عصبانیت اسرائیل از عدم حمایت آمریکا از صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام
کد خبر: 21815

عصبانیت اسرائیل از عدم حمایت آمریکا از صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام

یک رسانه آمریکایی درباره مذاکرات آمریکا و رژیم صهیونیستی درخصوص ایران به ویژه برنامه هسته ای تهران با بیان اینکه واشنگتن -تل‌آویو از "دیدگاه بسیار نزدیک‌تری" به ایران نگاه می‌کنند،درعین حال به عصبانیت این رژیم از دولت بایدن در عدم همراهی برای صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس اشاره کرد.

به گزارش خودکارنیوز، تارنمای آکسیوس روز چهارشنبه به وقت محلی به نقل از یک مقام ارشد صهیونیستی نوشت، مذاکرات آمریکا و اسرائیل در مورد ایران در این هفته مثبت بود و نشان داد که دو کشور از دیدگاه بسیار نزدیک‌تر به این موضوع نگاه می‌کنند.

این رسانه آمریکایی - صهیونیستی در این مطلب به روایت خبرنگارش از تل آویو نوشت  که مذاکرات در کاخ سفید که از زمان روی کار آمدن کابینه جدید اسرائیل اولین بار در نوع خود بود که  در میان نگرانی های فزاینده در مورد پیشرفت بی سابقه برنامه هسته ای ایران انجام شد.

هیات رژیم صهیونیستی به رهبری ران درمر وزیر امور استراتژیک و تزاچی هانگبی مشاور امنیت ملی، مقامات ارشد وزارت خارجه، وزارت جنگ و جامعه اطلاعاتی اسرائیل در این جلسه شرکت کردند.

کاخ سفید اعلام کرد که تیم آمریکا به رهبری جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی و هیات اسرائیلی "با نگرانی قابل توجهی پیشرفت ها در برنامه هسته ای ایران را بررسی کردند."

کاخ سفید اضافه کرد که  تیم های دو کشور در مورد تقویت مشارکت امنیتی بین رژیم صهیونیستی و آمریکا گفتگو کردند و متعهد شدند که هماهنگی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای و "بازدارندگی بیشتر در مقابل فعالیت های منطقه ای بدخواهانه ایران" را تقویت کنند.

این مقامات همچنین در مورد رزمایش های نظامی اخیر اسرائیل و آمریکا گفتگو کردند.

آکسیوس با تکرار لفاظی های رژیم صهیونیستی مدعی شد که مقامات این رژیم  گفته‌اند این رزمایش ها  بر تمرین  حمله نظامی احتمالی متمرکز بودند.

این رسانه به نقل از یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی که در این گفت‌وگوها حضور داشت، نوشت: رایزنی‌ها درباره ایران بسیار خوب بودند. رایزنی‌ها در سطح بالایی از گشودگی قرار داشتند.

یک مقام دیگر اسرائیلی نیز گفت که این رایزنی‌ها نشان‌دهنده این بود که تل آویو و واشنگتن بیشتر از گذشته در خصوص ایران هم‌ جهت هستند.

این مقام صهیونیستی مدعی شد: توافق هسته‌ای در دستور کار نیست و ایرانی‌ها در حال کمک  به روسیه در اوکراین هستند. وارد دنیایی جدید و فضایی متفاوت شده‌ایم و از دیدگاه نزدیکتری به موضوع نگاه می‌کنیم.

این مقام صهونیستی با جدی خواندن گفتگوها افزود: رایزنی‌های جدی در خصوص ایران صورت گرفت و صرفا دیداری تشریفاتی نبود.

مقامات صهیونیست گفته اند که این رژیم از اینکه آمریکا  از پیشنهاد فرانسه، آلمان و انگلیسی برای صدور قطعنامه انتقادی علیه ایران در جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در اوایل هفته جاری حمایت نکرد، ناامید و ناراضی است.

 ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر بر دیپلماسی در قبال برنامه هسته ای ایران تاکید کرد و گفت: انتظار داریم ایران به تعهدات خود در بیانیه مشترک با آژانس بین المللی انرژی اتمی عمل کند.

 ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که  در پایان ماه جاری میلادی از سمت خود استعفا می دهد، روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن درباره توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که ما از نزدیک با همتایان اروپایی خود از جمله انگلیس فرانسه و آلمان در خصوص برنامه هسته ای ایران همکاری می کنیم.

وی تصریح کرد که ما همچنین از تلاش های آژانس بین المللی اتمی برای حل تمام مسایل پادمانی و اعمال تدابیر راستی‌آزمایی و نظارتی موثر در تاسیسات هسته‌ای ایران حمایت می کنیم.

پیش از این رابرت مالی (راب ملی) نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرده بود،ایالات متحده قبل از تصمیم گیری درباره اقدامات و گامهای بعدی درباره ایران منتظر نتایج سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران خواهد ماند.

نماینده ویژه دولت بایدن روز پنجشنبه به وقت محلی در نشستی در نشستی با حضور کارشناسان اندیشکده‌های آمریکایی که توسط لابی صهیونیستی جی-استریت برگزار شده بود، پیش از سفر گروسی به تهران گفت: مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است به ایران برود. او هنوز گزارش خودش را در خصوص پایبندی یا عدم پایبندی ایران به ان.پی.تی منتشر نکرده است. باید منتظر آن بمانیم تا بعد ببینیم چه اقداماتی مناسب هستند.

مذاکره کننده ارشد آمریکا در گفتگوهای غیرمستقیم با ایران افزود: با سه کشور اروپایی (تروئیکای اروپا)  و کشورهای دیگر در جهان که نگران برنامه هسته‌ای ایران هستند، در تماس نزدیک هستیم و در این خصوص تصمیم خواهیم گرفت.

دیدگاه تان را بنویسید