رویکردهای دوگانه آمریکا؛ بایدن وعده مقابله با اسلام هراسی داد
کد خبر: 23078

رویکردهای دوگانه آمریکا؛ بایدن وعده مقابله با اسلام هراسی داد

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا همزمان با فرا رسیدن عید سعید فطر بدون اشاره به نقش و رویکرد ایالات متحده در ایجاد نفرت علیه اسلام از طریق اعمال برخی اقدامات و قوانین، ایجاد گروههای تروریستی و افزایش اسلام هراسی، وعده داد: دولت من متعهد به رسیدگی به همه اشکال نفرت از جمله اسلام هراسی است.

به گزارش خودکارنیوز، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در پیامی به مناسبت تبریک عید فطر افزود: من از سخاوت خانواده های مسلمانی که با پرداخت زکات فطره برای نیازمندان غذا تهیه می کنند و صدقه می دهند، متاثر شده ام.

 

بایدن بدون اشاره نقش آمریکا در گسترش جنگ و درگیری در جهان و تحمیل تبعات ویرانگر آن ادامه داد: عید فطر پایان ماه مبارکی است که به فداکاری، نیکوکاری و تأمل اختصاص داده شده است. جوامع مسلمان در سراسر جهان در این ماه کسانی که را درگیر جنگ، فقر، گرسنگی و بیماری هستند و یا از خانه های خود آواره شده اند، به یاد می آورند.

 

رئیس جمهور آمریکا در حالیکه خود و دولتش هنگام اهانت در غرب به مقدسات مسلمانان به ویژه قرآن کریم واکنشی نمی دهند، مدعی شد: همزمان با گرامیداشت عید فطر، بیایید بار دیگر به ایجاد صلح و دفاع از حقوق و کرامت همه مردم متعهد شویم.

 

بایدن که در برابر اقدام کنگره آمریکا در ۱۳ بهمن ماه سال ۱۴۰۱ اخراج ایلهان عمر نماینده زن مسلمان عضو حزب دموکرات کنگره از کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان به دلیل انتقاد از رژیم صهیونیستی هیچ اقدام موثری انجام نداد، وعده داد: دولت من همچنین متعهد به رسیدگی به همه اشکال نفرت، از جمله اسلام هراسی است. به همین دلیل است که من یک کارگروه بین سازمانی با حضور مقامات ارشد دولتی ایجاد کردم تا با این چالش ها مقابله کرده و هر آمریکایی را تشویق کنم تا کشوری فراگیرتر بسازد.

 

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد که ما مفتخریم که امسال عید فطر را در کاخ سفید جشن می‌گیریم تا از مسلمانان آمریکایی الهام‌بخشی که در سراسر کشور ما در زمینه های مختلف نقش دارند، تقدیر کنیم.

 

اسلام ستیزی و توهین به مسلمانان در نظام سیاسی آمریکا مسبوق به سابقه است و ایلهان عمر تنها کسی نیست که به خاطر مسلمان بودنش مورد اهانت قرار گرفته است. رشیده طلیب دیگر عضو مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا که اصالت فلسطینی دارد نیز از چنین رفتارهایی رنج می‌برد و در کنگره ایالات متحده نگاه به این دو نسبت به دیگر اعضا، کاملا متفاوت‌تر است.

 

در کارزار انتخابات ریاست جمهوری زمان باراک اوباما نیز ادعاهایی علیه اینکه وی مسلمان است، مطرح شد تا از این مساله به عنوان یک اسلحه برای تخریب دیدگاه آمریکایی‌ها نسبت به مسلمانان استفاده شود؛ اوباما اصلا گرایش به اسلام نداشت و یک مسیحی بود.

 

این احساس ضد اسلامی در جریان سال ۲۰۱۶ نیز ادامه پیدا کرد زمانیکه جرایم نفرت محور علیه مسلمانان افزایش چشمگیری پیدا کرد. بیشترین میزان جرم نفرت محور علیه مسلمانان به سال ۲۰۰۱ مربوط بود که در آن پلیس اف‌بی‌آی رشد هزار و ۶۱۷ درصدی (۴۸۱ فقره) نسبت به سال قبل را گزارش داد. اما بار دیگر همزمان با کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ که دونالد ترامپ در آن پیروز شد، ۳۰۷ مورد جرم نفرت محور علیه مسلمانان صورت گرفت که در مقایسه با سال ۲۰۱۵ با ۲۵۷ مورد، افزایش چشمگیر داشته است.

 

دیوار نوشته نژادپرستانه بر روی دیوار یک مسجد در شهر «رُزویل» در ایالت کالیفرنیا، بهمن ماه ۱۳۹۵

 

در جریان اولین ماه‌های فعالیت دولت ترامپ مرکز پژوهشی پیو گزارش داد که تقریبا ۷۵ درصد از بزرگسالان مسلمان به تبعیض بسیار زیاد علیه مسلمانان در آمریکا معتقد بودند.

 

پس از مدت کوتاهی از آغاز ریاست جمهوری ترامپ، وی یک دستور اجرایی را صادر و براساس آن مهاجرت به آمریکا را از چندین کشور مسلمان ممنوع کرد. ترامپ در زمان کارزار انتخاباتی، ممنوعیت کامل ورود مسلمانان به آمریکا را خواستار شده بود.

 

طبق آمار وزارت خارجه آمریکا، از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۲۱ که بایدن این ممنوعیت را برداشت برای بیش از ۴۰ هزار نفر به دلیل اجرای همین دستور روادید صادر نشد.

 

با وجود گزارش اف‌بی‌آی مبنی بر کاهش جرایم نفرت محور علیه مسلمانان در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹، مدیر اجرایی شورای روابط اسلامی- آمریکایی در لس آنجلس سال گذشته میلادی به مناسبت حادثه ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) گفت: مسلمانان در نتیجه رفتاری که توسط اسلام هراسان و رسانه‌ها در سال‌های پس از حملات ۱۱ سپتامبر نهادینه شد، همچنان هدف قلدری، تبعیض و نفرت قرار می‌گیرند.

 

همچنین شورای روابط اسلامی- آمریکایی در ماه می سال گذشته، شکایات مسلمانان درباره نقض حقوقشان در آمریکا را با افزایش ۹ درصدی گزارش کرد.

دیدگاه تان را بنویسید