یک استاد دانشگاه: کتابخوانی نگرش وسبک زندگی افراد را تغییر میدهد
کد خبر: 18651

یک استاد دانشگاه: کتابخوانی نگرش وسبک زندگی افراد را تغییر میدهد

یک محقق و استاد دانشگاه در گفتگو با خودکارنیوز گفت، کتابخوانی، نگرش و سبک زندگی را تغییر می دهد.

به گزارش خودکارنیوز، *دکتر شهناز عزیزی* ، استاد دانشگاه و مدیر پژوهش کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی   ضمن اشاره بر ضرورت انتخاب کتاب مفید و مناسب گفت: مطالعه کتاب این امکان را فراهم مى کند که با تامل و تفکر در محتوای آن، حقیقت زندگى خود را بیابیم و ظرفیت ها و مهارتهای شناختى خود را ارتقاء بدهیم و از لذتى واقعی و کمیاب بهره مند شویم. 

این پژوهشگر ، مطالعه را از نیازهای اجتماعی انسان برشمرد و افزود: هر فردی با مطالعه قادر خواهد بود با اندیشه و افکار دیگران ارتباط برقرار کند و از دستاوردهای علمى و ادبى آنها بهره مند شود. بنابراین کتابخوانى اصلی ترین ابزار افزایش سطح آگاهى و دانش همگان است. 

وی اشاره کرد ؛ غلط مشهوری رواج پیدا کرده که مردم ما کتاب نمی خوانند . 

مردم ما به دلایل سنتی، تاریخی و هویتی؛ فرهنگ کتاب خواندن را دارند اما این فرهنگ نیاز به ارتقا سخت افزاری و نرم افزاری دارد . 

دکتر عزیزی افزود: دوره دعوت عام به کتاب خواندن گذشته، الان باید مردم را دعوت کنیم به "کتاب خوب خواندن" 

تولید انبوه کتاب‌های بازاری و سودجویان کتاب ساز، آسیب حوزه کتاب هستند . 

در صنعت چاپ نمی توانیم چاپ و نشر را محدود کنیم اما می توانیم کتاب خوب معرفی کنیم 

در رشته های مختلف، در موضوعات متنوع و در مسائل مبتلابه اقشار و اصناف مختلف جامعه باید کتاب خوب معرفی نمود .

۱۰ استاد ادبیات، ۳۰ کتاب ممتاز آن سال را معرفی کنند. اساتید و متخصصان حوزه های مختلف را دعوت کنیم و از آنها کمک بگیریم

وزارت ارشاد، کتابخانه ملی و کتابخانه مجلس ، مجمع ناشران انقلاب اسلامی و انجمن ناشران کودک و نوجوان ؛ هر ساله در هفته کتاب با کمک اساتید مجرب ، کتابهای فاخر هر سال را معرفی کنند.

*جایگاه کتاب در خانواده های ایرانی*

کتاب به معنای قرآن، نهج البلاغه ، صحیفه سجادیه،  گلستان ، بوستان و شاهنامه همیشه محبوب خانواده های ایرانی بوده است . اشعار  باباطاهر و خیام نسل به نسل چرخیده اما این محبوبیت یک دلیل فرامتنی دارد که در عصر حاضر تقید به آن می‌تواند پیوند نسل های جدید را با کتاب مستحکم کند . اگر کتاب حافظ و بوستان و گلستان و شاهنامه و ....محبوب خانواده ها بودند، به این علت بوده که با خاطره خوش قرآن و حافظ کنار سفره هفت سین گره خورده با دورهمی های جذاب شبهای یلدا با جمع های خانوادگی ، فامیلی و  محله ای قرآن خوانی های دسته جمعی آمیخته است . 

انس والدین با فرزندان،  گپی شیرین قبل خواب با قصه های قرآنی، با داستان های کهن اخلاقی نامداران ادب فارسی ؛ تجربه ای ماندگار از کتاب خوانی و انس با کتاب‌های آسمانی و ادبیات فاخر ایرانی را در حافظه فرزندان به جا می‌گذارد. 

ما ملتی هستیم با پیشینه فرهنگی غنی که همیشه اهل کتاب و مراجعه به کتابخانه ها بودیم . دانشمندان  بلندآوازه بسیاری ایرانی بوده و هستند ‌ 

اگر در عصر کنونی ذائقه مردم ما به سمت فضای مجازی سوق پیدا کرده، یا قشری دچار  آسیب گشت زدن های بی هدف و اتلاف وقت شده اند؛ دلیل بر منفی بودن ظرفیت فضای محازی نیست 

این ظرفیت می‌تواند بستری باشد برای تبلیغ کتاب و کتابخوانی با ابزار و روش های نو ، بدیع و جذاب 

پس کتاب و مطالعه محبوب خانواده های ایرانی بوده و هست منتها فرهنگ کتابخوانی با استفاده از ظرفیت های جدید بایستی توسعه و ارتقا یابد ‌

*دیده شدن کتاب به عنوان یک ضرورت فرهنگی در سبد کالای فرهنگی خانه*

صاحبنظران توصیه می‌کنند که بخشی از سبد خرید ماهانه خانواده را به خرید کتاب و مجلات اختصاص دهید . پیام این توصیه آن است که همانگونه که لباس و خوراک برای جسم ضرورت دارد، مطالعه و خواندن کتاب برای روح  انسان و نشاط روان او ضرورت دارد .

 راهکارهای متنوعی ارائه می‌شود مثل اینکه در خرید کتاب فرزندان را مشارکت دهید و ....

اما توجه به یک نکته در ارتقا فرهنگ کتاب خوانی حائز اهمیت است . هر خانه ای یک سبد فرهنگی دارد‌ سینما، تئاتر،  کنسرت، شیکه نمایش خانگی ، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی...

اینها به معنای کنار گذاشتن کتاب نیست. یک کتاب شعر فاخر می‌تواند تبدیل به کنسرت ی جذاب بشود. یک داستان حرفه ای ، یک فیلمنامه  قوی می‌تواند زیرساخت یک فیلم ماندگار  یا تئاتری زیبا باشد ‌ . کتاب را باید فونداسیونی دید. کتاب زیرساخت همه ی این حوزه هاست .

 

دیدگاه تان را بنویسید