ماجرای زنده شدن نوزاد نارس در سردخانه بیمارستان شهریار چه بود؟
کد خبر: 23127

ماجرای زنده شدن نوزاد نارس در سردخانه بیمارستان شهریار چه بود؟

ماجرای نوزادی که زودتر از موعد در بیمارستان امام سجاد (ع) شهریار به دنیا آمد، بدون علائم حیاتی به سردخانه رفت، دوباره احیا و در نهایت با ضربان قلب ضعیف از دنیا رفت، از اوایل هفته خبرساز شده است.

 

به گزارش خودکارنیوز، این اتفاق باعث شد که رسانه ها از برکناری رئیس بیمارستان امام سجاد شهریار با دستور رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران خبر بدهند؛ سخنگوی وزارت بهداشت هم در خبری که در پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت (وبدا) منتشر شده، ضمن تایید این موضوع برکناری رییس بیمارستان امام سجاد(ع) را از اختیارات رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران خواند.

 

پدرام پاک آئین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی البته این را هم گفت که این برکناری با حادثه بیمارستان امام سجاد (ع) مرتبط بوده، اما جنبه جزایی ندارد و از اختیارات رییس دانشگاه است.

 

با گذشت اندک زمانی گمانه زنی و شایعات زیادی در مورد این پرونده فضای مجازی را فرا گرفت اما دکتر محمدهادی ناصح مدیر شبکه بهداشت و درمان شهریار در این باره در مصاحبه ای تلویزیونی گفت: ساعت ۱۲:۴۰ دقیقه روز پنجشنبه ۳۱ فرودین یک مادر ۲۵ ساله با بارداری حدود ۲۶ هفته و در اولین نوبت بارداری اش با درد زیر شکم به بیمارستان امام سجاد مراجعه می کند.

 

او ادامه داد: پس از انجام معاینات لازم و سونوگرافی، توصیه می شود که این مادر به بیمارستانی مجهزتر برای ادامه درمان مراجعه کند.

 

به گفته دکتر ناصح، بیمار با رضایت شخصی، مرخص می شود و یک ساعت بعد به بیمارستانی در کرج می رود؛ این بار هم معاینات لازم و سونوگرافی انجام شده و عفونت اداری تشخیص و مداوا صورت می گیرد.

 

وی افزود: پس از ترخیص بیمار به دلیل درد زیر شکم باز به درمانگاهی در ملارد مراجعه کرده و سرم تراپی انجام می شود.

 

دکتر ناصح ادامه داد: مادر جوان ساعت ۴:۳۰ صبح به دلیل پارگی کیسه آب به بیمارستان امام سجاد(ع) مراجعه می کند و در ساعت ۵ صبح اول اردیبهشت به اتاق عمل می رود؛ نوزاد متولد شده اما ضربان و صدای قلب نداشت.

 

به گفته این مسئول، با این حال حدود یک ساعت نوزاد نارس که در واقع ۶ ماهه به دنیا آمده در کنار مادرش بود اما چون علائم حیاتی نداشت به سردخانه منتقل می شود.

 

دیر شبکه بهداشت و درمان شهریار گفت: در ساعت ۱۶ همان روز پدر نوزاد به همراه مامور بیمارستان به سردخانه مراجعه و احساس می کنند که پای کودک حرکت می کند و به سرعت نوزاد به بخش ویژه (NICU) منتقل می شود؛ درمان های لازم توسط متخصص اطفال و کادر درمان انجام می شود اما ضربان قلب ضعیف است و با درمان دارویی ضربان نوزاد به ۸۰ می رسد.

 

وی خاطرنشان کرد: چهار بار احیای قلبی از ۱۶ تا ۳ صبح انجام می شود اما متاسفانه نوزاد ایست قلبی می کند و فوت نوزاد اعلام می شود.

 

دکتر ناصح در مورد احتمال قصور پزشکی در این پرونده یادآور شد: در این خصوص بررسی کارشناسی توسط مسئولان وزارت بهداشت در حال انجام است.

 

ارسال پرونده نوزاد به پزشکی قانونی

 

در تازه ترین اظهارنظر سخنگوی وزارت بهداشت درباره خبر نوزاد فوت شده بیمارستان امام سجاد (ع) شهریار گفت: پرونده نوزاد نارسی که بنا به اعلام کادر درمان بیمارستان امام سجاد(ع) شهریار فوت شده به دنیا آمده و پدر وی مدعی زنده بودن او بعد از تولد شده است، در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفته تا وضعیت و علت دقیق مرگ نوزاد در بررسی های علمی روشن شود.

 

پاک آیین افزود: در این زمینه گزارش و شرح حال جامعی با جزئیات تهیه و به پزشکی قانونی ارسال شده است.

 

به گفته وی، تا اعلام پاسخ پزشکی قانونی، اظهارات گوناگون درباره وضعیت و علت فوت نوزاد، قطعیت و ارزش اثباتی ندارد.

 

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: چنانچه نظریه پزشکی قانونی ناظر به وقوع تخلف یا جرم از سوی هریک از عوامل بیمارستان امام سجاد(ع) باشد، رسیدگی قانونی لازم توسط مرجع ذیصلاح صورت خواهد گرفت.

دیدگاه تان را بنویسید