اردوغان به دنبال میانجی‌گری در بحران اوکراین
کد خبر: 26666

اردوغان به دنبال میانجی‌گری در بحران اوکراین

منبعی در دولت رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد، اردوغان قصد دارد در جریان دیدار برنامه‌ریزی شده‌اش با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ازسرگیری مذاکرات صلح در مورد جنگ اوکراین را به منظور دستیابی به یک آتش‌بس پیشنهاد دهد.

به گزارش خودکارنیوز، این منبع در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: اردوغان میانجی‌گری خود را برای حل جنگ اوکراین پیشنهاد خواهد داد و بار دیگر تاکید خواهد کرد که در جنگ هیچ برنده و بازنده‌ای وجود نخواهد داشت. همان طور که می‌دانید آنکارا بارها از یک آتش‌بس پایدار و لزوم برگزاری هر چه سریع‌تر مذاکرات صلح حمایت کرده است. امروز، احتمالا اردوغان تنها رهبر جهان است که از اعتماد خالصانه رهبران روسیه و اوکراین برخوردار است و به همین خاطر است که همواره با آنها در حال گفت‌وگوست و هر کار بتواند برای برقراری صلح در این منطقه انجام می‌دهد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین پیش‌تر به خبرنگاران اعلام کرد که پوتین و اردوغان تمایل خود را برای برگزاری یک دیدار اعلام کرده‌اند؛ دیداری که بر روابط دوجانبه، اوکراین و ابتکارعمل غلات دریای سیاه متمرکز خواهد بود.

این منبع در بخش دیگری از سخنانش گفت: آنکارا به مذاکراتش با شرکای غربی پیرامون ازسرگیری ابتکارعمل غلات دریای سیاه و همچنین یک گفت‌وگوی بین بخشی با روسیه ادامه می‌دهد.

این منبع در پاسخ به این سوال که آیا آنکارا با شرکای غربی برای از بین بردن موانع بر سر راه صادرات محصولات غذایی و آمونیاک روسیه در حال مذاکره است یا خیر، گفت: قطعا این گفت‌وگوها در جریان است. به طور موازی، ما با برخی آژانس‌های روسیه نیز در حال گفت‌وگو هستیم. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بارها بر اهمیت این ابتکارعمل برای کشورهای نیازمند تاکید کرده است.

این منبع همچنین تاکید کرد که ترکیه گزینه‌های ویژه‌ای را برای تامین مشترک مواد غذایی برای کشورهای نیازمند با کمک روسیه آماده کرده و در حال مذاکره با مسکو در مورد این گزینه‌هاست اما تا زمانی که اجماع نظری شکل نگیرد، جزئیات این گزینه‌ها اعلام نخواهند شد.

این منبع افزود: ترکیه گزینه‌های ویژه‌ای برای تامین مواد غذایی دارد که در حال مذاکره با روسیه درباره آنهاست. این گفت‌وگوها در جریان است. اما در حال حاضر هیچ جزئیاتی در مورد آنها وجود ندارد و ما منتظر توافقات و یک اجماع نظر هستیم.

به دنبال امتناع روسیه از تمدید مشارکتش در ابتکارعمل غلات دریای سیاه، این توافق ۱۸ ژوئیه منقضی شد؛ توافقی که با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل حاصل شده بود تا امکان صادرات غلات اوکراین طی سال گذشته حاصل شود.

دیدگاه تان را بنویسید