بایدن: تهدید پوتین به استفاده از بمب‌های اتمی تاکتیکی واقعی است
کد خبر: 25039

بایدن: تهدید پوتین به استفاده از بمب‌های اتمی تاکتیکی واقعی است

رئیس جمهور آمریکا تهدید «ولادیمیر پوتین» به استفاده از سلاح‌های اتمی تاکتیکی را واقعی خواند.

به گزارش خودکارنیوز، «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درباره استفاده از «سلاحهای اتمی تاکتیکی» و استقرار آنها در خاک بلاروس واکنش نشان داد. 

به گزارش رویترز، بایدن تاکید کرد، تهدید پوتین به استفاده از سلاحهای تاکتیکی واقعی است. روز شنبه نیز جو بایدن اعلامیه کرملین درباره استقرار این تسلیحات در خاک بلاروس را کاملا غیرمسئولانه خوانده بود. 

واکنش تند آمریکا به مسکو در زمینه بمبهای اتمی تاکتیکی درحالیست که ایالات متحده از سالها پیش تعدادی از بمبهای اتمی خود را در آلمان مستقر کرده است. برخی گزارشها می‌گویند که ایالات متحده بیش از ۲۰ کلاهک اتمی در پایگاه هوایی «بوچل» آلمان مستقر کرده است.

بایدن که در جمعی از حامیان مالی تغییرات آب و هوایی در کالیفرنیا سخنرانی می‌کرد در ادامه حرفهای خود افزود: «دو سال پیش وقتی اینجا گفتم که نگران خشک شدن رودخانه کلرادو هستم همه مثل احمقها به من نگاه کردند. وقتی هم گفتم که تهدید پوتین به استفاده از تسلیحات تاکتیکی جدی است همه همینجوری به من نگاه کردند. اما الان هم می‌گویم این تهدید واقعی است.»

رئیس جمهور روسیه روز شنبه درباره استقرار بمبهای اتمی این کشور در بلاروس گفت: «این یک هشدار جدی به غرب است.»

وی در این‌باره اضافه کرد: «این دقیقاً به عنوان یک عنصر بازدارنده است تا همه کسانی که به فکر تحمیل یک شکست استراتژیک بر ما هستند از این شرایط غافل نباشند. اما مسکو در حال حاضر نیازی به متوسل شدن به سلاح‌های هسته‌ای نمی‌بیند، به همین دلیل هیچ تغییری در موضع هسته‌ای روسیه ایجاد نمی‌شود. تنها در صورت تهدید موجودیت دولت روسیه چنین اقدامی محتمل است».

روسیه با ۵۹۷۷ کلاهک اتمی برترین قدرت اتمی جهان محسوب می‌شود. کشورهای عضو ناتو در مجموع دارای ۵۹۴۳ بمب اتم هستند که بیشترین آن در اختیار ایالات متحده آمریکا با حدود ۵۴۲۸ کلاهک اتمی است. 

هفته گذشته «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس اعلام کرد که کشورش در حال دریافت اولین سری از بمب‌های تاکتیکی روسیه است. پوتین از زمستان گذشته اعلام کرده بود که قصد دارند به درخواست مینسک و در پاسخ به تهدید اوکراین علیه بلاروس بخشی از این سلاحها را در خاک بلاروس مستقر کنند.

علیرغم اظهارات بایدن، ایالات متحده گفته که قصد ندارد موضع خود در قبال سلاح های هسته‌ای تاکتیکی را در واکنش به استقرار این سلاح‌ها تغییر دهد و تاکید کرده فعلا هیچ نشانه‌ای مبنی بر آماده شدن روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای ندیده است.

دیدگاه تان را بنویسید