ریاض: پیشنهاد عضویت در بریکس را بررسی می‌کنیم
کد خبر: 27364

ریاض: پیشنهاد عضویت در بریکس را بررسی می‌کنیم

وزیر امور خارجه عربستان با قدردانی از از موافقت بریکس برای عضویت کشورش اعلام کرد که پیشنهاد عضویت در بریکس را بررسی و تصمیم مناسب را اتخاذ می‌کنیم.

به گزارش خودکارنیوز،  «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان در سخنرانی خود از طرف « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی  از موافقت بریکس برای عضویت کشورش در این  گروه استقبال و قدردانی  کرد.

 بن فرحان تاکید کرد که  عربستان جزئیات دعوت بریکس برای پیوستن به این گروه را قبل از تاریخ پیشنهادی اول ژانویه بررسی خواهد کرد و «تصمیم مناسب» را اتخاذ خواهد کرد.

وزیر امور خارجه  عربستان در حاشیه اجلاس سران بریکس بر استحکام روابط راهبردی برجسته‌ای که عربستان سعودی با پنج کشور بریکس  دارد  تاکید کرد و گفت : حجم مبادلات تجاری بین عربستان و این پنج کشور از 160 میلیارد دلار در سال 2022 فراتر رفته است.

فیصل بن فرحان تاکید کرد که عربستان سعودی مشتاقانه منتظر سازماندهی اجلاس‌های مشترک برای بحث در مورد راه‌های تقویت هماهنگی، روابط بر اساس احترام متقابل ، بررسی فرصت‌ها برای تعمیق همکاری‌ها در همه زمینه‌ها و  همچنین فراهم کردن شرایط برای امنیت و ثبات است که از منطقه حمایت و در مسیرهای توسعه و پیشرفت اقتصادی به کشورهای گروه بریکس  خدمت می‌کند.

وی در ادامه افزود که عربستان نشان داد که ابزارهای موثر و نقش مسئولانه ای در دستیابی به ثبات در بازارهای انرژی دارد و پیوستن عربستان به بریکس گام مهمی برای تامین انرژی و تقویت همکاری‌های اقتصادی و مشارکت‌های اقتصادی خارجی در راستای سیاست عربستان سعودی است.

 فیصل بن فرحان در خصوص پیوستن عربستان سعودی به گروه بریکس تاکید کرد که مشارکت عربستان در هر ساختار بین المللی، رقابت را افزایش می دهد.

 وزیر امور خارجه عربستان در ادامه اعلام کرد که کشورش منتظر جزئیات شرایط عضویت در بریکس به منظور تصمیم گیری برای پیوستن به این گروه است.

در نشست روز پنجشنبه در آفریقای جنوبی با عضویت مصر، ایران، عربستان سعودی ، امارات عربی متحده، آرژانتین و اتیوپی موافقت شد.

در اجلاس ژوهانسبورگ 2023 علاوه بر 5 کشور اصلی، از سران 70 کشور دیگر برای شرکت در اجلاس دعوت به عمل آمده که کشورهای اصلی غربی در لیست دعوت شدگان نیستند.

دیدگاه تان را بنویسید