تقویم تاریخ؛ از وفات حضرت خدیجه(س) تا روز جمهوری اسلامی
کد خبر: 22414

تقویم تاریخ؛ از وفات حضرت خدیجه(س) تا روز جمهوری اسلامی

امروز شنبه ، دوازدهم فروردین سال 1402 هجری شمسی، برابر با دهم رمضان سال 1444 هجری قمری و مطابق با اول آوریل سال 2023 میلادی است.

وفات حضرت خدیجه(س)، همسر بزرگوار پیامبر اکرم

 

1447 سال پیش در چنین روزی، دهم رمضان سال سوم قبل از هجرت:

حضرت خدیجه (س)، همسر بزرگوار پیامبر اکرم (ص) در شهر مکه وفات یافت . حضرت خدیجه (س) که از زنان نامدار و ثروتمند قریش بود، 15 سال قبل از بعثت پیامبر اکرم (ص) با ایشان ازدواج کرد . این بانوی بزرگوار، اولین فردی بود که به رسالت حضرت محمد (ص) ایمان آورد و با تمام توان خود به یاری دین اسلام برخاست. وجود حضرت خدیجه (س) برای پیامبر اسلام، به قدری اهمیت داشت که پیامبر، رحلت این بانوی بزرگ را مصیبتی عظیم خواند و سال رحلت حضرت خدیجه (س) و حامی بزرگ دیگر خود یعنی حضرت ابوطالب را، «عام الحزن»، یعنی سال اندوه نامید . زیرا ابوطالب، عموی بزرگوار پیامبر نیز در همان سال وفات یافته بود. بعد از رحلت حضرت خدیجه (س) ، حضرت محمد (ص) همواره از او به نیکی یاد می کرد و ازجمله درباره او فرمود: «به خدا قسم بهتر از خدیجه را خدا به من عطا نکرده است، او هنگامی که مردم کافر بودند به من ایمان آورد و هنگامی که مردم تکذیبم می کردند ، مرا تصدیق کرد.»

 

 

ترور خواجه نظام الملک، اندیشمند و سیاستمدار دوره سلجوقیان

 

959 سال پیش در چنین روزی، دهم رمضان سال 485 هجری قمری:

«خواجه نظام الملک»، وزیر دانشمند و معروف سلسله سلجوقیان به دست مخالفین کشته شد. وی به سال 410 هجری قمری در شهر توس ـ در شمال شرقی ایران ـ متولد شد و مدت 40 سال در خدمت سلجوقیان بود . خواجه نظام الملک طی این مدت مدارسی چون نظامیه بغداد را تاسیس کرد و پس از راه اندازی این مدرسه، حدود شش هزار شاگرد در آن به آموختن فقه ، تفسیر و دیگر علـوم رایج زمان مشغول شدند. معروفترین اثر نظام الملک ، کتاب «سیاست نامه» یا «سیرالملوک» نام دارد که 50 فصل است و حاوی مطالب مختلفی از جمله مطالب قرآنی ، روایات و سیره پیامبر اکرم (ص) ، قصص انبیاء ، حکایات و اصول کشورداری است.

 

 

تولد ویلیام هاروی، کاشف چگونگی گردش خون در بدن

 

445 سال پیش در چنین روزی، اول آوریل سال 1578 میلادی:

«ویلیام هاروی» (William Harvey) ، پزشک و دانشمند علم تشریح در انگلیس متولد شد . او پس از تحصیل در رشته پزشکی ، به عنوان استاد در دانشگاه مشغول به کار شد و به تحقیقات خود در علم پزشکی ادامه داد. هاروی در سال 1616 ، چگونگی گردش خون در بدن را کشف کرد و رساله ای در این مورد نوشت . وی همچنین رساله ای در باره پیدایش جانوران به رشته تحریر درآورد . هاروی در سال 1657 درگذشت.

 

 

تولد بیسمارک، نخستین صدراعظم آلمان

 

208 سال پیش در چنین روزی، برابر با اول اوریل 1815 میلادی:

