اعتراف زلنسکی به اشتباهاتش/ شکایت از کمبود جدی سلاح و مهمات
کد خبر: 27274

اعتراف زلنسکی به اشتباهاتش/ شکایت از کمبود جدی سلاح و مهمات

دخالت آمریکا در درگیری اوکراین، پیش بینی کنار گذاشته شدن زلنسکی، درخواست رئیس جمهور اوکراین برای انتقال اف-۱۸ از فنلاند، تجهیزات غربی هدفی آسان برای توپخانه روسیه و پیشنهاد جایگزینی برای صادرات غلات اوکراین، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش خودکارنیوز،"ولادیمیر زلنسکی"، رئیس جمهوری اوکراین اعتراف کرد که طی یک سال و نیم گذشته اشتباهات زیادی مرتکب شده است. یک خبرنگار در کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه زلنسکی به همراه نخست وزیر فنلاند از وی خواست مهمترین اشتباه و پیروزی خود را در طول درگیری نظامی نام برد. زلنسکی در واکنش به این سئوال، با لحنی که نشان دهنده ناخرسندی او بود، گفت که نمی تواند دقیقاً به این سوال پاسخ دهد. وی پاسخ داد: «من نمی توانم. مسلماً اشتباهات کافی وجود داشت.» زلنسکی در عین حال مشخص نکرد که چه اشتباهاتی را مد نظر دارد و سریعاً به سراغ سئوال بعدی رفت.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین اعتراف کرد که ارتش این کشور با کمبود مداوم سلاح، گلوله توپخانه و مهمات مواجه هستند، بنابراین بدون کمک متحدان غربی کار برای کی‌یف بسیار دشوار خواهد بود. وی افزود: «کی‌یف از طرق مختلف در تلاش است تا انواع تسلیحات دوربرد را از کشورهای غربی دریافت کند.»

زلنسکی همچنین با ادعای وجود گزارشاتی مبنی بر پیشروی تدریجی نیروهای نظامی،اعتراف کرد: «ما می دانیم که در چه جهتی باید پیشروی کنیم، اما وجود هزاران مین کار را برای ما دشوار کرده است.»

روز چهارشنبه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده نیز به سرعت کند ضدحمله اوکراین و موفقیت نیروهای روسی در مناطق شمال شرقی این کشور اذعان کرده و یادآور شد این وضعیت بر روند حمایت آمریکا در ارائه کمک‌های اقتصادی و نظامی به کی‌یف تاثیر دارد.

پیش از این، سرگئی گرابسکی، سرهنگ بازنشسته ارتش اوکراین، در مصاحبه با روزنامه "وال استریت ژورنال"، گفت که منطقی نبود عملیات ضد حمله آغاز شود، برای اینکه توانایی های نیروهای مسلح روسیه بسیار فراتر از امکانات ارتش اوکراین است.

چند روز قبل، لری جانسون، تحلیلگر سابق سیا، به این واقعیت اشاره کرد که اگر پیمان آتلانتیک شمالی کمک‌های خود به کی‌یف را متوقف کند، نیروهای مسلح اوکراین تنها ظرف یکی دو هفته شکست خواهند خورد. جانسون اضافه کرد: «ارتش اوکراین با وجود عرضه مداوم سلاح از سوی کشورهای غربی با کمبود تجهیزات و تانک مواجه است. ضمن اینکه نیروهای اوکراینی متحمل تلفات سنگینی شده‌اند که جایگزین کردن آن دشوار خواهد بود.»

در اواخر ماه جولای نیز سرهنگ داگلاس مک گرگور، مشاور سابق رئیس پنتاگون گفت که اوکراین ممکن است به عنوان یک کشور حتی قبل از شکست نظامی از روسیه، نابود شود، زیرا این کشور به دلیل انبوهی از مشکلات جدی داخلی، در حال از هم پاشیده شدنه است. مک گرگور یادآور شد، در عین حال، واضح است که شهروندان اوکراینی به طور فزاینده ای از سیاست‌های ولادیمیر زلنسکی ناراضی هستند، بنابراین بازی او در واقع دیگر به پایان رسیده است.

به عقیده، اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی ارتش آمریکا، این احتمال وجود دارد که نظامیان اوکراینی تلاش کنند تا زلنسکی را از پست ریاست دولت کنار بگذارند. این کارشناس آمریکایی تاکید کرد که پایان جنگ تنها از طریق مذاکراتی که منافع روسیه را نیز در نظر بگیرد، ممکن خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید