. پس از ماجرای کشف حجاب و کشتار خونین مسجد گوهرشاد به دستور رضاخان، آیت ‌اللَّه شیرازی به طور مخفیانه راهی نجف اشرف شده و این اقامت، چهل سال به طول انجامید. ده سال پایانی عمر معظمٌ له در مشهد گذشت و حضور ایشان، حوزه این شهر را رونقی دوباره بخشید. از آیت ‌اللَّه شیرازی آثار و بناهای فراوانی به جای مانده که تاسیس مدارس، کتابخانه ‌ها، مساجد و... در شهرهای مختلف از آن جمله‌ اند. هم‌چنین عُمدَةُالوسایل، الامامَةُ و الشیعَه و ذخیرةُ الصّالحین از جمله کتب این عالم آگاه می‌ باشند. آیت ‌اللَّه سیدعبداللَّه شیرازی سرانجام در پنجم مهرماه 1363 ش برابر با اول محرم 1405 ق در 93 سالگی به سوی معبود شتافت و در جوار حرم منوَّر امام رضا(ع) به خاک سپرده شد.

 

 

روز جهانی جهانگردی

IMG_20230927_094257

بیست و هفتم سپتامبر برابر با روز جهانی جهانگردی است.

جهانگردی در دنیای امروز، یکی از بهترین ابزارهای تبادل و تعامل فرهنگی است. جهانگردی در واقع مجموعه ‌ای از سیر و سفرها و سیاحت‌ های داخلی و خارجی است که با اهداف و نیت‌ های مختلف انجام می‌ گیرد. جهانگرد کسی است که به منظور تفریح، بازدید از نقاط دیدنی، معالجه، تجارت، ورزش و زیارت به کشور دیگر سفر کند، مشروط بر این که مدت اقامت از بیست و چهار ساعت کمتر و از شش ماه بیشتر نباشد و در فاصله ‌ای کمتر از هفتاد کیلومتر انجام نگیرد.جهانگردی با انگیزه ‌های مختلف از دیرباز بین انسان ‌ها رواج داشته اما جهانگردی با سبک جدید از اوایل قرن شانزدهم میلادی آغاز شد. زمانی که انقلاب صنعتی اروپا را فراگرفت و شیوه ‌های نوین زندگی در جامعه اروپا نمود پیدا کرد. از اوایل قرن هفدهم، اصطلاح توریست در جامعه فرانسه رایج گردید. این اصطلاح در مورد جوانانی به کار برده می‌ شد که برای تکمیل تحصیلات و کسب تجربه‌ های لازم زندگی، مسافرت می‌ کردند. پس از جنگ جهانی دوم توجه به ارزش و بعد اقتصادی جهانگردی، آغاز گردید و کشورهای اروپایی برای کسب درآمد و بازسازی خرابی‌ ها، این صنعت را مورد توجه قرار دادند. در حال حاضر با توجه به عواملی مانند گسترش ارتباطات، افزایش اطلاعات ملت‌ ها از یک‌دیگر، توسعه صنعت حمل و نقل، علاقه‌ مندی عموم جوامع بشری به آشنایی با آثار سایر ملل و پی بردن دولت‌ ها به بازدهی اقتصادی صنعت توریسم، این صنعت از نظر اهمیت اقتصادی، جایگاه سوم را در دنیا دارد.

دیدگاه تان را بنویسید