 اتو ادوارد لئوپولد فون بیسمارک(Otto von Bismarck) زمام‌دار بزرگ و نخستین صدراعظم در تاریخ آلمان در شونهاوزن متوّلد شد. وی در گوتینگن به تحصیل حقوق پرداخت و مدتی به عنوان دیپلمات ، در سن پترزبورگ و در پاریس مشغول به کار بود تا اینکه در سال ۱۸۶۲ به عنوان نخست‌وزیر و وزیر خارجه پروس منصوب شد. بیسمارک، سال ۱۸۶۴ رهبری پروس را در جنگ آلمان - دانمارک و اتریش برعهده داشت.  وی دو سال بعد هم همین مسئوًلیت را در جنگ پروس -اتریش به عهده داشت . این جنگ به نابودی کنفدراسیون آلمان و در نهایت ، بیرون راندن اتریش از امپراتوری آلمان انجامید . سال ۱۸۶۷ ، کنفدراسیون آلمان شمالی تاًسیس شد که در آن بیسمارک به عنوان صدراعظم منصوب شد. در پایان جنگ پروس- فرانسه در ۱۸ ژانویه ۱۸۷۱، ویلهلم یکم در ورسای به عنوان امپراتور (آلمانی: Kaiser) خوانده شد و به این ترتیب بیسمارک توانست با همت و تلاش خود ، امپراتوری آلمان را تاًسیس کند . بیسمارک ، صدراعظم امپراتوری شد و لقب صدراعظم آهنین را بعدها از آن خود کرد . بیسمارک در حدود 20سال در مقام صدراعظمی آلمان، این امپراتوری را اداره کرد و سرانجام در حالی که در اواخر عمر از کار برکنار شده بود، در 24آگوست 1898 میلادی درگذشت.

 

 

حمله نیروهای آمریکایی به جزیره اوکیناوا در ژاپن

 

78 سال پیش، در روز اول آوریل سال 1945 میلادی:

تهاجم بزرگ نیروهای آمریکایی به جزیره اوکیناوا در ژاپن آغاز شد . این حمله که اواخر جنگ جهانی دوم روی داد ، آخرین و بزرگترین نبرد دریایی و زمینی میان آمریکا و ژاپن بود . در این نبرد 83 روزه ، 1300 کشتی و نزدیک به ده هزار هواپیمای جنگی آمریکا شرکت داشتند. ژاپنی ها در این جنگ به شدت از خاک خود دفاع کردند و 36 کشتی جنگی آمریکا ، عمدتاً در اثر حمله کامیکازه ها یا خلبانان انتحاری ژاپنی از بین رفت و 369 کشتی به شدت آسیب دید. در این نبرد همچنین 763 هواپیمای آمریکایی سرنگون شد. البته ژاپنی ها نیز دردفاع از اوکیناوا تاوان سنگینی پرداختند و از صد و بیست هزار مدافع این جزیره ، صد و ده هزار تن کشته یا مجروح شدند. ارتش ژاپن همچنین 16 کشتی و 7830 هواپیمای جنگی خود را از دست داد. آمریکایی ها در نهایت جزیره اوکیناوا را اشغال کردند، اما مقاومت ژاپنی ها ، آمریکا را از حمله به خاک اصلی ژاپن بازداشت . در عوض زمامداران واشنگتن برای به تسلیم واداشتن ژاپن، در یک اقدام غیر انسانی ، فرمان بمباران اتمی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی را در ژاپن صادر کردند . هم اکنون، پایگاه اصلی آمریکا در ژاپن در جزیره اوکیناوا قرار دارد و مردم این جزیره سال هاست خواستار تعطیلی این پایگاه هستند.

 

 

درگذشت آیت الله میرزا ابوالفضل زاهدی، فقیه و مفسر برجسته

 

45 سال پیش در چنین روزی، برابر با دوازدهم فروردین 1357 هجری شمسی:

فقیه ، مفسّر و واعظ وارسته ، آیت ‌اللَّه "میرزا ابوالفضل زاهدی" درگذشت. آیت ‌اللَّه میرزا ابوالفضل زاهدی، در حدود سال 1270ش (نیمه شعبان 1309 ق) در قم به دنیا آمد و پس از فراگیری مقدمات و سطوح حوزه ، در محضر درس خارج حضرات آیات میرزا ابوالقاسم کبیر قمی، شیخ عبدالکریم حائری یزدی و درس فلسفه و حکمت استاد میرزا علی اکبر مدرس یزدی ، به مدارج بالای علمی رسید. وی از جمله افرادی بود که در مهاجرت آیت‌ اللَّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی از اراک به قم و تشکیل حوزه علمیه قم ، نقش مؤثری ایفا کرد. ایشان علاوه بر تبحر در بحث و ردّ و ایراد استدلالی در ادیان، به تاریخ و جغرافیای ادیان گوناگون آشنا بود و از ایشان برای بحث علمی با صاحبان ادیان استفاده می شد. علمای بزرگ و مراجع تقلید ، برای نظریات ایشان از جمله نظرات فقهی ‌اش احترام خاصی قائل بودند و حضرت امام خمینی(ره)، ایشان را "شیخ الطائفه" می‌ خواند. این فقیه جلیل در دوازدهم فروردین 1357 ش در 87 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و پس از تشییع باشکوهی ، در قبرستان شیخان قم به خاک سپرده شد. مراسم تشییع وی به صحنه مبارزه علیه رژیم تبدیل شد و باعث گشودن دوباره مدرسه فیضیه قم شد که سالیانی تعطیل بود .

