فائو: قیمت جهانی مواد غذایی در سال ۲۰۲۲ رکورد زد
کد خبر: 20034

فائو: قیمت جهانی مواد غذایی در سال ۲۰۲۲ رکورد زد

سازمان خواروبار و کشاورزی جهانی که قیمت مواد غذایی در سراسر جهان را تنظیم می‌کند، امسال بالاترین رقم قیمت غذا را به ثبت رساند.

به گزارش خودکارنیوز، افزایش قیمت اکثر کالا‌های غذایی در سال گذشته در میانه اختلالات ناشی از جنگ، شاخص قیمت آژانس مواد غذایی سازمان ملل را به بالاترین سطح تاریخ رساند.

به گزارش رویترز، این آژانس اعلام کرد که شاخص قیمت مواد غذایی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به طور متوسط در سال ۲۰۲۲ به ۱۴۳.۷ واحد رسید که نسبت به سال ۲۰۲۱ به میزان ۱۴.۳ درصد افزایش داشته است. این بالاترین رقم از زمان شروع ثبت آمار‌ها در سال ۱۹۹۰ است.

قیمت مواد غذایی در ماه آخر سال میلادی تا اندازه‌ای کاهش یافت، اما همچنان میانگین آن در کل سال در بالاترین حد خود قرار دارد.

پس از وقوع جنگ اوکراین، در عرضه مواد غذایی اختلال ایجاد شد و قیمت غذا در سراسر جهان به طور قابل توجهی افزایش یافت. روسیه و اوکراین هر دو از مهم‌ترین صادرکنندگان گندم و غلات هستند. افزون بر این، روسیه یکی از صادرکنندگان مهم کود در جهان است. روسیه و اوکراین تا چندین ماه پس از آغاز جنگ یکدیگر را به مین‌گذاری در دریای سیاه متهم می‌کردند. امری که سبب اختلال در حرکت کشتی‌های حامل غلات شد و در روند عرضه اختلال ایجاد کرد.

گفتنی است، توافق غلات که در ماه ژوئیه با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه بین کی‌یف و مسکو امضا شد، تا اندازه‌ای توانست از سیر صعودی قیمت مواد غذایی بکاهد.

دیدگاه تان را بنویسید