سازمان ملل: هند تا اواسط ۲۰۲۳ پرجمعیت ترین کشور جهان می‌شود
کد خبر: 23017

سازمان ملل: هند تا اواسط ۲۰۲۳ پرجمعیت ترین کشور جهان می‌شود

مرکز داده‌های سازمان ملل متحد چهارشنبه شب اعلام کرد که هند در مسیر پیشی گرفتن از چین، تا اواسط سال جاری (۲۰۲۳) به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان خواهد شد.

 به گزارش خودکارنیوز به نقل از آسوشیتدپرس، در حالی که ۲۵۴ میلیون نفر از جمعیت هند را افراد بین ۱۵ تا ۲۴ سال تشکیل می‌دهند و چین با جمعیت سالخورده و نرخ رشد جمعیت کند دست و پنجه نرم می‌کند، کارشناسان بر این اعتقادند که تغییرات جمعیتی می‌تواند راه را برای تبدیل شدن هند به یک وزنه سنگین اقتصادی و جهانی هموار کند.

البته اقتصاددانان هشدار داده‌اند که حتی با توجه به اینکه اقتصاد هند با افزایش جمعیت یکی از سریعترین رشدها را تجربه می‌کند، نرخ بیکاری نیز در این کشور آسیای جنوبی افزایش یافته است.

در گزارش سازمان ملل آمده است که هند در اواسط سال جاری (۲۰۲۳) حدود ۲.۹ میلیون نفر بیشتر از چین جمعیت خواهد داشت. بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان ملل، هند حدود یک میلیارد و ۴۲۸ میلیون نفر در مقابل چین با یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون نفر، در آن زمان جمعیت خواهد داشت. جمعیت شناسان می‌گویند محدودیت داده‌های جمعیتی محاسبه تاریخ دقیق را غیرممکن می کند. هند از سال ۲۰۱۱ سرشماری انجام نداده است.

چین از سال ۱۹۵۰ یعنی سالی که سازمان ملل شروع به انتشار داده‌های جمعیتی کرد، بزرگترین جمعیت جهان را داشته است. چین و هند هر دو بیش از ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت دارند و روی هم رفته بیش از یک سوم از جمعیت ۸ میلیاردی جهان را تشکیل می‌دهند.

چندی پیش انتظار نمی‌رفت هند تا اواخر این دهه به پرجمعیت ترین کشور جهان تبدیل شود اما این زمان با کاهش نرخ باروری در چین تسریع شده است.

در مقابل، هند جمعیت بسیار جوان‌تر و نرخ باروری بالاتری دارد و در سه دهه گذشته شاهد کاهش مرگ و میر نوزادان بوده است با این حال طبق داده‌های بانک جهانی، نرخ باروری این کشور به طور پیوسته در حال کاهش است بطوریکه از بیش از پنج تولد به ازای هر زن در سال ۱۹۶۰ به کمی بیش از دو مورد در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، جمعیت این کشور از زمان استقلال در ۷۶ سال پیش، بیش از چهار برابر شده است. همزمان که هند در حال تبدیل شدن به بزرگترین کشور جهان است این کشور با تهدید فزاینده تغییرات آب و هوایی، نابرابری عمیق بین جمعیت شهری و روستایی، نابرابری اقتصادی بین مردان و زنان و شکاف مذهبی رو به رشد دست و پنجه نرم می‌کند.

اما چین روز چهارشنبه به گزارش جمعیتی سازمان ملل واکنش نشان داد. وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین، گفت: دموگرافیک و سود جمعیتی یک کشور نه تنها به کمیت بلکه به کیفیت نیز بستگی دارد.

وانگ در یک جلسه توجیهی افزود: جمعیت مهم است اما استعدادها نیز مهم هستند. دموگرافیک چین از بین نرفته و شتاب توسعه چین همچنان قابل توجه است.

دیدگاه تان را بنویسید