 

 

روز جمهوری اسلامی 

 

44 سال پیش درچنین روزی، دوازدهم فروردین سال 1358 هجری شمسی:

ملت مسلمان ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی با شرکت در یک همه پرسی ، دست به یک انتخاب تاریخی وسرنوشت ساز زد. دراین همه پرسی ، ملت مسلمان ایران با اکثریت نود و هشت و دو دهم درصد ، به برقراری نظام جمهوری اسلامی در ایران  رای مثبت داد و از آن پس ، همه ساله روز دوازدهم فروردین ماه ، به نام  روز جمهوری اسلامی، در ایران جشن گرفته می شود . اگرچه مردم مسلمان ایران در جریان انقلاب اسلامی نیز بارها خواستار برقراری جمهوری اسلامی در کشورشان شده بودند ، اما امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب ، بر برگزاری یک همه پرسی از مردم در مورد نوع نظام آینده ایران ، تاکید کردند . نتیجه این نظرخواهی نه تنها معدود مخالفان حکومت اسلامی را منزوی کرد ، بلکه به همه جهانیان نشان داد که مردم ایران خواستار نظامی مردمی و دموکراتیک بر اساس تعالیم و قوانین دین مبین اسلام هستند . حضرت امام خمینی (ره)، رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران ، در بخشی از پیام خود به مناسبت اعلام نظام جمهوری اسلامی در ایران ، فرمودند: «‌مبارک باد برشما روزی که پس از شهادت جوانان برومند و رنجهای طاقت فرسا ، دشمن خود را از پای درآوردید و با رای قاطع به جمهوری اسلامی ، حکومت عدل الهی را اعلام نمودید . حکومتی که در آن جمیع اقشار ملت بطور یکسان و برابر هستند و نور عدل الهی بر همه می تابد و باران رحمت قرآن و سنت ، بر همه کس به یکسان می بارد.»

 

 

درگذشت حسین عمادزاده اصفهانی، محقق معاصر ایرانی

 

33 سال پیش در دوازدهم فروردین 1369 شمسی:

محقق معاصر ایرانی، استاد "حسین عمادزاده اصفهانی" درگذشت. حسین عمادزاده اصفهانی فرزند حجت الاسلام احمد عماد الواعظین در سال 1284 ش در اصفهان به دنیا آمد. او در حوزه اصفهان از علمای آن روز همچون آیات عظام سیدعلی نجف‌آبادی، محمود مفید، علی واعظ شیرازی، سیدصدرالدین کوهپایه ‌ای و محمدرضا کلباسی کسب فیض کرد و به مدارج والایی در علم دست یافت. عمادزاده همچنین دارای اجازه روایتی از علمای آن زمان همچون آیات عظام سید ابوالحسن اصفهانی، شیخ آقابزرگ تهرانی، سیدمحمد حجت کوه‌ کمره ‌ای و محمدرضا مظفر و... بود. حسین عمادزاده اصفهانی دارای آثار بسیاری است که برخی از آنها عبارتند از جهان اسلام و اسلام در جهان، ترجمه و تفسیر قرآن کریم، شرح خطبه غدیر، تاریخ عاشورا، فاطمه زهرا(س) و مجموعه زندگانی چهارده معصوم و ده‌ها اثر دیگر. وی علاوه بر تحقیق و تألیف و نیز تدریس در دانشگاه، مقالاتی نیز برای روزنامه ‌ها و مجله ‌ها می‌ نوشت. استاد عمادزاده سرانجام در دوازدهم فروردین 1369 ش در 85 سالگی در تهران درگذشت.

 

 

درگذشت عسل بدیعی، بازیگر سینما و تلویزیون ایران

 

10 سال پیش در چنین روزی، دوازدهم فروردین 1392 شمسی:

عسل بدیعی ، بازیگر سینما و تلویزیون ایران درگذشت. عسل بدیعی متولد سال 1356 در تهران بود و از سال 75 با بازی در «بودن یا نبودن» ساخته کیانوش عیاری ، فعالیت حرفه ای خود را آغاز کرد. وی روز 11 فروردین در بیمارستان لقمان بستری شده بود و به دلیل  مشکلات تنفسی و قلبی دچار مرگ مغزی شد.از دیگر کارهای وی می‌توان به این فیلم‌های سینمایی اشاره کرد: (۱۳۷۸) دست‌های آلوده (سیروس الوند)، (۱۳۷۹) هفت پرده (فرزاد مؤتمن)، (۱۳۷۹) از صمیم قلب (بهرام کاظمی)، (۱۳۸۲) شمعی در باد (پوران درخشنده)، (۱۳۸۴) پروانه‌ای در مه (محمدجواد کاسه‌ساز)، (۱۳۸۵) سربلند (سعید تهرانی) و (۱۳۸۷) روز هشتم. در پی مرگ مغزی عسل بدیعی بازیگر سینمای ایران ، اعضای بدن وی به بیماران نیازمند اهدا شد. روحش شاد

دیدگاه تان را بنویسید