صحرایی:حجمی از کتب درسی بهتر است حذف شود
کد خبر: 28437

صحرایی:حجمی از کتب درسی بهتر است حذف شود

وزیر آموزش‌ و پرورش با اشاره به اینکه حجمی از کتاب‌های درسی اضافه است، گفت: مدرسه تلویزیونی می‌تواند جای همه ما را بگیرد اگر فقط بخواهیم انتقال‌دهنده دانش باشیم.

به گزارش خودکارنیوز،  رضا مراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش در یک برنامه تلویزیونی گفت: 5806 مدرسه جدید در دو سال اخیر ساخته شد.

وی افزود: 75 هزار معلم جدید به مدارس اضافه شدند، سیاست ما بازگشت به مدرسه است و اگر در حوزه آسیب‌های اجتماعی مشکل داریم به این دلیل است که به مدرسه توجه نداشتیم،کلید حل مسائل کشور در مدرسه است.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به دانش‌آموزان گفت: مسئولیت در آموزش و پرورش بسیار سنگین است و همه افتخار من این است که معلم خوبی برای شما باشم، اکنون تمام دغدغه والدین برای شما و آینده شما است و کل زندگی ما پدران و مادران شما هستید، ما در مدرسه وظیفه داریم به شما همانند فرزندان خود توجه کنیم.

مدرسه تلویزیونی می‌تواند جایگزین معلم شود اگر ...

وی ادامه داد: رئیس جمهور امسال ما را شگفت‌زده کرد و به جای پرسش مهر، پویش مهر را آن هم با موضوع امید مطرح کرد، بزرگترین دشمن دانش‌آموزان ناامیدی است.

صحرایی خطاب به معلمان مطرح کرد: کرونا ثابت کرد که مدرسه تلویزیونی می‌تواند جای همه ما را بگیرد اگر فقط بخواهیم درس بدهیم، اگر معلم فقط بخواهد انتقال‌دهنده دانش باشد این امکان با روش‌های مختلف وجود دارد، اکنون همه نگران هوش مصنوعی هستند اما خود آنها می‌گویند که نمی‌تواند جایگزین معلم و وکیل شود اما جایگزین معلمی نمی‌شود که برای دانش‌آموز، مادر و پدر است و با غم و شادی دانش‌آموز ناراحت و شاد است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش مسئله اول کشور است، گفت: رهبر انقلاب تاکید کردند که معلمان معماران آینده کشور هستند.

وی با اشاره به اینکه بنده معتقدم حجمی از کتاب‌های درسی اضافه است و اگر حذف شود بهتر است، بیان کرد: از کجا باید بدانیم کدام بخش‌های کتاب حذف شود که در این باره دانش‌آموزان باید نظر بدهند.

505 مدرسه کشور با یک دانش‌آموز

صحرایی مطرح کرد: دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل اتباع را که به مدرسه می‌آیند اما بعد از یک سال درس خواندن را ترک می‌کنند پیگیری می‌کنیم، همچنین به دنبال بستن راه‌های بازماندگی از تحصیل هستیم البته هم‌اکنون 505 مدرسه با یک دانش‌آموز داریم، سال گذشته 711 کلاس تک نفره و 1596 کلاس  با دو دانش‌آموز داشتیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر در 5 استان کشور مبادی بیسوادی را ببندیم ضریب باسوادی در کشور به 98 درصد می‌رسد، عنوان کرد: از معلمان می‌خواهم کاری کنند تا دانش‌آموزان بخندند و بیاموزند و باید معلمان را آموزش داد تا بیاموزند با بازی و فناوری آموزش دهند.

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان از دوره ابتدایی که به متوسطه اول وارد می‌شوند با یک تجربه جدید مواجه خواهند شد،گفت: دانش‌آموز در این دوره با تعداد زیادی از معلمان مواجه می‌شوند و والدین باید دانش‌آموز را درک کنند و با معلمان آنها ارتباط بگیرند، به والدین توصیه می‌کنم که هفته‌ای دو ساعت وقت اختصاص داده و به معلمان فرزندشان مراجعه و وضعیت تحصیلی او را پیگیری کنند.

صحرایی بیان کرد: نسبت اشتغال با مدرک تحصیلی تعیین‌کننده نیست و فرد می‌تواند پیش از دانشگاه رفتن به شغل برسد، اکنون نیمی از دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند‌.

وزیر آموزش و پرورش افزود: شرمنده دانش‌آموزانی هستم که در رشته برق درس می‌خوانند اما به جای سیم برق به او کاموا برای آموزش می‌دهند، تقویت هنرستان‌ها به تجهیزات نیاز دارد؛ همچنین نیروهای مسلح کمک کنند تا دانش‌آموزانی که در هنرستان کار پیدا می‌کنند دیرتر به سربازی بروند.

به دنبال مجوز برای به‌کارگیری معلمان خرید خدمات

صحرایی درباره مشکل به‌کارگیری نیروهای خرید خدمات در آموزش و پرورش اظهار کرد: به‌کارگیری نیروهای خرید خدمات منع قانونی دارد. 

وی ادامه داد: هیچکس نمی‌تواند وارد آموزش و پرورش شود مگر اینکه از طریق دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی و آزمون استخدامی اقدام کند. 

صحرایی اضافه کرد: یک تعداد نیروی خرید خدمات داریم که فرصت داشتند در آزمون‌های استخدامی شرکت کنند اما عده‌ای همچنان مانده‌اند.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش به نیرو نیاز دارد اما برای به‌کارگیری نیروهای خرید خدمات باید از سازمان برنامه و بودجه مجوز بگیرد و ما تلاشمان است این اتفاق صورت بگیرد مگر اینکه فردی صلاحیت‌های حرفه‌ای مورد نظر را نداشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: وقتی به عنوان وزیر مشغول به فعالیت شدم برخی از این افراد چندین ماه حقوق نگرفته بودند و برخی هم هنوز حقوق سال گذشته را نگرفته‌اند.

دیدگاه تان را بنویسید